Oviku Nero älylukko

  • 3 December 2018
  • 17 kommenttia
  • 8082 katselukerrat

  • Kommentaattori
  • 23 kommenttia
Hei, onko porukalla jo käytössä Elisan myymää Oviku Nero älylukkoa?
Ja onko se toiminut ilman ongelmia??

17 kommenttia

Hei,

Tarvitsin lukon joka mahdollistaisi avaimettoman kulun autotallin sivuovesta ja mekaaninen avain piti säilyä. Suurin toivein ostin Oviku-laitteen lukkoliikkeestä 7.12. 2018. Loistava idea, miksi tämä ei toimisi, Lukkolaitteen yksi tärkeä ominaisuus on luotettavuus.
Asennus oli helppo mutta jo käyttöönotto tökki pahasti ja laite toimi satunnaisesti. Sovellus jumissa tai yhteyttä ei syntynyt.
Ajattelin että tämä on yksilövika ja sain lukkoliikkeestä uuden laiteyksilön ja samat vaikeudet jatkuivat, kokeilin myös useita puhelimia. Valmistaja pahoitteli tapahtunutta ja lupaili päivitystä ja väitti ettei kuvailemiani ongelmia ole ollut. Kuukauden laite oli ovessa kunnes kyllästyin lupauksiin ja ainoa mikä toimi odotetusti oli kaupan purku ja rahojen palautus. Tätä kirjoittaessani 20.1. 2019 tarkistin: sovelluskaupassa on tarjolla edelleen sama versio sovelluksesta vaikka päivitystä luvattiin moneen kertaan. En suosittele kenellekään tällaisenaan. Markkinoilla on samalla idealla toimivia laitteita, seuraavana kokeiluun Danalock V3 joka ainakin todella hyvännäköinen ja satasen halvempi.
Hei,

Tarvitsin lukon joka mahdollistaisi avaimettoman kulun autotallin sivuovesta ja mekaaninen avain piti säilyä. Suurin toivein ostin Oviku-laitteen lukkoliikkeestä 7.12. 2018. Loistava idea, miksi tämä ei toimisi, Lukkolaitteen yksi tärkeä ominaisuus on luotettavuus.
Asennus oli helppo mutta jo käyttöönotto tökki pahasti ja laite toimi satunnaisesti. Sovellus jumissa tai yhteyttä ei syntynyt.
Ajattelin että tämä on yksilövika ja sain lukkoliikkeestä uuden laiteyksilön ja samat vaikeudet jatkuivat, kokeilin myös useita puhelimia. Valmistaja pahoitteli tapahtunutta ja lupaili päivitystä ja väitti ettei kuvailemiani ongelmia ole ollut. Kuukauden laite oli ovessa kunnes kyllästyin lupauksiin ja ainoa mikä toimi odotetusti oli kaupan purku ja rahojen palautus. Tätä kirjoittaessani 20.1. 2019 tarkistin: sovelluskaupassa on tarjolla edelleen sama versio sovelluksesta vaikka päivitystä luvattiin moneen kertaan. En suosittele kenellekään tällaisenaan. Markkinoilla on samalla idealla toimivia laitteita, seuraavana kokeiluun Danalock V3 joka ainakin todella hyvännäköinen ja satasen halvempi.


Harmi, ettei tullut tätä luettua ennen ostopäätöstä. Täysin viimeistelemätön tuote. Sovellus huono, lukko pitää satunnaisesti toimiessaan älytöntä meteliä ja käyttökokemus on todella heikko.
Juu samanlaiset kokemukset, ulos jäin seisoskelemaan kun appi ei yhdistänykään enää
lukkoon vaikka teki mitä. Palautukseen lähti.
Hei, olen myös itse tuskailtua samojen ongelmien kanssa kuin edellisetkin keskustelijat Oviku Neroa käyttäessä.
Aloitin tämän keskustelun aikoinaan kun olin hankkinut Neron Elisan verkkokaupasta heti julkistamisen jälkeen ja ihmettelin omaa rikkinäistä laitetta...

Ajattelin kuitenkin nyt kirjoittaa tilanteen ko. laitteen osalta kun sen julkistamisesta on kulunut noin 8kk aikaa ja myös tullut päivityksiä puhelimen appsiin sekä yksi päivitys myös itse Oviku Neroon.

Android-puhelimen Oviku Nero-appia on viimeiseksi päivitetty 24.7.2019, jonka jälkeen mm. lukkoon yhdistäminen on parantunut ja tapahtuu nyt noin 4-5 sekunnin aikana. iPhonelle on myös tullut päivitys, mutta sitä en pysty testaamaan...
Ennen appsin päivitystä yhdistäminen välillä onnistui ja joskus ei sekä otti aikaa älyttömän kauan ennen kuin yhdistäminen tapahtui.

Tämän viimeisen päivitysversion edellisessä päivityksessä korjattiin mm. myös lukon tapahtumalokin etäkatselu, joten nyt voi ylläpitäjä(t) tarkistaa vaikka työpaikalta käsin esim. ovatko lapset saapuneet kotiin koulusta, jos he ovat avanneet oven kännykällä. Aiemmin tapahtumalokin lukeminen vaati bluetooth-yhteyden suoraan lukkoon.

Näiden viimeisien päivityksien jälkeen löytyy tuotteesta (ja toimii myös) melkein kaikki ne ominaisuudet jotka jo lanseeraustilaisuudessa esiteltiin ja mainoksessa näytetään. Ainoastaan jää minulla puuttumaan ominaisuus tapahtumalokiin merkinnästä siitä kun ovi on avattu sisältä vääntimestä tai avaimella ulkoa. Ei ainakaan tämä ominaisuus toimi minun Abloy LC102-lukkorungon kanssa?

Tämä ei liene vielä mielestäni muutenkaan mahdollista toteuttaa, koska lukko ei ole suoraan yhteydessä internettiin. Ehkä tämä on lisävarusteen paikka vai onko Nerossa jo sisäänrakennettuna wifi-ominaisuus, joka voidaan ottaa käyttöön myöhemmin softapäivityksellä, enpäs tiedä???

Eli sovellu ei vielä sovellu mielestäni esim. vanhusten kotihoitoaikojen pituuksien seurantaan, mutta lokista näkee tällä hetkellä kuitenkin koska hoitaja on saapunut vanhuksen luo. Lisäksi tapahtumalokista ei näe jos esim. lapset lähtevät koulun jälkeen kotoa ulos oven sisäpuolen avausväännintä käyttäen. Ominaisuudesta kerrottiin julkistamisvideossa ja siitä myös kerrotaan tässä tiedotteessa...
Eli vaatiiko vielä vähän lisäkehitystä?

Lisäksi puhelimessa tulee olla toimiva internet-yhteys silloin kun otetaan yhteyttä lukkoon vaikka Q&A -palstalla (Usein kysytyt kysymykset) kerrotaan ettei vaadi jatkuvaa internet-yhteyttä. Eli puhelimen appsi käytännössä varmistaa palvelimelta avaimen toimintaoikeuden internet-yhteyden kautta ennen kuin ottaa bluetooth-yhteyden suoraan lukkoon. Itse lukko ei tarvitse internet-yhteyttä toimiakseen eli sen voi asentaa myös mummolle mökkinsä oveen vaikkei hänellä olisi internet-yhteyttä mökissään.

Nyt vasta Oviku Nero on mielestäni toimiva tuote. Harmi vain että keskeneräinen tuote pääsi markkinoilla ja markkinoinin virheellisyys aiheutti meissä asiakkaissa mielipahaa ja kielteisiä tunteita koko Ovikua kohtaan. Monta turhaa ihmettelyä oli kun luuli kaikkien ominaisuuksien toimivan ja ainoastaan itsellä ne oli rikki... Näistä puutteista olisi voinut tiedottaa asiakkaille paremmin esim. nettisivuilla. Ja tietenkin ensin tuotteen olisi pitänyt olla niin valmis kuin annettiin asiakkaan ymmärtää. Asiakaspalvelusta ei aina saanut vastauksia kysymyksiin ja kerrotut ohjelmistojen päivitysaikataulut eivät aina pitäneet.

Asiakkaille tuotteen lanseerauksessa annettiin kuitenkin mielestäni väärää tietoa laitteen ominaisuuksista ja vaativista testauksista. Eli asiakaat joutuivat testaajan rooliin ostaessaan tuotteen😠. Täältä löytyy julkistamisvideo.
Eli tuote oli mielestäni markkinoille tullessaan ohjelmiston puolesta keskeneräinen ja osin huonosti testattu 😠.

Voisin kuvitella että nämä puutteet/ongelmat ja virheellinen markkinointi aiheuttivat myös laitteiden asiakaspalautuksia. Myös minä olisin Elisan ehdotuksesta voinut purkaa kaupan laitteesta, mutta halusin kuitenkin pitää sen ja nähdä kehittyykö laite luvattuihin hienoihin ominaisuuksiin sekä tuleeko siitä toimintakelpoinen jokapäiväiseen käyttöön. Mielestäni idea oli hyvä😉

Mutta yhteenvetona, tuote on nyt mielestäni hankinnan arvoinen, jos haluaa osittaista kulunvalvontaa ja luopua mekaanisten avaimien käsittelystä. Muuten laite on hieno oivallus ja helppo asentaa oveen sekä kotimainen tuote.

Toivottavasti tuote kehittyy vielä ja käyttäjäkokemus pysyy yhtä hyvänä jatkossakin ellei jopa parempana kuin mitä on tällä hetkellä näiden päivityksien jälkeen 👍

Ps.
Edellä kertomani perustuu omiin kokemuksiin tuotteesta sekä kokemuksiin/olettamuksiin laitteen ja ohjelmiston toiminnasta/teknisistä toteutuksista eli voi sisältää asiavirheitä.

Samaa mieltä, että nyt jonkin aikaa Oviku on toiminut hyvin.

 

Paitsi nyt pari päivää sitten se meni jotenkin omituiseen tilaan, ikään kuin lukon lukan vastakappale olisi pyörähtänyt 90 astetta. Lopputuloksena lukko on täysin jumissa, kun sen vapaaliike olisi nyt vastapäivään, ja lukko avataan myötäpäivään. Tämä siis silloin kun kara on ohjeen mukaisesti pystysuorassa.

Samaa mieltä, että nyt jonkin aikaa Oviku on toiminut hyvin.

 

Paitsi nyt pari päivää sitten se meni jotenkin omituiseen tilaan, ikään kuin lukon lukan vastakappale olisi pyörähtänyt 90 astetta. Lopputuloksena lukko on täysin jumissa, kun sen vapaaliike olisi nyt vastapäivään, ja lukko avataan myötäpäivään. Tämä siis silloin kun kara on ohjeen mukaisesti pystysuorassa.

Minulla myös muutama kuukausi sitten jäi lukko myös omituiseen tilaan. Eli väännin jäi niin ettei ovi mennyt enää lukkoon. Ovikulta sain neuvoksi tehdä laitteelle nollauksen (reset) jonka jälkeen Nero suoritti itsensä kalibroinnin lukkorunkoon. Tämän jälkeen ovi jälleen lukittui.

Tästä tietenkin oli haittana se että kaikki avaimet piti jälleen luoda jokaiselle käyttäjälle ja käydä ne yhdistämässä lukkoon.

 

Sitten tuosta toiminnasta tällä kertaa… Eli sovelluksen päivityksiä on tullut muutama tuon edellisen kommenttini jälkeen ja minulla on ainakin lukon toiminta muuttunut niiden myötä huonommaksi.

Käytössä meidän perheellä on Nokia 7.1 ja 7 plus -puhelimia Android 9 -versiolla ja niissä ei nyt tahdo onnistua lukkoon yhdistäminen. Olen ollut yhtedeydessä Ovikuun ja olen saanut ohjeeksi jälleen nollata Nero -älylukon. Tämänkin olen tehnyt, mutta ei tunnu auttavan sekään luotettavaan toimintaan. Oviku Nerosta on käytössä sovelluksen versio 0.0.47 (18.10.2019). Ja lukossakin on viimeinen firmware -versio.

Eli yhdistäminen on jälleen epävarmaa meidän perheellä ja sitä oikeaa vara-avainta on käytetty jo monta kertaa.

Mahtoikohan jokin rikkoutua noissa päivityksissä ainakia Nokia -puhelinten osalta? Onkohan muilla käyttäjillä lukko toiminut kuten ennenkin? 

Toivottavasti saataisiin Nero kuntoon , sillä laite oli jo välissä luotettava ja meillä joka päiväisessä käytössä.

 

Tilasin ja asensin mutta ei toimi kuin pääkäyttäjän tunnuksilla ja silläkin satunnaisesti.

Palautukseen menee.

Tilasin ja asensin mutta ei toimi kuin pääkäyttäjän tunnuksilla ja silläkin satunnaisesti.

Palautukseen menee.

Hei,

Oviku Nero lukko toimi joulukuussa julkaistulla Oviku Neron appsin versiolla 0.0.48 taas hyvin ja luotettavasti noin 1,5kk ajan.

Nyt on ainakin Nokia 7-sarjan puhelimilla ongelmia yhdistyä lukkoon.

Nämä puhelimet on siis android 10 -versiolla olevia ja niihin on tullut androidin tammikuun 2020 tietoturvapäivitys.

En osaa sanoa muista puhelinmerkeistä kun meillä on näitä 7.1 ja 7plus malleja yhteensä 5kpl käytössä ja kaikissa samanlaisia ongelmia Neron kanssa.

Muut käytössä olevat appsit toimivat kuten pitää...

En tiedä onko ongelmaan syynä tuo tietoturvapäivitys vai jokin muu?

Onko kellään yhteisön jäsenellä samanlaisia ongelmia tai kokemuksia Neron toiminnasta ja mikä puhelin/android -versio on käytössä?

Ongelma on myös tiedossa Ovikulla ja toivottavasti vika löytyy pian.

 

Oma Nokia 7 plus oviku nero  ei toimi toimii satunnaisesti ei suostu edes pariutumaan oviku neron kanssa, android 10 versio. Ohjelmiston päivittäminen ei onnistu annettujen ohjeiden mukaan. Mitä tekee laitteella joka ei toimi, taidan laittaa palautukseen… :rage:

Täytyy tunnustaa, että surkein ostos ikinä. Heti hankinnan jälkeen älyttömiä yhteysongelmia, jonka takia ei mitään mahdollisuutta käyttää lukkoa ilman avaimien mukana kantamista. Pari kertaa saattoi toimia, kunnes ihan syyttä yhteys lakkasi toimimasta. Valmistaja ei tarjoa laitteelle käytännössä minkäänlaista tukea; “kenelläkään muulla ei ole ollut ongelmia”, “resetointi auttaa” ja “ohjelmapäivitys on tulossa”. Isoin ongelma Ovikun kanssa on se, että se avaa lukon, mutta ei tämän jälkeen suostu sitä enää sulkemaan. Eli ovea ei saa kiinni, ilman työkaluja ja lukon purkamista. Valmistajan kommentti tähän on;  “kenelläkään muulla ei ole ollut ongelmia”, “resetointi auttaa” ja “ohjelmapäivitys on tulossa”. Älkää nyt hyvät ihmiset langetko tämän puljun laitteisiin, jos ette mieltänne halua pahoittaa...

Omalta osalta voin kommentoida, että Nokia 7.1 ja 7 Plus -puhelimilla ilmenee aina silloin tällöin yhdistämisongelmaa lukkoon. Usein miten ongelmaan auttaa kun sammuttaa sovelluksen sovellushallinnasta ja ottaa bluetooth:n pois päältä. Tämän jälkeen käynnistää Oviku -sovelluksen uudelleen ja sallii Ovikun laittaa bluetooth -asetuksen päälle.

Ongelma ilmeisesti Oviku -sovelluksen bluetooth:n käsittelyyn, koska millään muulla bluetooth -laitteella ja sovelluksella ei ole yhdistämis/toimimisongelmia ko. puhelin mallien kanssa.

 

Pähkäilin Oviku Neron hankinnan kanssa niin kauan, että markkinoille ehti tulla Pindora, jossa yhteys toimii WiFillä. Lukon vastakappaleen säädön jälkeen toiminut oletusten mukaisesti. Lukko aukeaa vasta PIN-koodin syötön ja oveen koputtamisen (myös sisällä) jälkeen. Tuntui ensin oudolta, mutta siihenkin on tottunut.

No nyt on sitten kuljettu Ovikun kanssa tie loppuun.

Laitteen kanssa on ollut monellaisia ongelmia tai aina samoja eli ovi ei aukene kun sitä tarvitsisi.

Noin parin viikon ajan on ollut osa käyttäjistä omassa älylukossani ilman yhdistymistä ja sen myötä lukon avaus ei ole onnistunut.

En jaksa enää nollailla laitetta ja asennella uudelleen kaikkia käyttäjiä. Koska tähän ongelmaan ei yleensä löytynyt muuta ratkaisua...

Tänään laite sitten vaihtui Yale Linus -älylukoksi ja siihen lisänä vielä Wifi -palikka. Nyt on ainakin älylukon takana niin iso yritys ettei sen tuotekehityksen luulisi jäävän kesken…

Ja kuinka ollakkaan kun selasin nettiä niin löytyi myös, että Oviku Oy on konkurssissa 4.8.2021 alkaen eli taitaa heidän laitteiden toiminta lakata ajan kuluessa, jos oman laitteeni ongelmat eivät jo siitä johtuneet.

Laitteita kuitenkin näyttää vielä olevan myynnissä, että en tiedä kuka jatkossa vastaa niiden toiminnan ylläpitämisestä?

Laitteen idea oli hyvä ja kotimainen tuote, mutta pääsi aivan liian keskeneräisenä markkinoille ja asiakkaat joutuivat testaajiksi. Omasta puolestani Oviku Nero saa nyt levätä rauhassa ser -kierrätyspisteessä. Oppirahat innovaatiosta on nyt maksettu...

 

Meillä Pindora vaihtui vaihtui Yale Linusiin. Jotta lukko avautuisi Pindoralla, niin piti aina koputtaa kolmesti - joskus aukesi, joskus ei. Nyt Yalen aikaan oven saa aina auki sovelluksella ja siinä on erittäin kätevä automaattiavaus, helpottaa huomattavasti kun saapuu kantamusten kanssa. Toki Yalen sovelluksessa on lastentauteja, mutta päivityksiä on tullut kuukauden sisään jokunen ja puutteita on korjattu, joten...

Käyttäjätaso 7

Mikä se pistää edes harkitsemaan noita älylukkoja? Hankintahetkellä jo peli pelattu. Oven takana seisotaan h- moilasena ja resetoidaan odotellaan päivityksiä sun muuta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Mikä se pistää edes harkitsemaan noita älylukkoja? Hankintahetkellä jo peli pelattu. Oven takana seisotaan h- moilasena ja resetoidaan odotellaan päivityksiä sun muuta.


Harva tekniikka/tuote syntyy suoraan lopulliseen toimivuuteensa ja muotoonsa. Monia tekniikka yksinkertaisesti vain kiinnostaa, ja joskus ostetaan jopa ihan oikeaan tarpeeseen..

Internettikin on monilla usein poikki, pätkii tai on hidas. Mikäköhän panee heidät siitä silti maksamaan.

 

Mikä se pistää edes harkitsemaan noita älylukkoja? Hankintahetkellä jo peli pelattu. Oven takana seisotaan h- moilasena ja resetoidaan odotellaan päivityksiä sun muuta.


Kaikki eivät ole vetreitä ja terveitä nuoria vaan meissä ihmisissä on myös senioreita ja muita, joilla on liikkumisesteitä ja -ongelmia. Näille älylukko on yksi oiva apuväline muiden joukossa, koska lukon vääntää auki sähkömoottori eikä käsi.

Kaikkiin elektroniikkavempaimiin odotellaan päivityksiä ja resetoidaan ongelmien ilmetessä, ei älylukko siinä mielessä eroa esim puhelimesta - paitsi oven saa auki aina myös avaimella ulkopuolelta ja nupista sisäpuolelta. Kun luuri tai reititin tilttaa, niin olet ilman epämääräisen ajan.

Osallistu keskusteluun