Jätin 27.10.25 elisalta ostamani 8 kuukautta vanhan ps5 Pron takuuhuoltoon kun meni niin kutsuttuun bootloop tilasin aloitusnäytöllä eli joutuu silmukkaan ja käynnistää itse itseään jatkuvasti uudestaan ja samalla aloitus näyttö täyttyi pienistä arfakteista. Kaikki tein mitä Sony ohjeistaa vielä pariinkin kertaan mutta mikään ei auttanut ja yleensä nuo artfaktit ja bootloop viittaavat joko grafiikkapiirin vaurioin tai emolevyn vaurioin eli selkeään valmistus virheeseen. Näytin tästä myös ottamani videon myyjälle mitä konsoli tekee. Ensinnäkin ihmettelin kun vein tuon konsolin Tampereen Ratinan Elisa shopettiin niin en saanut mitään jättö ym muuta tositetta myyjältä joka otti sen vastaan, totesi vain ettei näistä mitään anneta. Kun kysyin huollon seuranta koodia vastasi myyjä että mahdollisesti semmoinen tulee omaelisaan. No viikon päästä kyselin viestillä kun mitään ei näkynyt omaelisaan kautta tuota huollon seuranta koodia. Sieltä sitten vastattiin ettei näistä tule mitään seuranta vaan tekstiviesti kun huolto on valmis ja samassa viestissä kaupattiin läjää eri maksu kanavia. No 14.11 olin itse yhteydessä sonyyn kun nämä konsolit lähtevät kuulemma heille kaikki ja sanoivat että kun huolto ilmoitus tehdään heille oli kyseessä yksityinen tai yritys niin heiltä tulee kyllä huollon tekijän sähköpostiin tuo huollon seurantatunnus millä voi seurata huollon kulkua eli tässä tapauksessa ilmeisesti sille Elisan työntekijälle joka täytti tuon huolto ilmoituksen Sonylle. No kun sain tästä sonylta tästä tiedon tiedustelin asiaa Elisa chatin kautta ja he eivät nähneet mitään muuta kun että konsoli on jätetty 27.10.25 Ratinan ja sanottiin että kannattaa mennä paikan päältä kysymään. No menin 15.11.25 paikanpäälle kysymään asiasta ja myyjä siinä hetken katseli tietoja kun kerroin mitä Sony sanoi ja että käy kysymään takahuoneesta siltä joka on täyttänyt huoltoilmoituksen ja ottanut konsolin vastaan. No hetken päästä myyjä tuli ja totesi että tuo takuuhuoltoon ja ilmoituksen tekeminen olikin siirretty myymälä päällikölle koska myyjä joka oli ottanut konsolin vaftadn ei kuulemma ollut osannut sitä tehdä ja myymälä päällikkö ei ole nyt paikalla. No kysyin koska olisi paikalla niin ensi viikolla kuulemma. Totesin että tässä rupeaa jo tulemaan kuluttasuojalaki vastaan kohtuullisen takuuhuoltoon kestossa mihin myyjä vastasi että ei se niin yksiselitteistä ole. Totesin että odotan tässä nyt vielä viikon ja palasin sitten tänne asiaan. No nyt olen menossa tulevana maanantaina 24.11.25 käymään tuolla Ratinassa kysymässä olisiko myymälä päällikkö paikalla ja jos konsolista ei löydy edelleenkään mitään tietoa mikä on huollon tila niin ihan jo kuluttasuojalakien mukaan vaadin joko uutta konsolia tai kaupan purkua koska tuotteessahan on täysi takuu ja myyjä on aina vastuussa myymästään tuotteestaan jossa esiintyy selkeä virhe ja myös siitä että takuhuollosta että siitä suoridutaan kohtuullisessa ajassa ja minun mielestäni kuukausi on jo kohtuullinen aika mitä olen nyt odottanut ( kuluttajansuojalaki pitää 2 viikkoa kohtuullisena)
En vain ymmärrä että muka yksi konsoli katoaa sillain ettei kukaan siitä mitään huoltotietoja ym tietoja muuta kuin että on jätetty 27.10.25 huoltoon ja tiedä muuta kuin mahdollisesti tämä Ratinan Elisa shopin myymälä päällikkö jota en nyt vielä kyllä ole tavoittanut.
Jotenkin en vain usko että Elisa lähettelee ilman mitään huolto/seurantatunnuksia takuuhuoltoon alaisia laitteita ympäriinsä ilman noita seuranta ja huoltotunnuksia.
totean vielä että jos Elisa päätyy niin kaupanpurkuhan tulee hyvittää täysimääräisenä koska konsolissa on täysi takuu koska on vain 8kk vanha niin kuin kuluttasuojalaki myös toteaa.

