Skip to main content
Vastattu

Rikkinäinen tietokone

  • January 25, 2025
  • 10 kommenttia
  • 257 katselukerrat

Uusi Acerin pöytäkone hajosi yhtäkkiä. Kone toimi sen 2kk. 

 

Onko tosiaan niin, että kone pitää lähettää Acerille korjattavaksi? Ilmeisesti Saksaan asti. Taitaa mennä kuukausia, että saa korjatun/uuden laitteen takaisin?

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Anspandeemus

Laitteet menee pääsääntösesti suoraan huoltoon ja näin on myösElisan sivuilla “Tietoa laitteiden takuusta ja huollosta” ohjeistettu seuraavasti:

“Toimita Elisalta ostamasi, huoltoa tarvitseva puhelin tai tabletti suoraan huoltokumppanillemme tai Elisan myymälään. Jos toimitat laitteen myymäläämme, laite lähetetään huoltokumppanille. Keskimääräinen huoltoaika on noin 2 viikkoa.”

Tuossa lainauksessa puhutaan nyt puhelimesta ja tabletista, mutta sama pätee myös muihin tuotteisiin.

10 kommenttia

  • January 25, 2025

Uusi Acerin pöytäkone hajosi yhtäkkiä. Kone toimi sen 2kk. 

 

Onko tosiaan niin, että kone pitää lähettää Acerille korjattavaksi? Ilmeisesti Saksaan asti. Taitaa mennä kuukausia, että saa korjatun/uuden laitteen takaisin?

Acerin huoltoon yhteyttä, niin selviää. Tiedä vaikka saisit ihka uuden tilalle:

Laitevalmistajien huolto-ohjeet Elisalta ostetuille laitteille

Acer Acer-laitteiden huolto

sakarialanne
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+24
  • OmaYhteisön moderaattori
  • January 25, 2025

Uusi Acerin pöytäkone hajosi yhtäkkiä. Kone toimi sen 2kk. 

Eikö siis mene edes sähköt päälle siihen ?

 


  • Keskustelun aloittaja
  • Tulokas
  • January 25, 2025

Uusi Acerin pöytäkone hajosi yhtäkkiä. Kone toimi sen 2kk. 

Eikö siis mene edes sähköt päälle siihen ?

 

Tietokone käynnistyy, mutta ei tule mitään kuvaa näytölle, hiiri ja näppäimistö ei saa virtaa. Kone pysyy hetken päällä ja tuulettimet huutaa täysillä ja sitten sammuu ja käynnistyy itsestään uudestaan.

 

Silloin kun kone toimi vielä normaalisti niin kuului yksi piippaus käynnistyessä, nyt ei sitäkään kuulu.


tontze
Forum|alt.badge.img+19
  • Superstara
  • January 26, 2025

Laitteen myyjä vastaa laitteen takuusta ja sen lähettelystä ja kustannuksista. Mikäli siis olet sen suomesta ostanut.

 

Laite on myös palautettava huollosta “kohtuullisessa ajassa” jonka kuluttajansuoja on useimmiten rajannut 2viikon mittaiseksi.


  • Keskustelun aloittaja
  • Tulokas
  • January 26, 2025

Laitteen myyjä vastaa laitteen takuusta ja sen lähettelystä ja kustannuksista. Mikäli siis olet sen suomesta ostanut.

 

Laite on myös palautettava huollosta “kohtuullisessa ajassa” jonka kuluttajansuoja on useimmiten rajannut 2viikon mittaiseksi.

Tässä tapauksessa ilmeisesti valmistaja eikä myyjä. 


tontze
Forum|alt.badge.img+19
  • Superstara
  • January 26, 2025

Laitteen myyjä vastaa laitteen takuusta ja sen lähettelystä ja kustannuksista. Mikäli siis olet sen suomesta ostanut.

 

Laite on myös palautettava huollosta “kohtuullisessa ajassa” jonka kuluttajansuoja on useimmiten rajannut 2viikon mittaiseksi.

Tässä tapauksessa ilmeisesti valmistaja eikä myyjä. 

Ei, vaan myyjä. Myyjä voi irtautua aiemman myyntiportaan antamasta takuusta vain ilmoittamalla siitä ostajalle nimenomaisesti ja selkeästi ennen kaupantekoa.


  • January 27, 2025

Laitteen myyjä vastaa laitteen takuusta ja sen lähettelystä ja kustannuksista. Mikäli siis olet sen suomesta ostanut.

 

Laite on myös palautettava huollosta “kohtuullisessa ajassa” jonka kuluttajansuoja on useimmiten rajannut 2viikon mittaiseksi.

Tässä tapauksessa ilmeisesti valmistaja eikä myyjä. 

Ei, vaan myyjä. Myyjä voi irtautua aiemman myyntiportaan antamasta takuusta vain ilmoittamalla siitä ostajalle nimenomaisesti ja selkeästi ennen kaupantekoa.

No mitä tällä nyt sitten haetaan. Valmistaja sen lähes aina vapaaehtoisen takuun myöntää. Myyjä On velvollinen ottamaan vastaan ja toimittamaan tuotteen eteenpäin, mutta valmistajan myöntämän takuun lopulta hoitaa valmistaja valitsemassaan paikassa. Vaikka myyjällä olisi vastuuta, niin ei se mitään voi päättää. Takuun jälkeen koskee siten myyjää virhevastuu.

Eli kyllä se tietokone menee lopulta huoltoon sinne Acerin ilmoittamaan paikkaan (Lähettää sen sinne sitten myyjä tai asiakas suoraan.) ellei ole vaihtotakuu kyseessä.

Koneesta voisi olla vaikka muistikampa rikki, kun noin käyttäytyy.


Anspandeemus
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+11
  • OmaYhteisön moderaattori
  • Vastaus
  • January 27, 2025

Laitteet menee pääsääntösesti suoraan huoltoon ja näin on myösElisan sivuilla “Tietoa laitteiden takuusta ja huollosta” ohjeistettu seuraavasti:

“Toimita Elisalta ostamasi, huoltoa tarvitseva puhelin tai tabletti suoraan huoltokumppanillemme tai Elisan myymälään. Jos toimitat laitteen myymäläämme, laite lähetetään huoltokumppanille. Keskimääräinen huoltoaika on noin 2 viikkoa.”

Tuossa lainauksessa puhutaan nyt puhelimesta ja tabletista, mutta sama pätee myös muihin tuotteisiin.


tontze
Forum|alt.badge.img+19
  • Superstara
  • January 27, 2025

Laitteen myyjä vastaa laitteen takuusta ja sen lähettelystä ja kustannuksista. Mikäli siis olet sen suomesta ostanut.

 

Laite on myös palautettava huollosta “kohtuullisessa ajassa” jonka kuluttajansuoja on useimmiten rajannut 2viikon mittaiseksi.

Tässä tapauksessa ilmeisesti valmistaja eikä myyjä. 

Ei, vaan myyjä. Myyjä voi irtautua aiemman myyntiportaan antamasta takuusta vain ilmoittamalla siitä ostajalle nimenomaisesti ja selkeästi ennen kaupantekoa.

No mitä tällä nyt sitten haetaan. Valmistaja sen lähes aina vapaaehtoisen takuun myöntää. Myyjä On velvollinen ottamaan vastaan ja toimittamaan tuotteen eteenpäin, mutta valmistajan myöntämän takuun lopulta hoitaa valmistaja valitsemassaan paikassa. Vaikka myyjällä olisi vastuuta, niin ei se mitään voi päättää. Takuun jälkeen koskee siten myyjää virhevastuu.

Eli kyllä se tietokone menee lopulta huoltoon sinne Acerin ilmoittamaan paikkaan (Lähettää sen sinne sitten myyjä tai asiakas suoraan.) ellei ole vaihtotakuu kyseessä.

Koneesta voisi olla vaikka muistikampa rikki, kun noin käyttäytyy.

Menee lopulta joo, en muuta väittänytkään. Mutta myyjällä on vastuu aikasemman portaan lupaamasta takuusta, eli käytännössä laitteen huoltoon toimittamisesta, ei sitä itse tarvi alkaa lähettelemään minnekkään saksaan.


tontze
Forum|alt.badge.img+19
  • Superstara
  • January 27, 2025

Laitteet menee pääsääntösesti suoraan huoltoon ja näin on myösElisan sivuilla “Tietoa laitteiden takuusta ja huollosta” ohjeistettu seuraavasti:

“Toimita Elisalta ostamasi, huoltoa tarvitseva puhelin tai tabletti suoraan huoltokumppanillemme tai Elisan myymälään. Jos toimitat laitteen myymäläämme, laite lähetetään huoltokumppanille. Keskimääräinen huoltoaika on noin 2 viikkoa.”

Tuossa lainauksessa puhutaan nyt puhelimesta ja tabletista, mutta sama pätee myös muihin tuotteisiin.

 Eli asiakas on itse näin valinnut ja se on ihan ok jos haluaa näin tehdä.

 Itse en kyllä haluaisi lähetellä saksaan mitään jos vaihtoehtona on antaa asia myyjän hoidettavaksi(kuten Elisallakin voi tehdä). Se että onko se nopeampaa jättää Elisalle, on sitten eri asia.