Hei,
Olen hankkinut teiltä syyslomalla pojallemme Spacetalk-kellopuhelimen kytkykauppasopimuksella, ja laite on toiminut aiemmin moitteettomasti. Viimeisimmän ohjelmistopäivityksen jälkeen kellopuhelimeen on kuitenkin ilmennyt merkittäviä ongelmia, jotka heikentävät sen käytettävyyttä ja turvallisuutta.
Päivityksen jälkeen:
Kellopuhelimen toiminnallisuus on heikentynyt ja käytössä ilmenee häiriöitä.
Puhelinnumeroiden lisääminen onnistuu vain mikäli kontaktilla on käytössä Spacetalk-sovellus, mikä ei ollut toimintamalli laitteen ostohetkellä eikä vastaa sitä käytettävyyttä, jota minulle myytäessä luvattiin.
Muutokset ovat rajoittaneet laitteen peruskäyttöä ja aiheuttaneet huomattavaa haittaa erityisesti lapsen turvallisen tavoitettavuuden kannalta.
Olen aktiivisesti seurannut sekä Elisan että Spacetalkin päivityksiä aiheeseen liittyen. Tehnyt ohjeistetut toimenpiteet eikä laite edelleenkään toimi luvatulla tavalla: soittaminen ei onnistu, sijaintitiedot eivät välity. Aikaa on kulunut jo kohtuuttoman paljon, kun yhteistyö tuntuu tökkivän sekä Elisan että Spacetalkin suuntaan. Kellopuhelin on laite, joka on hankittu turvaamaan koulupäivää ja itsenäistä liikkumista. Nämä eivät ole toteutuneet nyt kahteen viikkoon ja edelleen ongelmat jatkuvat. Tämä on aiheuttanut jo riittävässä määrin kohtuutonta haittaa.
Nämä muutokset ovat tulleet ilman omaa suostumustani ja muuttaneet laitteen ominaisuuksia olennaisesti huonompaan suuntaan. Kuluttajansuojalain mukaan tuotteen tulee vastata sitä, mitä ostohetkellä on sovittu, eikä siihen saa tehdä olennainen heikentäviä muutoksia kesken sopimuskauden.
Tämän vuoksi vaadin, että Spacetalk-kellopuhelimen kytkykauppasopimus puretaan, koska laite ei enää vastaa alkuperäistä sopimusta eikä käyttötarkoitustaan. Pyydän teitä vahvistamaan sopimuksen purkamisen sekä antamaan ohjeet mahdollisesta laitteen palauttamisesta.


