Skip to main content

Taittuvanäyttö vs takuuhuolto

  • September 25, 2024
  • 20 kommenttia
  • 393 katselukerrat

Moikka!

Sorry pitkähkö alustus...

Puhelimeni Razor Razor 40 5G taittuvaan näyttöön, näytön taitoskohdan oikeaan sivuun, ilmestyi normaalissa päivittäisessä käytössä ensin pieni halkeama. Halkeamasta huolimatta näyttö toimi normaalisti, kunnes näytön halkeama eteni näytön saumakohdasta läpi halkaisten näytön käytännössä kahtia. Lopputulos, näyttö musteni 80% ja lakkasi käytännössä toimimasta. Edellä kerrottu, näytön vikaantuminen, tapahtui puhelimen normaalissa käytössä.

Toimitin takuunalaisen (ostettu 26.11.2023) Jyväskylän Sepän Elisa kaupan kautta 22.9. takuukorjaukseen heidän Resete nimiseen valtuutettuun huoltoliikkeeseen. 

Puhelimen näyttö vikaantui Turussa ollessani viikolla 38 ja kävin näyttämässä puhelinta Turun Hansan Elisa kaupassa. Tuolloin Elisan edustaja arvioi puhelimen normaalissa käytössä näyttöön syntyneen vian takuunalaiseksi.

Tänään sain Reseteltä sms-viestin "Resete on tarkastanut huoltoon toimittamanne laitteen. Olemme todenneet laítteessanne vian, joka ei kuulu valmistajan rajoitetun takuun piiriin. Arvio laitteenne korjauksesta 569,00€... Laitteen näyttöoduulissa havaittu vaurio joka evää laitteen takuuhuollon"

Onko teillä kokemusta taittuvanäyttöisistä puhelimista? Lähinnä taittuvan näytön toiminnasta ja mahdollisista ongelmista? Jos on ollut ongelmia niin miten taittuvanäyttöisen takuunalaisen puhelimen huollon suhteen on toimittu? Odotin, että taittuvanäyttöisen puhelimen näyttö normaalissa käytössä kestää enemmän kuin 10kk.

20 kommenttia

Forum|alt.badge.img+9
  • Oppinut
  • September 25, 2024

Laite  pitäisi viedä heti huoltoon  kun  vika tulee eli kun   näyttöön  tullu pikku halkeema

 sen takia kun et vienyt niin  voidaan alkaa  väittään  et ei kuulu  takuun  piiriin 

 musta    kuuluu takuun piiriin 

 ainakin virhe vastuun piiriin  mikä on  vähän eriasia  ja lakisääteinen 

 huollolta pitäisi   vaatia   todiste että olet itse sen aiheuttanu 

lähtisin  itse  taisteleen asian puolesta kuluttajariitalautakuntaan   jos ei muuten  suostu korjaan 

voi hyvin olla että  korjaavat kun huomaavat että asiakas on valmis taisteleen oikeuksiensa puolesta .

 


  • September 25, 2024

Jossain ainakin halkeaman korjaus takuuna onnistunut hyvin:

https://xdaforums-com.translate.goog/t/well-it-seems-like-my-razr-has-hit-a-little-snag-warranty-time-solved.4663291/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=sc

Puoli vuotta vanha, halkeama alkanut kuukautta aikaisemmin.

Vielä toisaalta taittuvista malleista:

“Taittuvien puhelimien näytön halkeamat ovat yleisempiä kuin tavallisissa puhelimissa niiden herkän taitettavan näytön, saranoiden jännityksen ja iskuherkkyyden vuoksi. Uudemmissa malleissa on kuitenkin parannettu kestävyyttä.

1. Taitettavan näytön herkkyys: Taitettavat näytöt on valmistettu yhdistelmästä erittäin ohuita lasi- ja muovikerroksia, jotka ovat alttiimpia vaurioille kuin tavallisissa puhelimissa käytetty karkaistu lasi (kuten Gorilla Glass).

2. Saranamekanismi: Jatkuva taittuminen ja avautuminen voi aiheuttaa jännityspisteitä rypyssä, mikä voi lopulta johtaa näytön halkeilemiseen tai heikkenemiseen.

3. Ulkoinen vaikutus: Taitettavat puhelimet ovat alttiimpia halkeilemaan, jos ne putoavat tai altistuvat paineelle, erityisesti taitteessa, jossa näyttö saattaa olla haavoittuvampi.

4. Pöly ja roskat: Pöly tai pienet hiukkaset, jotka pääsevät saranaan tai jäävät loukkuun näytön kerrosten väliin, voivat aiheuttaa naarmuja tai jopa halkeamia, erityisesti aiemmissa taitettavissa malleissa.”


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • September 26, 2024

Laite  pitäisi viedä heti huoltoon  kun  vika tulee eli kun   näyttöön  tullu pikku halkeema

 sen takia kun et vienyt niin  voidaan alkaa  väittään  et ei kuulu  takuun  piiriin 

 musta    kuuluu takuun piiriin 

 ainakin virhe vastuun piiriin  mikä on  vähän eriasia  ja lakisääteinen 

 huollolta pitäisi   vaatia   todiste että olet itse sen aiheuttanu 

lähtisin  itse  taisteleen asian puolesta kuluttajariitalautakuntaan   jos ei muuten  suostu korjaan 

voi hyvin olla että  korjaavat kun huomaavat että asiakas on valmis taisteleen oikeuksiensa puolesta .

 

Kuluttajariitalautakunta on optiona, mielestäni tämä näytön halkeaminen on selkeä takuunalainen case. Peräänkuulutan myös operaattoreiden vastuuta, he kuitenkin myyvät ko. taittuvanäyttöisiä puhelimia asiakkailleen. Voisi olettaa, että ko. puhelimet kestävät normi käytössä vähintäänkin takuuajan.

Samsungin linjaus omiin taittuvanäyttöisiin puhelimiinsa on, että ensimmäinen näytön vikaantuminen korjataan takuuna, seuraavat näyttöongelmat menevät asiakkaan piikkiin.

Ja sama fiilis, asiakkaan pitää taistella oikeuksiensa puolesta saadakseen oikeudenmukaista palvelua. Lähetin eilen sähköpostin Resetelle, katsotaan mitä vastaavat.


  • September 26, 2024

Voihan vaikka kysäistä ihan Motorolaltakin:

https://en-emea.support.motorola.com/app/mcp/contactus

Tuollakin samoja vaivoja. On näytön halkeiluja takuuseen korjattu:

https://forums.lenovo.com/searchpage/tab/posts?fid=1568&q=%20Razor%20Razr%2040%20screen%20cracked&sort=best_match

 

 


error404
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+11
  • OmaYhteisön moderaattori
  • September 26, 2024

Äh, onpa siellä kurja tilanne sattunut 😕 Laitevalmistaja on määritellyt yleensä takuuehdot, jonka perusteella sitten valtuutettu huoltoyhtiö katsoo onko takuunalainen vika. Kannattaa tosiaan vielä Motorolaan olla yhteydessä asiasta ja kysäistä, miten he näkevät tuon tilanteen.

 

Taittuvista puhelimista ja näytöistä on itsellä sen verran kokemusta, että itsellä on Samsungin Flip 4. Puhelin on ollut käytössä nyt pari vuotta, ja taittokohdassa on semmoista ns. hankautumisen näköistä kulumaa näytössä, ja myös yhdessä kohtaa muualla näytössä mikä ei ole taittokohdan vieressä. Liekkö näyttö on jollain tapaa pehmeämpää(?), jonka vuoksi tuollaista hankautumiskulumista tulee helpommin. Tuo kuluminen näyttää semmoiselta vähän kuin kynnellä olisi rapsutellut hieman näyttöä. Onneksi ei kuitenkaan hirveästi normaalissa käytössä huomaa, eikä vielä ainakaan ole hirveästi haitannut tuo taitekohtakaan. Siitä en kyllä tiedä, mitä huollosta sanottaisiin jos laittaisin tuon nyt sinne menemään. 


Forum|alt.badge.img+9
  • Oppinut
  • September 26, 2024

Äh, onpa siellä kurja tilanne sattunut 😕 Laitevalmistaja on määritellyt yleensä takuuehdot, jonka perusteella sitten valtuutettu huoltoyhtiö katsoo onko takuunalainen vika. Kannattaa tosiaan vielä Motorolaan olla yhteydessä asiasta ja kysäistä, miten he näkevät tuon tilanteen.

 

Taittuvista puhelimista ja näytöistä on itsellä sen verran kokemusta, että itsellä on Samsungin Flip 4. Puhelin on ollut käytössä nyt pari vuotta, ja taittokohdassa on semmoista ns. hankautumisen näköistä kulumaa näytössä, ja myös yhdessä kohtaa muualla näytössä mikä ei ole taittokohdan vieressä. Liekkö näyttö on jollain tapaa pehmeämpää(?), jonka vuoksi tuollaista hankautumiskulumista tulee helpommin. Tuo kuluminen näyttää semmoiselta vähän kuin kynnellä olisi rapsutellut hieman näyttöä. Onneksi ei kuitenkaan hirveästi normaalissa käytössä huomaa, eikä vielä ainakaan ole hirveästi haitannut tuo taitekohtakaan. Siitä en kyllä tiedä, mitä huollosta sanottaisiin jos laittaisin tuon nyt sinne menemään. 

Jos elisa olisi vastuullinen myyjä eikä  unohda asiakasta kun  perävalot ei enään näy

 niin  elisa ottais asiakkaaseen yhteyttä ja  yhdessä pyrkis asiakkaan kanssa  selvittään  miten tässä  toimitaan  ja auttais siinä   niin saadaan ja pidettyä   asiakas jatkossakin .


  • September 26, 2024

Taittuvista puhelimista ja näytöistä on itsellä sen verran kokemusta, että itsellä on Samsungin Flip 4. Puhelin on ollut käytössä nyt pari vuotta, ja taittokohdassa on semmoista ns. hankautumisen näköistä kulumaa näytössä, ja myös yhdessä kohtaa muualla näytössä mikä ei ole taittokohdan vieressä. Liekkö näyttö on jollain tapaa pehmeämpää(?), jonka vuoksi tuollaista hankautumiskulumista tulee helpommin. Tuo kuluminen näyttää semmoiselta vähän kuin kynnellä olisi rapsutellut hieman näyttöä. Onneksi ei kuitenkaan hirveästi normaalissa käytössä huomaa, eikä vielä ainakaan ole hirveästi haitannut tuo taitekohtakaan. Siitä en kyllä tiedä, mitä huollosta sanottaisiin jos laittaisin tuon nyt sinne menemään. 

 

Noinkin niitä jälkiä tulee:

Ole varovainen käyttäessäsi Galaxy Z Flip -laitetta

Huomautus: Riippuen naarmusta tai vauriosta, korjaaminen ei välttämättä kuulu takuun piiriin ja korjaamisesta voi aiheutua lisäkustannuksia.


Forum|alt.badge.img+9
  • Oppinut
  • September 26, 2024

Taittuvista puhelimista ja näytöistä on itsellä sen verran kokemusta, että itsellä on Samsungin Flip 4. Puhelin on ollut käytössä nyt pari vuotta, ja taittokohdassa on semmoista ns. hankautumisen näköistä kulumaa näytössä, ja myös yhdessä kohtaa muualla näytössä mikä ei ole taittokohdan vieressä. Liekkö näyttö on jollain tapaa pehmeämpää(?), jonka vuoksi tuollaista hankautumiskulumista tulee helpommin. Tuo kuluminen näyttää semmoiselta vähän kuin kynnellä olisi rapsutellut hieman näyttöä. Onneksi ei kuitenkaan hirveästi normaalissa käytössä huomaa, eikä vielä ainakaan ole hirveästi haitannut tuo taitekohtakaan. Siitä en kyllä tiedä, mitä huollosta sanottaisiin jos laittaisin tuon nyt sinne menemään. 

 

Noinkin niitä jälkiä tulee:

Ole varovainen käyttäessäsi Galaxy Z Flip -laitetta

Huomautus: Riippuen naarmusta tai vauriosta, korjaaminen ei välttämättä kuulu takuun piiriin ja korjaamisesta voi aiheutua lisäkustannuksia.

Totta mitä laitoit mutta  takuuaikana  myyyjän pitää todistaa että asiakas on ne aiheuttanu toimillaan  ei riitä pelkkä ilmotus että ei korvata koska esim naarmuja ja vaikka oliskin aiheuttanu niin  myyjän pitää todistaa et vika johtuu naarmuista .


sakarialanne
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+24
  • OmaYhteisön moderaattori
  • September 26, 2024

Totta mitä laitoit mutta  takuuaikana  myyyjän pitää todistaa että asiakas on ne aiheuttanu toimillaan  ei riitä pelkkä ilmotus että ei korvata koska esim naarmuja ja vaikka oliskin aiheuttanu niin  myyjän pitää todistaa et vika johtuu naarmuista .

Myyjähän ei asiaa itse voi todentaa, siksi mukana on valtuutettu huolto. Muutoinhan olisi pelkästään sana-vastaan-sana tilanne.


Forum|alt.badge.img+9
  • Oppinut
  • September 26, 2024

Totta mitä laitoit mutta  takuuaikana  myyyjän pitää todistaa että asiakas on ne aiheuttanu toimillaan  ei riitä pelkkä ilmotus että ei korvata koska esim naarmuja ja vaikka oliskin aiheuttanu niin  myyjän pitää todistaa et vika johtuu naarmuista .

Myyjähän ei asiaa itse voi todentaa, siksi mukana on valtuutettu huolto. Muutoinhan olisi pelkästään sana-vastaan-sana tilanne.

Joka tapauksessa    valmistajan valtuuttaman huollon  sitten pitää todistaa et on itse aiheutettu  tai muuten et ei kuulu takuun piiriin  pelkkä  ilmotus ei riitä  ja virhevastuun piiriin  kuitenkin  kuuluu ellei itse aiheutettu  .


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • September 30, 2024

Päivitys 27.9.2024

 

Reseten email vastaus : “Puhelimenne on tutkittu huollossa ja todettu että näyttö on vaurioitunut/säröytynyt taitoksen kohdalta. (kuvat liitteenä) Valmistajan mukaan huolto ei voi korjata laitetta takuuna, kun näyttö on mekaanisesti vaurioitunut.”

Motorola on rajannut näytön vioittumisen takuun ulkopuolelle. Ilmeisesti Motorolan erillisellä lisämaksullisella laiteturvalla on mahdollista saada myös näyttö takuun piiriin.


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • September 30, 2024

Näytön vauriot. Ensin syntyi pieni vekki taittuvan näytön oikeaan laitaan taitoksen kohdalle. Pian vekki laajeni, halkaisi koko näytön, näyttö musteni 80% ja lakkasi toimimasta.

 


Forum|alt.badge.img+9
  • Oppinut
  • September 30, 2024

Päivitys 27.9.2024

 

Reseten email vastaus : “Puhelimenne on tutkittu huollossa ja todettu että näyttö on vaurioitunut/säröytynyt taitoksen kohdalta. (kuvat liitteenä) Valmistajan mukaan huolto ei voi korjata laitetta takuuna, kun näyttö on mekaanisesti vaurioitunut.”

Motorola on rajannut näytön vioittumisen takuun ulkopuolelle. Ilmeisesti Motorolan erillisellä lisämaksullisella laiteturvalla on mahdollista saada myös näyttö takuun piiriin.

Lisäturva on VAKUUTUUTUS EI TAKUU  varsinkin  jos se on maksullinen 

 vakuutus korjaa myös itse aiheutetut  viat  siksi menis vakuutuksen piikkiin 

 mutta itse  jatkaisin taistelua  kuluttajaneuvonjan kautta  jos et ole itse aiheuttanu  vaurioo  jolloin  takuu ei kata vaan vakuutus .


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • October 4, 2024

Päivitys 27.9.2024

 

Reseten email vastaus : “Puhelimenne on tutkittu huollossa ja todettu että näyttö on vaurioitunut/säröytynyt taitoksen kohdalta. (kuvat liitteenä) Valmistajan mukaan huolto ei voi korjata laitetta takuuna, kun näyttö on mekaanisesti vaurioitunut.”

Motorola on rajannut näytön vioittumisen takuun ulkopuolelle. Ilmeisesti Motorolan erillisellä lisämaksullisella laiteturvalla on mahdollista saada myös näyttö takuun piiriin.

Lisäturva on VAKUUTUUTUS EI TAKUU  varsinkin  jos se on maksullinen 

 vakuutus korjaa myös itse aiheutetut  viat  siksi menis vakuutuksen piikkiin 

 mutta itse  jatkaisin taistelua  kuluttajaneuvonjan kautta  jos et ole itse aiheuttanu  vaurioo  jolloin  takuu ei kata vaan vakuutus .

 

Kyllä, Motorola tarjoaa lisämaksullista lisäturvaa johon sisältyy myös näytön rikkoutuminen.

Ja mun Motorolan korjaus menee nyt vakuutuksen piikkiin. 


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • October 4, 2024

Äh, onpa siellä kurja tilanne sattunut 😕 Laitevalmistaja on määritellyt yleensä takuuehdot, jonka perusteella sitten valtuutettu huoltoyhtiö katsoo onko takuunalainen vika. Kannattaa tosiaan vielä Motorolaan olla yhteydessä asiasta ja kysäistä, miten he näkevät tuon tilanteen.

 

Taittuvista puhelimista ja näytöistä on itsellä sen verran kokemusta, että itsellä on Samsungin Flip 4. Puhelin on ollut käytössä nyt pari vuotta, ja taittokohdassa on semmoista ns. hankautumisen näköistä kulumaa näytössä, ja myös yhdessä kohtaa muualla näytössä mikä ei ole taittokohdan vieressä. Liekkö näyttö on jollain tapaa pehmeämpää(?), jonka vuoksi tuollaista hankautumiskulumista tulee helpommin. Tuo kuluminen näyttää semmoiselta vähän kuin kynnellä olisi rapsutellut hieman näyttöä. Onneksi ei kuitenkaan hirveästi normaalissa käytössä huomaa, eikä vielä ainakaan ole hirveästi haitannut tuo taitekohtakaan. Siitä en kyllä tiedä, mitä huollosta sanottaisiin jos laittaisin tuon nyt sinne menemään. 

Jos elisa olisi vastuullinen myyjä eikä  unohda asiakasta kun  perävalot ei enään näy

 niin  elisa ottais asiakkaaseen yhteyttä ja  yhdessä pyrkis asiakkaan kanssa  selvittään  miten tässä  toimitaan  ja auttais siinä   niin saadaan ja pidettyä   asiakas jatkossakin .

 

Elisan vakuutusehdot tunteva henkilö soitti ja kertoi, että he noudattavat valtuutetun huoltoliikkeen (Resete) korjauspäätöstä. Ja Reseten päätös oli valmistajan (Motorola) kanta, ettei näytön mekaaninen vika kuuluu valmistajan takuun piiriin.


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • October 4, 2024

Päivitys 4.10.2024

 

Aiemmin 27.9. Resete ilmoitti ““Puhelimenne on tutkittu huollossa ja todettu että näyttö on vaurioitunut/säröytynyt taitoksen kohdalta. (kuvat liitteenä) Valmistajan mukaan huolto ei voi korjata laitetta takuuna, kun näyttö on mekaanisesti vaurioitunut.” 

En halunnut korjauttaa puhelinta omaan piikkiini Resetellä 569€ hintaan ja Resete palautti puhelimen korjaamattomana Jyväskylän Sepän Elisa kauppaan. Ja mulle 50€ tarkastusmaksu.

Kuittasin puhelimen ke 2.10. takaisin itselleni Elisa kaupasta ja marssin käytävän vastapäätä Fonumille, joka on Op-Pohjolan valtuutettu huoltoliike. Fonum lähetti vakuutusyhtiölle korjausesityksen ja 30 minuutin päästä sain hyväksytyn korvauspäätöksen, korjaus menee vakuutukseen. Näyttö vikaantui lomamatkallani Turussa joten korjaus menee matkavakuutukseen ja säästyn omavastuulta (150€). 


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • October 4, 2024

Motorolan Moto Care vahinkoturva kattaa näemmä myös puhelimen fyysiset vahingot, kuten näytön rikkoutumisen. Vahinkoturvan (65-85€) hankinta on päätettävä puhelimen oston yhteydessä, pienehköllä lisähinnalla saisi mielenrauhaa taittuvanäyttöisen puhelimen hankintaan.

https://www.lenovo.com/fi/fi/moto-care/?orgRef=https%253A%252F%252Fwww.google.com%252F&srsltid=AfmBOoqPTYLzXb_4vHnQcBvUnzQ73S6nDnoqLNlNc_H3Zx2PyqP7deOZ

Tässä vielä Motorolan maailmanlaajuisen takuun tarkat speksit https://en-emea.support.motorola.com/ci/fattach/get/733104/1384314067/redirect/1/filename/Warranty_FI.pdf


Forum|alt.badge.img+9
  • Oppinut
  • October 4, 2024

Motorolan Moto Care vahinkoturva kattaa näemmä myös puhelimen fyysiset vahingot, kuten näytön rikkoutumisen. Vahinkoturvan (65-85€) hankinta on päätettävä puhelimen oston yhteydessä, pienehköllä lisähinnalla saisi mielenrauhaa taittuvanäyttöisen puhelimen hankintaan.

https://www.lenovo.com/fi/fi/moto-care/?orgRef=https%253A%252F%252Fwww.google.com%252F&srsltid=AfmBOoqPTYLzXb_4vHnQcBvUnzQ73S6nDnoqLNlNc_H3Zx2PyqP7deOZ

Tässä vielä Motorolan maailmanlaajuisen takuun tarkat speksit https://en-emea.support.motorola.com/ci/fattach/get/733104/1384314067/redirect/1/filename/Warranty_FI.pdf

Niin pitääkin koska kyseessä on  vakuutus EI TAKUU.


Forum|alt.badge.img+15
  • Älyniekka
  • October 4, 2024

Taittuvien laitteiden vikaantuminen taittuvasta kohdasta on kyllä ongelmallista takuun osalta. Samsung joutui kiirastuleen Fold 2, 3, 4 ja samanikäisten Flip-laitteiden kanssa. Omanikin meni hyvin takuun piiriin, mutta foorumikirjoitusten perusteella ei ole ollut aina helppoa ollut huollattaa selkeästi suunnitelluvirheestä johtuvaa vikaantumista. 


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • October 4, 2024

Motorolan Moto Care vahinkoturva kattaa näemmä myös puhelimen fyysiset vahingot, kuten näytön rikkoutumisen. Vahinkoturvan (65-85€) hankinta on päätettävä puhelimen oston yhteydessä, pienehköllä lisähinnalla saisi mielenrauhaa taittuvanäyttöisen puhelimen hankintaan.

https://www.lenovo.com/fi/fi/moto-care/?orgRef=https%253A%252F%252Fwww.google.com%252F&srsltid=AfmBOoqPTYLzXb_4vHnQcBvUnzQ73S6nDnoqLNlNc_H3Zx2PyqP7deOZ

Tässä vielä Motorolan maailmanlaajuisen takuun tarkat speksit https://en-emea.support.motorola.com/ci/fattach/get/733104/1384314067/redirect/1/filename/Warranty_FI.pdf

Niin pitääkin koska kyseessä on  vakuutus EI TAKUU.

Jep vahinkoturva eli vakuutus.