Vastattu

Television humina ja kuvan värivirheet

  • 6 huhtikuu 2021
  • 18 kommenttia
  • 243 katselukerrat

Käyttäjätaso 1

Ostin Elisan verkkokaupasta 28.3.2019 (käyttöönotto 1.4.2019) Television mallia LG 50UK6750 4K UHD Smart TV50.
Jo joitakin aikoja olen kuunnellut matalaa humisevaa ääntä aina television ollessa päällä. Nyt se on mielestäni vain voimistunut ja televison kuvaan on tullut värivirheitä.

Tehdasasetukset on palautettu. ja ongelmaa rajattu ottamalla oheislaitteita irti. että ääni ei kierrä niistä oheislaitteistakaan.

Televisiossa varmaankin on takuuta koska Elisan kautta ostetuissa laitteissahan on takuu 3 vuotta, kun Elisan kautta on myös liittymät.

Onko Elisalla tästä sanottavaksi vinkkejä. ja onko tämä virhe vai laitteen ominaisuus. ja jos on ominaisuus, miten selitetään se että nämä ääni- ja värivirheet eivät olleet aivan laitteen käyttöönoton ajoista alkaen.

Värivirheet kuvassa huomasin vasta nyt kun minulle siitä huomautettiin. Niin en tiedä onko ääni- ja kuvavirheet tulleet samaan aikaan.

Olen muuttanut maaliskuun alusta asuntoa, ja ääniongelma oli myös aikaisemmassa asunnossa muistaakseni, niin talon sisäisissä johdotuksissa tuskin on syy.

 

 

 

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Dj_God 7 huhtikuu 2021, 19:08

Minä ottaisin yhteyttä  kuluttajaneuvojaan  ja lähtisin hoitaan asiaa sitä kautta   jos  muu ei auta valmistajat/myyjät monesti   kokeilevat   onko  asiakas   valmis meneen asiassa   pitemmälle

 uskon että kun kyseessä  tuote missä juuri on  takuu loppununut  menee vielä takuun piikkin ei siis virhevastuuseen   kuitenkin näinä aikoina luulis  valmistajille maineen olevan tärkee 

takuu ja virhevastuu koskee  vain   valmistusvirheitä   ei    esim  pudottamista niinkuin edellä  sanottiin .

 

Suosittelen kyllä ihan ensimmäisenä olemaan yhteydessä tuonne LG:n asiakaspalveluun. LG on ottanut vastuun itselleen heidän myymistään tuotteista ja ohjeistanut jopa jälleenmyyjiä antamaan heidän asiakaspalvelun numeron asiakkaalle, mikäli asiakkaalla tulee jotain vikaa heidän laitteisiinsa.

 

Mikäli LG:n kanssa suksi ei lähde luistamaan, sitten vasta yhteys kuluttajaneuvontaan. Kuluttajaneuvonta haluaa kuitenkin kuulla myös sen, mitä jälleenmyyjä / valmistaja / maahantuoja on ongelmasta sanonut. LG:n kohdalla ei omia kokemuksia ole, edes työn puolesta, mutta monet huollot / valmistajat joustavat takuussa, mikäli laite on mennyt rikki juuri takuun päättymisen jälkeen. Osa valmistajista on tiukempia asian suhteen ja tällöin tuo virhevastuu -kortti tulee vetää esiin, mikäli tuote on sellainen, että sen voidaan olettaa kestävän kauemmin kuin se on todellisuudessa kestänyt.

 

Yhtä kaikki, laite pitää tutkia valmistajan toimesta ennen kuin hekään voivat sanoa asiaan yhtään mitään. Eivät hekään voi luvata vian menemistä virhevastuuseen ennen kuin näkevät, mikä vian on aiheuttanut. Sama pätee kuluttajaviranomaisiin, eivät hekään voi paljoa auttaa, jos laitetta ei ole millään tapaa tutkittu ja vian aiheuttajaa todettu.

Katso alkuperäinen viesti

18 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

@Pärrä En ole Elisalla töissä, mutta omassa työssä olen tekemissä televisioiden kanssa, joten ihan mielenkiinnosta kyselen seuraavaa..

 

Minkälaisia värivirheitä televisiossa on? Voitko laittaa niistä kuvaa tähän keskusteluun? Joillekin televisio merkeille / malleille on ominaista esim. korostaa tiettyjä värejä enemmän kuin toisia. Esimerkiksi vihreä ja punainen ovat joissain malleissa todella voimakkaita värejä, jopa lähes puhki palavia. Tätä tapahtuu yleensä kuvan oletusasetuksilla. Kuvan säädöillä näitä voi yleensä korjata ainakin jonkin verran. LG on julkaissut muutamia eri asetusvaihtoehtoja kuvan säädöille, kannattaa kokeilla, olisiko noista apuja näihin värivirheisiin. Googlettamalla “LG 50UK6750 picture settings” tms. voit löytää vielä lisää vinkkejä kuvan säätöön.

 

Sitten tuohon huminaan… Miten ja missä tilanteessa tuo humina kuuluu? Onko se jatkuva humina television ollessa päällä vai esiintyykö sitä esim. silloin kun televisio ei toista ääntä? Onko television kaiuttimien äänenvoimakkuudella mitään vaikutusta tähän huminaan? Mikäli humina kuuluu jatkuvasti sisällöstä ja toistettavasta äänestä riippumatta, on kyseessä todennäköisesti vika. Television ei pitäisi pitää oikeastaan minkäänlaista taustaääntä. Jos tuo humina kuuluu vain silloin kun televisio ei toista ääntä esim. suoratoistosovelluksissa liikuttaessa, auttaako television äänenvoimakkuuden laskeminen tähän? Jos auttaa, saattaa kyseessä olla monelle kaiutinelementille ominainen piirre, eli ne tuottavat humisevaa ääntä, koska ääntä lähettävät komponentit syöttävät virtaa tai ns. “tyhjää signaalia” kaiuttimelle, jonka kaiutin pyrkii toistamaan.

 

Tarvittaessa suosittelen ottamaan television ääreltä yhteyttä LG:n tuotetukeen 0800 0 54 54 (arkisin 09-18). Puhelua varten kannattaa ottaa television arvotarrasta tarkka malli ja sarjanumero ylös, koska LG tulee näitä sinulta kysymään. LG hoitaa itse omien laitteidensa huollot ja takuuasiat.

Itselleni tuli mieleen, että häviääkö “humina” jos antennijohdon irroittaa, josko kyseessä olisi jokin esim. maadoitukseen liittyvä asia ?

Käyttäjätaso 1


Kysymys ei ole merkkikohtaisista ominaisuuksista. Asetuksista on kokeiltu väriensäätöjä.
Otin kuvia ja lähetän tässä yhden, vaikka tuskin kännykän kameran kuvalla saa oikeata “kuvaa” tilanteesta. Mutta kuvan oikea alalaidasta jos huomaa tästä niin ikäänkuin ruutu olisi painunut sisään.
Tämä värivirhe tulee siis samasta väristä mitä voi olla toisaalla samassa kuvassa ylempänä.

 

Sitten tuohon huminaan… Miten ja missä tilanteessa tuo humina kuuluu? Onko se jatkuva humina television ollessa päällä vai esiintyykö sitä esim. silloin kun televisio ei toista ääntä? Onko television kaiuttimien äänenvoimakkuudella mitään vaikutusta tähän huminaan? Mikäli humina kuuluu jatkuvasti sisällöstä ja toistettavasta äänestä riippumatta, on kyseessä todennäköisesti vika. Television ei pitäisi pitää oikeastaan minkäänlaista taustaääntä. Jos tuo humina kuuluu vain silloin kun televisio ei toista ääntä esim. suoratoistosovelluksissa liikuttaessa, auttaako television äänenvoimakkuuden laskeminen tähän? Jos auttaa, saattaa kyseessä olla monelle kaiutinelementille ominainen piirre, eli ne tuottavat humisevaa ääntä, koska ääntä lähettävät komponentit syöttävät virtaa tai ns. “tyhjää signaalia” kaiuttimelle, jonka kaiutin pyrkii toistamaan.

 

Humina ääni kuuluu siis aivan jatkuvasti television ollessa päällä. Myös silloin kun televisio ei toista mitään ääntä. silloinkin kun äänenvoimakkuuden laittaa nollille tai mykistyksen päälle.
Sama tilanne suoratoistosovelluksissa liikuttaessa. Äänenvoimakkuuden laskeminen tai kokonaan mykistäminen ei auta asiaa.

 

Tarvittaessa suosittelen ottamaan television ääreltä yhteyttä LG:n tuotetukeen 0800 0 54 54 (arkisin 09-18). Puhelua varten kannattaa ottaa television arvotarrasta tarkka malli ja sarjanumero ylös, koska LG tulee näitä sinulta kysymään. LG hoitaa itse omien laitteidensa huollot ja takuuasiat.

 

Kiitos. Otan yhteyttä LG:n tuotetukeen.
Vaikka LG hoitaisi itse omien laitteidensa huollot ja takuuasiat, niin Elisalla on normaalin tuotetakuun jälkeinen pidennetty takuusopimus laitteissa, kun asiakkaalla on olemassa muita liittymiä heiltä.
Näistähän LGn ei kuulukaan mitään tietää. Vaan näkevät että tuote on kaksi vuotta vanha ja takuuaika heidän näkökulmastaan umpeutunut.

Siksi ajattelin näiden takuulaitteiden asiat menevät Elisan kautta.

 

Itselleni tuli mieleen, että häviääkö “humina” jos antennijohdon irroittaa, josko kyseessä olisi jokin esim. maadoitukseen liittyvä asia ?

Ei häviä myöskään vaikka antennijohdon irroittaa. Tämä oli myös siis aikaisemmassa asunnossani, kuten sanottu.

 


 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

Ensiksikin, tuo 3 vuoden Elisa Takuu koskee vain puhelimia ja tabletteja, jotka on ostettu aikaisintaan 1.5.2019. Lisätietoa Elisa Takuusta löytyy täältä

LG:n tuotetuki on ehdottomasti se paras paikka aloittaa asian selvittelyä ja heidän ohjeilla sitten eteenpäin! :relaxed:

Käyttäjätaso 1

Ensiksikin, tuo 3 vuoden Elisa Takuu koskee vain puhelimia ja tabletteja, jotka on ostettu aikaisintaan 1.5.2019. Lisätietoa Elisa Takuusta löytyy täältä

LG:n tuotetuki on ehdottomasti se paras paikka aloittaa asian selvittelyä ja heidän ohjeilla sitten eteenpäin! :relaxed:


Jotenkin arvasin että minulle kerrotut asiat tästäkään ei loppupeleissä pidäkään paikkaansa.
Turha minun sitten LG tuotetukeenkaan on soittaa, koska en ala television korjausta makselemaan. Televisio on siis kaksi vuotta vanha ja tää hurina on ollut siinä ainakin vuoden. Eli tällaisia laitteita myy Elisa. Takuu poistuu kun “perävalot häipyy nurkan taakse”. Aivan sama mitä ollaan ostohetkellä varta vasten kysellessä kerrottu.

Luulisi että Elisalla on jonkinlainen virhevastuu.

Olen Elisalta tilannut laitteita melkein 8 000 eurolla. (Tarkalleen 7898,04 e),  Mutta ikinä en ole mitään (myöskään puhelimia) saanut takuuseen. Uusimmat on ostettu noin vuosi sitten.
Olen ostanut Elisalta yhden tabletin, kuusi puhelinta, television, kolme kannettavaa tietokonetta yms.
ja useimmat on hajalla ennen kolmen vuoden ikää.

Kyllä ajattelisin että television nykyäänkin pitäisi kestää kohtuukäytössä kauemmin kun vuoden tai kaksi.

 

Käyttäjätaso 3

Jos Elisa on antanut 3 vuoden takuun, niin Elisan kautta homman luulisi hoituvan, ainakin allaolevan tekstin mukaan.

Takuun antaja on sitoutunut vastaamaan tavaran käyttökelpoisuudesta ja muista ominaisuuksista takuun voimassaoloajan.

Käyttäjätaso 1

Jos Elisa on antanut 3 vuoden takuun, niin Elisan kautta homman luulisi hoituvan, ainakin allaolevan tekstin mukaan.

Takuun antaja on sitoutunut vastaamaan tavaran käyttökelpoisuudesta ja muista ominaisuuksista takuun voimassaoloajan.

Nimenomaan niin luulisi.

Ainoa varma on että Elisalta laitetilaukset päättyvät hyvin pitkälle tähän. 

Koroton kolmen vuoden maksuaikakaan  ei paljon lohduta siinä vaiheessa kun laite menee taikuutta rikki vuoden tai kahden päästä. 

Käyttäjätaso 3

Jos Elisa on antanut 3 vuoden takuun, niin Elisan kautta homman luulisi hoituvan, ainakin allaolevan tekstin mukaan.

Takuun antaja on sitoutunut vastaamaan tavaran käyttökelpoisuudesta ja muista ominaisuuksista takuun voimassaoloajan.

Nimenomaan niin luulisi.

Ainoa varma on että Elisalta laitetilaukset päättyvät hyvin pitkälle tähän. 

Koroton kolmen vuoden maksuaikakaan  ei paljon lohduta siinä vaiheessa kun laite menee taikuutta rikki vuoden tai kahden päästä. 


Jos sinulla on mustaa valkoisella 3 vuoden takuusta, niin tasan tarkkaan Elisan on vastattava siitä.

 Kysy piruuttaan joltakin korjaajalta arvio, voiko edes korjata. Jos voi, niin arvio Elisalle.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Ja vaikka takuu olisi ohi, on myyjällä virhevastuu. Television voisi olettaa kestävän enemmän kuin pari kolme vuotta.

Käyttäjätaso 3

Ja vaikka takuu olisi ohi, on myyjällä virhevastuu. Television voisi olettaa kestävän enemmän kuin pari kolme vuotta.

Television pitää kestää 4 vuotta. Eli virhevastuuta kannattaa aina kokeilla, vaikka takuuaika mennyt.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Ja vaikka takuu olisi ohi, on myyjällä virhevastuu. Television voisi olettaa kestävän enemmän kuin pari kolme vuotta.

Television pitää kestää 4 vuotta. Eli virhevastuuta kannattaa aina kokeilla, vaikka takuuaika mennyt.

Virhevastuulaki sitoo myös valmistajaa / maahantuojaa, ei pelkästään myyjää. Voidaan olettaa, että edullisempikin televisio kestää normaalissa kotikäytössä pidempään kuin kaksi vuotta. Tuosta neljästä vuodesta en mene vannomaan, mutta oletettu elinikä on joka tapauksessa pidempi kuin kaksi vuotta.

 

Tosin se, että tuotteen vika korjataan virhevastuulain piiriin edellyttää sitä, että vika kuuluisi muutenkin normaalin tuotetakuun piiriin. Mikäli vika olisi tullut esim. muuton aikana = saanut kolhua tai muu ulkopuolinen tekijä on vian aiheuttanut, ei virhevastuu tässä tapauksessa sido sen enempää myyjää kuin valmistajaakaan vaan korjaus menee omaan piikkiin. Tämän voi todeta ainoastaan LG:n valtuuttama huolto television tutkittuaan. Eli yhteys LG:n tuotetukeen ja sitä kautta lähtee sitten rattaat pyörimään suuntaan tai toiseen.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Minä ottaisin yhteyttä  kuluttajaneuvojaan  ja lähtisin hoitaan asiaa sitä kautta   jos  muu ei auta valmistajat/myyjät monesti   kokeilevat   onko  asiakas   valmis meneen asiassa   pitemmälle

 uskon että kun kyseessä  tuote missä juuri on  takuu loppununut  menee vielä takuun piikkin ei siis virhevastuuseen   kuitenkin näinä aikoina luulis  valmistajille maineen olevan tärkee 

takuu ja virhevastuu koskee  vain   valmistusvirheitä   ei    esim  pudottamista niinkuin edellä  sanottiin .

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Minä ottaisin yhteyttä  kuluttajaneuvojaan  ja lähtisin hoitaan asiaa sitä kautta   jos  muu ei auta valmistajat/myyjät monesti   kokeilevat   onko  asiakas   valmis meneen asiassa   pitemmälle

 uskon että kun kyseessä  tuote missä juuri on  takuu loppununut  menee vielä takuun piikkin ei siis virhevastuuseen   kuitenkin näinä aikoina luulis  valmistajille maineen olevan tärkee 

takuu ja virhevastuu koskee  vain   valmistusvirheitä   ei    esim  pudottamista niinkuin edellä  sanottiin .

 

Suosittelen kyllä ihan ensimmäisenä olemaan yhteydessä tuonne LG:n asiakaspalveluun. LG on ottanut vastuun itselleen heidän myymistään tuotteista ja ohjeistanut jopa jälleenmyyjiä antamaan heidän asiakaspalvelun numeron asiakkaalle, mikäli asiakkaalla tulee jotain vikaa heidän laitteisiinsa.

 

Mikäli LG:n kanssa suksi ei lähde luistamaan, sitten vasta yhteys kuluttajaneuvontaan. Kuluttajaneuvonta haluaa kuitenkin kuulla myös sen, mitä jälleenmyyjä / valmistaja / maahantuoja on ongelmasta sanonut. LG:n kohdalla ei omia kokemuksia ole, edes työn puolesta, mutta monet huollot / valmistajat joustavat takuussa, mikäli laite on mennyt rikki juuri takuun päättymisen jälkeen. Osa valmistajista on tiukempia asian suhteen ja tällöin tuo virhevastuu -kortti tulee vetää esiin, mikäli tuote on sellainen, että sen voidaan olettaa kestävän kauemmin kuin se on todellisuudessa kestänyt.

 

Yhtä kaikki, laite pitää tutkia valmistajan toimesta ennen kuin hekään voivat sanoa asiaan yhtään mitään. Eivät hekään voi luvata vian menemistä virhevastuuseen ennen kuin näkevät, mikä vian on aiheuttanut. Sama pätee kuluttajaviranomaisiin, eivät hekään voi paljoa auttaa, jos laitetta ei ole millään tapaa tutkittu ja vian aiheuttajaa todettu.

Käyttäjätaso 3

 

Hyvä muistaa, kun ostaa tuotteita myyjän antamalla pitemmällä takuulla:

Valmistaja ja maahantuoja eivät vastaa myyjän omissa nimissään antamasta takuusta.

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Minä ottaisin yhteyttä  kuluttajaneuvojaan  ja lähtisin hoitaan asiaa sitä kautta   jos  muu ei auta valmistajat/myyjät monesti   kokeilevat   onko  asiakas   valmis meneen asiassa   pitemmälle

 uskon että kun kyseessä  tuote missä juuri on  takuu loppununut  menee vielä takuun piikkin ei siis virhevastuuseen   kuitenkin näinä aikoina luulis  valmistajille maineen olevan tärkee 

takuu ja virhevastuu koskee  vain   valmistusvirheitä   ei    esim  pudottamista niinkuin edellä  sanottiin .

 

Suosittelen kyllä ihan ensimmäisenä olemaan yhteydessä tuonne LG:n asiakaspalveluun. LG on ottanut vastuun itselleen heidän myymistään tuotteista ja ohjeistanut jopa jälleenmyyjiä antamaan heidän asiakaspalvelun numeron asiakkaalle, mikäli asiakkaalla tulee jotain vikaa heidän laitteisiinsa.

 

Mikäli LG:n kanssa suksi ei lähde luistamaan, sitten vasta yhteys kuluttajaneuvontaan. Kuluttajaneuvonta haluaa kuitenkin kuulla myös sen, mitä jälleenmyyjä / valmistaja / maahantuoja on ongelmasta sanonut. LG:n kohdalla ei omia kokemuksia ole, edes työn puolesta, mutta monet huollot / valmistajat joustavat takuussa, mikäli laite on mennyt rikki juuri takuun päättymisen jälkeen. Osa valmistajista on tiukempia asian suhteen ja tällöin tuo virhevastuu -kortti tulee vetää esiin, mikäli tuote on sellainen, että sen voidaan olettaa kestävän kauemmin kuin se on todellisuudessa kestänyt.

 

Yhtä kaikki, laite pitää tutkia valmistajan toimesta ennen kuin hekään voivat sanoa asiaan yhtään mitään. Eivät hekään voi luvata vian menemistä virhevastuuseen ennen kuin näkevät, mikä vian on aiheuttanut. Sama pätee kuluttajaviranomaisiin, eivät hekään voi paljoa auttaa, jos laitetta ei ole millään tapaa tutkittu ja vian aiheuttajaa todettu.

Käsitin että  aloittaja   olisi ollu jo yhteydessä  lg tukeen 

 tietenkin   ensin  valmistaja /maahantuoja   sitten  vasta valitus muualle jos  valmistajan  kanssa  päästä yhteisymmärrykseen .

Käyttäjätaso 3

”Television tulee kestää noin neljä vuotta”
lähde:

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/kodinkoneet/kestoika/

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Pitää muistaa aina että noi  on  suosituksia  laisssa   ainakaan toistaseksi ei ole määritelty  kauanko pitää kestää

jos   valmistaja  ei välitä    noista       kilpailu ja  kuluttajaviraston suosituksista niin se on sitten voi voi   ellei   asiakas halua asiaa  lähtee testaan oikeudessa .

Käyttäjätaso 3

Pitää muistaa aina että noi  on  suosituksia  laisssa   ainakaan toistaseksi ei ole määritelty  kauanko pitää kestää

jos   valmistaja  ei välitä    noista       kilpailu ja  kuluttajaviraston suosituksista niin se on sitten voi voi   ellei   asiakas halua asiaa  lähtee testaan oikeudessa .


Virhevastuutapauksissa tuppaa tulemaan aina jonkinmoinen nahkapäätös.  Lakikin on niinkuin se luetaan ja suositukset oma maailmansa.

Osallistu keskusteluun