Xiaomi mi smart pedelec aka qicycle mijia ef1


Käyttäjätaso 2

Tämä nyt myynnissä oleva pyörä on vuodelta 2020 ja poikkeaa hieman alkuperäisestä. Esim. Tmm4 -järjestelmän korvaa keskiön momenttitunnistin tyyppiä bbts1sd. Etuna on, ettei pyörän takaosaan kulje sähköjohtoa, joka voisi nirhautua vaikka lokasuojan asennuksen yhteydessä. Pyörä kuuluu Xiaomin älykotilaitteiden sarjaan (mijia) ja kannattaa ehdottomasti asentaa puhelimeen Xiaomi home -appi. Sen avulla voi päivittää laiteohjelmiston tähän älylaitteeseen. Varhaisissa versioissa oli jokin ohjelmointi virhe, siitä enemmän ifixitin artikkelissa. Ifixit: MiJia QiCycle Folding Electric Bike Repair tyypillinen ongelma on sähköavustuksen katoaminen, kun takajarrun kahva ei palaudu jarrutuksen jälkeen valmius asentoon. Sen voi käsin työntää paikoilleen hätäkorjauksena. Syy voi olla liian suuri kitka vaijerissa tai jyrkät mutkat. Ketju on aika äänekäs ja näyttäisi olevan turhan leveä rattaisiin nähden. Renkaissa ei ole mitään pistosuojausta ja tilaa on aavistuksen leveämmillekin kumeille eli ns. balloon-renkaille. Ballooneissa ei tarvitse eikä voi vanteiden suojelemiseksi pitää kovin korkeaa painetta, joten meno on mukavampaa ja suuntavakavuus huonolla tiellä parempi. Lokasuojien sopivuus jää nähtäväksi. Etulokaria en asentaisi haarukan kruunun alle ollenkaan vaan erikoispultin sisäkierteeseen kiinni ruuvaamalla kruunun taakse - ongelmaksi voi tulla maavaran vähäisyys. Erikoispultteja saa ebaysta BSIDSFN32 hakusanalla. Lokarisarjassa yleensä mukana myös seisontatuki, joka on tässä Elisan tuotteessa jo mukana. Houkutus olisi myös kokeilla vetää kevyttä kuormaa eli vaikka ruokaostoksia perävaunussa. Tämä kyllä ehdottomasti kielletään käyttöohjeessa ja siihen voi olla syynä moottorin kevyet muovirattaat, pyörästä on pyritty tekemään hyvin kevytrakenteinen. Tavaratelineen asennus on myös kielletty. Takuu voi raueta, jos tälläinen asentelu aiheuttaa rikkoutumisen. Vetokoukkua ei oikein voi asentaa taka-akseliin ja seisontatuen kiinnityskohta ei ole ehkä tarpeeksi takana.


12 kommenttia

Käyttäjätaso 2

No nyt alustavasti näyttäisi siltä, että moottorin rattaiden puolelta olisi jäänyt välikappale pois. Rattaat on piilossa, mutta tarkoitan sitä puolta mihin ei mene sähköä. Sillä puolella akselia on pidemmältä näkyvissä, joten kyllä siinä mielestä kuuluisi olla ainakin 3mm paksu prikka, siis sen haarukan sisäpuolelle laitetun kiertymisen estoprikan lisäksi. Esim. auton öljypropun prikka, jos se on kovaa metallia ja M12 mitoituksella Oikea välike eli spacer englanniksi on tietysti sellainen ettei se pyöri akselissa. Saatavuus on heikkoa, Kiinasta voi saada koko sarjan pitkällä toimitusajalla. Kanadasta saa 3 ja 5mm prikkoja kalliina täsmätoimituksena. Alumiininen haarukka taipuu jonkin verran, mutta väsyy ja murtuu ennen pitkään. Murtunut haarukka on tietysti hengenvaarallinen asia. Varsinkin, jos se magneetin vastakappale poistetaan käytöstä ja tilalle tulee moottoripäädyn tapainen järjestys 5mm välikappale toimii hyvin.

Alkuperäismallisen lokasuojasarjan mukana pitäisi tulla etujarruun sopiva erikoismutteri, johon siis pääsee ruuvaamaan etulokarin kiinni kruunun takaa.

Vaikuttaa siltä, että takajarrun kahva palauttaa oikein hyvin nyt kun poistin taka-akseliin kiinnitetyn magneetin. Se täytyy kyllä korvata akselin kiertymisen estävällä erikoisprikalla. Lisäksi rullajarrun vääntövarren kulmaa täytyy ehkä muuttaa, riippuen minkä mallinen prikka löytyy magneettia korvaamaan. Helpoiten onnistuu, jos on käytettävissä ohut 17mm kiintoavain. Vaijerin öljyäminen on voinut myös auttaa asiaa.

Käyttäjätaso 2

Ketjun rutinalle syyksi ehdotan kieroa linjaa eturattaan ja takarattaan välillä. Linja on kiero, koska rattaaksi on valikoitunut 1/8" 14 hampainen erikoisratas. Normaali ratas on käännettävissä, mutta tätä ei voi kääntää, koska ketju ei mahtuisi liikkumaan navan kohdalla. Ratas ei myöskään istu väärinpäin asennettuna paikoilleen. En keksi muuta vaihtoehtoa kuin 3/32" 16 hampaisen rattaan asennuksen, sitä voi käyttää kevyemmän ketjun kanssa ja toivottavasti kääntäminenkin onnistuu.

Käyttäjätaso 2

Nyt on 5mm välikappale paikoillaan materiaali ruostumaton teräs ja laserilla leikattu, valmistettu Kanadassa. Vaakaputkeen tuli myös kaksipuolisella teipillä alumiinikappale, johon saa vaihdevaijerin kiinnitettyä. Se näytti hankaavan maalipintaa vapaana ollessaan.

Pinnaheijastimissa ei ollut e-merkintää ja toisen kiinnitysklipsi oli mennyt rikki jo pakkauksen yhteydessä. Takakiekkoon sain cateye-pinnaheijastimen jostakin lastenpyörästä. Etukiekon pinnat ovat vaikeita, koska liian kaukana toisistaan. Uuden renkaan kanssa ei tietysti ole tätä ongelmaa, koska kaikissa renkaissa täytyy olla heijastin nauha.

Käyttäjätaso 2

Ei tällä pyörällä kovin lujaa pääse 16 hampaisella takarattaalla, ainakaan polkuvoimalla. Täällä päin jossa asun, on jyrkkiä mäkiä, joten ehkä tämä on toimiva ratkaisu. Keskimmäisen kuvan luvut vastaavat aika tarkkaan 3-vaihteisen Bromptonin välityksiä. Sitä oli joskus vähän aikaa Sramin vaihdenavalla saatavilla. Alimmaisena alkuperäiset välitykset, Bromptonista lienee otettu mallia.

Käyttäjätaso 2

Ketjulinja 16-hampaisella rattaalla. Ketju on alkuperäinen, koska eturatas vaatii 1/8-ketjun.

Käyttäjätaso 2

Ketjulinja 14-hampaisella rattaalla, ei mitään eroa. Jää käyttöön, nopeus ei kyllä riitä 16-rattaan kanssa. 

Käyttäjätaso 2

Nyt noin 100€ lokarisarjasta on saatu paikoilleen tämä kuvan helpompi osa. Muoviosat ovat väitetysti abs-muovia, metalliosat sekalainen  valikoima pintakäsiteltyä terästä, sinkittyä terästä, alumiinia/ruostumatonta terästä. Mukana tullutta erikoismutteria en halunnut sen heikon laadun takia kun käyttää, mitoiltaan se ei poikkea alkuperäisestä mitenkään. Sinkittyjä ruuveja ja muttereita en halunnut ollenkaan tähän pyörään, ruostuvat aika äkkiä. Nylon-prikat lisäsin pitämään pinnoitettua terästä ja rosteriruuveja erillään. Mitään asennusohjeita ei mukana tullut.

Suunnitelmissa on myös korvata heikkotehoinen ajovalo kotimaisella sähköpyörävalaisimella. Alkuperäisen lampun suuntausta ei voi muuttaa ja siinä on vain yksi lähinnä huomiovaloksi sopiva ledi. Käyttö on kyllä helppoa eikä tarvitse erikseen huolehtia lataamisesta.

 

 

 

 

Käyttäjätaso 2

Tässä kansainvälisessä tai eu-versiossa on seisontatuen kiinnityskohta  jo osana runkoa eli lokarisarjan mukana tulevalle sovitteelle ei ole tarvetta. Myöskin nuo isommat ruuvit jäävät vapaaksi ja ajattelin tukea lokarin takaosan niihin. Ruuvit on lyhennetty 10mm mittaan. Tuet on valmistettu paksusta rautalangasta ja taivutettu kahdesta kohtaa, suoristin nämä alumiinileukojen välissä ruuvipenkissä. Toista lenkkiä piti vähän vääntää auki, että 6mm ruuvi mahtuisi läpi. Jarruvaijerin kuoren kiinnityskohdan paikka vaihtui ylempään ruuvikierteeseen ja siinä täytyy olla huolellinen jarrun toiminnan varmistamiseksi, kuorta täytyy kiskoa vastaava määrä taaksepäin. Akun irrottamiseksi pyörää täytyy nyt vähän taittaa, koska lokari on tiellä. Tukirauta on suunniteltu kiinnitettäväksi siihen magneettilukon kiinnitysrautaan, jota en halua käyttää. Ketjun puolella eu-versiossa ei oikein ole mitään vastaavaa. Takaheijastin peittyy kyllä kokonaan lokarin taakse, siksi kai tässä on satula tolppaan kiinnitetty e-merkitty heijastin.

 

Käyttäjätaso 2

Uusi versio, parempi koska ei vedä lokaria pystyyn. Takavalokaan ei peity. Nämä ovat omaa valmistetta rikkinäisistä lokarin kiinnitysosista kyhätty. Tilasin kyllä Givin 34640 erikoisprikkoja, mutta tuskinpa niitä tarvitaan.

Intoilin niiden muoviprikkojen kanssa liikaa, niiden lisäksi täytyy moneen paikkaan laittaa metallinen prikka ja erityisesti jarruosiin muoviprikka ei lainkaan kuulu. Lokarisarjan mukana tuli kyllä ihan asiallinen prikka etulokarikiinnitystä varten. Sen avulla mutterin saa tarpeeksi tiukasti kiinni. Muita käyttökelpoisia prikkoja ei kuulunut toimitukseen.

Käyttäjätaso 2

Nyt on Herrmans projektorilamppu paikoillaan. Pyrin tekemään muutoksen siten, että voin palauttaa alkuperäiseen kokoonpanoon. Tähän tuli alkuperäisen valaisimen tilalle välijohto toisessa päässä kaksipiikkinen julet-liitin ja toisessa päässä naaraspuoliset lattaliittimet. Kiinalainen kun on, plus tulee mustaa piuhaa pitkin ja miinus punaista.  Lampun kiinnityskohdan peittää tp-kuminen tulppa 60mm halkaisijaltaan (Aeropress-männän tiiviste). Välijohdon johtimet 22awg kuten myös Herrmansilla. Lampun mukana tuli erilaisia kiinnikkeitä, joista ehkäpä ohjainkannattimen pulttiin kiinnitettävä olisi voinut sopia. Päädyin kuitenkin tähän Riese + Müller -kiinnikkeeseen, kun siinä on paremmat säätö mahdollisuudet. Sivusuuntaista suuntausta varten täytyy käyttää lampun mukana tullutta adapteria, tämä työntää lamppua hiukan eteenpäin. Suuntaus on toteutettu jarrupalojen säädössä käytetyillä prikoilla.

 

Käyttäjätaso 2

Uudet tupit, nämä voidaan lukita paikoilleen toisin kuin alkuperäiset. Ergonomia kärsi kun tukea ei saanut juuri ollenkaan ainakaan lyhyemmästä eli oikeanpuoleisesta. Liuotinpesuaineella ja kiertämällä lähtivät irti. Sisällä oli yllättäen myös putkessa tulpat. Ne täytyy poistaa, jos lukittavat tupit haluaa. Kaikkia ohjaustankoon kiinnitettyjä komponentteja piti siirtää sisäänpäin, koska nämä Herrmansin tupit ovat hiukan alkuperäisiä pidemmät. Kuusiokoloavainsarja oli tarpeen.

Käyttäjätaso 2

Racktime clip-it-järjestelmän tarakka ja vanha SKS x-board roiskeläpäksi viriteltynä. Alkuperäinen lokasuoja on melko kapea. Tarakkaan on saatavilla monenlaista lisäosaa, kantavuus on vain 10kg.

Osallistu keskusteluun