Skip to main content

Osaisikohan täällä joku auttaa, kun yhtäkkiä Elisan 5G -verkko ei suostu enää tekemään yhteistyötä kynärin kanssa. Virallisilla palvelimilla peliä haettaessa muuttuu “hakuikkuna” keltaiseksi ja ilmoittaa, että “virallisiin pelipalvelimiin ei saatu yhteyttä” viimeistään 6 sekunnin haun jälkeen. Ensimmäisen kerran ongelma ilmeni n. 1kk sitten, jolloin 2 päivän pähkäilyn ja selvittämisen jälkeen DECO-sovelluksen kautta UPnP:n pois kytkeminen auttoi. Nyt temppuillut noin 1,5 viikkoa eikä mikään tunnu auttavan. Olen kokeillut jokaisen keinon, joka Steamin tuessa tai yhteisöpalstoilla mainitaan, porttien forwardaamisen, palomuurin asetukset, uudelleenasentanut sekä steamin että kynärin, mutta mikään ei auta. Wlan-adapterilla yhdistäen puhelimesta jakamalla nettiä yhteys saadaan aikaan, mutta lan-kaapelilla tai wlan-adapterilla ei toimi 5G-verkolla. Laitteistona on Huawein 5G CPE Max sekä 2x TP-Link Deco M4R. Ongelma ei ole pelkissä Decoissa, koska suoraan Huawei 5G CPE Maxiin kytkettäessä ei toimi myöskään.

Itse vaihdoin elisalle puhelimen netin ja totesin jo että ei tästä tule mitään. Csgon viralliset serverit tunnistavat lähimmiksi servereiksi shanghait sunmuut, 500 pingillä joten ei anna edes yhdistää.

Nyt eilen sitten koitin sellaista kikkaa että ensin yhdistin toisella netillä kilpailulliseen peliin (tukholman servereille niinkuin normaali netti tekee) ja sitten kesken pelin vaihdoin puhelimen elisan nettiin ja kas kummaa homma on toiminut sen jälkeen. En tiedä miksi, mutta kun joutui “väkisin” yhdistämään Euroopan servereihin niin tuntui peli tajuavan et nämä on ne oikeat serverit. Nyt kun avaa pelin niin tunnistaa automaattisesti tukholman lähimmäksi. Ei varmaan haittaa kokeilla jos ette muutakaan keksi. Päivittelen jos vika palaa.

 

Joo ei siinä, tuulen mukana vaihtu taas Shanghain servuille. Kiitti kaudesta.


@Tuomas1123 hmm, kuvasta en suoraan laitteen mallia tunnista. Tuleeko + merkistä pelkkä luettelo näkyville missä näkyy pelkästään tuo Elisa -profiili vai pääsetkö myöskin kirjoittelemaan sinne tietoja kuten Nimi, APN yms? Jos ei tuosta anna suorilta muuttaa profiilia, niin joissakin Huawei laitteissa joutuu erikseen WanId1 kohdasta käydä lisäämässä luodun profiilin. 

Tänä aamuna yritin taas mennä pelaamaan CS:GO, valitteli ettei saa yhteyttä virallisillepalvelimille.

Asetuksista taas yritin lisätä internet4 tuonne profiileihin, painoin tallenna ja latausikoni pyöri hetken jonka jälkeen pysäytyi, myös netti katkesi ja ilmeisesti koko purkki kaatui. Jouduin tekemään ihan kunnon resetin jonka jälkeen sain taas yhteydenkin CS:GO palvelimiin, mutta edelleenkään mitään ei ilmaantunut profiileihin. Eikä olemassa olevia pysty muuttamaan.

Mistä tuo WanId1 löytyy? purkin malli on Huawei N5368X

 

Joissain reitittimissä verkkoyhteys reitittimellä pitää olla katkaistuna, että noita muutoksia profiiliin pystyy tekemään. Voisikohan tässä olla kyse siitä? Joissain reitittimissä on mahdollista katkaista tuo 5G/4G yhteys manuaalisesti hallintasivulta.

Yritin tuota yhteyttä katkaista reitittimen etusivulta, mutta koko purkki kaatuu tähän ja jää pyörimään latausruutuun eikä siitä enää herää ilman että ottaa virrat pois.
Tovin taas toimi cs:go, tänään yritin uudelleen niin eipä saada yhteyksiä palvelimiin. Miten tämä voi välillä toimia ja välillä ei? aivan arpapeliä että pääseekö pelaamaan vai ei.

Pystyisikö joku neuvomaan mistä saan tuon internet4 asetuksen tuonne purkkiin? josta ei ole edes varmuutta tarvitseeko sitä vai ei kun peli välillä toimii ilman sitäkin.


Täällä sama vika. Suositellut toimet tehty ja saa tehdä toimenpiteen heti kun mahdollista. 


Täällä sama vika. Suositellut toimet tehty ja saa tehdä toimenpiteen heti kun mahdollista. 

Toimenpide tehty 👍 Käynnisteles purkkia uudelleen ja katsotaan toimisiko.


Terve,

 

Minulla on sama murhe. Kaikki asetukset katsottu, mutta ei lähde pelittämään. Voitteko katsoa minunkin yhteydet.


Morjes @Luki! Jos mobiililaajakaistalle on tilattu julkinen IP-osoite lisäpalveluna ja reitittimelle on asetettu APN-osoitteeksi internet4 eikä silti toimi, niin käydään ihmeessä kurkkaamassa että onko liittymällä tekniset tiedot kaikki oikein 🙂 lisäiletkö vielä Elisan asiakasnumerosi OmaYhteisö -profiilisi yksityisiin muistiinpanoihin? Kommentoithan vielä tänne uudestaan kun se on lisätty, niin katsotaan mitä voitaisiin asialle tehdä 👍🏼


Morjes @Luki! Jos mobiililaajakaistalle on tilattu julkinen IP-osoite lisäpalveluna ja reitittimelle on asetettu APN-osoitteeksi internet4 eikä silti toimi, niin käydään ihmeessä kurkkaamassa että onko liittymällä tekniset tiedot kaikki oikein 🙂 lisäiletkö vielä Elisan asiakasnumerosi OmaYhteisö -profiilisi yksityisiin muistiinpanoihin? Kommentoithan vielä tänne uudestaan kun se on lisätty, niin katsotaan mitä voitaisiin asialle tehdä 👍🏼

Kävin lisäämässä numeron. Edellä mainittu apn palvelu on aktiivinen ja reitittimessä oli internet4


Morjes @Luki! Jos mobiililaajakaistalle on tilattu julkinen IP-osoite lisäpalveluna ja reitittimelle on asetettu APN-osoitteeksi internet4 eikä silti toimi, niin käydään ihmeessä kurkkaamassa että onko liittymällä tekniset tiedot kaikki oikein 🙂 lisäiletkö vielä Elisan asiakasnumerosi OmaYhteisö -profiilisi yksityisiin muistiinpanoihin? Kommentoithan vielä tänne uudestaan kun se on lisätty, niin katsotaan mitä voitaisiin asialle tehdä 👍🏼

Kävin lisäämässä numeron. Edellä mainittu apn palvelu on aktiivinen ja reitittimessä oli internet4

Kiitoksia. Liittymälläsi näyttää tosiaan olevan virhe joka ongelman aiheuttaa. Korjaustoimenpide aiheuttaa katkoksen nettiyhteydelle, jonka jälkeen reititin täytyy käynnistellä uudestaan. Varmistan vielä että onko ok tehdä toimenpide? 🙂


Morjes @Luki! Jos mobiililaajakaistalle on tilattu julkinen IP-osoite lisäpalveluna ja reitittimelle on asetettu APN-osoitteeksi internet4 eikä silti toimi, niin käydään ihmeessä kurkkaamassa että onko liittymällä tekniset tiedot kaikki oikein 🙂 lisäiletkö vielä Elisan asiakasnumerosi OmaYhteisö -profiilisi yksityisiin muistiinpanoihin? Kommentoithan vielä tänne uudestaan kun se on lisätty, niin katsotaan mitä voitaisiin asialle tehdä 👍🏼

Kävin lisäämässä numeron. Edellä mainittu apn palvelu on aktiivinen ja reitittimessä oli internet4

Kiitoksia. Liittymälläsi näyttää tosiaan olevan virhe joka ongelman aiheuttaa. Korjaustoimenpide aiheuttaa katkoksen nettiyhteydelle, jonka jälkeen reititin täytyy käynnistellä uudestaan. Varmistan vielä että onko ok tehdä toimenpide? 🙂

on ok

 


Morjes @Luki! Jos mobiililaajakaistalle on tilattu julkinen IP-osoite lisäpalveluna ja reitittimelle on asetettu APN-osoitteeksi internet4 eikä silti toimi, niin käydään ihmeessä kurkkaamassa että onko liittymällä tekniset tiedot kaikki oikein 🙂 lisäiletkö vielä Elisan asiakasnumerosi OmaYhteisö -profiilisi yksityisiin muistiinpanoihin? Kommentoithan vielä tänne uudestaan kun se on lisätty, niin katsotaan mitä voitaisiin asialle tehdä 👍🏼

Kävin lisäämässä numeron. Edellä mainittu apn palvelu on aktiivinen ja reitittimessä oli internet4

Kiitoksia. Liittymälläsi näyttää tosiaan olevan virhe joka ongelman aiheuttaa. Korjaustoimenpide aiheuttaa katkoksen nettiyhteydelle, jonka jälkeen reititin täytyy käynnistellä uudestaan. Varmistan vielä että onko ok tehdä toimenpide? 🙂

on ok

 

Nytpä on korjattu 👍


Täällä samaa ongelmaa. Julkinen IP otettu käyttöön ja apn internet4. Voi tehdä korjaustoimenpiteitä


@Keinotekoinen minulla on täsmälleen sama ongelma, julkinen ip ja internet4 olleet käytössä jo pitkän aikaa. Tämän CSGO ongelman lisäksi työpaikan VPN-yhteys ikäänkuin tukehtuu säännöllisen epäsäännöllisin väliajoin. Sinäänsä kaksi erillistä ongelmaa ja voivat olla toisistaan täysin riippumattomia, toisaalta VPN:n kanssa ei ole työporukassa kenelläkään vastaavia ongelmia, mutta eipä heillä ole Elisan 5G yhteyksiäkään. Se yhtenäisyys näillä on, että molemmat ilmenee samaan aikaan päivissä laskettuna. 

Lisäsin asiakasnumeron omiin muistiinpanoihin ja olisin halukas kokeilemaan tätä moderaattoreiden toimenpidettä, mutta ajankohta voitaisiin sopia tarkemmin. Yritin olla suoraan yhteyksissä puhelimitse, mutta vallitsevan tilanteen vuoksi on haastavaa saada ketään puhelimitse kiinni.

 

@Keinotekoinen palaan tähän, varsinainen Valven palvelimille pääseminen nykyisin toimii, en löytänyt kuitenkaan ketjusta kuittausta, että liittymääni olisi teidän päästä käyty fiksailemassa. Liittymässä on edelleen häiriöitä, pc:llä pelatessa ping saattaa kohota raivostuttaviin lukemiin ja työ-macilla yhteydet toimii ihan miten sattuu - vasta tänä aamuna käynnistin koneen uusiksi ja en pääse koko 5G verkkoon jollen laita VPN-yhteyttä päälle. Mikäli jaan puhelimestani yhteyden, pääsen sillä surffailemaan hienosti. Aika-ajoin joudun VPN-yhteyden sammuttamaan ja käynnistämään uusiksi kun liikenne vaan alkaa sakkaamaan, olen näennäisesti online-tilassa mutta esim pikaviestimet eivät enää päivity, sähköpostit eivät tule jne ja vastaavasti Teams väittä minun olevan offline-tilassa, mutta saattaa päästää liittymään palaveriin. 

Kuten edellisessä viestissä kirjoitin, nämä voivat olla kaksi täysin erillistä ongelmaa, mutta tässä tapauksessa kyseessä olisi melkoinen sattuma. Erään kerran pelatessa minulla oli sekä koti-pc että työ-mac päällä samaan aikaan ja kun liikenne alkoi selvästi macissa sakkaamaan, niin pc:llä ping lähti nousuun välittömästi. Kun sammutin vpn-yhteyden ja vaihdoin macin käyttämään puhelimen internettiä, rauhoittui PC:llä ping ja pystyin jatkamaan peliä. En jaksa uskoa, että tämä olisi pelkästään VPN-yhteydestäni kiinni - parinsadan hengen firmassa luulisi, että jos muutkin joutuisi nykimään VPN-yhteyttään edestakaisin monta kertaa päivässä niin asia olisi tiedostettu ja korjattu.

Toisinaan huomaan kodin muita laitteita käyttäessä, että yhteydet eivät toimi oikein, olen näennäisesti yhteydessä mutta liikenne ei vaan kulje. Reitittimen boottaus on auttanut näihin ongelmiin. 

Minua kiinnostaisi palveluni kuntoon potkiminen sieltä teidän päästä tehtynä, yhteyden uusiksi käynnistäminen pitää vaan sopia tarkkaan ettei ole kriittisiä työasioita juuri samaan aikaan kesken.

Kiitos jo etukäteen.


@coffey66 Käynnisteletkö laitteesi uudelleen ja kannattaa varmistella myös, että laitteelle on määritelty APN: internet4. 🔎 Uskon tämän jälkeen tuon julkisen IP:n toimivan normaalisti.

@ReimaKostaja pätkivyyteen liittyen suosittelen varaamaan soittoaikaa meidän vikapalvelun puolelta, että asiaa voidaan tarkemmin tutkia. Pääset varaamaan soittoajan täältä https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/. Liittymälle voidaan täältä ainoastaan tehdä pientä herättelyä, mutta en usko sen olevan tässä tapauksessa ratkaisu. Liittymä on teknisesti OK, niin epäilen ongelman johtuvan tässä tapauksessa joko laitteesta tai verkosta. Tarkempaa tutkintaa siis tarvittaisiin.


@coffey66 Käynnisteletkö laitteesi uudelleen ja kannattaa varmistella myös, että laitteelle on määritelty APN: internet4. 🔎 Uskon tämän jälkeen tuon julkisen IP:n toimivan normaalisti.

@ReimaKostaja pätkivyyteen liittyen suosittelen varaamaan soittoaikaa meidän vikapalvelun puolelta, että asiaa voidaan tarkemmin tutkia. Pääset varaamaan soittoajan täältä https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/. Liittymälle voidaan täältä ainoastaan tehdä pientä herättelyä, mutta en usko sen olevan tässä tapauksessa ratkaisu. Liittymä on teknisesti OK, niin epäilen ongelman johtuvan tässä tapauksessa joko laitteesta tai verkosta. Tarkempaa tutkintaa siis tarvittaisiin.

Kiitos tilanteen selvittämisestä ja ohjeista, etenen tätä kautta.


Hei

 

Minulla tämä sama ongelma, olen tilannut julkisen ip osoitteen ja muuttanu asetuksista tämän APN: internet4, alussa tämä auttoi ja alkoi heti löytämään servereitä mutta nyt en viikkoon ole ehtinyt pelata ja tänään kokeilin niin taas sama ongelma. Mikähän tässä olisi ongelmana ?? saisiko tähän apua kiitos. 


Hei

 

Minulla tämä sama ongelma, olen tilannut julkisen ip osoitteen ja muuttanu asetuksista tämän APN: internet4, alussa tämä auttoi ja alkoi heti löytämään servereitä mutta nyt en viikkoon ole ehtinyt pelata ja tänään kokeilin niin taas sama ongelma. Mikähän tässä olisi ongelmana ?? saisiko tähän apua kiitos. 

Juotin liittymälle taikaliemiä. Kokeiles nyt toimisiko!


Hei

 

Minulla tämä sama ongelma, olen tilannut julkisen ip osoitteen ja muuttanu asetuksista tämän APN: internet4, alussa tämä auttoi ja alkoi heti löytämään servereitä mutta nyt en viikkoon ole ehtinyt pelata ja tänään kokeilin niin taas sama ongelma. Mikähän tässä olisi ongelmana ?? saisiko tähän apua kiitos. 

Juotin liittymälle taikaliemiä. Kokeiles nyt toimisiko!

Joo nyt tämä toimii, toivottavasti tämä vika ei nyt uusiinnu viikon päästä 🤔 kiitos avusta !


Hei, sama ongelma kuin muillakin. Julkinen IP on käytössä ja asiakasnumero on lisätty muistiinpanoihin. Voisitteko tarkistaa yhteyden? Kiitos


Hei, 

 

täällä on samaa ongelmaa ollut ja julkinen IP tilattuna, CPE 2 Pron muutettu intenet4 APN arvoksi kuten ohjeessa kerrottiin. (salasanaan tulee tähdet en tiedä pitäisikö olla tyhjä vai mitä siihen sitten aina tuleekaan) mutta tuolle voitte tehdä taiat niin alkaisin toimimaan taas normaalisti. 

Tuon voi tehdä saman tein, asiakasnumero löytyy profiilista.

Kiitos jo ennakkoon. 


Hei, 

 

täällä on samaa ongelmaa ollut ja julkinen IP tilattuna, CPE 2 Pron muutettu intenet4 APN arvoksi kuten ohjeessa kerrottiin. (salasanaan tulee tähdet en tiedä pitäisikö olla tyhjä vai mitä siihen sitten aina tuleekaan) mutta tuolle voitte tehdä taiat niin alkaisin toimimaan taas normaalisti. 

Tuon voi tehdä saman tein, asiakasnumero löytyy profiilista.

Kiitos jo ennakkoon. 

Hei, sama ongelma kuin muillakin. Julkinen IP on käytössä ja asiakasnumero on lisätty muistiinpanoihin. Voisitteko tarkistaa yhteyden? Kiitos

Nämäpä on korjattu! Käynnistelkää reititintä uudestaan vielä 🙂


Hei, 

 

täällä on samaa ongelmaa ollut ja julkinen IP tilattuna, CPE 2 Pron muutettu intenet4 APN arvoksi kuten ohjeessa kerrottiin. (salasanaan tulee tähdet en tiedä pitäisikö olla tyhjä vai mitä siihen sitten aina tuleekaan) mutta tuolle voitte tehdä taiat niin alkaisin toimimaan taas normaalisti. 

Tuon voi tehdä saman tein, asiakasnumero löytyy profiilista.

Kiitos jo ennakkoon. 

Hei, sama ongelma kuin muillakin. Julkinen IP on käytössä ja asiakasnumero on lisätty muistiinpanoihin. Voisitteko tarkistaa yhteyden? Kiitos

Nämäpä on korjattu! Käynnistelkää reititintä uudestaan vielä 🙂

Kiitos paljon testaan kun pääsen kotiin. 


Hei, 

 

täällä on samaa ongelmaa ollut ja julkinen IP tilattuna, CPE 2 Pron muutettu intenet4 APN arvoksi kuten ohjeessa kerrottiin. (salasanaan tulee tähdet en tiedä pitäisikö olla tyhjä vai mitä siihen sitten aina tuleekaan) mutta tuolle voitte tehdä taiat niin alkaisin toimimaan taas normaalisti. 

Tuon voi tehdä saman tein, asiakasnumero löytyy profiilista.

Kiitos jo ennakkoon. 

Hei, sama ongelma kuin muillakin. Julkinen IP on käytössä ja asiakasnumero on lisätty muistiinpanoihin. Voisitteko tarkistaa yhteyden? Kiitos

Nämäpä on korjattu! Käynnistelkää reititintä uudestaan vielä 🙂

Kiitos paljon testaan kun pääsen kotiin. 

Toimii ainakin täällä nyt kuten pitääkin. Kiitos paljon avusta !!!!!


Morjesta. Täällä myös kärsitään kyseisestä yhteysongelmasta. Laitteena CPE 2 Pro ja palveluna on kyllä julkinen-ip ja internet4 APN nimenä. CSGO toimii ajoittain hetken ja sitten jälleen alkaa temppuilemaan. Alkaa jo siihen malliin viikkojen jälkeen turhauttamaan että myös minulle saa myös laitella kyseisiä korjauksia, mitä muillekin. Tai ainakin jos saa pyytää niin vilkaisee missä mättää? Asiakasnumeron pitäisi löytyä muistiinpanoista/tiedoistani.

-Jokke

 


Morjesta. Täällä myös kärsitään kyseisestä yhteysongelmasta. Laitteena CPE 2 Pro ja palveluna on kyllä julkinen-ip ja internet4 APN nimenä. CSGO toimii ajoittain hetken ja sitten jälleen alkaa temppuilemaan. Alkaa jo siihen malliin viikkojen jälkeen turhauttamaan että myös minulle saa myös laitella kyseisiä korjauksia, mitä muillekin. Tai ainakin jos saa pyytää niin vilkaisee missä mättää? Asiakasnumeron pitäisi löytyä muistiinpanoista/tiedoistani.

-Jokke

 

 

 

 

 

Temput tehty! Käynnistä reititin uudestaan ja testataan toimintaa 👍


Morjesta. Täällä myös kärsitään kyseisestä yhteysongelmasta. Laitteena CPE 2 Pro ja palveluna on kyllä julkinen-ip ja internet4 APN nimenä. CSGO toimii ajoittain hetken ja sitten jälleen alkaa temppuilemaan. Alkaa jo siihen malliin viikkojen jälkeen turhauttamaan että myös minulle saa myös laitella kyseisiä korjauksia, mitä muillekin. Tai ainakin jos saa pyytää niin vilkaisee missä mättää? Asiakasnumeron pitäisi löytyä muistiinpanoista/tiedoistani.

-Jokke

 

 

 

Temput tehty! Käynnistä reititin uudestaan ja testataan toimintaa 👍

kiitos! menee tänään testiin.


Osallistu keskusteluun