Skip to main content

Osaisikohan täällä joku auttaa, kun yhtäkkiä Elisan 5G -verkko ei suostu enää tekemään yhteistyötä kynärin kanssa. Virallisilla palvelimilla peliä haettaessa muuttuu “hakuikkuna” keltaiseksi ja ilmoittaa, että “virallisiin pelipalvelimiin ei saatu yhteyttä” viimeistään 6 sekunnin haun jälkeen. Ensimmäisen kerran ongelma ilmeni n. 1kk sitten, jolloin 2 päivän pähkäilyn ja selvittämisen jälkeen DECO-sovelluksen kautta UPnP:n pois kytkeminen auttoi. Nyt temppuillut noin 1,5 viikkoa eikä mikään tunnu auttavan. Olen kokeillut jokaisen keinon, joka Steamin tuessa tai yhteisöpalstoilla mainitaan, porttien forwardaamisen, palomuurin asetukset, uudelleenasentanut sekä steamin että kynärin, mutta mikään ei auta. Wlan-adapterilla yhdistäen puhelimesta jakamalla nettiä yhteys saadaan aikaan, mutta lan-kaapelilla tai wlan-adapterilla ei toimi 5G-verkolla. Laitteistona on Huawein 5G CPE Max sekä 2x TP-Link Deco M4R. Ongelma ei ole pelkissä Decoissa, koska suoraan Huawei 5G CPE Maxiin kytkettäessä ei toimi myöskään.

Onko teidän operaattorina tarkoituksena myydä lisäpalvelua, jonka toiminta perustuu asiakkaan omiin häiriöilmoituksiin? Tämäkin ongelma on teillä tiedossa, niin miten tämän korjaaminen keskitetysti voi olla äärimmäisen vaikeaa? 


Onko teidän operaattorina tarkoituksena myydä lisäpalvelua, jonka toiminta perustuu asiakkaan omiin häiriöilmoituksiin? Tämäkin ongelma on teillä tiedossa, niin miten tämän korjaaminen keskitetysti voi olla äärimmäisen vaikeaa? 

 

Ongelman juurisyy on jo löydetty, mutta että sama korjaus saadaan verkkoon tapahtumaan mitä me teemme tällä hetkellä käsin ottaa aikansa. Tarkoituksena ei ole tuottaa lisää lieveilmiöitä ja ongelmia. Siksi asian selvittely ottaa nyt aikaa.


Puhutaanko nyt korjauksen osalta vuodesta 2023-2024?. Eihän tätä ole kun vuosi pohdittu ;)


Paha mennä vannomaan minkä verran tulee ottamaan, mutta tästä ollaan meidän toimesta aktiivisesti koko ajan viety infoa eteenpäin kuinka paljon näitä korjattavia tapauksia tulee vastaan ja asiasta on istuttu alas useammankin kerran. Pyrkimys on saada tämä juttu korjattua, sen takaan, mutta nyt pitää olla kärsivällinen.


Nyt kun käsken liittymän omistajan, eli +70v äitini soittaa teille. Kertooko hän, että dota ei yhdistä, eikä cs ja valorant lagaa? 
 

Aspassa myös osataan tämän perusteella tehdä toimenpiteet, eikä käsketä boottaamaan modeemia?

 

Onko tälle jokin tunniste, jonka voi sanoa, että korjaus suoritetaan oikein?


@Tuomas1123 hmm, kuvasta en suoraan laitteen mallia tunnista. Tuleeko + merkistä pelkkä luettelo näkyville missä näkyy pelkästään tuo Elisa -profiili vai pääsetkö myöskin kirjoittelemaan sinne tietoja kuten Nimi, APN yms? Jos ei tuosta anna suorilta muuttaa profiilia, niin joissakin Huawei laitteissa joutuu erikseen WanId1 kohdasta käydä lisäämässä luodun profiilin. 

Tänä aamuna yritin taas mennä pelaamaan CS:GO, valitteli ettei saa yhteyttä virallisillepalvelimille.

Asetuksista taas yritin lisätä internet4 tuonne profiileihin, painoin tallenna ja latausikoni pyöri hetken jonka jälkeen pysäytyi, myös netti katkesi ja ilmeisesti koko purkki kaatui. Jouduin tekemään ihan kunnon resetin jonka jälkeen sain taas yhteydenkin CS:GO palvelimiin, mutta edelleenkään mitään ei ilmaantunut profiileihin. Eikä olemassa olevia pysty muuttamaan.

Mistä tuo WanId1 löytyy? purkin malli on Huawei N5368X

 

Joissain reitittimissä verkkoyhteys reitittimellä pitää olla katkaistuna, että noita muutoksia profiiliin pystyy tekemään. Voisikohan tässä olla kyse siitä? Joissain reitittimissä on mahdollista katkaista tuo 5G/4G yhteys manuaalisesti hallintasivulta.


Näin tein, eli manuaalisti katkaisin mobiilidatan. 
+ napista sain syötettyä internet4 profiilin, tulee dialog että onnistui.
 

Näin syötin kyseiset tiedot, profiililista näyttää edelleen tältä.
 

Eikä peli cs:go saa yhteyttä palvelimiin.


Moi! Täällä samaa ongelmaa CS:GO servujen kanssa. 6s hakemisen jälkee ilmottaa että ei saa yhteyttä palvelimiin. Julkinen IP on ja kaikki asetukset laitettu oikein mutta kun ei toimi niin ei toimi...


@Tuukka1 ja @KoJorna  Voisittekos laitella asiakasnumeron tai liittymänumeron profiiliin (ei julkinen), niin voidaan tarkistus ja korjaus tehdä mikäli sen vaatii.

@Tuomas1123 Olisikohan apuja täältä https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/mobiililaajakaista/ohje/huawei-5g-n5368x/ kohdasta APN-osoitteen muuttaminen

 


@Tuukka1 ja @KoJorna  Voisittekos laitella asiakasnumeron tai liittymänumeron profiiliin (ei julkinen), niin voidaan tarkistus ja korjaus tehdä mikäli sen vaatii.

@Tuomas1123 Olisikohan apuja täältä https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/mobiililaajakaista/ohje/huawei-5g-n5368x/ kohdasta APN-osoitteen muuttaminen

 

Tiedot laitettu


Tiedot vaihdeltu.


Juuh, elikkä. 1). Ota vapaapäivä töistä 2). Kurvaa miljoonaa böndelle 3). Soita Elisan aspaan 4). Aspassa varmisteltiin, että asetukset oikein + nyt on julkinen ip-käytössä. Avaa cs ja masennu.

 

Voiko arvon koodarit laittaa tämän kuntoon? :)

 

 

Edit. Muutenkin tämä 5G-yhteys pätkii aika useasti. Nyt saatiin myös tarjous Elisa 5G kotinetistä. Uskaltaako tämän melko arvokkaan tuotteen ostaa, jos senkin kanssa on näitä samoja ongelmia? Pitääkö kokeilla myös miten esim Telian 5G toimii tai DNA?

 

Jotenkin ei tää teidän homma ole ihan hallussa.


Äh, harmi kuulla @Tuukka1 että tuo ei tullut vielä kuntoon 😕 kävin varmuuden vuoksi tekemässä lisätoimenpiteitä liittymälle. Kokeiles nyt käynnistellä purkki uudestaan, pelittäisikö nyt? 

Hmm @KoJorna, nyt en profiilistasi bongannut valitettavasti tarkempia tietoja millä löytäisin asiakkuutesi ja ongelmallisen liittymän 🤔 kun olet kirjautuneena OmaYhteisöön, klikkaa oikealla yläkulmassa olevaa profiilisi ikonia/avataria. Se aukaisee valikon, missä ensimmäinen vaihtoehto on Oma profiili. Profiilista löytyy sitten namiska Muokkaa profiilia, missä tiedot pääsee lisäämään 😊 


Äh, harmi kuulla @Tuukka1 että tuo ei tullut vielä kuntoon 😕 kävin varmuuden vuoksi tekemässä lisätoimenpiteitä liittymälle. Kokeiles nyt käynnistellä purkki uudestaan, pelittäisikö nyt? 

Hmm @KoJorna, nyt en profiilistasi bongannut valitettavasti tarkempia tietoja millä löytäisin asiakkuutesi ja ongelmallisen liittymän 🤔 kun olet kirjautuneena OmaYhteisöön, klikkaa oikealla yläkulmassa olevaa profiilisi ikonia/avataria. Se aukaisee valikon, missä ensimmäinen vaihtoehto on Oma profiili. Profiilista löytyy sitten namiska Muokkaa profiilia, missä tiedot pääsee lisäämään 😊 

No niin! Nyt lähti pelittämään. Kiitoksia :)


Tänään otin puhelimeen käyttöön Elisa Saunalahti 200M rajaton netin ja nyt kun yrittää pelata cs go niin tulee tosiaan mullekkin kuuden sekunnin jälkeen teksti: “cs go virallisiin palvelimiin ei saatu yhteyttä”


Tänään otin puhelimeen käyttöön Elisa Saunalahti 200M rajaton netin ja nyt kun yrittää pelata cs go niin tulee tosiaan mullekkin kuuden sekunnin jälkeen teksti: “cs go virallisiin palvelimiin ei saatu yhteyttä”

Oliko kyseessä siis puhelinliittymä? Puhelinliittymiin ei julkista IP-osoitetta saa. Julkisia IP-osoitteita on saatavilla Mobiililaajakaistaliittymissämme.


joo justtiisa mitä hommaa 


Lähtökohtaisesti puhelimella ei kannata kauheasti muutenkaan ainakaan raskaampia online-pelejä pelailla, puhelimen pitäminen jatkuvasti hotspottina jakamassa wifiä kodin laitteille kuumentaa puhelinta ja lyhentää sen käyttöikää erityisesti akun puolesta. Netinnopeus voi olla tosi ailahteleva, kun puhelimen antennit eivät maailman tehokkaimmat kuitenkaan ole ja wifi-yhteys saattaa hidastaa nopeutta ja heikentää nettiyhteyden laatua pelikoneelle. Pelaamiseen paras ratkaisu on yleensä kiinteä laajakaista ja pelikoneen kytky verkkokaapelilla suoraan joko seinäpistokkeeseen tai modeemiin/reitittimeen, tai jos kiinteään laajakaistaan ei ole saatavuutta niin mobiililaajakaista laadukkaassa pöytäreitittimessä ja siitä verkkokaapeli pelikoneeseen on oikein hyvä vaihtoehto myös. 🙂 

Jos haluaisit @ongelma1234 apuja parhaan nettiratkaisun valitsimiseen laita meille ihmeessä yksityisviestiä profiilin @OmaYhteisö-tiimi kautta niin kurkataan millaisille yhteyksille olisi saatavuudet 😊


Hyvä, että sain tämän pitkän viestiketjun perusteella selville, että vika on selkeästi Elisan päädyssä eikä tietokoneessani ole mystistä virusta, joka tuon vian aiheuttaa. Tämä ongelma vaikuttaa siltä, ettei tietokoneeni formatoinnista olisi mitään hyötyä. Itselläni on sama ongelma ettei CS GO suostu yhdistämään kilpailulliseen pelitilaan eikä myöskään deathmatch muoto toimi. “Failed to reach any official servers”. Vika ilmaantui noin 1½ viikkoa sitten eikä sitä saa millään korjattua. Jouduin pakosti ostamaan melko kalliin VPN ohjelman, jolla peli sitten toimii. Järjetöntä se on silti maksaa, joka kuukausi ylimääräistä, jotta pääsee CS:ää pelaamaan. Minulla on tilattuna julkinen IP osoite ja olen modeemistani muuttanut APN asetuksista internet4. Käytössäni on aiempi dna:lta saatu Huawei B818 modeemi. Elisan työntekijä on luvannut olla yhteydessä tämän viikon perjantaina, toivon mukaan hän osaa tehdä tarvittavat toimenpiteet. Hän ehdotti erillistä 100 megan ADSL yhteyttä ratkaisuksi, joka ei minusta kuulosta järkevältä. En pääse vapaasti muuttamaan kaikkia modeemin asetuksia, sillä siinä ei ole mahdollista kirjautua muulla kuin laitteen omalla salasanalla sisään eikä admin oikeuksia saa.


Ihme kyllä, jostain syystä nyt toimii normaalisti. Otin modeemin pois päältä 5 minuutin ajaksi ja nyt toimii ilman VPN:ää. Ei riitä ymmärrys mitä tapahtui :D


Morjes @Luki! Jos mobiililaajakaistalle on tilattu julkinen IP-osoite lisäpalveluna ja reitittimelle on asetettu APN-osoitteeksi internet4 eikä silti toimi, niin käydään ihmeessä kurkkaamassa että onko liittymällä tekniset tiedot kaikki oikein 🙂 lisäiletkö vielä Elisan asiakasnumerosi OmaYhteisö -profiilisi yksityisiin muistiinpanoihin? Kommentoithan vielä tänne uudestaan kun se on lisätty, niin katsotaan mitä voitaisiin asialle tehdä 👍🏼

Kävin lisäämässä numeron. Edellä mainittu apn palvelu on aktiivinen ja reitittimessä oli internet4

Kiitoksia. Liittymälläsi näyttää tosiaan olevan virhe joka ongelman aiheuttaa. Korjaustoimenpide aiheuttaa katkoksen nettiyhteydelle, jonka jälkeen reititin täytyy käynnistellä uudestaan. Varmistan vielä että onko ok tehdä toimenpide? 🙂

on ok

 

Nytpä on korjattu 👍

Moi,

Toimi tämä hetken. Mutta ei toimi enää. Ihan samaa pukkaa taas. Olisikos taas jokin jumi, jonka vois poistaa.



@Tuomas1123 Olisikohan apuja täältä https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/mobiililaajakaista/ohje/huawei-5g-n5368x/ kohdasta APN-osoitteen muuttaminen

 

lisäsin internet välilehdelle kyseisen profilenamen, ja sain jopa tallennettua:

Missä on kohta “Connection”? ainut minkä löysin johon toi uusi profiili oli ilmestunyt oli täällä:

Mutta APN/DNN kohdassa ei ole mitään tuohon liittyvää, pitäisikö olla?

Näillä asetuksilla tuo ei toimi.
Hetken ennen näiden asetusten lisäämistä toimi hetken ja sitten taas lakkasi toimimasta.


Täällä sama ongelma. Suositellut toimenpiteet tehty ja saa tehdä korjaukset heti kun mahdollista. 


@dropout Liittymä on OK kyllä. 🤔 Tarkistatko vielä kertaalleen reitittimen asetukset ja että profiiliin on lisätty APN-kenttään: internet4 🙏


@dropout Liittymä on OK kyllä. 🤔 Tarkistatko vielä kertaalleen reitittimen asetukset ja että profiiliin on lisätty APN-kenttään: internet4 🙏

Oho, olin jo niin varma että on sama vika mikä aikasemminkin, niin olinkin unohtanu rebottaa reiskan apn osotteen vaihdon jälkeen 😃 hups ja kiitos


Hei,

Sama ongelma myös täällä. Asetukset ovat kunnossa ja APN määritetty internet4. Lupa korjaukseen annettu heti kuin kerkeätte.

 

-Matias


Osallistu keskusteluun