Kysymys

5G mobiiliverkko ei toimi pankkien tunnistautumispalveluissa

  • 12 April 2024
  • 8 kommenttia
  • 219 katselukerrat

Hei,

 

vaihdoin muutamia viikkoja sitten 7 vuotta vanhan sim-korttini uuteen ja samalla 5G-liittymä otettiin käyttöön. Muutoksen jälkeen en kuitenkaan pääse mobiiliverkon avulla kirjautumaan esimerkiksi Omakanta- tai Suomi.fi-palveluihin Nordean tai Dansken tunnistustavoilla (muut pankit kyllä toimivat). Kun valitsen toisen näistä pankeista niin sivu lataa hetken ja sen jälkeen antaa ilmoituksen, että “Sivustoon ei saada yhteyttä, yhteys katkaistiin”. Wifi-yhteyden avulla nämäkin pankit kyllä toimivat, mutta heti kun Wifin ottaa pois niin eivät. Sain ongelman kierrettyä sillä, että otin puhelimen asetuksista vain 4G/3G/2G-yhteydet käyttöön ja sen jälkeen Nordea ja Danske toimivat ilman Wifi-yhteyttä. Tuntuu hieman turhalle maksaa 5G-yhteydestä, jos sen avulla ei pääse Nordean pankkitunnuksilla minnekään kirjautumaan mobiiliverkossa. Voiko ongelman juurisyy olla puhelimessa vai onko verkossa jotain joka tämän aiheuttaa?


8 kommenttia

Käyttäjätaso 7

Voisihan kokeilla ensi alkuun vaikka puhelimen uudelleen käynnistystä ja

Verkkoasetusten nollaamista.

Nuo kaikki on kyllä jo tehty useaan kertaan.

Käyttäjätaso 7

Nuo kaikki on kyllä jo tehty useaan kertaan.

Kokeile toisella puhelimella, jos mahdollista.

Tekeekö se samaa, vaikkapa Suomi.fi -sovelluksella ja selaimella käytettäessä?

Tiedä häntä auttaisiko Play -kaupan välimuistin tyhjennys, tai

sovelluksen poisto ja uudelleen asennuskaan.

 

 

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +10

Tuntuu hieman turhalle maksaa 5G-yhteydestä, jos sen avulla ei pääse Nordean pankkitunnuksilla minnekään kirjautumaan mobiiliverkossa. 

Ei ainakaan ole mitään yleistävikaa tuon suhteen, hyvin on Nordean tunnistuksella aina päässyt tunnistautumaan Elisan 5G-verkon kautta (NSA).

Äsken kokeilin ja kantaan meni ainakin ihan normaalisti. (joskaan en nyt ihan sata varma ole että puhelin oli yhdistänyt juuri silloin myös n28 taajuuteen).

Esiintyykö tuo ongelma kaikkialla (eri tukiasemiin yhteydessä) vai oletko kokeillut vain kotona?

Aika erikoinen ongelma äkkiseltään mietittynä kyllä kyseessä, empä keksi mikä asetus puhelimessakaan tuota tekisi, että toisilla pankkien tunnuksilla toimii, mutta ei toisilla.

 

Vai onko tässä kyse SA verkosta ja liittymästä? Puhelimen mallilla voisi joku myös osata kertoa lisää? Tietysti jos toisella laitteella voisi kokeilla, se sulkisi pois osan ongelmista...

Kokeilin aamulla kotona ja täällä toimi, mutta muutaman kilometrin päässä ulkona ei taas päästänyt tunnistus-sivulle. Laitoin nyt 5G-yhteyden takaisin eikä Chromen kautta tunnistautumaan pääse, mutta sovelluksen kautta kyllä onnistuu. Tästä siis voisi päätellä, että ongelman juurisyy olisi Chromessa? Pitää yrittää löytää joku toinen laite, jolla tätä voisi testata. Nykyinen puhelin on Samsung Galaxy A34.

Käyttäjätaso 7

Kokeilin aamulla kotona ja täällä toimi, mutta muutaman kilometrin päässä ulkona ei taas päästänyt tunnistus-sivulle. Laitoin nyt 5G-yhteyden takaisin eikä Chromen kautta tunnistautumaan pääse, mutta sovelluksen kautta kyllä onnistuu. Tästä siis voisi päätellä, että ongelman juurisyy olisi Chromessa? Pitää yrittää löytää joku toinen laite, jolla tätä voisi testata. Nykyinen puhelin on Samsung Galaxy A34.

Kokeile vaikka firefoxillakin, mitä se sanoo.

Kyllä Firefox näyttää toimivan ainakin kotona.

Käyttäjätaso 7

Kyllä Firefox näyttää toimivan ainakin kotona.

Ei näyttäisi ainakaan olevan ongelmaa puhelimessa, eikä verkossa.

Kokeile Chromea vielä incognito -tilassa /(Uusi incognito-välilehti).

Tyhjennä selaustiedot, välimuisti ym.

Päivitä Chrome uusimpaan versioon.

Voihan sen Chrome sovelluksen välimuistinkin tyhjentää.

Osallistu keskusteluun