Vastattu

5G yhteys katkeaa toistuvasti

  • 5 September 2022
  • 22 kommenttia
  • 1785 katselukerrat

Tervehdys!

 

1.5 viikkoa sitten vaihdoin liittymän 4g-->5g

 

viikko sitten tuli uusi puhelin Nord 2t

 

Viimeviikko menikin selvitellessä miksi 5g yhteys katkeaa satunnaisen toistuvasti. Täysi offline tila.

 

Liikkuminen Seinäjoen ja Tampereen välillä. Molemmissa paikoissa ja välillä sama.

 

Teknisen tuen kautta tehdyt vianetsinnät:

 

- asetusten säätö Elisan päästä

 

- verkkoasetusten nollaus puhelimesta

 

- uuden sim-kortin haku ja vaihto

 

 

 

Ongelma jatkuu. 

 

Kun yhteys sammuu, ei hakeudu automaattisesti 4g verkkoon.

 

Lentokonetila päälle ja pois ja 5g toimii taas.

 

Pakotetussa 4gssä toimii kuin unelma.

 

Wifissä toimii kuin unelma.

 

Elisan tuesta nostettiin kädet pystyyn viallisen laitteen vuoksi. Tätä kyllä epäilen, koska muut yhteydet pelaavat täydellisesti -> ei antennivika.

 

Onko kellään kokemusta tästä?

 

 

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Snouppi 7 September 2022, 14:09

Katso alkuperäinen viesti

22 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

Tervehdys!

 

1.5 viikkoa sitten vaihdoin liittymän 4g-->5g

 

viikko sitten tuli uusi puhelin Nord 2t

 

Viimeviikko menikin selvitellessä miksi 5g yhteys katkeaa satunnaisen toistuvasti. Täysi offline tila.

 

Liikkuminen Seinäjoen ja Tampereen välillä. Molemmissa paikoissa ja välillä sama.

 

Teknisen tuen kautta tehdyt vianetsinnät:

 

- asetusten säätö Elisan päästä

 

- verkkoasetusten nollaus puhelimesta

 

- uuden sim-kortin haku ja vaihto

 

 

 

Ongelma jatkuu. 

 

Kun yhteys sammuu, ei hakeudu automaattisesti 4g verkkoon.

 

Lentokonetila päälle ja pois ja 5g toimii taas.

 

Pakotetussa 4gssä toimii kuin unelma.

 

Wifissä toimii kuin unelma.

 

Elisan tuesta nostettiin kädet pystyyn viallisen laitteen vuoksi. Tätä kyllä epäilen, koska muut yhteydet pelaavat täydellisesti -> ei antennivika.

 

Onko kellään kokemusta tästä?

 

 

Oletko pakottanut puhelimen asetuksista, että pysyy 5G-verkossa? Itselläni eri valmistajan puhelin, mutta kyllä minulla pysyy ainakin 5G-verkossa hyvin

Tervehdys!

 

1.5 viikkoa sitten vaihdoin liittymän 4g-->5g

 

viikko sitten tuli uusi puhelin Nord 2t

 

Viimeviikko menikin selvitellessä miksi 5g yhteys katkeaa satunnaisen toistuvasti. Täysi offline tila.

 

Liikkuminen Seinäjoen ja Tampereen välillä. Molemmissa paikoissa ja välillä sama.

 

Teknisen tuen kautta tehdyt vianetsinnät:

 

- asetusten säätö Elisan päästä

 

- verkkoasetusten nollaus puhelimesta

 

- uuden sim-kortin haku ja vaihto

 

 

 

Ongelma jatkuu. 

 

Kun yhteys sammuu, ei hakeudu automaattisesti 4g verkkoon.

 

Lentokonetila päälle ja pois ja 5g toimii taas.

 

Pakotetussa 4gssä toimii kuin unelma.

 

Wifissä toimii kuin unelma.

 

Elisan tuesta nostettiin kädet pystyyn viallisen laitteen vuoksi. Tätä kyllä epäilen, koska muut yhteydet pelaavat täydellisesti -> ei antennivika.

 

Onko kellään kokemusta tästä?

 

 

Oletko pakottanut puhelimen asetuksista, että pysyy 5G-verkossa? Itselläni eri valmistajan puhelin, mutta kyllä minulla pysyy ainakin 5G-verkossa hyvin

Kyllä se on kokeiltu. Pätkiminen jatkuu

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +15

Moi @Jannevaan ja tervetuloa OmaYhteisöön!

Ikävä kuulla, että ongelmia esiintyy 5G:n kanssa. Hyvä kuitenkin, että asiaa on lähdetty selvittämään myös vikapalvelun kautta. Mielenkiintoista olisi tietää tapahtuuko tuota samaa toisella 5G luurilla noilla alueilla. Sattuisiko olemaan saatavilla toista 5G luuria jolla tuota voisi noilla alueilla testata? Tämä olisi suht tehokas tapa rajata ongelmaa.

Heitän tähän nyt vielä, että kokeile napata VoLTE puhelimesta pois. Dataanhan sen ei tulisi vaikuttaa, mutta välillä törmää erikoisiin ongelmiin tietyillä malleilla jossa VoLTEn pois ottaminen tuntuu korjaavan ongelman. ← Tämä on sitten hakuammuntaa, mutta kokeillaan! 😊

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

@Jannevaan Kokeilitko jo Snoupin neuvomaa konstia? 😊

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Oneplussan (Oppo) Qualcomm-puhelimet tuppaavat kaatua Elisan 5G verkossa silloin tällöin kuvatulla tavalla, mutta ei kyllä Mediatek-laitteilla tuota pitäisi tapahtua.

Täsmälleen samat ongelmat vaivanneet jo pitkään. Jos pakottaa max 4G niin kaikki pelaa. Jos 5G, katkeaa yhtäkkiä eikä todellakaan palaa ellei käytä esim lentokonetilassa. Todella raivostuttavaa. 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +15

Täsmälleen samat ongelmat vaivanneet jo pitkään. Jos pakottaa max 4G niin kaikki pelaa. Jos 5G, katkeaa yhtäkkiä eikä todellakaan palaa ellei käytä esim lentokonetilassa. Todella raivostuttavaa. 

Olitko ehtinyt meidän vikapalvelun kanssa selvittämään asiaa tai tekemään omatoimisesti vianrajausta? Auttaako esimerkiksi verkkoasetusten nollaus ollenkaan?

Täsmälleen samat ongelmat vaivanneet jo pitkään. Jos pakottaa max 4G niin kaikki pelaa. Jos 5G, katkeaa yhtäkkiä eikä todellakaan palaa ellei käytä esim lentokonetilassa. Todella raivostuttavaa. 

Olitko ehtinyt meidän vikapalvelun kanssa selvittämään asiaa tai tekemään omatoimisesti vianrajausta? Auttaako esimerkiksi verkkoasetusten nollaus ollenkaan?

Kaikkea ehdotettua on kokeiltu, mutta mikään ei auta. Enpä taida edes jaksaa enää taistella asian kanssa vaan kohta tulee muutenkin uusi laite niin pitää vaan toivoa, että siinä 5G:tä voi myös käyttää. 

Voinhan minä tietysti vielä verkkoasetukset koittaa nollata.

Kyllä on sama ongelma täällä Mikkelin seudulla. Internet yhteys katkeilee satunnaisesti. En ole kokeillut pakottaa 4-g tilaan, pitänee kokeilla. Täytyy sanoa että on aika irvokasta että parempana markkinoitu 5-g liittymä onkin huonompi ja kalliimpi kuin entinen 4-g liittymä. Jos tämä on jokin elisan käytännön pila niin minusta se on huono vitsi.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Kyllä on sama ongelma täällä Mikkelin seudulla. Internet yhteys katkeilee satunnaisesti. En ole kokeillut pakottaa 4-g tilaan, pitänee kokeilla. Täytyy sanoa että on aika irvokasta että parempana markkinoitu 5-g liittymä onkin huonompi ja kalliimpi kuin entinen 4-g liittymä. Jos tämä on jokin elisan käytännön pila niin minusta se on huono vitsi.

Jos käyttöpaikka on 5G:n reuna-alueella, saattaa tuollaista verkostatippumista esiintyä.

Tilanne voi parantua, jos alueella on vielä täydennysrakentamista tekemättä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Olen huomannut, että operaattorista riippumatta Nokian verkossa 3500 MHz taajuuden, eli n78, peittoalue on huomattavasti heikompi kuin mitä erään kilpailijan käyttämän Huawei. On aivan mahdotonta saada toimivaa 5G 3500 MHz yhteyttä täysin avoimessa maastossa yli 2km päähän. Kilpailevan operaattorin kiinalaisella tekniikalla se onnistuu jopa 6-7 km päässä. Tämä johtuu tekemäni analyysin perusteella asiasta nimeltä “subframe config”. Päätelaite kun yrittää lisätä 5G NSA:ssa tai SA:ssa n78 taajuutta käyttöön, tapahtuu yhdistämisprosessissa poikkeama, joka estää yhteyden muodostumisen. Ärsyttävänä ominaisuutena tämä aiehuttaa yhteyksien totaalisen kuoleman joksikin aikaa, kunnes puhelin vaihtaa n28 eli 700 MHz taajuudelle. Tätä ei kuitenkaan aina tapahdu, koska harva laite tukee n28+B20+(muita taajuuksia), eli matalien taajuuksien CA:ta. Jos LTE B1 tai 3 ovat liian heikkoja, voi olla useiden sekuntien viive, kunnes LTE 800+1800+2100 yritetään yhdistää. Kilpaileva verkkolaitetoimittaja on tehnyt asioita eri lailla ja siksi olen onnistunut saamaan jopa 7km päässä tukiasemasta täysin käyttökelpoisen yhteyden n78 taajuusalueella.

Ongelmaa ei myöskään ole, jos päätelaite tukee NR-NSA CA:ta ja PCC:ksi valikoituu 700 MHz, ja SCC:ksi 3500 MHz. Tällöin ei ole haastetta etäisyyden kanssa.

 

Veikkaan tässäkin ketjussa mainittujen ongelmien olevan peräisiä kuvailemastani seikasta.

Oneplussan (Oppo) Qualcomm-puhelimet tuppaavat kaatua Elisan 5G verkossa silloin tällöin kuvatulla tavalla, mutta ei kyllä Mediatek-laitteilla tuota pitäisi tapahtua.

Kyseinen Nord 2T käyttää sitten seuraavaa prossua eli Mediatek MT6893Z Dimensity 1300

Mikään ei ole auttanut, ei vaan toimi, enkä ole reuna-alueella tms.

 

Nähtäväksi jää toimiiko uuden laitteen 5G vai onko siinäkin pakko pitää edelleen 4G:tä. Toisaalta juuri tätä kirjoittaessani keksin, että ehkäpä toimimattomuus johtuukin minuun asentamattomasta 5G-sirusta. 😆

Minulla aivan sama raivostuttava ongelma. 5G katkeilee jatkuvasti, eikä tämä OnePlus Nord 2 5G missään vaiheessa vaihda itsestään 4G-verkkoon, vaan aina joutuu käyttämään mobiilidatan pois/päälle, tai pakottamaan 4G-verkkoon, ennen kuin yhteys palaa. Muuten kohtuullinen peruspuhelin…

Eipä ole ensimmäinen kerta kun taistelen 5G-yhteysongelmista Elisan kanssa, Kotinetti 5G ulkoyksikölläkiin oli käytökseltään saman tyyppinen pitkään, ennenkuin yhteyden vakaus on saatu hyväksyttävälle tasolle, nopeudet tosin pääosin edelleen säälittävän kaukana "luvatuista", eli markkinoiduista nopeuksista.

En tiedä onko konkreettinen vika laitteissa vai Elisan päässä, mutta koska kaikki laitteetkin Elisan toimittamia, niin huono maku kyllä jäänyt viipyilemään kielelle Elisan 5G-verkosta.

 

EDIT: 29.9.2023 // Muokattu kirosana pois. -Burnett

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +13

Ilmeisesti tuo kotinetti kuitenkin toimii vaihteluväleissä eli niissä luvatuissa rajoissa nyt? @Raivontaltuttaja 🤔

Tuosta OnePlussan ongelmasta kannattaa olla yhteydessä asiakaspalveluumme tai taidat olla ollutkin, kun kerroit, että “taistelet” yhteysongelmista. Tuossa on todennäköisesti OnePlussan joku mahdollinen softaongelma taustalla, kun noin tekee.

Ilmeisesti tuo kotinetti kuitenkin toimii vaihteluväleissä eli niissä luvatuissa rajoissa nyt? @Raivontaltuttaja 🤔

Tuosta OnePlussan ongelmasta kannattaa olla yhteydessä asiakaspalveluumme tai taidat olla ollutkin, kun kerroit, että “taistelet” yhteysongelmista. Tuossa on todennäköisesti OnePlussan joku mahdollinen softaongelma taustalla, kun noin tekee.

LUVATTU nopeus on 10 Mbit/s, eli ei ole minusta erityisen kehuttavaa tai ylistettävää jos tämä lupaus toteutuu, kun myydään yhteys nimikkeellä 10-1000 Mbit/s, ja nopeus on pääsääntöisesti vain 70-90 Mbit/s. Ajoittain kyllä päästään hetkellisesti jopa 300Mbit/s ja ylikin, mutta kertaakaan ei ole nopeus ollut edes 600Mbit, mikä on pykälää edullisemman liittymän näennäinen "lupaus".

En kritisoi ainoastaan Elisaa tästä epäkohdasta, varmasti muutkin operaattorit myyvät samaa harhaanjohtavaa mielikuvaa. On tietysti päivänselvää, että langaton yhteysnopeus vaihtelee paljonkin, etenkin liikkuvassa käytössä, mutta totuus ja realismi ovat selvästi äärimmäisen vieraita konsepteja näillä markkinoilla.

Noh, onneksi on valokuitu meidänkin seinässä vuoden sisällä, saadaan edes jonkinlaista vakautta yhteyteen ja nopeuksia jotka jopa lähentelevät tätä markkinoidun yhteysnopeuden lukemia. Siihen asti tämä "5G" saa luvan toimittaa pakollisen pahan virkaa...

Puhelimen 5G-farssi loppuu nyt, sain todella hyvän "kytky"paketin toiselta operaattorilta

Täällä Keuruulla meillä tismalleen sama vaiva joka tässä keskustelussa kuvattu. Ei liene siis mikään Oneplus ongelma, kun sama vika useammassa Samsungin puhelimessa meillä, itselläni S21+. Matkaa 5G mastoon on joitakin satoja metrejä, pönöttää tuossa viereisellä tontilla.

 

Päivittäin ja useita kertoja päivässä netti katkeaa, puhelin on mielestään 5G verkossa ja kuuluvuutta on täydet tolpat. Käyttö lentokonetilassa ja taas mennään hienosti vaikkapa puoli päivää ja sitten taas sama vaiva. Nopeutta kyllä piisaa mainostetun mukaisesti, yleensä 550-600 tulee ja mainostettu maksiminopeus 600. Tuo jatkuva kaatuilu vaan ärsyttää.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +8

@Kuqq Olitko ollu tosta yhteyksissä meidän häiriöpuolelle? 🤔 Jos samassa osotteessa ongelmaa useemmalla laitteella niin ois tuosta hyvä ottaa yhteyttä ja kattoo tuo homma läpi. 👍

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

hassua että huomasin samantyylistä nr5g pätkintää. eli vähän väliä noin kerran viikossa yhteys katoaa kokonaan ja kestää vähän ajan kun palaa. tämä on minulla tutkinassa, ilmeisesti lte ei tee samaa.

tosin liittymänä telia, ja laitteena zyxel nr2101.

se on saatu selväksi että apn osoitteella ei ole merkitystä, ja tekee useammassa paikassa.

 

Terve

onko korjautunut menin päivittämään liittymän 4g->5g ja nyt tuo pitää manuaalisesti pakottaaa max 4g muuten mobiili menee kokonaan pois päältä. Eli eikö puhelin nyt vain toimi 5g:ssä vai onko syy liittymässä. Tämän keskustelun perusteella taidan testata heti toista liittymää.  

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +3

Minkä nopeuden puhelin on, ennenkin ihmiset osti 100 mbs puhelimiin 200 mbs netti yhteyksiä. Aikaisemmin oli (90 luku) sellaisia modeemeja, joissa ei ollut välimuistia (tarpeeksi). Jos päätelaite ei kerennyt purkaa vastaanottoa, modeemi vain aukaisi luukun ja tiputti merkkejä ö-mappiin niin kauan kunnes laite taas kerkisi ottaa vastaan uutta.

Nykyisin voi olla samoja vikoja, yhteys nopeudet vaan ovat isompia.

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +13

Terve

onko korjautunut menin päivittämään liittymän 4g->5g ja nyt tuo pitää manuaalisesti pakottaaa max 4g muuten mobiili menee kokonaan pois päältä. Eli eikö puhelin nyt vain toimi 5g:ssä vai onko syy liittymässä. Tämän keskustelun perusteella taidan testata heti toista liittymää.  

Liittymän ja verkon tarkistamiseksi kannattaa olla yhteydessä asiakaspalveluun. 😊 Ymmärsinkö siis oikein, että puhelimessa käytät ja, jos 5G on käytössä, mobiilidata ei toimi lainkaan?

Osallistu keskusteluun