Skip to main content

Viimeisintä laskua tarkistaessani huomasin joukkoon ilmaantuneen 9,99 €:n arvoisen, palvelunumeroon-ajanviete, soitetusta puhelusta. Kyseisenä päivänä ja ajankohtana kyseistä puhelua ei ole soitettu minun puhelimellani. Mistäköhän NTH AG kohdenumero 17271 on saanut numeroni ja kehittänyt olemattoman puhelun. Saamieni tietojen mukaan kyseinen huijarifirma harrastaa tätä yleisesti.  Pitää kaivella tietoa ko. firmasta ja laittaa sinne tulikivenkatkuista palautetta. Josko moinen auttaisi. 

Tuolla tietoa/Ohjetta:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/matkapuhelinliittymat/ohje/mobiilimaksaminen/#palveluntarjoajat

Mobiilimaksu

Voit tehdä selvityspyynnön Elisalle, jos laskullasi on veloitettu mobiilimaksuveloituksia tai soittoja palvelunumeroihin, joissa on epäselvyyttä. Selvitykseen tarvitset tiedot veloituksista, jotka löytyvät laskultasi. Laskut näet OmaElisassa.

Löytyy yhteystietojakin.

Esim:

NTH AG
info.fi@ccsupport.biz

 


Joo, nuo yhteystiedot olinkin jo kaivanut esille. Lähetin kyseiseen numeroon puheviestin jossa pyysin heitä selvittämään muka lähettämäni tekstiviestin. En viitsinyt jäädä odotukselle. Paljonkohan se olisi kustantanut. Odotellaan miten reagoivat ?

t0sku91


Joo, nuo yhteystiedot olinkin jo kaivanut esille. Lähetin kyseiseen numeroon puheviestin jossa pyysin heitä selvittämään muka lähettämäni tekstiviestin. En viitsinyt jäädä odotukselle. Paljonkohan se olisi kustantanut. Odotellaan miten reagoivat ?

t0sku91

Kannattaisi laittaa vielä sähköpostiakin.

Se on kuitenkin se suositeltavin yhteydenotto tapa.

On sitten kunnon dokumentti tulevaa varten.

Jokuhan sitä sinun numeroasi on hyväksi käyttänyt.


Lisäksi kannattaa tehdä myös ennakoivat toimet, jotta vastaavaa ei enää satu uudelleen.

Mene Oma Elisan käytön estot-osioon ja kytke liittymälle sopiva tekstiviesti ja mobiilimaksuesto. Viihde-esto on lievin, hyötyesto tiukin.


Nykyään ei tiedä mitä on tilannut saadessaan laskun tai kuitin. Kun maksaa lehden, maksutiedoissa lukee esim. Visma.

Kun maksaa matkakortin, kuitti tulee paytrail nimellä, kun maksaa saaristo risteilyn, olen muka tilannut ja maksanut paytrail, toinen kuitti samasta asiasta, että olen antanut firmalle tilini käyttö oikeuden.

Vakuutus yhtiön firmaa en muista tähän hätään. Telian kuitti on, että olen antanut OP-pankille tilini käyttöoikeuden, on eri nimisessä pankissa tilini.

Missään näissä ei ole sitä tietoa mitä olen tilannut ja minkä firman kanssa olen asioinut tilaamisen ja maksamisen kanssa.

 


Ohjeita palvelunumeroita, palvelutekstiviestejä ja mobiilimaksuja koskevia asioita varten löydät ao. artikkelista!
 

 


Minulle alkoi tulemaan sähköpostiin ja tulee vieläkin ilmoituksia noutamatta jääneestä tilauksesta/postilähetyksestä ihan tunnetuilta tavarantoimittajilta esim. DHL ym. ja tuo tuntemattomasta numerosta tuleva puhelu. Jos satun vahingossa vastaamaan, puhelu katkeaa ja hetken päästä sama numero soittaa uudelleen. Kiusan tekoahan tuo on kun eivät muuten pääse iholle. Onneksi asialliset yhteydenottajat yleensä ilmoittavat melko tarkan ajan jolloin soittavat tuntemattomasta numerosta meille yhteisesti tärkeään asiaan liittyen.


Älä ainakaan missään nimessä soita takaisin. Sähköpostit on huuhaata, niihin ei kannata reagoida. 

 Huijaus postien muotoilu on myös tarkoituksella huonolla kielellä tai puoliksi englantia/saksaa tms jotta saadaan karsittua valveutuneimmat ihmiset heti kättelyssä pois, ja viesteihin vastaisi vain ne joita on helpoin huijata...

 

-T


 

Moi,

 

mikä tälläinen veloitus voi olla?

 

Katsoin että joillakin on ollut samanlaisia “huijauksia”,

 

onko mitään tietoa mistä tälläinen  NTH AG tulee??

 

Päivämäärä Kellonaika Kohdenumero Maksunsaaja/Palveluluokka

01.02.2024 21:17:59 173190 NTH AG

 

Hinta ALV 0

7,984

 

EDIT: 2.4.2024 // Siirretty olemassa olevaan ketjuun. -Burnett


Kannattaa olla tarvittaessa yhteydessä asiakaspalveluun, niin saadaan selvitettyä tarkemmin. Tervetuloa myös OmaYhteisöön @tabegsm0500! 🙏


sama täällä. Eilen huomasin, että laskussani on 9.90 euron arvoinen tekstiviesti, jonka olen muka lähettänyt 5.6. 2024 NTH AG kohdenumero 173190. Olen tänään ollut sähköpostitse yhteydessä info.fi@ccsupport.biz kanssa.

Heidän vastauksensa minulle,

Loppukäyttäjä on käyttänyt palveluita/palvelua seuraavilla/seuraavalla nettisivuilla:
 

http://tracking.netmediamobile.com/index.php/redirect/index/64b95e933918e


Käyttäjä pyysi palvelun aktivointia verkkosivulla, jolla premium-palvelusta ilmoitetaan.

Olemme vahvistaneet numeron ja huomanneet, että palvelu aktivoitiin 5/6/2024 lähettämällä avainsana ZONE 523612592 lyhyeen numeroon 173190.

Yksi vastaanotettu viesti maksaa 9.90 €.

 

Hyvin erikoista on kyllä. Nyt odottelen Elisalle laittamaani selvityspyyntöä. Sieltä varmasti selviää, mistä tämä viesti on lähetetty. Minun puhelimestani ei ainakaan, siitä olen 100% varma. Laskua en aio maksaa, kyseisen suorituksen osalta. Tarvittaessa olen yhteydessä poliisiin.


Tuollaista avainsanaa ei varmasti lähetä kukaan vahingossa. Olisikohan puhelimessa jokin sovellus, joka tekisi tuota tietämättäsi? Ainakin muista kuin virallisista sovelluskaupoista ladatut sovellukset kannattaa käydä läpi. Niihin on monesti ympätty haittaohjelmia.


Hei, minulle tuli sama veloitus 9.90 ja kun kyselin mikä veloitus, niin Elisan vastaus oli juurikin NTH AG ja ole yhteydessä palveluntarjoajaan.

Mitä sinne kirjoittaa ja miten estän veloituksen?


Elisalle tekemäni selvityspyynnön seurauksena Elisa poisti laskusta tuon 9,90.Sitä ei ollut puhelimestani lähetetty.

 


Hei, minulle tuli sama veloitus 9.90 ja kun kyselin mikä veloitus, niin Elisan vastaus oli juurikin NTH AG ja ole yhteydessä palveluntarjoajaan.

Mitä sinne kirjoittaa ja miten estän veloituksen?

Varmaan samanlaisen selvityspyynnön kuin mitä käyttäjä @Aiheeton lasku teki. Selkeästi jokin on mennyt palvelunumerolla pieleen. Ei ihan helposti operaattorit noita hyvittele.


Hei, missään ei näkynyt että olisin lähettänyt mitään viestiä puhelimella

Pitkän sähköpostikeskustelun jälkeen laitoin, että minun täytyy tehdä petosilmoitus, niin sitten vastasivat että palauttavat rahat. Ja sain rahat tililleni.


“Tekstiviesti ajanviete” huijauset jatkuvat Elisassa. 

Lähetin kyselyn info.fi@ccsupport.biz ja Elisa asikaspalveluun:  

Hei,
En ole koskaan näppäillyt  "173190" puhelimeni numerokentältä lähettääkseni tekstaamani avainsanan "BOOS 2TE" tekstiviestillä. Puhelimeni näppäin ruudulla ei näy sormenjälkiä numerokentän kohdissa  "173190".
Elisa poisti laskusta vaaditun 9,90 euroa. Mutta vain tämän kerran: “Huomioithan ystävällisesti että hyvitys on kertaluontoinen ja mikäli palvelunumeroestoja liittymälle ei ole asetettuna tai ne poistetaan ja veloituksia syntyy uudelleen, ei hyvitystä valitettavasti ole enää mahdollista toistamiseen suorittaa.”
---”palvelunumeroestoja”----”tai ne poistetaan”----. Voiko sama huijari taho poistaa nuo asetetut palvelunumero estot? Vai kuka ne poistaisi? Taidan luopua koko Elisa liittymästä, koska se vaikuttaa vaaralliselta ja epäluotettavalta.

Voiko sama huijari taho poistaa nuo asetetut palvelunumero estot?

 

Ei, kunhan et haksahda antamaan tietojasi huijausviestiin. Älä koskaan kirjaudu OmaElisaan minkään teksti-, multimedia-, pika- tai sähköpostiviestin linkistä.

Jos saat Elisalta tai ”Elisalta” viestin, ensimmäisenä sulje viesti. Vasta tämän jälkeen avaa suoraan https://verkkoasiointi.elisa.fi/ ja kirjaudu sisään.

 

Vai kuka ne poistaisi?

Sinä itse.

Elisa siis varoittaa, että mikäli et kytke liittymällesi viesti- ja mobiilimaksuestoja tai poistat ne, niin jatkossa he eivät enää hyvitä huijareiden liittymääsi lähettämiä aiheettomia veloituksia.

Käy siis OmaElisan käytön estot-osiossa. Varmista, että sinulla on käyttöösi sopiva viesti- ja mobiilimaksuesto päällä. Lievin on viihde-esto, tiukin hyötyesto. Suosittelen hyötyestoa.

Muista, että hyötyesto estää mobiilimaksujen lisäksi maksulliet viestit 13-, 16- ja 17-alkuisiin numeroihin, sekä osaan 15-alkuisista numeroista.

 

Taidan luopua koko Elisa liittymästä, koska se vaikuttaa vaaralliselta ja epäluotettavalta.

Tämä ongelma koskee aivan yhtä tavalla kaikkia muitakin operaattoreita.

Oletusarvoisesti huijarit voivat lisätä aiheettomia veloituksia kaikkien liittymien laskuille. On jätetty asiakkaan vastuulle muistaa kytkeä tarpeelliset puhelu-, viesti- ja mobiilimaksuestot aina liittymän avauksen yhteydessä.


Tämä ongelma koskee aivan yhtä tavalla kaikkia muitakin operaattoreita.

Oletusarvoisesti huijarit voivat lisätä aiheettomia veloituksia kaikkien liittymien laskuille. On jätetty asiakkaan vastuulle muistaa kytkeä tarpeelliset puhelu-, viesti- ja mobiilimaksuestot aina liittymän avauksen yhteydessä.

Mikään tuollainen veloitus ei myöskään synny ihan itsestään, vaan käyttäjä on asiaan aina myötävaikuttanut tietoisesti tai tiedostamattaan.


Mikään tuollainen veloitus ei myöskään synny ihan itsestään, vaan käyttäjä on asiaan aina myötävaikuttanut tietoisesti tai tiedostamattaan.

Niin, solmimalla operaattorin kanssa liittymäsopimuksen, unohtaen ottaa ne palveluviesti- ja mobiilimaksuestot.

Minulle kävi jo vuosia sitten niin, että puhelin oli kaikessa rauhassa pöydällä, kun siihen pamahti operaattorin viesti palveluviestiesto estää palvelun käyttämisen. En siis lähettänyt mitään viestiä, vaan joku huijari yritti kylmästi, mahtaisiko tähän numeroon olla mahdollista lähettää maksullisia viestejä vastalaskutuksella.

Onneksi käytän palveluviestiestoja, niin huijausyritys ei mennyt läpi. Mitään epämääräistä ei laskulle päätyntyt.

Toista vastaava tapausta ei ole sattunut. Ehkä operaattorit ovat tiukentaneet omaa valvontaansa tekstiviestipalveluiden suhteen. Sentään jotakin kehitystä täysin villiltä 1990-luvulta. Mutta edelleenkin asiakkaan tulee olla itse aktiivinen ja ottaa nuo palveluestot. Oletuksena operaattori jättää ladon ovet sepposen selälleen.


Elisa siis varoittaa, että mikäli et kytke liittymällesi viesti- ja mobiilimaksuestoja tai poistat ne, niin jatkossa he eivät enää hyvitä huijareiden liittymääsi lähettämiä aiheettomia veloituksia.

Nuo estot ovat siis päällä tai pois päältä. Ei sitä tarvitse erikseen sanoa, etteivät ne ole päällä, koska et ole koskaan laittanut niitä päälle. Tai varsinkaan sitä ei tarvitse erikseen sanoa, että estot eivät ole enää päällä, koska olen itse ottanut ne pois päältä.

Epäilyttää tuo Elisan teksti, että estot syystä toi toisesta lähtevät päältä pois. Ja sitten mahdollisesti syytetään, että ”itsehän olet ne ottanut pois päältä”. Ja laskuja tulee siksi. Ja kyllä nuo estot voisivat uudessa liittymässä olla jo valmiiksi päällä. Ne tosiaan sitten saa pois päältä, jos asiakas todella niin haluaa. Jo vuosia ovat asiakkaat valittaneet tekstiviestihuijaus laskutuksesta. Ja tosiaan, näyttää ongelma olevan myös Telialla. No, sekin on Ruotsin omistama teleoperaattori.


Ei nuo estot itsestään onneksi mene pois päältä jos on ne päälle laittanut. 😊 OmaElisan kautta niitä voi muokata itse tai pyytää asiakaspalvelun kautta muokkausta niihin, muuten ne on ja pysyy eikä yllättävistä tekstiviesti- tai mobiilimaksuveloituksista tarvi huolehtia. 👍


Osallistu keskusteluun