Skip to main content

Elisa K1 -liittymämuutokset

  • April 23, 2026
  • 40 kommenttia
  • 727 katselukerrat

Ladymummo
Forum|alt.badge.img+4

K1 päivittyy taas. 

Kuukausimaksu sisältää normaalihintaiset puhelut ja viestit kotimaan matkapuhelinnumeroihin  ( sekä EU- ja ETA-maissa matkustaessasi niiden maiden numeroihin. Myös rajaton netti Suomessa, Pohjolassa ja Baltiassa sisältyy kuukausihintaan ) ”

Tarkoittaako tuo, että puheluiden sykäyksittäin veloittaminen ja tekstareiden kpl-hinta veloittaminen päättyy? Voiko siis soittaa ja puhua vaikka puoli päivää pelkällä kuukausimaksulla? Vai miten tämä pitää ymmärtää?

Jos noin iso muutos, niin kumma ettei siitä kerrota kuin ohimennen mainintana.

40 kommenttia

  • OmaYhteisön luottojäsen
  • April 23, 2026

K1 päivittyy taas. 

Kuukausimaksu sisältää normaalihintaiset puhelut ja viestit kotimaan matkapuhelinnumeroihin  ( sekä EU- ja ETA-maissa matkustaessasi niiden maiden numeroihin. Myös rajaton netti Suomessa, Pohjolassa ja Baltiassa sisältyy kuukausihintaan ) ”

Tarkoittaako tuo, että puheluiden sykäyksittäin veloittaminen ja tekstareiden kpl-hinta veloittaminen päättyy? Voiko siis soittaa ja puhua vaikka puoli päivää pelkällä kuukausimaksulla? Vai miten tämä pitää ymmärtää?

Jos noin iso muutos, niin kumma ettei siitä kerrota kuin ohimennen mainintana.

 

 

 


Ladymummo
Forum|alt.badge.img+4
  • Keskustelun aloittaja
  • Vakiokalustoa
  • April 23, 2026

Hahhah, nyt kun kysyin tästä täällä…. pajahti sähköpostiin ilmoitus, että tuo on pelkkä virhe, eikä sitä olisi pitänyt lukea tiedotteessa.

Eli uudistus ja uudet hinnat EIVÄT muuta mitään muuta kuin hinnan, kun käytössä peruspuhelin. Et saa käyttöösi MITÄÄN uutta, paitsi kalliimman hinnan - mahtavaa.


JV0600
Forum|alt.badge.img+17
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • April 23, 2026

Minulla myös K1-liittymiä ja huomasin saman, netin nopeus nousee mutta kun kaikki ei sitä nopeampaa nettiä puhelimessa tarvitse joten mikä on tuossa jutun idea?? Voisko joku elisalta vastata?


Ladymummo
Forum|alt.badge.img+4
  • Keskustelun aloittaja
  • Vakiokalustoa
  • April 23, 2026

Jutun idea on tiedossa, nostetaan hintaa jotta kaikki vaihtaisivat pois liittymästä.

Mutta kun vaihtoehdoissa EI ole sen parempia liittymiä peruspuhelinta pelkkiin puheluihin ja tekstiviesteihin käyttäville.


lasselusse
Forum|alt.badge.img+12
  • Tietopankki
  • April 23, 2026

katselin tätä sivustoa, ja onko vanhat hinnat? https://elisa.fi/liittymahinnasto/

“””

Kuukausimaksu €/kk

16,18

Mpm €/min

0,189

Multimediaviesti €/kpl

0,089

Netin latausnopeus Mbit/s

5M

Netin käyttö EU- ja ETA-maissa

24 Gt

Liittymän kuukausimaksuun sisältyvät normaalihintaiset puhelut

-

Liittymän kuukausimaksuun sisältyvät multimediaviestit

-

Puhelut €/min

0,089

Tekstiviesti €/kpl

0,089

Videopuhelut €/min

0,102

Netin lähetysnopeus Mbit/s

1M

Rajaton netin käyttö Pohjolassa & Baltiassa

Kyllä

Liittymän kuukausimaksuun sisältyvät normaalihintaiset tekstiviestit

-

Muu liittymän erikoishinnoittelu

 

“””
ilmeisesti elisa on uudistanut rajattomat puhelut pakettiin, mutta kuitenkin epäselvää tämä touhu. huom, lähtökohtaisesti lankanumerot ei kuulu pakettiin, vain matkapuhelin numerot.
 
nykyään lankanumeroihin soittamisella on oma hintansa, joka ei ole niin suuri kuin mpm, mutta hinnakas.
 
perimmiltään hinnasnousu.
 

Ladymummo
Forum|alt.badge.img+4
  • Keskustelun aloittaja
  • Vakiokalustoa
  • April 23, 2026

K1 kuukausimaksu on nyt ( huhtikuussa 2026 ) 18,19€ ja nousee 1.6.26 20,19€

Lisäpalvelu Alle Euron päivät maksaa 2,01€ / kk

Muita hintoja en muista / löydä… mutta kuukausimaksuun ei kuulu mitään puheluja tai txt, ne kaikki veloitetaan käytön mukaan.

 

Sähköpostiin Elisalta tulleen “liittymäsi kallistuu jeejee - viestin” mukaan luki ensin, että kuukausimaksuun olisi sisältymässä puheluja, tänään tulleen uuden Elisa viestin mukaan se kuitenkin oli virhe tekstissä eli puhelut ja viestit jatkossakin käytön mukaisella hinnoittelulla ( muistaako joku mitä se on? ) .


Ladymummo
Forum|alt.badge.img+4
  • Keskustelun aloittaja
  • Vakiokalustoa
  • April 23, 2026

Noin 39 vuotta katkeamatonta asiakkuutta takana ( HPY → Radiolinja → Elisa ) … mutta mitään itselle sopivia ( peruspuhelin - koska haluan käyttää puhelinta vain puheluihin ja tekstiviesteihin, nettiä käytän “oikealla” tietokoneella ) palveluja, etuja tai tarjouksia sillä uskollisuudella ei saa… viimevuosina lähinnä päinvastoin vaan hinnankorotuksia. Ankeeta.


  • April 23, 2026

Jutun idea on tiedossa, nostetaan hintaa jotta kaikki vaihtaisivat pois liittymästä.

Mutta kun vaihtoehdoissa EI ole sen parempia liittymiä peruspuhelinta pelkkiin puheluihin ja tekstiviesteihin käyttäville.

Eipä nämä suuret operaattorit halua tuollaisia asiakkaita.

Jos haluat Elisan asiakkaana jatkaa, katsopa olisiko latausliittymien puolella vielä sopivaa tarjontaa. Tosin vanhaa numeroa et saa siirrettyä suoraan Elisan laskutusliittymästä Elisan latausliittymään, vaan se pitää kierrättää kilpailijan kautta.

Muussa tapauksessa suosittelen katsomaan ruotsalaisverkossa toimivan “maapallo-operaattorin” tarjontaa. Sieltä kun tilauksen yhteydessä ruksii liittymään joko dataeston tai pienen datapaketin, ei tarvitse maksaa turhasta. 


Ladymummo
Forum|alt.badge.img+4
  • Keskustelun aloittaja
  • Vakiokalustoa
  • April 25, 2026

Toistaiseksi joudun huomioimaan sekä oman, että ikääntyneen kännykän käytön suhteessa puhelinliittymiin ja laskuihin. Se tarkoittaa käytännössä pitkiä puheluita. Nyt kun ( vielä? ) molemmat on Elisalla, saa ikääntynyt soittaa minulle kuukausimaksullaan rajattomasti ja itsekin voin hyödyntää alle €-päivät palvelua pitkiin puheluihin. Vertailu siis vähän haastavaa.                Mutta harmittaahan se, kun ei ainuttakaan puhelua, ei yhtään tekstaria ja ei ollenkaan netin käyttöä - niin jo pelkkä liittymän olemassaolo maksaa yli kahdenkympin.


  • April 26, 2026

Vertailu siis vähän haastavaa.                Mutta harmittaahan se, kun ei ainuttakaan puhelua, ei yhtään tekstaria ja ei ollenkaan netin käyttöä - niin jo pelkkä liittymän olemassaolo maksaa yli kahdenkympin.

Katsot kummankin puhelinlaskulta, paljonko siellä on niitä minuutteja. Sen jälkeen vertailu on helppoa.

Latausliittymä voi olla iäkkäälle turhan monimutkainen tuote, joten tuo edellä mainitsemani pienempi toimija olisi todennäköisesti teille molemmille sopivampi vaihtoehto. Senkin takia, että siellä ei harrasteta mitään pakkotuputuksia. Puheliittymät kympin molemmin puolin ja datahinnoittelu erikseen. 


  • Keskustelija
  • June 8, 2026

K1 kuukausimaksu on nyt ( huhtikuussa 2026 ) 18,19€ ja nousee 1.6.26 20,19€

 

Itse sain ilmoituksen, että “Elisa Oyj (Elisa) lopettaa Elisa K1-tuotteen kolmen (3) kuukauden irtisanomisajalla. Näin ollen liittymäsopimuksesi [...] irtisanotaan 11.8.2026.” Onko tosiaan niin, että muut K1-liittymän käyttäjät eivät ole saaneet vastaavaa ilmoitusta, vaan päinvastoin kerrottu, että K1 jatkuu ja hinta nousee 1.6.2026 alkaen?


JV0600
Forum|alt.badge.img+17
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • June 8, 2026

K1 kuukausimaksu on nyt ( huhtikuussa 2026 ) 18,19€ ja nousee 1.6.26 20,19€

 

Itse sain ilmoituksen, että “Elisa Oyj (Elisa) lopettaa Elisa K1-tuotteen kolmen (3) kuukauden irtisanomisajalla. Näin ollen liittymäsopimuksesi [...] irtisanotaan 11.8.2026.” Onko tosiaan niin, että muut K1-liittymän käyttäjät eivät ole saaneet vastaavaa ilmoitusta, vaan päinvastoin kerrottu, että K1 jatkuu ja hinta nousee 1.6.2026 alkaen?

En minä ainakaan ole saanut mitään ilmoitusta Elisa K1-liittymien lopettamisesta! Voisiko joku elisalainen kertoa mikä on homman nimi kun on epävarmuutta tuon tuotteen jatkumisesta?


lasselusse
Forum|alt.badge.img+12
  • Tietopankki
  • June 8, 2026

K1 kuukausimaksu on nyt ( huhtikuussa 2026 ) 18,19€ ja nousee 1.6.26 20,19€

 

Itse sain ilmoituksen, että “Elisa Oyj (Elisa) lopettaa Elisa K1-tuotteen kolmen (3) kuukauden irtisanomisajalla. Näin ollen liittymäsopimuksesi [...] irtisanotaan 11.8.2026.” Onko tosiaan niin, että muut K1-liittymän käyttäjät eivät ole saaneet vastaavaa ilmoitusta, vaan päinvastoin kerrottu, että K1 jatkuu ja hinta nousee 1.6.2026 alkaen?

tämä on varmaan kummallisinta mitä kuullut. yleensä pakkomuutetaan johonkin muuhun onko “5g perus” tällä hetkellä.

voiko olla niin että joillekin on jäänyt k1 pöytälaatikkoon ja joku elasku tai vastaava sitten maksaa noi automaatilla. tällöin ehkä tämä irtisanominen palvelee asiakasta, mutta elisalle vähemmän fyffeä.

jos tämä on totta, niin kai numeronsiirtoa kehiin.

 


Claudius
  • June 9, 2026

Aina välillä tulee ihmeteltyä miten helposti yksityiset mobiililiittymien käyttäjät saatiin menemään “helppoon” eli kun otat meidän rajattoman liittymän, niin tiedät joka kuukausi tarkkaan mitä maksat. Eli maksat vakiot käytät tai et käytä.

Mitä muuta tuotetta/palvelua myydään samalla periaatteella? No, joukkoliikennelippuja, mutta niissä nyt sentään on mahdollisuus ostaa myös kertalippuja. Kausilippuja ostavat vain ne, jotka tietävät matkustavansa lähes päivittäin - lomalla ei tarvitse ostaa.

Samaan aikaan porukka esim. metsästää mahdollisimman halpoja sähkösopimuksia, ajelee halvan bensan perässä, halpojen ruoka-, elektroniikkatarjousten perässä, jne. Ostaa laatikkokaupalla halpaa kamaa Temusta ja vastaavista.

Puhelimen käytöstä ollaan kuitenkin valmiit maksamaan “mitä tahansa" ja vuosittain tehdåän numeronsiirtorumbaa, jotta voitaisiin säästää muutama kymppi vuodessa, vaikka maksetaan useita satasia vain mahdolliuudesta käyttää ja vakiosummalaskusta. Operaattoreille hyvää bisnestä - sen huomaa osakkeenomistajille maksetuista osingoista.

Toki moni käyttää sen mistä maksaa, mutta aika suuri osa maksaa, kun ei ole muuta tarjolla. Jos on näitä käytön mukaan liittymiä, niin usein niiden ja mahdollisten lisäpakettien hinnoittelu on tehty äärimmäisen monimutkaiseksi: osta rajaton, pääset helpommalla. 


JV0600
Forum|alt.badge.img+17
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • June 9, 2026

K1 kuukausimaksu on nyt ( huhtikuussa 2026 ) 18,19€ ja nousee 1.6.26 20,19€

 

Itse sain ilmoituksen, että “Elisa Oyj (Elisa) lopettaa Elisa K1-tuotteen kolmen (3) kuukauden irtisanomisajalla. Näin ollen liittymäsopimuksesi [...] irtisanotaan 11.8.2026.” Onko tosiaan niin, että muut K1-liittymän käyttäjät eivät ole saaneet vastaavaa ilmoitusta, vaan päinvastoin kerrottu, että K1 jatkuu ja hinta nousee 1.6.2026 alkaen?

En minä ainakaan ole saanut mitään ilmoitusta Elisa K1-liittymien lopettamisesta! Voisiko joku elisalainen kertoa mikä on homman nimi kun on epävarmuutta tuon tuotteen jatkumisesta?

Voisiko tähän joku elisalainen kommentoida kun on edelleen epätietoisuutta siitä jatkuuko K1-liittymät vai ei?


JV0600
Forum|alt.badge.img+17
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • June 9, 2026

Eipä taida Elisaa kiinnostaa koko asia tai sitten ei ole tietoa heilläkään, voisivat edes myöntää etteivät tiedä lopetetaanko nuo K1-liittymät!


JV0600
Forum|alt.badge.img+17
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • June 9, 2026

Tuossa toisessa keskustelussa joku oli saanut ilmoituksen että Elisa K1-puheliittymät lopetetaan elokuussa, miten on, lopetetaanko ne todellakin kun itse en ole tuollaista ilmoitusta saanut?


Eli kertokaa nyt se totuus, tai jos ette tiedä lopetetaanko ne, niin kertokaa sekin ettette tiedä vielä! Asiakkaana ei ole kiva olla epätietoisuudessa!

EDIT: 9.6.2026 // Siirretty jo olemassa olevaan samaa aihetta koskevaa keskusteluun. -sannika


sannika
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+8
  • OmaYhteisön moderaattori
  • June 9, 2026
Voitte toimia henkilökohtaisesti vastaanottamienne kirjeiden tietojen mukaisesti. Mikäli vastaanotetun kirjeen sisällöstä herää kysymyksiä, suosittelemme olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme, jossa asia voidaan selvittää. 👍

JV0600
Forum|alt.badge.img+17
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • June 9, 2026
Voitte toimia henkilökohtaisesti vastaanottamienne kirjeiden tietojen mukaisesti. Mikäli vastaanotetun kirjeen sisällöstä herää kysymyksiä, suosittelemme olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme, jossa asia voidaan selvittää. 👍

Eipä ole tullut mitään kirjettä ainakaan tänne. Ja miksi noin ympäripyöreä vastaus? Eihän tuosta ota erkkikään selvää!!!


JV0600
Forum|alt.badge.img+17
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • June 9, 2026

Huomasin juuri että kirjoittamani aloitus koskien K1-liittymiä, on poistettu! MIKSI? Siinä ei ollut mitään asiatonta eikä sääntöjen vastaista, kysyin vain että lopetatteko te K1-liittymät vai ette!


  • OmaYhteisön luottojäsen
  • June 9, 2026

Huomasin juuri että kirjoittamani aloitus koskien K1-liittymiä, on poistettu! MIKSI?

Sehän on siirretty tänne. Sama aihe.


  • Keskustelija
  • June 9, 2026
Voitte toimia henkilökohtaisesti vastaanottamienne kirjeiden tietojen mukaisesti. Mikäli vastaanotetun kirjeen sisällöstä herää kysymyksiä, suosittelemme olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme, jossa asia voidaan selvittää. 👍

Oikea huomio, että liittymäsopimus muuttuu henkilökohtaiseksi sillä hetkellä, kun se on solmittu. Tunnetusti puhelinliittymä on välttämättömyyshyödyke, jota operaattori ei voi irtisanoa ilman perusteltua syytä. On ala-arvoista, että valehtelette päin naamaa K1-tuotteen lopettamisesta, jotta saisitte perustellun syyn irtisanoa sopimuksemme. Sitä paitsi, vaikka itsekin solmin aikoinaan K1-liittymäsopimuksen kanssanne, niin se ei ole ollut sitä enää vuoden 2018 jälkeen, jolloin kuluttajariitalautakunta katsoi hinnankorotuksenne lainvastaiseksi.


JV0600
Forum|alt.badge.img+17
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • June 10, 2026

Mikään tuskin on niin epämiellyttävää kuin löysässä hirressä roikkuminen ja olla epätietoisuudessa, mutta sitä elisa nyt harrastaa tuon K1-casen kanssa!


Ladymummo
Forum|alt.badge.img+4
  • Keskustelun aloittaja
  • Vakiokalustoa
  • June 10, 2026

On tullut Elisalta ilmoitus K1 liittymän palvelujen lisäyksestä / parannuksesta ( joita en käytä tai joita en edes voi peruspuhelimella käyttää ) ja sen takia HINNOITTELUN muutoksesta. Muuta tiedotusta ei ole ainakaan vielä minulle tullut. 

Ehkä niitä jaellaan pikkuhiljaa ja eriaikaan?

Tai voiko olla kyse jostain huijauksesta? Minne ja millaisen viestin irtisanomisesta sait? Ainakin liikenteessä on ollut nyt muutenkin paljon huijausviestejä milloin mikäkin palvelun päättymisestä, josset nyt heti ilmoita tietojasi niin suljemme tietoturvasi, nettiyhteytesi tai jonkun...


Ladymummo
Forum|alt.badge.img+4
  • Keskustelun aloittaja
  • Vakiokalustoa
  • June 10, 2026

“ Mitä muuta tuotetta/palvelua myydään samalla periaatteella? No, joukkoliikennelippuja, mutta niissä nyt sentään on mahdollisuus ostaa myös kertalippuja. Kausilippuja ostavat vain ne, jotka tietävät matkustavansa lähes päivittäin - lomalla ei tarvitse ostaa”

Vähän ohi Elisa-aiheen tämä, mutta lisäksi julkisenliikenteen matkalipuissa PAKKOMYYDÄÄN monille isompaa matkustusaluetta kuin he tarvitsevat. Minimi lippuhan on kaksi vyöhykettä, vaikka eläisitkin vain yhden vyöhykkeen sisällä ja olisit valmis maksamaan lisää SITTEN JOS menet toisellekin vyöhykkeelle.