Skip to main content

Elisa K1 -liittymämuutokset

  • April 23, 2026
  • 40 kommenttia
  • 727 katselukerrat

Näytä ensimmäinen kirjoitus

40 kommenttia

JV0600
Forum|alt.badge.img+17
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • June 10, 2026

“ Mitä muuta tuotetta/palvelua myydään samalla periaatteella? No, joukkoliikennelippuja, mutta niissä nyt sentään on mahdollisuus ostaa myös kertalippuja. Kausilippuja ostavat vain ne, jotka tietävät matkustavansa lähes päivittäin - lomalla ei tarvitse ostaa”

Vähän ohi Elisa-aiheen tämä, mutta lisäksi julkisenliikenteen matkalipuissa PAKKOMYYDÄÄN monille isompaa matkustusaluetta kuin he tarvitsevat. Minimi lippuhan on kaksi vyöhykettä, vaikka eläisitkin vain yhden vyöhykkeen sisällä ja olisit valmis maksamaan lisää SITTEN JOS menet toisellekin vyöhykkeelle.

Tämä on täysin totta ainakin pk-seudulla, pitää ostaa aina kahden vyöhykkeen lippu vaikka liikkuisi vain yhden vyöhykkeen sisällä.


Forum|alt.badge.img+6
  • Älyniekka
  • June 10, 2026

Onhan työntekijöiden irtisanominen myös kallista, mutta odottaisin joskus silti näitäkin toimia hinnan korotusten sijaan. Jotenkin tuntuu että työntekijöillä on sormensa pelissä kun liittymien hallinta työkalut on aika heikonlaiset verrattuna jopa takavuosien Saunalahden vastaaviin. Asiakaspalvelun työkuorman se ainakin takaa ellei jopa lisää sitä. Kaikki vaan napin taakse on ainakin se mihin itse haluaisin suunnan olevan, ainakin pidemmällä aikavälillä sen olettaisi hillitsevän jatkuvia hinnankorotuspaineita. Toki osa käyttäjistä ei varmaan opi koskaan :) eli asiakaspalvelua aina tarvitaan, mutta ei pidä liikaa matkia julkista puolta joka kustannetaan runsauden sarvesta (valtio, kunta, verotulot) missä pätäkkä ei koskaan lopu.

Oma Elisan yhteydenotto ja viestitystyökalut ovat kyllä erinomaiset, mutta muilta osin käyttäjille pitäisi saada hieman enempi 'valtaa'...näin karkeasti ilmaistuna :)


  • Keskustelija
  • June 11, 2026

Onhan työntekijöiden irtisanominen myös kallista, mutta odottaisin joskus silti näitäkin toimia hinnan korotusten sijaan. Jotenkin tuntuu että työntekijöillä on sormensa pelissä kun liittymien hallinta työkalut on aika heikonlaiset verrattuna jopa takavuosien Saunalahden vastaaviin. Asiakaspalvelun työkuorman se ainakin takaa ellei jopa lisää sitä. Kaikki vaan napin taakse on ainakin se mihin itse haluaisin suunnan olevan, ainakin pidemmällä aikavälillä sen olettaisi hillitsevän jatkuvia hinnankorotuspaineita. Toki osa käyttäjistä ei varmaan opi koskaan :) eli asiakaspalvelua aina tarvitaan, mutta ei pidä liikaa matkia julkista puolta joka kustannetaan runsauden sarvesta (valtio, kunta, verotulot) missä pätäkkä ei koskaan lopu.

Oma Elisan yhteydenotto ja viestitystyökalut ovat kyllä erinomaiset, mutta muilta osin käyttäjille pitäisi saada hieman enempi 'valtaa'...näin karkeasti ilmaistuna :)

Ei Elisaltakaan pätäkkä loppuisi, ellei se aina tilittäisi kaiken liikevoittonsa omistajilleen. Elisalla ei selvästikään ole liiemmälti mitään investointihaluja. Ja miksi olisi, kun puhelinliittymä on välttämättömyyshyödyke: ilman ei ole helppo olla, joten pakko alistua operaattorikartellin mielivaltaan. Jatkuva hinnankorotuspaine kumpuaa joko osakkeenomistajien loputtomasta ahneudesta tai Elisan johdon tarpeesta miellyttää heitä.


Forum|alt.badge.img+6
  • Älyniekka
  • June 11, 2026

Pörssiyhtiön pitää tehdä voittoa, vaikka sen toki joku saattaa nähdä ahneutena. Jatkuvat hinnankorotukset on mielestäni väärä tapa tuloksen valmisteluun, pitäisi myös välillä karsia kuluja. Asiakaspalvelun tehtävien siirtäminen asiakkaalle itselleen (automaatio, hallinta työkalut) on yksi tapa. Laitteisto kulujen karsiminen (mennään vanhalla vähän pidempään) on toinen. Winbackien ja muiden 'kaverialennusten' lopettaminen vaikka kolmas, vaikkakin riskialtis (asiakaskato kilpailijoille) tapa. Listaa pystyy kyllä jatkamaan.


  • Keskustelija
  • June 11, 2026

Pörssiyhtiön pitää tehdä voittoa, vaikka sen toki joku saattaa nähdä ahneutena. Jatkuvat hinnankorotukset on mielestäni väärä tapa tuloksen valmisteluun, pitäisi myös välillä karsia kuluja. Asiakaspalvelun tehtävien siirtäminen asiakkaalle itselleen (automaatio, hallinta työkalut) on yksi tapa. Laitteisto kulujen karsiminen (mennään vanhalla vähän pidempään) on toinen. Winbackien ja muiden 'kaverialennusten' lopettaminen vaikka kolmas, vaikkakin riskialtis (asiakaskato kilpailijoille) tapa. Listaa pystyy kyllä jatkamaan.

Joo, ei voiton tekeminen itsessään ole ongelma, vaan mistä se voitto revitään ja mitä sillä tehdään. Jos voitto tulisi pärjäämisestä oikeasti kilpailuilla markkinoilla, niin silloinhan se olisi täysin ansaittua, mutta silloin hinta-laatusuhdekin olisi priimaa ja markkinoilla olisi valinnanvaraa yltäkylläisesti. Välttämättömyyshyödykkeiden kohdalla markkinat vääristyvät automaattisesti, koska silloin kuluttajalla ei ole sitä suurinta valinnanvapautta, eli olla ostamatta. Tämä korostuu etenkin Suomen rajoitetulla telemarkkinalla, jossa se voitto revitään heidän selkänahastaan, jotka eivät aktiivisesti kikkaile winbackeillä. Teleoperaattoreiden kulujen karsiminen ei johtaisi halvempiin hintoihin, vaan suurempiin osinkoihin.


sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+25
  • Elisalainen
  • June 11, 2026

 Elisalla ei selvästikään ole liiemmälti mitään investointihaluja.

Elisa tekee vuosittain käyttöomaisuusinvestointeja noin 12% liikevaihdosta, joka rahassa tarkoittaa noin 200-250 miljooonaa euroa.


JV0600
Forum|alt.badge.img+17
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • June 18, 2026

Haloo Elisa!

Mitä jos ei ole saanut mitään kirjettä tai sähköpostia koskien K1-muutoksia, eli voisitteko salamyhkäisyyden sijaan sanoa ihan suoraan lopetetaanko nuo K1-liittymät? Voisi sitten vaihtaa liittymätyyppiä jos sellainen tilanne tulee eteen, mielellään en kyllä muuttaisi liittymätyyppiä mutta jos on pakko, enkä missään nimessä halua hävittää 050-alkuisia numeroitani, niitä kun ei uusina saa enää!


JV0600
Forum|alt.badge.img+17
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • June 18, 2026
Voitte toimia henkilökohtaisesti vastaanottamienne kirjeiden tietojen mukaisesti. Mikäli vastaanotetun kirjeen sisällöstä herää kysymyksiä, suosittelemme olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme, jossa asia voidaan selvittää. 👍

En minä ole saanut yhtään kirjettä tai sähköpostiakaan aiheesta, ja miksi tätä asiaa pimitetään meiltä asiakkailta? Jos sama pimitystyyli jatkuu niin voi kohta olla entisiä asiakkaita!!!


Hubii
Forum|alt.badge.img+7
  • Avulias
  • June 18, 2026

Haloo Elisa!

Mitä jos ei ole saanut mitään kirjettä tai sähköpostia koskien K1-muutoksia, eli voisitteko salamyhkäisyyden sijaan sanoa ihan suoraan lopetetaanko nuo K1-liittymät? Voisi sitten vaihtaa liittymätyyppiä jos sellainen tilanne tulee eteen, mielellään en kyllä muuttaisi liittymätyyppiä mutta jos on pakko, enkä missään nimessä halua hävittää 050-alkuisia numeroitani, niitä kun ei uusina saa enää!

Itellä ei ole K1 liittymää mutta on 050 alkuinen siirretty latausliittymälle.


JV0600
Forum|alt.badge.img+17
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • June 22, 2026

Voisiko joku elisalainen ottaa jotain kantaa tähän, miksi tiedotus ei pelaa ja miksi kirjettä ei ole tullut?


JV0600
Forum|alt.badge.img+17
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • June 23, 2026

Mun käsittääkseni jo laki sanoo että jos liittymä lopetetaan, siitä pitää ilmoittaa hyvissä ajoin asiakkaalle eikä saa tulla asiakkaalle mitään ikäviä yllätyksiä, eli siis jos kerran K1-liittymät lopetetaan, niin miksi sitä kirjettä ei ole tullut kaikille???


eepuska
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+12
  • OmaYhteisön moderaattori
  • June 23, 2026

Mun käsittääkseni jo laki sanoo että jos liittymä lopetetaan, siitä pitää ilmoittaa hyvissä ajoin asiakkaalle eikä saa tulla asiakkaalle mitään ikäviä yllätyksiä, eli siis jos kerran K1-liittymät lopetetaan, niin miksi sitä kirjettä ei ole tullut kaikille???

 

Tuotelopetuksissa tiedotetaan asiakkaalle vähintään kuukausi ennen sopimuksen päättymistä. Jos et ole saanut tiedotetta niin voit olla huoletta, sopimuksesi pysyy normaalisti voimassa.
 


  • Keskustelija
  • June 23, 2026

Mun käsittääkseni jo laki sanoo että jos liittymä lopetetaan, siitä pitää ilmoittaa hyvissä ajoin asiakkaalle eikä saa tulla asiakkaalle mitään ikäviä yllätyksiä, eli siis jos kerran K1-liittymät lopetetaan, niin miksi sitä kirjettä ei ole tullut kaikille???

 

Tuotelopetuksissa tiedotetaan asiakkaalle vähintään kuukausi ennen sopimuksen päättymistä. Jos et ole saanut tiedotetta niin voit olla huoletta, sopimuksesi pysyy normaalisti voimassa.
 

Jos kerran K1-liittymää ei tuotelopeteta, niin miksi minulle lähetettiin tiedote, jossa sanotaan, että “Elisa Oyj (Elisa) lopettaa Elisa K1 -tuotteen kolmen (3) kuukauden irtisanomisajalla. Näin ollen liittymäsopimuksesi irtisanotaan 11.8.2026”?


eepuska
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+12
  • OmaYhteisön moderaattori
  • June 24, 2026

Mun käsittääkseni jo laki sanoo että jos liittymä lopetetaan, siitä pitää ilmoittaa hyvissä ajoin asiakkaalle eikä saa tulla asiakkaalle mitään ikäviä yllätyksiä, eli siis jos kerran K1-liittymät lopetetaan, niin miksi sitä kirjettä ei ole tullut kaikille???

 

Tuotelopetuksissa tiedotetaan asiakkaalle vähintään kuukausi ennen sopimuksen päättymistä. Jos et ole saanut tiedotetta niin voit olla huoletta, sopimuksesi pysyy normaalisti voimassa.
 

Jos kerran K1-liittymää ei tuotelopeteta, niin miksi minulle lähetettiin tiedote, jossa sanotaan, että “Elisa Oyj (Elisa) lopettaa Elisa K1 -tuotteen kolmen (3) kuukauden irtisanomisajalla. Näin ollen liittymäsopimuksesi irtisanotaan 11.8.2026”?

Olemmekin jo käyneet kanssasi läpi asiakkuutesi tilanteen. Halutessasi voimme vielä olla sinuun uudelleen yhteydessä, mikäli mieleesi jäi jotain kysymyksiä.👍


  • Keskustelija
  • June 24, 2026

Mun käsittääkseni jo laki sanoo että jos liittymä lopetetaan, siitä pitää ilmoittaa hyvissä ajoin asiakkaalle eikä saa tulla asiakkaalle mitään ikäviä yllätyksiä, eli siis jos kerran K1-liittymät lopetetaan, niin miksi sitä kirjettä ei ole tullut kaikille???

 

Tuotelopetuksissa tiedotetaan asiakkaalle vähintään kuukausi ennen sopimuksen päättymistä. Jos et ole saanut tiedotetta niin voit olla huoletta, sopimuksesi pysyy normaalisti voimassa.
 

Jos kerran K1-liittymää ei tuotelopeteta, niin miksi minulle lähetettiin tiedote, jossa sanotaan, että “Elisa Oyj (Elisa) lopettaa Elisa K1 -tuotteen kolmen (3) kuukauden irtisanomisajalla. Näin ollen liittymäsopimuksesi irtisanotaan 11.8.2026”?

Olemmekin jo käyneet kanssasi läpi asiakkuutesi tilanteen. Halutessasi voimme vielä olla sinuun uudelleen yhteydessä, mikäli mieleesi jäi jotain kysymyksiä.👍

Viittaatko kuluttajariitalautakunnan ennakkopäätökseen D/661/39/2018 jo vuodelta 2019, jossa lautakunta tuomitsee Elisan hinnankorotukset lainvastaisiksi? Tarkoitatko, että Elisa kostaa minulle henkilökohtaisesti lautakunnan päätöksen irtisanomalla liittymäni? Saamassani irtisanomisilmoituksessa ei mainita tästä asiasta mitään. Valehtelitteko minulle, kun kerroitte virallisessa irtisanomisilmoituksessanne lopettavanne K1-tuotteen elokuussa?