Elisa päätti: 3G-verkko suljetaan 2023



Näytä ensimmäinen kirjoitus

446 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Liikun maaseudulla ja jopa ihan keskellä metsää ja kyllähän puhelimen näytöllä loistaa aina 4G ja CellMapperilla kun tarkemmin katsoo, niin 800 MHz verkossa liikutaan. Eikös 800 MHz 4G verkolla pitäisi olla jopa parempi peittoalue kuin 900 MHz:n 3G:llä? Metroa täälläpäin ei ole , mutta vanha pankkakelkka kyllä on ja ei tarvitse nettiä siinä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Bongasin tuosta Elisan tiedotteesta tämmöisen kohdan:

Elisa haluaa toiminnallaan tukea kestävää kehitystä ja pyrkii aktiivisesti siirtymään verkkoteknologioissa uudempiin, energiankulutuksen kannalta tehokkaampiin ja ympäristöystävällisimpiin ratkaisuihin. Käynnistyvä muutos tukee osaltaan vahvasti tätä tavoitetta.

Onhan tuo varmaan verkon osalta ihan kurantti peruste , mutta jos sen seurauksena monta miljoonaa päätelaitetta joutuu kerralla roskiin , niin se ei ole kestävää kehitystä.

10-20 vuotta vanhoja 2G/3G päätelaitteita verkossa monta miljoonaa ? No ei nyt sentään.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Kaikille yökukkujille on sähköt laitettu tukariin päälle tarvittaessa ilman mitään todistamistaakkaa, joten tässäkin asiassa hpguru taas lurittelee ihan omiaan.

Siitä et varmaan ole eri mieltä, että Elisan hintataso on noussut ja tulee nousemaan?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

10-20 vuotta vanhoja 2G/3G päätelaitteita verkossa monta miljoonaa ?

Puhelinten osalta älä unohda 4G-päätelaitteita. 3G-verkon sulkemisen jälkeen ainoastaan 5G-puhelimella voi yhtä aikaa puhua puhelimeen ja käyttää internettiä. Jos tuolle on tarvetta, menevät myös 4G-puhelimet uusiksi.

Lisäksi nuo iät ovat aivan metsästä. Olen pitänyt kädessä useampaakin viisivuotiasta 2G- ja 3G-puhelinta. Kuten myös yhdeksänvuotiasta 3G-reititintä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Kaikille yökukkujille on sähköt laitettu tukariin päälle tarvittaessa ilman mitään todistamistaakkaa, joten tässäkin asiassa hpguru taas lurittelee ihan omiaan.

Siitä et varmaan ole eri mieltä, että Elisan hintataso on noussut ja tulee nousemaan?

Kyllä kuule se sinun Pinkin hintatasokin nousee siinä kuin muidenkin. Ei se Pinkki ole mikään hyväntekeväisyyslaitos, joka hyvän hyvyyttään antaa alennuksia. Kyllä sielläkin tehdään raakaa bisnestä ja kuka tietää mikä hintataso. Tällä hetkellä kaikilla on huonoja tarjouksia.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Ja turha kommentoida perään VoLTE:stä. Tiedetään, se on teoriassa olemassa, mutta kun kyseinen purukumiviritelmä ei vain toimi käytännössä. Se ei toimi kaikissa liittymätyypeissä. Se ei toimi kaikissa LTE-puhelimissa. Se ei toimi edes kaikissa VoLTE-puhelimissa!

Kyllä se VoLTE:nkin toimivuus varmaan kehittyy seuraavan kolmen vuoden aikana, se on pitkä aika.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Olen pitänyt kädessä useampaakin viisivuotiasta 2G- ja 3G-puhelinta. Kuten myös yhdeksänvuotiasta 3G-reititintä.

Jos viisi vuotta vanhassa puhelimessa ei ole 4G:tä niin se on sitten kyllä jatkossa pelkkä puhelin 2G-verkossa ja omasta mielestäni on ostaessa tai valmistaessa säästetty väärässä paikassa.

4G-reitittimet eivät montaa kymppiä maksa vuonna 2023, kun niitä edullisimmillaan saa tänä päivänä uutena 50 eurolla.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Olen pitänyt kädessä useampaakin viisivuotiasta 2G- ja 3G-puhelinta. Kuten myös yhdeksänvuotiasta 3G-reititintä.

Jos viisi vuotta vanhassa puhelimessa ei ole 4G:tä niin se on sitten kyllä jatkossa pelkkä puhelin 2G-verkossa ja omasta mielestäni on ostaessa tai valmistaessa säästetty väärässä paikassa.

4G-reitittimet eivät montaa kymppiä maksa vuonna 2023, kun niitä edullisimmillaan saa tänä päivänä uutena 50 eurolla.


Minullakin on muutaman vuoden vanhoja ja täysin toimivia 2G/3G-puhelimia joita en halua heittää ser-jätteisiin.

Ei ole järkevää että pitää hankkia muutaman kuukauden välein uusi puhelin vain siksi kun operaattorit ja kännymarkkinat niin päättää, ei se ole ekologistakaan! Ja meneehän siinä rahaakin turhaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Ja turha kommentoida perään VoLTE:stä. Tiedetään, se on teoriassa olemassa, mutta kun kyseinen purukumiviritelmä ei vain toimi käytännössä. Se ei toimi kaikissa liittymätyypeissä. Se ei toimi kaikissa LTE-puhelimissa. Se ei toimi edes kaikissa VoLTE-puhelimissa!

Kyllä se VoLTE:nkin toimivuus varmaan kehittyy seuraavan kolmen vuoden aikana, se on pitkä aika.


Joo varmaan mutta onko sen väärti että pitää jatkuvasti olla vaihtamassa luurejaan...

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Kyllä se VoLTE:nkin toimivuus varmaan kehittyy seuraavan kolmen vuoden aikana

Ehkä parin uuden mallin kautta, mutta eipä taida koskaan tulla niille malleille, joita Elisa ei tällä hetkellä tue ja jotka ovat jo kauppojen hyllyillä. Vai onko sinulla heittää päivämäärää, milloin Elisa alkaa tukemaan esimerkiksi Microsoft Lumia 950, Lumia 950 XL, Nokia Pureview 9, Doro 7070 ja 8035 puhelimia?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

No eik kai noita luureja nyt aivan muutaman kuukauden välein tarvitse hankkia. Mulla on työluurilla 36 kk leasing aika ja omaakin luuria olen ajatellut pitää sen 3 vuotta vähintään, ehkä pidempään jos akku on vielä hyvä. Ja miksi ei olisi, esim iPadini on varmaan 6 vuotta vanha ja hyvin toimii. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Jos viisi vuotta vanhassa puhelimessa ei ole 4G:tä niin se on sitten kyllä jatkossa pelkkä puhelin 2G-verkossa ja omasta mielestäni on ostaessa tai valmistaessa säästetty väärässä paikassa.

Mitä vihannesta? Viisi vuotta sitten Elisalla ei edes ollut VoLTE-palvelua, kuten ei myöskään mitään tietoa siitä, mille puhelimille VoLTE-tuki tulee, jos ylipäätään tulee.

Viisi vuotta sitten et ole millään voinut ostaa VoLTE-puhelinta tietäen, että tämä myös toimii VoLTE-puhelimena. Kyllä se vain on niin, että viisi vuotta sitten ostettu 4G-puhelin on jatkossa 2G-puhelin sekin, menee ihan samaan kategoriaan 2G- ja 3G-puhelinten jatkoksi.

Oikeastaan olisi järkevämpää, jos Elisa rakentaisi ensin 5G-verkolle saman kuuluvuuden, kuin mitä 4G-verkolla on nyt ja sulkisi sen jälkeen 4G-verkon. 3G- ja 4G-päätelaitteet voisivat edelleen käyttää 3G-verkkoa.

Nythän tilanne on se, että viisi vuotta sitten puhelinta tarvitessaan olisi kannattanut etsiä kirpputorilta Nokia 6110. Millään Nokia 6110 paremmilla ominaisuuksillahan ei 2024 ole enää väliä – ellei sinulla ole se tuliterä 5G-puhelin.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

Liikun maaseudulla ja jopa ihan keskellä metsää ja kyllähän puhelimen näytöllä loistaa aina 4G ja CellMapperilla kun tarkemmin katsoo, niin 800 MHz verkossa liikutaan. Eikös 800 MHz 4G verkolla pitäisi olla jopa parempi peittoalue kuin 900 MHz:n 3G:llä? Metroa täälläpäin ei ole , mutta vanha pankkakelkka kyllä on ja ei tarvitse nettiä siinä.

lte pakotus on minulle arkipäivää, ja joskus olen aika korvessakin, enkä viime vuosina muistaisi kuin yhden alueen jossa lte ja umts ei toiminut mutta gsm toimi. tämä alue on ruuhka-alueella kaupungissa, valitin siitä ja viiveellä korjaantui.


Minullakin on muutaman vuoden vanhoja ja täysin toimivia 2G/3G-puhelimia joita en halua heittää ser-jätteisiin.

Ei ole järkevää että pitää hankkia muutaman kuukauden välein uusi puhelin vain siksi kun operaattorit ja kännymarkkinat niin päättää, ei se ole ekologistakaan! Ja meneehän siinä rahaakin turhaan.


Joo varmaan mutta onko sen väärti että pitää jatkuvasti olla vaihtamassa luurejaan...

realiteetit ovat että puhelimia vaihdellaan vanhentuneiden käyttiksien takia, siis kun valmistaja lopettaa tuen. useinhan hardware olisi toimivaa jos joku päivittäisi. apple on vielä tietoisesti hidastanut joitakin luurejaan. puhelinvalmistajat ovat enemmän syypäitä tuohon puhelinvaihtorumbaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Kyllä se VoLTE:nkin toimivuus varmaan kehittyy seuraavan kolmen vuoden aikana

Ehkä parin uuden mallin kautta, mutta eipä taida koskaan tulla niille malleille, joita Elisa ei tällä hetkellä tue ja jotka ovat jo kauppojen hyllyillä. Vai onko sinulla heittää päivämäärää, milloin Elisa alkaa tukemaan esimerkiksi Microsoft Lumia 950, Lumia 950 XL, Nokia Pureview 9, Doro 7070 ja 8035 puhelimia?

Ei ole heittää mitään päivämääriä. Lumia 950/950XL puhelimista voisin veikata että Windows-puhelinten elinkaari taitaa olla aika lopussa ja niitä on sen verran maltillinen määrä verkossakin, että tukea tuskin tuleekaan. Kamerana nuo toki ovat ihan kelpo vehkeitä ja Netflix/Spotifykin vielä toimii.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Kyllä se vain on niin, että viisi vuotta sitten ostettu 4G-puhelin on jatkossa 2G-puhelin sekin, menee ihan samaan kategoriaan 2G- ja 3G-puhelinten jatkoksi.

Jos sinulla on tänä päivänä 5 vuotta vanha 4G-puhelin niin 2024 se on jo niin vanha, että ei siitä olisi muutenkaan kuin puhelimeksi niin samahan se on 2G-verkossa soitella ?

 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +2

Minulla vaihtunee puhelin seuraavan kerran 2021 ja 2024, koska tietoturvapäivitysten päättyessä laitteista tulee potentiaalisesti vaarallisia. Olettaakseni 5G on tullut parin sadan euron keskiluokan kapuloihin vuonna 2024. En ala panikoida tämän hetken tilanteen perusteella.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Jos sinulla on tänä päivänä 5 vuotta vanha 4G-puhelin niin 2024 se on jo niin vanha, että ei siitä olisi muutenkaan kuin puhelimeksi niin samahan se on 2G-verkossa soitella ?

Uudestaan: Voin hoitaa puhelut aivan hyvin GSM-verkossakin, mutta sitten Elisan on kyllä syytä taata, että he myös lopettavat 12,20 kbit/s heikompien puhekoodekkien käytön matkaviestinverkoissaan.

Rautalangasta: Minulla on >2G-puhelin nimenomaisesti Elisan 2G-verkon surkean äänenlaadun takia. Lisäksi hämmästelen kovasti, kuinka käy, kun jo nyt ylikuormittuneeseen 2G-verkkoon heitetään vielä 3G-verkonkin puhelut mukaan?

Lisäksi 2G verkossa tiedonsiirto ei ole mahdollista samaan aikaan puhelun kanssa. Voin kuvitella kevään 2024 tulevia keskusteluita täällä yhteisössä:

  • Miksi navigointi lakkasi toimimasta, kun minulle tuli puhelu?
  • Minulle soitettiin, enkä saanut sähköpostia auki. Vasta kun lopetin puhelun, sain avattua sähköpostini. Jouduin kirjoittamaan muistiinpanot vihkoon ja soittamaan takaisin. Miksi sähköposti ei toimi?
  • Naapuri soitti, enkä saanut mökin valvontakameran kuvaa auki.
  • Armi-täti soitti, kun olin kaupassa. Vasta parkkipaikalla sain viestin, että osta wc-paperia. Viesti oli kyllä lähetetty jo puoli tuntia sitten, missä se viipyi?

Kaikki esimerkit johtuvat 2G-verkon käytöstä 2024. Tällaisia ongelmia ei tarvitse pähkäillä 3G-verkossa.

tukea tuskin tuleekaan.

Joka vahvistaa Sokrateksen asian ytimen: jos sen seurauksena monta miljoonaa päätelaitetta joutuu kerralla roskiin , niin se ei ole kestävää kehitystä.

Kyllä se VoLTE:nkin toimivuus varmaan kehittyy seuraavan kolmen vuoden aikana

Ehkä parin uuden mallin kautta, mutta eipä taida koskaan tulla niille malleille, joita Elisa ei tällä hetkellä tue ja jotka ovat jo kauppojen hyllyillä. Vai onko sinulla heittää päivämäärää, milloin Elisa alkaa tukemaan esimerkiksi Microsoft Lumia 950, Lumia 950 XL, Nokia Pureview 9, Doro 7070 ja 8035 puhelimia?

Ei ole heittää mitään päivämääriä. Lumia 950/950XL puhelimista voisin veikata että Windows-puhelinten elinkaari taitaa olla aika lopussa ja niitä on sen verran maltillinen määrä verkossakin, että tukea tuskin tuleekaan. Kamerana nuo toki ovat ihan kelpo vehkeitä ja Netflix/Spotifykin vielä toimii.

Eipä teillä toimi edelleen 5G-puhelinliittymissä VoLTE ja VoWIFI kunnolla ja VoLTE/VoWIFI-palvelua ei pysty tilaamaan ollenkaan, jos liittymällä on 5G-versio tilattuna. Ja itellä on Nokia 9 Pureview, jossa toimii nätisti Huoleton 4G 150Mbit/s VoLTE/VoWIFI vaikka Elisa ei ilmoittele tuolle puhelimelle minkäänlaista tukea. Jos taas käytti Huoleton 5G 300Mbit/s liittymää tuon Nokia 9 Pureview-puhelimen kanssa, niin VoLTE/VoWIFI saattoi hävitä pariksi päiväksi ja toimia muutaman päivän nätisti.

 

Mikähän lie purkkaviritys Elisalla on käytössä? Ja turha teidän on mitään selitellä vai sanotaanko asikasta huijariksi? Onneksi vaihtuu operaattori Elisalta pois, kun ette osaa edes laittaa viestiä, että paremman tarjouksen puitteissa.

Kaikille yökukkujille on sähköt laitettu tukariin päälle tarvittaessa ilman mitään todistamistaakkaa, joten tässäkin asiassa hpguru taas lurittelee ihan omiaan.

Siitä et varmaan ole eri mieltä, että Elisan hintataso on noussut ja tulee nousemaan?

Kyllä kuule se sinun Pinkin hintatasokin nousee siinä kuin muidenkin. Ei se Pinkki ole mikään hyväntekeväisyyslaitos, joka hyvän hyvyyttään antaa alennuksia. Kyllä sielläkin tehdään raakaa bisnestä ja kuka tietää mikä hintataso. Tällä hetkellä kaikilla on huonoja tarjouksia.

 

Ja saa nähdä, missä vaiheessa DNA:n omistaja Telenor nostaa kaikkien DNA:n liittymien hintaa. Ja kukaan muu kuin omistaja tietää tarkat korotusajankohdat sekä täytyyhän heidän ostosta takaisin maksavansa rahat. Eikä tää Hpguru edes tiedä, ilmoittaako esim. DNA ihan yllättäen vaikka 6kk päästä, että nostetaan liittymän minimi 10Mbit/s ja 1Mbit/s ei ole saatavilla.

Käyttäjätaso 7

Tämäpäs on herättänyt vilkasta keskustelua. :grinning:

Minulla on kaksi vuotta vanha älypuhelin , johon valmistajan mukaan ei ikinä tule VoLTE:a. Nuo Sakarin väitteet , että 3G:n sulkeminen kiusaa vain10..20 vuotta vanhoja laitteita ei ole ihan totta. No toki aikaa 3G:n sulkemiseen on vielä kolmisen vuotta ja todennäköisesti tällä nykyisellä tulee tunnit täyteen jo siihen mennessä muutenkin. Katsellaan.

On minulla hätävarana kuitenkin 2G/3G peruspuhelin.

Kuten edellä on todettukin , niin ainoa järkevä tapa olisi laajentaa 5G pikavauhtia koko maahan ja toivottavasti laitevalmistajilta saadaan kohtuuhintaisia 5G-puhelimiakin ennen 3G:n suklkemista.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

Lisäksi 2G verkossa tiedonsiirto ei ole mahdollista samaan aikaan puhelun kanssa. Voin kuvitella kevään 2024 tulevia keskusteluita täällä yhteisössä:

  • Miksi navigointi lakkasi toimimasta, kun minulle tuli puhelu?
  • Minulle soitettiin, enkä saanut sähköpostia auki. Vasta kun lopetin puhelun, sain avattua sähköpostini. Jouduin kirjoittamaan muistiinpanot vihkoon ja soittamaan takaisin. Miksi sähköposti ei toimi?
  • Naapuri soitti, enkä saanut mökin valvontakameran kuvaa auki.
  • Armi-täti soitti, kun olin kaupassa. Vasta parkkipaikalla sain viestin, että osta wc-paperia. Viesti oli kyllä lähetetty jo puoli tuntia sitten, missä se viipyi?

Kaikki esimerkit johtuvat 2G-verkon käytöstä 2024. Tällaisia ongelmia ei tarvitse pähkäillä 3G-verkossa.

 

joku aika tuli testattua gsm-verkon pohjaisia tiedonsiirtoa, ja toimiiko gsm data siirtoon ollenkaan. kai sillä jotain 236kbit/s pitäisi saada mutta oli nolla. umts vielä kelpaa hätä-datasiirtoon.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Eipä teillä toimi edelleen 5G-puhelinliittymissä VoLTE ja VoWIFI kunnolla ja VoLTE/VoWIFI-palvelua ei pysty tilaamaan ollenkaan, jos liittymällä on 5G-versio tilattuna.

[huutonaurua] Eli todellakin Elisan liittymillä rupatellaan 2G-verkossa ja puhelun aikana ei ole internettiä 2024!

kai sillä jotain 236kbit/s pitäisi saada mutta oli nolla.

236 kbit/s vaatii erinomaisen 2G-kuuluvuuden. Tyypillisesti 2G-yhteys jää noin 50 kbit/s.

Mistä katsoit nollat? Kannattaa tarkastaa käyttöjärjestelmän verkkosovittimen tiedoista, paljonko tietoa todellisuudessa siirtyy. Voi hyvinkin olla, että sait ehkä 100 kbit/s, mutta jos sovellus yrittää avata satoja tcp-istuntoja samanaikaisesti, yhteys meni niistä totaalisesti tukkoon ja kaikki päättyi loppujen lopuksi yhteyden aikakatkaisuun.

Esimerkiksi Firefoxissa network.http.max-connections kannattaa pudottaa noin 5 – 10 tienoille 2G-yhteyksiä varten. Oletusarvo tuolle on järkyttävät 900.

umts vielä kelpaa hätä-datasiirtoon.

Höh! Gsm kelpaa hätäeräsiirtoihin, mutta umts kelpaa kaikkeen tiedonsiirtoon. Muuten, tämäkin viesti lähetettiin ♥️umts♥️-yhteydellä.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +3

Näissä mastoisssa muuttuu jotain. Ennen oli kaksi pykälää kenttää, nyt on täydet viisi. Puhelin aamuisin klo 6 aikoihin monesti 3G, kun odottaa niin menee H+. Pitää käynnistää puhelin uudelleen, että menee 4G:hen. Onkohan tähän syynä se virransäästö mastoissa, ensin tarjoaa 3G:tä, sitten H+:saa. Kun puhelimen käynnistää uudelleen se pistää maston 4G päälle, kytkeytyessään 4G tilassa verkkoon.

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

@Käyttäri laitatko mielle yksityisviestillä tarkempia tietoja, niin katsotaan mikä tuossa alueellasi verkon tilanne on. Pidetään tämä ketju aloituksen mukaisena, eli keskustellaan tulevasta 3G:n loppumisesta. :slight_smile: 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

[huutonaurua] Eli todellakin Elisan liittymillä rupatellaan 2G-verkossa ja puhelun aikana ei ole internettiä 2024!

oikeastaan kun tarkemmin miettii, tämä kuulostaa vähän kauheelta.

236 kbit/s vaatii erinomaisen 2G-kuuluvuuden. Tyypillisesti 2G-yhteys jää noin 50 kbit/s.

Mistä katsoit nollat? Kannattaa tarkastaa käyttöjärjestelmän verkkosovittimen tiedoista, paljonko tietoa todellisuudessa siirtyy. Voi hyvinkin olla, että sait ehkä 100 kbit/s, mutta jos sovellus yrittää avata satoja tcp-istuntoja samanaikaisesti, yhteys meni niistä totaalisesti tukkoon ja kaikki päättyi loppujen lopuksi yhteyden aikakatkaisuun.

Esimerkiksi Firefoxissa network.http.max-connections kannattaa pudottaa noin 5 – 10 tienoille 2G-yhteyksiä varten. Oletusarvo tuolle on järkyttävät 900.

täytyy pitää mielessä jos testailis joskus, harmi vaan kun useimmiten gsm menee edge verkkoon joka jotain tavuja lähettelee jonnekin. pitäisi saada gprs pakotus siten että edge olisi pois.

umts vielä kelpaa hätä-datasiirtoon.

Höh! Gsm kelpaa hätäeräsiirtoihin, mutta umts kelpaa kaikkeen tiedonsiirtoon. Muuten, tämäkin viesti lähetettiin ♥️umts♥️-yhteydellä.

ilmeisesti eri määritelmä hätätiedonsiirrosta. jos lte on out niin umts voi vielä paikata tätä puutetta. mutta jos gsm pohjaisille tiedonsiirrolla rupee paikkaa joko umts:ia tai lte:ia niin !tomaatti! !lanttu! !kaali!.

 

Osallistu keskusteluun