Skip to main content
Vastaus

Elisa rajaton 5G 600M ja 300M aivan uskomattoman hitailla nettiyhteyksillä

  • November 7, 2024
  • 11 kommenttia
  • 1954 katselukerrat

Laitoin tuossa talouteen Elisan rajattomat 300M ja 600M 5G liittymät. 600M on pakasta vedetyssä 5G-puhelimessa, ja toimii pääasiassa 5M nopeudella. Alle luvatun miniminkin siis. Yksittäisiä max 20M piikkejä on silloin tällöin nopeustestin mukaan. 300M on hetkellisesti 4G-puhelimessa, mutta siltikin luvattu nopeus on 5-300M. Toimii myös yhtä hitaasti ja samoilla nopeuksilla kuin käytössä oleva 600M. Joskus jopa niinkin huonosti, ettei hetkeen ole minkäänlaista yhteyttä.

 

Onko tämä nyt aivan normaalia? Ajatus oli, että toimisivat pääasiassa luvatuilla 300M ja 600M-nopeuksilla. Olleet kyllä hintaansa nähden todellisia pettymyksiä molemmat liittymät näillä nopeuksilla. 

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Purnipsi

Hei,

Toimivatko liittymät missään yhtään nopeammin? Onko tuo heikko nopeus läsnä vain jossain tietyssä paikassa, kuten kotona? Jos menet asunnon ulkopuolelle, niin toimiiko yhteys nopeammin? Mitä Elisan kuuluvuuskartta kertoo osoitteeseen? Kuinka monta tähteä kolmesta 4/5G osalta? Onko tummemman vihreän 5G:n aluetta? Teoreettinen huippu on kyllä saatavissa, jos näkee tukiaseman antennit tai sinun puhelimen ja tukiaseman välissä ei ole kohtuuttoman paljon metsiä, rakennuksia tai muita esteitä. Myöskään ei saa olla valtaisasti toisia samanaikaisia käyttäjiä.

 

11 kommenttia

Forum|alt.badge.img+15
  • Älyniekka
  • Vastaus
  • November 7, 2024

Hei,

Toimivatko liittymät missään yhtään nopeammin? Onko tuo heikko nopeus läsnä vain jossain tietyssä paikassa, kuten kotona? Jos menet asunnon ulkopuolelle, niin toimiiko yhteys nopeammin? Mitä Elisan kuuluvuuskartta kertoo osoitteeseen? Kuinka monta tähteä kolmesta 4/5G osalta? Onko tummemman vihreän 5G:n aluetta? Teoreettinen huippu on kyllä saatavissa, jos näkee tukiaseman antennit tai sinun puhelimen ja tukiaseman välissä ei ole kohtuuttoman paljon metsiä, rakennuksia tai muita esteitä. Myöskään ei saa olla valtaisasti toisia samanaikaisia käyttäjiä.

 


  • November 8, 2024

Laitoin tuossa talouteen Elisan rajattomat 300M ja 600M 5G liittymät. 600M on pakasta vedetyssä 5G-puhelimessa, ja toimii pääasiassa 5M nopeudella. Alle luvatun miniminkin siis. Yksittäisiä max 20M piikkejä on silloin tällöin nopeustestin mukaan. 300M on hetkellisesti 4G-puhelimessa, mutta siltikin luvattu nopeus on 5-300M. Toimii myös yhtä hitaasti ja samoilla nopeuksilla kuin käytössä oleva 600M. Joskus jopa niinkin huonosti, ettei hetkeen ole minkäänlaista yhteyttä.

 

Onko tämä nyt aivan normaalia? Ajatus oli, että toimisivat pääasiassa luvatuilla 300M ja 600M-nopeuksilla. Olleet kyllä hintaansa nähden todellisia pettymyksiä molemmat liittymät näillä nopeuksilla. 

Tarkista tuolta tilannetta:

Verkkoapuri ja häiriökartta: apua vikatilanteisiin

Tee vika/häiriöilmoitus:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

Soittakaa minulle Häiriöilmoitus

Asiakaspalvelupuhelu:

010 190 240 (mpm/pvm myös jonotusajalta)​

Numerossa voi tehdä myös vika/häiriöilmoituksen 24h ympäri vuoden.

Arjet, pyhät. (Kuuntelet vaan nauhoitteen ihan lopuun asti)

Omaelisassa:

Omaelisa /Asiakaspalvelu>Viestit ja ilmoitukset>Asiakaspalvelun viestit

>Uusi viesti> Häiriöilmoitukset


Sokrates
  • November 8, 2024

Onko tämä nyt aivan normaalia? Ajatus oli, että toimisivat pääasiassa luvatuilla 300M ja 600M-nopeuksilla. Olleet kyllä hintaansa nähden todellisia pettymyksiä molemmat liittymät näillä nopeuksilla. 

Sopimusehdoissa luvataan 300M- ja 600M-liittymille 10...300 Mbit/s ja 10...600Mbit/s 5G-verkossa sekä 5..300Mbit/s ja 5...600Mbit/s 4G-verkossa. Jos myyjä on luvannut jotakin muuta , niin on lykännyt luikuria. Jos nopeudet jää minimin alle , niin se on sopimusrikkomus , jolla voi peruuttaa kaupat mikäli ei vikailmoituksen/korjauksen jälkeenkään nopeudet korjaudu pysyvästi vaihteluvälin sisään.


Forum|alt.badge.img+9
  • Avulias
  • November 9, 2024

Onko tämä nyt aivan normaalia? Ajatus oli, että toimisivat pääasiassa luvatuilla 300M ja 600M-nopeuksilla. Olleet kyllä hintaansa nähden todellisia pettymyksiä molemmat liittymät näillä nopeuksilla. 

Sopimusehdoissa luvataan 300M- ja 600M-liittymille 10...300 Mbit/s ja 10...600Mbit/s 5G-verkossa sekä 5..300Mbit/s ja 5...600Mbit/s 4G-verkossa. Jos myyjä on luvannut jotakin muuta , niin on lykännyt luikuria. Jos nopeudet jää minimin alle , niin se on sopimusrikkomus , jolla voi peruuttaa kaupat mikäli ei vikailmoituksen/korjauksen jälkeenkään nopeudet korjaudu pysyvästi vaihteluvälin sisään.

Toi on totta mutta jos asiakas   ostaa  300 tai 600 mekan liittymän 

 niin aiheellisesti odottaa et  toimii vähintää 100 mekalla pääsääntöisesti 

 muutoin    kaikki paitsi  tyyliin 20 mekasten  liittymien  myynti on   huijausta

 eikä 

  4ja 5 g liittymien imakoon   kuulu  et myymään  20 mekasta liittymää kun   poistunu  3g.kin   yltää  100 mekaan monesti

 tietysti   asiakkaat saa tästä  osittain syyttää vaan itseään kun  eivät ala vaatiin  että   pitää myydä vain semmosia nopeuksia  mitkä on  realistiusesti  alueella saatavissa

operaattorit myy noilla ehdoilla kun se on operaattoreille kannattavaa kun  asiakkaan ei vaadi   nopeempia nopeuksia . 


Sokrates
  • November 9, 2024

Toi on totta mutta jos asiakas   ostaa  300 tai 600 mekan liittymän 

 niin aiheellisesti odottaa et  toimii vähintää 100 mekalla pääsääntöisesti 

 muutoin    kaikki paitsi  tyyliin 20 mekasten  liittymien  myynti on   huijausta

 eikä 4ja 5 g liittymien imakoon   kuulu  et myymään  20 mekasta liittymää kun   poistunu  3g.kin   yltää  100 mekaan monesti

Mobiili-liittymien nopeudet ovat kovin paikka- ja aikasidonnaisia. Siis yhdessä paikassa nopeus saattaa olla hyvä ja toisessa ei. Sama koskee kellonaikoja eli tukiasemien kuormitus vaihtelee suuresti eri aikoihin päivästä ja silloin myös nopeudet.

 

tietysti   asiakkaat saa tästä  osittain syyttää vaan itseään kun  eivät ala vaatiin  että   pitää myydä vain semmosia nopeuksia  mitkä on  realistiusesti  alueella saatavissa

operaattorit myy noilla ehdoilla kun se on operaattoreille kannattavaa kun  asiakkaan ei vaadi   nopeempia nopeuksia . 

Kyllä asiakkaat ovat vaatineet parempia nopeuksia vuosikausia , mutta operaattorit eivät ole tehneet asialle yhtään mitään ja vetoavat siihen , että sopimusehdot on kaikilla tiedossa ja viranomaisten hyväksymät.


Forum|alt.badge.img+9
  • Avulias
  • November 9, 2024

Toi on totta mutta jos asiakas   ostaa  300 tai 600 mekan liittymän 

 niin aiheellisesti odottaa et  toimii vähintää 100 mekalla pääsääntöisesti 

 muutoin    kaikki paitsi  tyyliin 20 mekasten  liittymien  myynti on   huijausta

 eikä 4ja 5 g liittymien imakoon   kuulu  et myymään  20 mekasta liittymää kun   poistunu  3g.kin   yltää  100 mekaan monesti

Mobiili-liittymien nopeudet ovat kovin paikka- ja aikasidonnaisia. Siis yhdessä paikassa nopeus saattaa olla hyvä ja toisessa ei. Sama koskee kellonaikoja eli tukiasemien kuormitus vaihtelee suuresti eri aikoihin päivästä ja silloin myös nopeudet.

 

tietysti   asiakkaat saa tästä  osittain syyttää vaan itseään kun  eivät ala vaatiin  että   pitää myydä vain semmosia nopeuksia  mitkä on  realistiusesti  alueella saatavissa

operaattorit myy noilla ehdoilla kun se on operaattoreille kannattavaa kun  asiakkaan ei vaadi   nopeempia nopeuksia . 

Kyllä asiakkaat ovat vaatineet parempia nopeuksia vuosikausia , mutta operaattorit eivät ole tehneet asialle yhtään mitään ja vetoavat siihen , että sopimusehdot on kaikilla tiedossa ja viranomaisten hyväksymät.

Uskon siihen että  kyllä operaattorit taipuis  jos tarpeeksi suuri joukko alkais poikotoimaan  mobiilinettejä  ostettais vaan semmonen liittymä millä voi vaan soittaa  ja tekstiviestejä lähettää  käytännössä  mut se vaatis vaan uhrauksia  asiakkailta 

 koska joutuis luopuun kännykkäpalveluista 

operaattorit on vaan saanu  asiakkaat luuleen et   palvelut on välttämättömiä ja netti  .


Forum|alt.badge.img+9
  • Avulias
  • November 9, 2024

Pidän  hyvänä  asiana  tätä heikentynyttä  taloustilannetta  Suomessa tältä kannalta että  jos asiakkailta loppuu rahat ostaa  kalliita liittymiä niin operaattorien on pakko laskee hintoja .


  • November 10, 2024

Uskon siihen että  kyllä operaattorit taipuis  jos tarpeeksi suuri joukko alkais poikotoimaan  mobiilinettejä  ostettais vaan semmonen liittymä millä voi vaan soittaa  ja tekstiviestejä lähettää  käytännössä  mut se vaatis vaan uhrauksia  asiakkailta 

 koska joutuis luopuun kännykkäpalveluista 

operaattorit on vaan saanu  asiakkaat luuleen et   palvelut on välttämättömiä ja netti  .

Taitaa olla suuntaus kumminkin enemmän siihen suuntaan, että puhelimeenkin tarvitaan lähinnä nettiyhteys ja vähäiseen muuhun kommunikaatioon riittäisi laskutus kulutuksen mukaan. Ei tarvita superhyperrajattomia.

Vielä kun ihmiset ymmärtäisivät sen, että puhelimessa harva tarvitsee mitään ubernopeuksia. Yhteyden laatu on paljon tärkeämpi tekijä kuin maksiminopeus.

 

Pidän  hyvänä  asiana  tätä heikentynyttä  taloustilannetta  Suomessa tältä kannalta että  jos asiakkailta loppuu rahat ostaa  kalliita liittymiä niin operaattorien on pakko laskee hintoja .

Niin no, aina on ihmisiä joilla on varaa, ja aina on ihmisiä jotka uskovat myyntipuheita ja jättävät vaikka ruuan ja lääkkeet ostamatta voidakseen maksaa puhelinlaskunsa.

Edullisiakin liittymiä on olemassa, mutta niiden saamisesta on tehty ihan liian vaikeaa.


  • Tulokas
  • January 25, 2025

Alkuperäiselle keskustelun aloittajalle totean, että itselläni 5G rajaton liittymässä mobiilinetti on onneton. On uusi puhelin, on testattu kahdessa eri kaupungissa jne, jne. 


sakarialanne
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+24
  • OmaYhteisön moderaattori
  • January 25, 2025

Alkuperäiselle keskustelun aloittajalle totean, että itselläni 5G rajaton liittymässä mobiilinetti on onneton. On uusi puhelin, on testattu kahdessa eri kaupungissa jne, jne. 

Oletko jättänyt häiriöilmoituksen ?


Anspandeemus
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+11
  • OmaYhteisön moderaattori
  • January 27, 2025

Tähän ei ole vielä aloittajalta ​@Nimimerkkikö tullut tarkempia tietoja, mutta totean näin yleisesti. Mobiiliverkonnopeuksissa on hyvä aina ottaa huomioon ulkopuolisia tekijöitä, joita tässä ketjussakin ja tuolla sivulla on listattuna. Mahdollisia katvealueita voi olla eli johonkin tietylle alueelle mobiilisignaalit eivät kunnolla kuulu. Jos mobiiliyhteydet ovat kaikkialla huonot (varsinkin jos puhutaan isommista asukaskeskuksista - kuten kaupungit), niin todennäköisyys on, että puhelin tai laite ei kunnolla toimi. Ajoittaisia yksittäisiä huolto- tai ongelmatilanteita voi tulla yksittäisten tukiasemien osalta ja hetkellistä ongelmaa voi syntyä, mutta mobiiliverkko kyllä kokonaisuudessaan toimii taustalla.

Nyt aloittajalla ja ​@KisseV on molemmilla kyseessä uudet puhelimet, niin onko kyseessä siis tarkalleen mitkä laitteet? Laitevalmistaja ja malli.

Jonkun verran kuullut, että valmistajat ovat tehneet päivityksiä yksittäisiin  laitemalleihin, joissa on 5G SA ominaisuutta paranneltu tai valmistettu käyttöön ja tuon päivityksen jälkeen näissä ollut ongelmia. Elisan SA -verkossa toimivat laitteet löytyy 5G+ -sivulta. Mietin onko mahdollista pakottaa puhelinta käyttämään vain 4G-liittymää vianrajaamiseksi?