Kiinnitetty keskustelu

Häiriöitä yhteyksissä? Tee vianrajaus Elisan Verkkoapurilla

  • 11 toukokuu 2018
  • 9 kommenttia
  • 1729 katselukerrat

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Verkkoapuri on tehty auttamaan vian rajaamisessa ja korjaamisessa :? Apurista löytyy ohjeita ja neuvoja, joilla suurin osa ongelmista ratkeaa ja jos näin ei käykkään, niin apurimme kertoo mistä todennäköisimmin saat avun 😳 Apua voit ehdotetun paikan ohella pyytää myös täällä Palstan puolella, häiriötilanteissa toki kannattaa ennemmin olla asiakaspalveluun yhteydessä nopeimman tiedonkulun vuoksi.

Verkkoapuri löytyy osoitteesta:
https://elisa.fi/verkkoapuri/

Kehitämme apurin toimintaa jatkuvasti ja mikäli huomaat sivustolla virheen tai sinulla on kehitysidea, kommentoi alle rohkeasti 🙂

9 kommenttia

Yritin käyttää sitä, mutta kiertää kehää, jos ongelma ei ratkea. Pitäisi olla ratkaisukeskeinen ulospääsy tai jotain valoa tunnelin päähän.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Jos verkkoapurin antamat toimintaohjeet on käyty läpi, eikä vika korjaannu niillä, kannattaa ottaa yhteys Elisan asiakaspalveluun. Etenkin, jos vika pitää saada nopeasti selvitykseen.
https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot

Ei niin kiireellisissä tapauksissa voit myös luoda tänne OmaYhteisöön aiheen asiasta sille kuuluvalle aihealueelle. Jotta täällä voidaan antaa paras mahdollinen apu, kannattaa heti aloitusviestissä kertoa viasta mahdollisimman kattavasti. Oleellista on myös tietää, mitä olet jo itse kokeillut vian rajaamiseksi / korjaamiseksi.
Käyttäjätaso 1
Näin Pääsiäisenä ei nopeudet päätä huimaa. 4G verkko antaa latausnopeudeksi 2,35 Mbps ja viive 700 ms ja lähetysnopeus nolla kaikissa kolmessa nopeusmittauksessa jotka hetki sitten tein.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Näin Pääsiäisenä ei nopeudet päätä huimaa. 4G verkko antaa latausnopeudeksi 2,35 Mbps ja viive 700 ms ja lähetysnopeus nolla kaikissa kolmessa nopeusmittauksessa jotka hetki sitten tein.
Sitä saa mitä tilaa, 4G on 4G. 5-100 Mbps.

Jaettu kakku ja ihmiset ostavat sitä, kun saa "nopein halvalla", "täysin rajattomasti" ja "jopa 600 Mbps". Oikea asiantuntija ei edes katso 4G-verkkoja kotikäyttöön, mikäli jonkunlainen kiinteä saatavuus on olemassa vaikkapa taloyhtiölaajakaistana Realian isännöitsijältä.

Mitä voi tehdä pätkivään 4G:hen? Paras tapa on vaihtaa se kiinteään tai sitten yksinkertaisesti vikailmoituksella yrittää hoitaa sitä kapasiteetti/toimivuusvajetta. Viimesijaisin vaihtoehto on sitten kokeilla toista 4G-operaattoria ja toivoa että se toimii liukkaammin. Ei takeita.

Haluatko laadukkaan netin vai takkuilevan netin? Valinta on sinun.

Nyt soi D-Charged feat. Xantic - Aftermath (Radio Edit).
Käyttäjätaso 1
Olisihan se pitänyt jo arvata että kuka tähän viestiini ekana tulee vastaamaan. Viestissäsi ei ollut mitään sellaista mikä ei jo olisi ollut tiedossani. Kyllä minulla on kotona valokuituyhteys mutta sehän toimii vain kotona se ei toimi muualla. Useat päällekkäiset netit maksavat paljon vuodessa. Kotona tilanne on sellainen ettei tänne vaan putoa tuo signaali kun on mäkiä ympärillä vähän joka suunnalla. Sigaali siis menee yli. Operaattoreita asia ei riittävästi kiinnosta koska se aiheuttaisi paljon lisäkustannuksia suhteessa asiakasmäärään. Aina tulee olemaan maastosta johtuvia katveita, niin kattavaksi verkkoa ei pystytä (kannata) rakentaa, että se pystyisi palvelemaan kaikkia asiakkaita tasapuolisesti.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Kotona tilanne on sellainen ettei tänne vaan putoa tuo signaali kun on mäkiä ympärillä vähän joka suunnalla. Sigaali siis menee yli.

Kannattaisko käyttää kotona wifiä?
Käyttäjätaso 1

Kotona tilanne on sellainen ettei tänne vaan putoa tuo signaali kun on mäkiä ympärillä vähän joka suunnalla. Sigaali siis menee yli.Kannattaisko käyttää kotona wifiä?

No mitä luulisit, käytänkö härkäpäisesti mobiililiittymää kun siitäkin maksan valokuituyhteyden lisäksi? Kun olen matkapuhelin alalla ollut itsekkin hommissa. Välillä näyttää siltä ettei juuri kukaan viitsi lukea mitä ketjussa on aiemmin kirjoitettu. Tyhmiä kysymyksiä ei ole, kyllä niitä valitettavasti vaan joutuu lukemaan yllättävän usein.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Olisihan se pitänyt jo arvata että kuka tähän viestiini ekana tulee vastaamaan. Viestissäsi ei ollut mitään sellaista mikä ei jo olisi ollut tiedossani. Kyllä minulla on kotona valokuituyhteys mutta sehän toimii vain kotona se ei toimi muualla. Useat päällekkäiset netit maksavat paljon vuodessa. Kotona tilanne on sellainen ettei tänne vaan putoa tuo signaali kun on mäkiä ympärillä vähän joka suunnalla. Sigaali siis menee yli. Operaattoreita asia ei riittävästi kiinnosta koska se aiheuttaisi paljon lisäkustannuksia suhteessa asiakasmäärään. Aina tulee olemaan maastosta johtuvia katveita, niin kattavaksi verkkoa ei pystytä (kannata) rakentaa, että se pystyisi palvelemaan kaikkia asiakkaita tasapuolisesti.

Itselläni oli useampi vuosi takaperin, edellisessä kämpässä, tilanne, että 4G -verkkoa ei ollut saatavilla lainkaan. Kun pihasta lähti 100-200m suuntaan tai toiseen, oli 4G -verkko saatavilla ja vieläpä ihan ok nopeuksilla. Tein asiasta Elisalle muutaman ilmoituksen katvealueesta ja paria kolmea vuotta myöhemmin 4G -verkko oli yllättäen saatavilla myös olohuoneessa.

Se, että toiko Elisa alueelle uutta tukiasemaa vai suuntasiko uudelleen jo olemassa olleita tukiasemia, jäi itselleni täysin mysteeriksi.

Kokemuksen pohjalta suosittelen kuitenkin tekemään Elisalle noita ilmoituksia katvealueesta. Kaikki katveisiin liittyvät ilmoitukset menevät Elisan verkkosuunnitteluun ja niitä käydään läpi ajan kanssa. Yhdessä yössä parannuksia ei tule, ei välttämättä edes vuodessa. Ilmeisesti Elisaa kyllä kiinnostaa nämä katveet ja niitä pyritään paikkaamaan mahdollisuuksien mukaan heti kun tilanne sen sallii. Jos ilmoituksia katvealueista ei tule, ei tule myöskään parannuksia.

Itse taisin käyttää tuolloin tuota Elisan sähköistä yhteydenottolomaketta, jonne täytin mahdollisimman tarkat kuvaukset ongelmasta tarkkojen osoitetietojen ja mm. nopeustestitulosten kera.
Käyttäjätaso 1
Olen jonkin palaute sivun kautta asiasta informoinut joskus aikoja sitten. Sama ongelma oli kilpailevan operaattorin kanssa jonka verkko on nyt vähän parempi täällä mutta määräaikaiset sopimukset kun ei enää kiinnosta. Jotenkin sitä ei vaan jaksa enää vääntää ihan joka asiasta. Viimeksi vääntänyt liikennemerkistä joka täältä poistettiin reilu 3-vuotta sitten ja se ei saamani vastauksen mukaan ole koskaan ollut missään kaavassa eikä liikennesunnittelijakaan osannut sanoa miten liikennemerkki on yleensä päätynyt paikalle josta se siis poistettiin aikoinaan.

Osallistu keskusteluun