Skip to main content

Hintojen nousu puheliittymissä

  • 12. tammikuuta 2023
  • 31 kommenttia
  • 2407 katselukerrat

Oliko tästä hyötyä?
Näytä ensimmäinen kirjoitus

31 kommenttia

JV0600
Forum|alt.badge.img+17
  • Keskustelun aloittaja
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • 1048 kommenttia
  • 21. tammikuuta 2023
Team_Finland kirjoitti:

Tuolla logiikalla sun pitäs ihan suosiolla luopua kokonaan netin käytöstä ja siirtyä niihin vanhanaikaisiin tapoihin kun vakoilu noin pelottaa. Ei ole olemassa semmoista missä EI kerättäisi käyttäjien tietoja mutta on niitä jotka kerää vähemmän niin niitä kannattaa käyttää. Tää on valintojen maailma.

Ei tarvitse luopua netin käytöstä mutta kannattaa miettiä mitä palveluita käyttää ja miten. Ja tottahan Käyttäri tuossa puhui, Facebook ja Whatsapp kerää tietoja myös niistä jotka ei itse niitä käytä, nimittäin jos kaverisi ei ole FB:ssä tai Whatsappissa ja sinä itse olet, niin hänenkin tietonsa menevät Metalle vain siksi että olet itse niiden palveluiden käyttäjä, tätä vastaan voi ja pitääkin kapinoida!

Esim. Elisa ja muut suomalaiset operaattorit ei kerää tietoja muutoin kuin oikeusistuimen käskystä jos rikos on tapahtunut!


Forum|alt.badge.img+8
  • Valmentaja
  • 529 kommenttia
  • 21. tammikuuta 2023

Mä en usko että kapina auttaa, annetaan markkinoiden hoitaa. Kilpailu on erittäin kovaa koska on tullu uusia sosiaalisia medioita markkinoille kuten TikTok joka on napannu paljon käyttäjiä ja mainostulot on tippunu. 

Ennenhän Metalla ei ollu paljoa kilpailua mutta nyt on niin nekin on joutunu ahtaalle mikä on omasta mielestäni hyvä asia että markkinat ja me käyttäjät omalla käytöksellä päätetään mihin suuntaan markkinat menee. Toki kapinointi nopeuttaa Metan ahtaalle menemistä mut en usko että se ei paljoa auta.

Pari kk sit oli uutinen että Meta irtisanoo 11 000 ihmistä https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nyt-se-varmistui-meta-irtisanoo-11-000-tyotekijaa-mark-zuckerberg-pahoittelee-virhearviointiaan/8566694#gs.ntkup9

Itseasiassa operaattoreiden omat sovellukset kerää kans susta tietoa jolla ne kehittää sovellusta kuten myös noi suuret sosiaaliset median mutta sosiaainen media jakaa sen tiedon myös mainostajille itsensä lisäksi.


Ladymummo
Forum|alt.badge.img+4
  • Aktiivinen keskustelija
  • 86 kommenttia
  • 21. tammikuuta 2023
Team_Finland kirjoitti:

Se on vaan karu fakta että kehitys kehittyy eikä siinä vähemmistöläisiä kuunnella vaikka kuinka nuristaan ja valitetaan. Ei kehitystä pidä pysäyttää tai hidastaa.

Se on vain asenteesta kiinni kokeilla uutta mutta tää Suomi on tunnetusti junttila että vierastetaan kaikkea uutta ja on hirveä ennakkoluulo uutuuksia kohtaan. Ja aina kaikkea uutta pitää vastustaa vastustamisen ilosta.

Mulla ei ole mitään kehitystä vastaan, mutta sitä vastaan on, että palveluissa on yleistynyt se, ettei saa maksaa siitä mitä oikeasti käyttää ja miten käyttää - vaan yleistetään ja tasapäistetään niin, että jokaisen pitää maksaa yhdestä ja samasta, käytti sitä tai ei. Se nyt vaan ei ole oikeudenmukaista.

Se, ettei juuri jotain tiettyä super-palvelua tai kehityksen uusinta härpäkettä koe tarvitsevansa ei myöskään tarkoita sitä, että ilmanmuuta vierastaa kaikkea uutta. Jopa samalla henkilöllä, joka haluaa maksaa peruspuhelimensa oikean käytön mukaan siitä, voi olla olla yhtäaikaa käytössään jotain muuta ihan uutta teknologiaa.

Minusta pitää sallia kaikille hyvä kohtelu ja kehittää ja tarjota uusinta uutta, mutta kohtuuhintaan myös niitä vähän vanhempia palveluita, joita joku oikeasti yhä tarvitsee. Kehityksen ei ole pakko niin nopeasti jyrätä kaikkea entistä kokonaan pois ja hinnoitella niitä niin, että niistä siksi luovuttaisiin. Mielestäni puhelimella puheluiden soittaminen ei voi olla vielä palvelu, jota ei tarjota ollenkaan. Jokaista asiakasta ja palvelua ei pidä käyttäjänä tasapäistää ja pyöristää aina sen kalleimman mukaan.

Merkillistä on aina sekin, että nopeampaa palvelua tarvitsevat, pidemmälle matkustavat, isompia pakkauksia ostavat jnejne kokevat hitaanpaa palvelua käyttävien, lyhyempiä matkoja matkustavien, pienempiä paketteja ostavien... olevan ikäänkuin uhka heidän käyttämiään palvelujaan kohtaan. Erillaisten käyttäjien ei tarvitse olla uhka toisilleen - ollaan empaattisia ja yhdessä kaikki palveluiden käyttäjiä eli “samalla puolella”.


Ladymummo
Forum|alt.badge.img+4
  • Aktiivinen keskustelija
  • 86 kommenttia
  • 21. tammikuuta 2023

Aiheeseen hintojen nousu puheliittymissä, voisin yhditää myös sen - että todella pitkäaikaisia asiakkaita pitäisi arvostaa pitkän asiakas-uskollisuutensa perusteella, eikä tarjota etuja vain taas uuden liittymän hankkiville.

Elisallakin on vielä asiakkaita, jotka ovat olleet jo HPY:n asiakkaita, sitten Radiolinjan ja nyt Elisan. Uskallan väittää, että moni juuri puheliittymää tarvitseva on tälläinen. Mutta mitään kiitosta tuosta vuosien yhtäjaksoisesta asiakkuudesta ei heru. Päinvastoin alkaa tuntua, että ollaan jättämässä heidät kokonaan palvelujen ulkopuolelle.

Meillä on myös vielä Suomessa elossa henkilöitä, jotka eivät nettiä ollenkaan käytä. Sekä henkilöitä, jotka käyttävät sitä mielummin isommalta näytöltä. Ajetaan palvelut alas vasta sitten, kuin hengissä on enää vain heitä, jotka ovat ensikertaa käyttäneet nettiä puhelimella.


Forum|alt.badge.img+8
  • Valmentaja
  • 529 kommenttia
  • 21. tammikuuta 2023

Ymmärrän pointtisi mutta kuten jo tos aikaisemmin selitin että ne on tainnut laskea että se ei ole valitettavasti heille kannattavaa tuo jota ehdotit. Taitaa tässä puhtaasti raha sekä osakkeenomistajat mennä edelle. Tuosta on ollu ideapajassa ideoita mutta ne on saanut “ei toteuteta” statuksen syyllä että ei ole tarpeeksi kysyntää vaikka ihmettelen että miten ne on laskenu että se ei muka oo heille kannattavaa? Tai sit se syy on se mitä ne halua koskaan myöntää on voittojen loputon maximointi.

Jos tuo idea toteutettaisiin niin enemmistö luultavasti kärsisi siitä kun vähemmistöläisille tehty palvelu luo painetta nostaa hintoja heillä ketkä käyttää rajatonta liittymää.


Ladymummo
Forum|alt.badge.img+4
  • Aktiivinen keskustelija
  • 86 kommenttia
  • 22. tammikuuta 2023

Nykyisin on niitä, jotka käyttää paljon dataa ja vähän, jos ollenkaan, puheluita. Vastaavasti on kyllä edelleen heitä, jotka käyttävät paljon puheluita ja vähän, jos ollenkaan, dataa.

Miltä tuntuisi käyttäjästä, joka ei soita ollenkaan puheluita, että nyt saat soittaa enemmän, useammalle, kuuluvammin ja pidempään puheluita - liittymäsi hinta nousee siksi vain 5, 10 tai 15 euroa ?


Osallistu keskusteluun