Vapaa-ajan asunnollamme hieman Kuopio pohjoispuolella 3G-verkon lakkauttaminen vaikutti huomattavasti Elisa-verkon käytettävyyteen.
Aiemmin puhelut toimivat ongelmitta, lataus- /lähetysnopeudet olivat luokkaa 5-10Mbit/sek. Nyt puhelut 4G-verkossa ovat käytännössä mahdottomia sillä lähtevässä suunnassa ääni katoaa tämän tästä sekuntien ajaksi. Latausnopeus vaihtelle välillä 2-5Mbit ja lähetysnopeus välillä 0,1-2Mbit, usein nopeustesti keskeytyy virheeseen. 4G signaalin taso (puhelimet moto g41, moto g32) vaihtelee välillä -109... -104dBm. Signaalin taso ei merkittävästi muutu siirtyessä paikaasta toiseen tai sisältä ulos.
Mimo-paneeliantennilla varustettu 4G-reititin (LTE3301) näyttää lukemia: RSSI=-75dBm, RSRP=-103dBm, RSRQ=-9dBm, SINR=6dBm. Nopeustesti antaa lukemia lataus 15-20Mbit/s, lähetys 10-15mbit/sek.
Olin yhteydessä Elisan vikapalveluun ja sieltä todettiin että olen nyt katvealuella, tehtiin katvealueilmoitus (toteamuksella: pitkä prosessi, voi kestää vuosia). Lisäksi neuvottiin käyttämään puhelimessa 2G-valintaa tai WiFi-puheluita. ==>
* 2G-valinnalla puhelut kyllä toimivat, mutta käytännössä tuo ei ole toimiva ratkasu sillä datayhteydet toimivat vain kun puhelin on Wifi-verkossa.
* Wifi-puhelut valinta ei myöskään ole käyttökelpopinen sillä Wifi-puhelussa ääni puurouttu aika ajoin käsittämättömäksi murinaksi.
Mitä tehdä?
* Käyttää WhatsApp puheluja aina kun mahdollista (nuo toimivat ongelmitta).
* Käyttää kahta SIM-korttia, konfiguroida toinen SIM-puhelinkäyttöön 2G-verkossa ja toinen datakäyttöön 4G-verkossa. Ongelma tuossa on kahdesta liittymästä aiheutuvat kustannukset.
* Yrittää saada WiFi-puhelut toimimaan parantamalla 4G-reitittimen toimintaa korvaamalla paneeliantenni MiMo-harava-antennilla.
Vastauksen tähän kysymykseen jakoi irritus
Katso alkuperäinen viesti