Vastattu

Kuuluvuus Urho Kekkosen kansallispuistossa ja Telian yksinoikeusmasto Sokostin huipulla

  • 22 February 2023
  • 5 kommenttia
  • 447 katselukerrat

Hei!

Urho Kekkosen kansallispuiston ytimessä, Sokostin huipulla on Telian masto. Vain telian yhteydet tässä valtavassa kansallispuistossa toimivatkin. Miksei Elisalla tai muilla toimijoilla ole mastoa samassa paikassa, onko asiaa joskus selvitetty ja onko asiaan tulossa muutosta? Kuka asian nykytilasta (monopoli) on vastuussa ja keneen voin ottaa yhteyttä saadakseni Elisan maston samaan paikkaan? Asian nykytila on outo, kaikuja jostain ikivanhasta postilaitoksen telemastoluvasta joka on siirtynyt hipihiljaa yksityisyrityksen monopolitilanteeseen.

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi draakki 27 February 2023, 19:01

Katso alkuperäinen viesti

5 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Morjes @jonpon ja tervetuloa OmaYhteisöön! 😊 

Pitää tosiaan paikkaansa, että Urho Kekkosen kansallispuiston sisuksissa Elisalla ei ole toiminnassa tukiasemaa 😥 ja näin on että Sokostin huipulla oleva tukiasema on Telian hallinnoima. Elisan tämänhetkinen tukiasemaverkko sijoittuu kansallispuiston reunoille. 

Seuraavan puolen vuoden sisään ei ole tällä hetkellä aktiivisia suunnitelmia että Elisan tukiasemaverkko laajenisi tuonne kansallispuiston ytimeen, mutta tästä olisi kyllä hyvä laittaa palautetta eteenpäin Elisan radioverkkosuunnitteluun jotta alueen haastellisuus on siellä varmasti tiedossa ja radioverkkosuunnittelu voi ottaa tämän huomioon, kun alueen mobiiliverkkoa kehitetään. 👍🏼 

Toki mitä enemmän puistosta tulisi vaeltajilta ilmoituksia heikosta tai toimimattomista yhteyksistä Elisan liittymillä, sitä kovempi paine radioverkkosuunnittelussa olisi löytää mahdollisimman pian kansallispuistoon tilannetta korjaavia ratkaisuja. 🤔 Jos on siis tuttuja tai sukua jotka ovat painineet samanlaisten ongelmien kanssa niin kannattaa laittaa puskaradiossa sana kiertämään! 

Lisäisitkö @jonpon vielä puhelinnumerosi OmaYhteisö -profiilisi yksityisiin muistiinpanoihin (nämä näkyvät vain meille moderaattoreille) niin voisin laittaa sinun liittymästäsi ilmoituksen etiäpäin? 😊 Kiitos! 

Palautetta mobiiliyhteyksien toimivuudesta (tai toimimattomuudesta) voi tottakai laittaa eteenpäin muissakin kanavissa ottamalla yhteyttä Urho Kekkosen kansallispuiston palvelupiste Kiehiseen. 👍🏼 

@draakki olen lisännyt puhelinnumeron asetuksiin. Ymmärsinkö oikein, että sinä laitat palautteeni eteenpäin oikealle taholle? Vai laitanko tämän asian vielä erikseen asiakaspalautteena? Tähän liittyy seuraava kysymykseni.

Mikäli levitän sanaa vaellusyhteisöihin, jotta mahdolliset muut henkilöt aktivoituvat laittamaan palautetta, niin mikä olisi tähän paras kanava heille jotka eivät Omayhteisöön kuulu?

Tuo masto ei ole enään Telian "omistuksessa" vaan kyseessä on Yhteisverkon masto eli toisinsanoen Telia ja DNA omistavat tuon yrityksen. Syy, miksi paremmat yhteydet johtuu, kun sama laitteisto joutuu kahden operaattorin asiakkaita käsittelemään.

 

Siihen on ihan omat syyt, miksi siellä on vaikeuksia saada mastopaikkoja.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +11

Tuo masto ei ole enään Telian "omistuksessa" vaan kyseessä on Yhteisverkon masto eli toisinsanoen Telia ja DNA omistavat tuon yrityksen. Syy, miksi paremmat yhteydet johtuu, kun sama laitteisto joutuu kahden operaattorin asiakkaita käsittelemään.

 

Siihen on ihan omat syyt, miksi siellä on vaikeuksia saada mastopaikkoja.

 

Yhteisverkko ei omista mastoja vaikka tosiaan on Yhteisverkon radioverkkoa tuolla toki. 

 

Eiköhän tuonne peittoa nyt tule kun Virve 2.0 aloittaa toiminnan lähivuosien aikana kun peittovaatimukset ovat tiukempia. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Kiitos @jonpon! Tein sinun liittymästäsi ilmoituksen tuosta Urho Kekkosen kansallispuistosta meidän radioverkkosuunnitteluun. 😊 Sinun ei tarvitse siis tehdä tämän enempi asian eteen. 👍🏼 

OmaYhteisön ulkopuolella vaihtoehtoja on useita millä kansallispuiston katveista voi ilmoittaa, kaikki asiakaspalvelun yhteystiedot löytyy täältä. Myös esimerkiksi täällä voi jättää soittopyynnön aiheella Häiriöilmoitus (mobiililiittymät), mutta myös pistämällä yksityisviestiä someasiakaspalveluun joko Facebookissa tai Twitterissä homma hoituu nopsaan ja helposti. 🙂 

Osallistu keskusteluun