Skip to main content
Vastaus

Lasku maksettu, mutta liitymä ei avaudu

  • September 6, 2025
  • 9 kommenttia
  • 329 katselukerrat

Miksi liitymät ovat kiini vaikka olen maksannut kaikki laskut ajantasalle. ? 
Viimeksi soitin asiakaspalveluun . ja sieltä ohjeistetiin että Liitymät avautuu kun laskut on maksettu ja kestäisi vain 10 min kun ne on kirjattu siis oikein koskeeko Sama käytäntö Jos maksaa omaelisan kautta . ja lisäkysymys jatkoa varten jos maksaa Viikon loppuna esim lauantainna niin miten saadaan asiakaspalveluun yhteys että liitymät pelaa - täytyykö siis odotellaa 

//EDIT 8.9.2025: Muokattu otsikon kirjoitusasua. -eepuska

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi eepuska

Usein jos laskun maksaa OmaElisan kautta kuittaantuu se meille heti, mutta joissain tapauksissa kuittaus tapahtuu vasta 1-3 arkipäivän pankkiviiveen jälkeen.😊 Viive maksun siirtymisessä pankilta Elisalle saattaa siis vaikuttaa maksujen kuittaantumisiin ja myös liittymien avauksiin jos kyse on liittymästä, joka on mennyt tilapäiseen sulkuun maksamattomien laskujen vuoksi.

Mikäli liittymä on ollut tilapäisesti kiinni syystä tai toisesta kannattaa se myös uudelleenkäynnistää noin 10min sen jälkeen kun on tehnyt ohjeistetut toimenpiteet.✅

Tervetuloa OmaYhteisöön ​@OlaaksonenJ !🤩

9 kommenttia

  • September 6, 2025

Miksi liitymät ovat kiini vaikka olen maksannut kaikki laskut ajantasalle. ? 
Viimeksi soitin asiakaspalveluun . ja sieltä ohjeistetiin että Liitymät avautuu kun laskut on maksettu ja kestäisi vain 10 min kun ne on kirjattu siis oikein koskeeko Sama käytäntö Jos maksaa omaelisan kautta . ja lisäkysymys jatkoa varten jos maksaa Viikon loppuna esim lauantainna niin miten saadaan asiakaspalveluun yhteys että liitymät pelaa - täytyykö siis odotellaa 

 

OmaElisan kautta maksettu lasku näkyy samantien Elisalla ja

näkyy asiakkaallakin Laskuissa maksettuna.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/laskutus-maksaminen/laskun-maksaminen/

“Kun maksat laskusi OmaElisassa, näkyy maksu Elisalla heti ilman pankkiviivettä.” 

Asiakaspalveluun voi ottaa viikonloppunakin yhteyttä somessa (jos mahdollista.)

Lähetä viesti Facebookissa Arkisin 8-21 ja viikonloppuisin/arkipyhinä 9-21.
Lähetä viesti X-palvelussa Arkisin 8-21 ja viikonloppuisin/arkipyhinä 9-21. 

 

 

 


  • Tulokas
  • September 6, 2025

Tähän liittyen… Ostin uuden Esim 5G + liittymän eilen illalla. Mulla on iPhone 14 Pro. Ja aina kun yritän aktivoida eSimiä, tulee ilmoitus että liittymää ei voida aktivoida! Laskuakaan ei mulle ole tullut mistään vielä. Teinkö jotain nyt pahasti väärin? Tilasin siis eSim-liittymän 1000 mbps nopeudella, liittymä näkyy Oma elisassa ja sen kohdalla lukee käytössä, mutta laskua ei ole tullut. 


  • September 6, 2025

Tähän liittyen… Ostin uuden Esim 5G + liittymän eilen illalla. Mulla on iPhone 14 Pro. Ja aina kun yritän aktivoida eSimiä, tulee ilmoitus että liittymää ei voida aktivoida! Laskuakaan ei mulle ole tullut mistään vielä. Teinkö jotain nyt pahasti väärin? Tilasin siis eSim-liittymän 1000 mbps nopeudella, liittymä näkyy Oma elisassa ja sen kohdalla lukee käytössä, mutta laskua ei ole tullut. 

Olisikohan tuolta apua:

https://support.apple.com/fi-fi/102478

Jos et pysty ottamaan eSIMiä käyttöön iPhonessa

 


  • Tulokas
  • September 7, 2025

Kokeilin tuoltakin. Mulla on siis fyysinen Sim eri operaattorilta ja eri numeroa varten, sitten tuo Esim lähinnä datakäyttöä varten uudella numerolla. Tosin mulla ei ole vielä yhtäkään avointa laskua tullut, pitääkö minun odottaa sellaista että saan liittymän käyttöön? Enkä ole aktivoinut Esimiä missään muualla aikaisemmin. 


  • September 7, 2025

Kokeilin tuoltakin. Mulla on siis fyysinen Sim eri operaattorilta ja eri numeroa varten, sitten tuo Esim lähinnä datakäyttöä varten uudella numerolla. Tosin mulla ei ole vielä yhtäkään avointa laskua tullut, pitääkö minun odottaa sellaista että saan liittymän käyttöön? Enkä ole aktivoinut Esimiä missään muualla aikaisemmin. 

Valitsitko sen liittymän tilauksen yhteydessä eSIM, vai 5G+eSIMin?

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/puheliittymat/esim-tilaus/

Voit valita verkkokaupassa uuden puhe- tai mobiililaajakaistaliittymän tilauksen yhteydessä joko perinteisen SIM-kortin tai eSIMin.

Voit valita eSIMiksi joko normaalin eSIMin tai 5G+ verkkoa tukevan eSIMin. Suosittelemme valitsemaan 5G+ eSIMin 5G+ -verkkoa (itsenäinen 5G-verkko, 5G SA -verkko) tukeviin päätelaitteisiin, jotta saat 5G+ verkon kaikki ominaisuudet käyttöösi.  5G+ eSIM ei toimi kaikissa vanhemmissa päätelaitteissa, mutta normaali eSIM toimii kaikissa eSIMiä tukevissa päätelaitteissa. 

Liittymähän sinulla jo näkyy käytössä olevana OmaElisassa.

Ei sitä laskua tarvitse odotella. Ensimmäinen lasku menee jotakuinkin noin:

“Elisan puheliittymän laskutus alkaa yleensä siitä päivästä, kun liittymä on otettu käyttöön, eli liittymän avauspäivästä. Lasku lähetetään yleensä kuukauden kuluttua käyttöönottopäivästä. Jos liittymä avataan kuukauden 14. päivä, lasku tulee todennäköisesti seuraavan kuukauden 14. päivän tienoilla. Eräpäivä on noin 2:n viikon kuluttua.”

Tuolla vielä ohjetta laskutuksesta:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/puheliittymat/tervetuloa/

“Ensimmäinen laskusi saattaa sisältää kuukausimaksuja ensimmäiseltä vajaalta kuukaudelta sekä seuraavalta täydeltä kuukaudelta. Tämän jälkeen kuukausimaksu veloitetaan kerran kuukaudessa.”

Asiakaspalvelussa selviää kyllä, mistä kiikastaa:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

Omaelisan kautta, oiva vaihtoehto:

Omaelisa /Tuki>Viestit ja ilmoitukset>Asiakaspalvelun viestit


Forum|alt.badge.img+8
  • OmaYhteisön moderaattori
  • Vastaus
  • September 8, 2025

Usein jos laskun maksaa OmaElisan kautta kuittaantuu se meille heti, mutta joissain tapauksissa kuittaus tapahtuu vasta 1-3 arkipäivän pankkiviiveen jälkeen.😊 Viive maksun siirtymisessä pankilta Elisalle saattaa siis vaikuttaa maksujen kuittaantumisiin ja myös liittymien avauksiin jos kyse on liittymästä, joka on mennyt tilapäiseen sulkuun maksamattomien laskujen vuoksi.

Mikäli liittymä on ollut tilapäisesti kiinni syystä tai toisesta kannattaa se myös uudelleenkäynnistää noin 10min sen jälkeen kun on tehnyt ohjeistetut toimenpiteet.✅

Tervetuloa OmaYhteisöön ​@OlaaksonenJ !🤩


  • September 12, 2025

Tuolla ohjetta, jos liittymä suljettu:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/laskutus-maksaminen/maksumuistutus/

Liittymä tai palvelu voidaan sulkea erääntyneen laskun vuoksi. Suljettu liittymä tai palvelu avautuu, kun erääntynyt summa on kirjautunut suoritetuksi.

 

  • Avoimet laskusi ja maksutietosi näet OmaElisasta.
  • Maksamalla erääntyneen laskun OmaElisassa, kirjautuu lasku heti maksetuksi.
  • Verkkopankin kautta maksettuasi voit nopeuttaa suljetun liittymän avaamista pika-avauksella OmaElisasta alla olevilla ohjeilla. Muuten liittymä aukeaa 2-3 päivän kuluessa.

Pika-avauksen tekeminen OmaElisasta verkkopankin kautta maksettuasi

  1. Kirjaudu OmaElisaan
  2. Valitse yksi niistä laskuista, jotka maksoit verkkopankin kautta
  3. Paina "Olen maksanut laskuni"-napista
  4. Seuraa ohjeita

Huom! Kaikkien asiakasnumeron erääntyneiden laskujen tulee olla maksettuna, kun pika-avaus tehdään. Jos laskusi ovat jo perintätoimistossa perittävänä, pika-avaus ei ole mahdollinen. 

 

Liittymän avautuminen

 

  • OmaElisan kautta tehdyn maksusuorituksen jälkeen liittymä avautuu automaattisesti noin 15 minuutin sisällä. Käynnistä käyttämäsi laite uudelleen maksun jälkeen.
  • Verkkopankin kautta maksetuissa suorituksissa liittymä voidaan avata OmaElisan kautta yllä näkyvien ohjeiden mukaisesti.
  • Liittymän sulkemisesta maksamattoman laskun takia veloitetaan liittymäkohtainen maksu (asiakaspalveluhinnastossa: liittymän sulkeminen maksamattoman laskun takia)

Pika-avauksen saa myös asiakaspalvelussakin:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

Esim. Omaelisa Chatissa.

Kirjoita viestikenttään: Pika-avaus, Botti antaa vaihtoehdon: Pyydä pika-avaus

 


  • Keskustelun aloittaja
  • Tulokas
  • September 13, 2025

Olen Saanut asioita hoidetuksi , ja viimeisen laskun pystyisin maksamaan kahden viikonkpäästä.
milloin minun pitää tehdä uudet sopimukset jos vanhat ? liitymät eivät enään palaudu käytöön 
 


  • September 13, 2025

Olen Saanut asioita hoidetuksi , ja viimeisen laskun pystyisin maksamaan kahden viikonkpäästä.
milloin minun pitää tehdä uudet sopimukset jos vanhat ? liitymät eivät enään palaudu käytöön 
 

Ota yhteyttä asiakaspalveluun, niin selviää:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

Chat Omaelisassa  ma-pe 8-18

Lähetä viesti Facebookissa Arkisin 8-21 ja viikonloppuisin/arkipyhinä 9-21.
Lähetä viesti X-palvelussa Arkisin 8-21 ja viikonloppuisin/arkipyhinä 9-21. 

Soittakaa minulle 

Nopeuta asiakaspalvelun yhteydenottoa!
Varaa soittoaika OmaElisassa 

Tai: Omaelisa /Tuki/Varaa soittoaika

Asiakaspalvelupuhelu:

010 190 240 (mpm/pvm myös jonotusajalta)​

Omaelisassa:

Omaelisa /Tuki>Viestit ja ilmoitukset>Asiakaspalvelun viestit