Skip to main content

Laskutus epäselvää

  • August 30, 2025
  • 14 kommenttia
  • 340 katselukerrat

Useasti on käynyt niin, että laskut on maksettu eräpäivänä mutta näkyvät OmaElisassa maksamattomana ja sitten lisätään myöhästymismaksut seuraavaan laskuun. Elisalle on lähetetty useasti pankin kuiteista kopiot, joista näkyy maksupäivä. Elisa ei KOSKAAN ole kommentoinut mitenkään näitä todisteita. Aspaltakin kysyimme, paljonko ennen eräpäivää pitää maksaa, että ehtivät Elisalle; riittää kun maksaa eräpäivänä. Kysyin pankistakin, kauanko saattaa kestää maksujen siirtyminen pahimmillaan; SEPA-järjestelmässä maksut siirtyvät saman pankkiryhmän sisällä sekunnissa! Silti yksikin maksu Elisalle oli kirjautunut kuukauden maksupäivän jälkeen. Joskus aspa lupasi selvittää maksutilannetta ja palata asiaan. Seuraavana päivänä liittymä suljettiin eikä mitään yhteydenottoa tai varoitusta tullut. Kun toisella puhelimella saimme taas taisteltua yhteyden Elisaan, sanottiin että liittymä avataan kun kaikki laskut on maksettu (siis uudelleen) mutta millä maksat kun liittymä on suljettu. 

 

Elisan puhelut ym. tekniikka on toimivaa mutta asiakkaan kohtelu täysin ala-arvoista, vain raha on tässä Elisalle tärkeää ja niitä keinoja heillä kyllä riittää. Oikeudenmukaisuudesta Elisa ei halua edes keskustella!

 

EDIT: 11.9.2025 // Muokattu otsikkoa kuvaavammaksi. -Burnett

September 1, 2025

Kyllähän tuo oudohkolta kuulostaa. 🤔 Yksi skenaario voisi olla, että jonkun kuukauden lasku on erheessä jäänyt aikanaan maksamatta, jonka vuoksi sen jälkeiset maksut on kohdistuneet aina vanhimpaan erääntyneeseen laskuun. Tämä voisi selittää myöhästymismaksuja. Asiakaspalvelusta saadaan kyllä tilanne tarkistettua jos olet yhteydessä. Ja pahoittelut vielä puolestani, että et ole aiemmin saanut aspasta asiaan selvyyttä.

 

Tervetuloa OmaYhteisöön ​@Smart10!

14 kommenttia

  • August 30, 2025

Voisi kyllä kysellä pankistakin vielä ja Elisan asiakaspalvelusta tietenkin.

Jos laskun maksu jää eräpäiväksi, niin kannattaa maksaa se OmaElisan kautta, niin se kuittaantuu maksetuksi heti samantien.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/laskutus-maksaminen/laskun-maksaminen/

Löydät täältä ohjeita laskujen maksamiseen ja laskujen tarkasteluun. Kun maksat laskusi OmaElisasta, näkyy maksu Elisalla heti ilman pankkiviivettä.

Pitäisihän maksumuistutus kuitenkin tulla, jos kuukaudenkin kestää:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/laskutus-maksaminen/maksumuistutus/

Maksumuistutus lähetetään kahden viikon kuluttua laskun alkuperäisestä eräpäivästä, mikäli maksusuoritusta ei näy meillä.

e-laskun ottaminen käyttöön tietenkin hyvä vaihtoehto, niin

säästyy harmituksilta:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/laskutus-maksaminen/e-laskuopas/

Opas e-laskun käyttämiseen


lasselusse
Forum|alt.badge.img+12
  • Tietopankki
  • August 30, 2025

Useasti on käynyt niin, että laskut on maksettu eräpäivänä mutta näkyvät OmaElisassa maksamattomana ja sitten lisätään myöhästymismaksut seuraavaan laskuun. Elisalle on lähetetty useasti pankin kuiteista kopiot, joista näkyy maksupäivä. Elisa ei KOSKAAN ole kommentoinut mitenkään näitä todisteita. Aspaltakin kysyimme, paljonko ennen eräpäivää pitää maksaa, että ehtivät Elisalle; riittää kun maksaa eräpäivänä. Kysyin pankistakin, kauanko saattaa kestää maksujen siirtyminen pahimmillaan; SEPA-järjestelmässä maksut siirtyvät saman pankkiryhmän sisällä sekunnissa! Silti yksikin maksu Elisalle oli kirjautunut kuukauden maksupäivän jälkeen. Joskus aspa lupasi selvittää maksutilannetta ja palata asiaan. Seuraavana päivänä liittymä suljettiin eikä mitään yhteydenottoa tai varoitusta tullut. Kun toisella puhelimella saimme taas taisteltua yhteyden Elisaan, sanottiin että liittymä avataan kun kaikki laskut on maksettu (siis uudelleen) mutta millä maksat kun liittymä on suljettu. 

 

Elisan puhelut ym. tekniikka on toimivaa mutta asiakkaan kohtelu täysin ala-arvoista, vain raha on tässä Elisalle tärkeää ja niitä keinoja heillä kyllä riittää. Oikeudenmukaisuudesta Elisa ei halua edes keskustella!

 

toivottavasti temistö menee oikein.

pankit tosiaan joskus viivyttelee tilisiirroillaan, muta jos lasku on maksettu eräpäivänä niin elisa ei saa veloittaa ylimääräisiä. minä heittäisin tuon jo kuluttuja viranomaisille tai muulle viranomaiselle, vaikka olisi kyse pari sentistä.

onko elisalla jokin bugi että katsotaan milloin rahat on tulleet, vaikka pitäisi katsoa alkuperäistá tapahtumapäivää. kirjauspäivä näyttää olevan myöhemmin.

 


  • August 30, 2025

Silti yksikin maksu Elisalle oli kirjautunut kuukauden maksupäivän jälkeen. 

Mikähän tuossakin voisi olla takana… Oletko keskustellut pankin kanssa asiasta?

Kertoisitko tarkemmin, millä tavoin maksat laskut? Onko mahdollista, että esim. viitenumeroon eksyisi virhettä, ja siksi kirjauksissa ongelmaa.

 

Rahojen siirtyminen eräpäivänä vastaanottajalle ei voi olla ongelma. Ja vaikka tekisi manuaalimaksun verkkopankissa vasta illalla, rahojen pitäisi silti siirtyä toiseenkin pankkiryhmään käytännössä seuraavana pankkipäivänä. Eli joku muu asia tuossa tökkii.

Joka tapauksessa maksu kannattaa olla pankin järjestelmässä hyväksyttynä jo ennen eräpäivää, jolloin rahat siirtyy jo aamun ensimmäisissä eräajoissa ja ehtivät rekisteröityä Elisalla ajoissa.


Forum|alt.badge.img+6
  • Älyniekka
  • August 30, 2025

Eräajot pankeissa on eilispäivää. Kun veljeni lähettää Osuuspankin tililtään rahaa S-pankin tililleni niin se näkyy heti S-mobiilissa ja on heti käytettävissä. Toimii myös illalla ja viikonloppuna.


Forum|alt.badge.img+6
  • Mentor
  • August 30, 2025

En tiedä onko mahdollista että samalla asiakkaalla on useampi asiakasnumero? Esimerkiksi ei ole huolellinen kun tilaa tuotteita, ja siten tilaus kirjautuu eri asiakasnumerolle. Jos tällainen on mahdollista niin se saattaa selittää joitain asioita.

Jos ei Elisa ole alkanut suuremmin kyttäämään, niin käsittääkseni riittää kun maksu on riittävästi ennenkuin seuraava putkahtaa. Toki on suositeltavaa noudattaa eräpäivää. Jos jatkuvasti maksaa myöhässä niin voi siitä tietysti jotain seurata.

Noihin pikasiirtoihin liittyen, kaikkien EU:n euroalueen pankkien tulee tukea SEPA-pikasiirtoja viimeistään vuoden 2025 lokakuuhun mennessä. Siis voi olla vielä joitain pankkeja joilla toteutus on vielä keskeneräinen. Käsittääkseni myös normaalit siirrot pysyvät valikoimissa. Pankeissa voi olla eroa mikä on oletuksena, pika- vai normaalisiirto. Mikäli ei voi valita niin sitten se on varmaankin niin että pikasiirto aina kun mahdollista, muuten normaalisiirto.


  • August 30, 2025

Eräajot pankeissa on eilispäivää. Kun veljeni lähettää Osuuspankin tililtään rahaa S-pankin tililleni niin se näkyy heti S-mobiilissa ja on heti käytettävissä. Toimii myös illalla ja viikonloppuna.

Kirjoitin tietylle päivälle maksettavaksi ajoitetuista maksuista. Eivät ne lähde kaikki liikkeelle kello 00.01.

Joka tapauksesa se aiemmin maksuun laitettu, eräpäiväksi ajoitettu maksu on useimmissa tapauksissa vastaanottajalla paljon aiemmin kuin samana päivänä tehty manuaalinen maksu. Ellei sitten ole tapana hoidella pankkiasioita aamuyöstä.


Forum|alt.badge.img+6
  • Älyniekka
  • August 30, 2025

Minulla kaksi asiakasnumeroa. OmaElisa käsittelee ne toisaalta kuin yhtenä asiakkuutena ja laskutuksen suhteen erillisinä. Uusia ostoja tehdessä pyydetään valitsemaan kummalle asiakkuudelle ne liitetään.

 


Jaakop
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+13
  • OmaYhteisön moderaattori
  • September 1, 2025

Kyllähän tuo oudohkolta kuulostaa. 🤔 Yksi skenaario voisi olla, että jonkun kuukauden lasku on erheessä jäänyt aikanaan maksamatta, jonka vuoksi sen jälkeiset maksut on kohdistuneet aina vanhimpaan erääntyneeseen laskuun. Tämä voisi selittää myöhästymismaksuja. Asiakaspalvelusta saadaan kyllä tilanne tarkistettua jos olet yhteydessä. Ja pahoittelut vielä puolestani, että et ole aiemmin saanut aspasta asiaan selvyyttä.

 

Tervetuloa OmaYhteisöön ​@Smart10!


Mulla oli toiminimi joka loppui yli 10v. Sitten. Nyt tuli kesäkuun yrityslasku, joka ei tullut mulle näkyviin missään ja myöhästymismaksu 40 euroa ( kuulemma yrityksillä aina ) saunalahden sopimus joka siirretty elisalle. Sen jälkeen tuli elisan lasku jossa 2 x 40 euroa myöhästymismaksut. Näin kerätään rahaa ( 120 ) euroja eläkeläiseltä.

Irtisanominen vain kirjallisesti!

Jo on aikoihin eletty!!!


ilponen
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+11
  • OmaYhteisön moderaattori
  • September 2, 2025

Laskuasioissa kannattaa olla yhteyksissä meidän asiakaspalveluun jotta asia saadaan selvitettyä. 😊

Tervetuloa mukaan tänne OmaYhteisöön ​@väärämyöhästymismaksu! 🤩


Eikä siinä kaikki! Nyt tuli txt-viesti :

Hei, liittymäsopimuksesi siirto odottaa sinulta toimenpiteitä. Lähetämme sinulle tärkeää sähköpostia otsikolla Vakuusmaksupyyntö. Jos et ole ilmoittanut sähköpostiosoitettasi, lähetämme pyynnön kirjeenä. Löydät asiakaskirjeet aina myös OmaElisasta omaelisa.fi . Terveisin, Elisa. Liitetiedostona 100 €:n maksu!

Ja huom! En ole tilannut elisalta mitään, enkä tämän jälkeen tule tilaamaankaan.


  • September 9, 2025

Eikä siinä kaikki! Nyt tuli txt-viesti :

Hei, liittymäsopimuksesi siirto odottaa sinulta toimenpiteitä. Lähetämme sinulle tärkeää sähköpostia otsikolla Vakuusmaksupyyntö. Jos et ole ilmoittanut sähköpostiosoitettasi, lähetämme pyynnön kirjeenä. Löydät asiakaskirjeet aina myös OmaElisasta omaelisa.fi . Terveisin, Elisa. Liitetiedostona 100 €:n maksu!

Ja huom! En ole tilannut elisalta mitään, enkä tämän jälkeen tule tilaamaankaan.

Laita Omaelisan kautta viestiä, niin eiköhän selviä:

Omaelisa /Tuki>Viestit ja ilmoitukset>Asiakaspalvelun viestit>Laskutus


lasselusse
Forum|alt.badge.img+12
  • Tietopankki
  • September 9, 2025

Eikä siinä kaikki! Nyt tuli txt-viesti :

Hei, liittymäsopimuksesi siirto odottaa sinulta toimenpiteitä. Lähetämme sinulle tärkeää sähköpostia otsikolla Vakuusmaksupyyntö. Jos et ole ilmoittanut sähköpostiosoitettasi, lähetämme pyynnön kirjeenä. Löydät asiakaskirjeet aina myös OmaElisasta omaelisa.fi . Terveisin, Elisa. Liitetiedostona 100 €:n maksu!

Ja huom! En ole tilannut elisalta mitään, enkä tämän jälkeen tule tilaamaankaan.

ei nyt liity asiakkaan asioihin mutta elisan viestintään.

tuollaisia tarkkoja tietoja ei saisi sms ja sähköpostiviestissä antaa. tässä tapauksessa esim “liittymäsopimus”, “vakuusmaksupyyntö” ja “100 € maksu”.

viestin sisältö pitäisi olla jotain:

“omaelisassa on tärkeä viesti. käy lukemassa omaelisassa.”

ja suoraa linkkiä ei anneta viestissä.

syy tähän on, että sms viestien ja sähköpostien salaus ja tietoturva on ala-arvoinen.

 


tontze
Forum|alt.badge.img+19
  • Superstara
  • September 9, 2025

Eikä siinä kaikki! Nyt tuli txt-viesti :

Hei, liittymäsopimuksesi siirto odottaa sinulta toimenpiteitä. Lähetämme sinulle tärkeää sähköpostia otsikolla Vakuusmaksupyyntö. Jos et ole ilmoittanut sähköpostiosoitettasi, lähetämme pyynnön kirjeenä. Löydät asiakaskirjeet aina myös OmaElisasta omaelisa.fi . Terveisin, Elisa. Liitetiedostona 100 €:n maksu!

Ja huom! En ole tilannut elisalta mitään, enkä tämän jälkeen tule tilaamaankaan.

Ettei nyt olis vaan huijaus kyseessä.