Liittymien myynti ikääntyneille ja muistisairaille ihmisille

  • 24 July 2023
  • 60 kommenttia
  • 1523 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

60 kommenttia

Kun Elisan edustajat niin ponnekkaasti kertovat kaikkien ylimyyntien olevan vain ns. yksittäistapauksia, niin voisiko näille myös aikuisten oikeasti saada stopin?

Vain teot ratkaisevat, ei tyhjän puhuminen, lupaaminen eikä vähätteleminen. Muutos lähtee vain ongelman ymmärtämisestä sekä tahdosta muuttua - ei kaivautumisesta poteroihin.

OmaElisassa voi asiakas kieltää puhelinmyynnin - se jopa näyttää toimivan.

OmaElisassa voisi asiakas myös kieltää myymälässä tapahtuvan lisäpalveluiden tarjoamisen. Näin ainakin asioita vähemmän ymmärtävät eivät enää joutuisi niin usein turhan tavaran koukkuun - eikä myyjän tarvitse arvoida asiakkaan kykyä ymmärtää.

----------

Omalla kohdalla kaikki Viihdepalvelut on turhina irtisanottu jo aikaa sitten, laajakaista sovitettu todellisen käyttötarpeen mukaan, kaapelipaketit kohdallaan ja ylihintaiset puhelinliittymät siirretty sinne, jossa hintataso on järkevä. On siis asiakasta halventavaa ja hänen aliarviointiaan tarjota näitä joka myymäläkäynnillä.

PS. Niitä “luvattuja ja mainostettuja" mielipidekyselyjä ei sitten ole tullut yhtään - ei tekstiviesteinä eikä sähköposteina, joten eipä voi antaa palautetta. Puhelinnumero on oikein, koska siihen tulee tilausten noutopyynnöt. Sähköposti on oikein, koska sinne tulee tilausvahvistukset.

Tämä tästä.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +3

Että ei hyödy kukaan? Kyllä Elisa hyötyy niistä määräaikaisista Viihteen sopimuksista , joita ei ikinä käytetä tai peruta tai ette suostu perumaan.

Vain pieni osa tapauksista tulee edes julki. Sen kyllä ymmärrän , että Elisa ei hyödy tällaisesta kritiikistä.

Ymmärrän pointin ja en näe itsekään mitään hyötyä siinä, että palvelua ei käytetä vaan siihen kuuluva laite pölyyntyy kaapissa. 🤔

No hyvä. Tämänkin ketjun otsikossa mainitaan sana muistisairas. Minusta ei ole realismia , että sellainen henkilö muutamassa minuutissa liikkeessä oppisi käyttämään Viihdettä tai edes muistaisi mitä siellä on kerrottu.

Sellaista se elämä on.

Ei tietenkään. 🤔 Muistisairaaksi tunnistaminen on hankalaa ellei mahdotonta myymälässä olon aikana ellei itse sitten mainitse asiasta. Näissä tietysti jälkikäteen asioiden käsittelyn merkitys korostuu.

No se tunnistaminen on joillekin vaikeaa ja toisille ei.

Jos kuitenkin pysytään faktoissa , niin noita “piironginlaatikko viihteitä” on aika läjä. Kukin voi miettiä , että miksi ja mitä asialle pitäisi tehdä.

Minä ehdotaisin määräaikaisuuden poistoa , kun se alkuperäinen syykin on jo aikoja sitten poistunut eli Viihde ei enää ole sidottu laajakaistasopimukseen.

Jos on tehnyt virheostoksen , niin sen silloin voisi helposti perua.

 

Samaa mieltä. Kun boksiakaan ei nykyään voi omistaa, vaan kaikki pitää palauttaa kaapeleita myöten, joka sekään ei varmaan ole kaikille itsestään selvää. Ja jos siinä pitää määräaika olla, niin minusta inhimillisempi aika voisi olla vaikka 6 kuukautta. Tämähän toki ei olisi elisalle niin hyvää bisnestä. 🙃

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

OmaElisassa voi asiakas kieltää puhelinmyynnin - se jopa näyttää toimivan.

OmaElisassa voisi asiakas myös kieltää myymälässä tapahtuvan lisäpalveluiden tarjoamisen. Näin ainakin asioita vähemmän ymmärtävät eivät enää joutuisi niin usein turhan tavaran koukkuun - eikä myyjän tarvitse arvoida asiakkaan kykyä ymmärtää.

Jos asiakas ei olisi “muistanut” tuollaista “myymälämyyntikieltoa” tehdä, hänen pitää osata sanoa ei. Kyllä myyjämme ymmärtävät mitä ei-sana tarkoittaa. 

Jos myymälä kerta on olevinaan niin vaarallinen paikka, miksi sinne on ylipäätään (yksin) mentävä.

 

Käyttäjätaso 7

Jos asiakas ei olisi “muistanut” tuollaista “myymälämyyntikieltoa” tehdä, hänen pitää osata sanoa ei. Kyllä myyjämme ymmärtävät mitä ei-sana tarkoittaa.

Kokemukseni on , että aika huonosti ne myyjät sitä kieltoa ymmärtävät. Pitää ainakin kieltää useaan kertaan ja vielä tarkistaa sopimuspaperit ennen allekirjoitusta , ettei sinne ole ujutettu jotakin ylimääräistä.

 

Jos myymälä kerta on olevinaan niin vaarallinen paikka, miksi sinne on ylipäätään (yksin) mentävä.

Joillakin ei vain ole muuta mahdollisuutta asiointiin.

Itse olen Elisan myymälässä käynyt viimeksi muistaakseni vuonna 2017. Sen jälkeen ei ole ollut tarvetta. Puhelinmyyjiltä en osta mitään ja luonnollisesti kaikki mahdolliset markkinointiestot ovat käytössä , vaan kaiken mitä tarvitsen saan kyllä nettikaupoista ja harvemmin nekään ovat Elisan. Nettikaupassa voi itse valita mitä ostaa ja mikäli siellä jotakin ylimääräistä tarjotaan , niin ne voi tilauksesta karsia pois tai jättää koko ostoksen kokonaan tekemättä. Silloin koko tapahtuma on omassa hallinnassa eikä tarvitse kuunnella myyjien loruja. No ymmärrän kyllä , että tällainen ei onnistu kaikilta.

Käyttäjätaso 7

Samaa mieltä. Kun boksiakaan ei nykyään voi omistaa, vaan kaikki pitää palauttaa kaapeleita myöten, joka sekään ei varmaan ole kaikille itsestään selvää. Ja jos siinä pitää määräaika olla, niin minusta inhimillisempi aika voisi olla vaikka 6 kuukautta. Tämähän toki ei olisi elisalle niin hyvää bisnestä. 🙃

Ylipäätään mitä tuo Viihde tarjoaa? No noin 100€ arvoisen boksin , josta 24kk määräaikaisella sopimuksella veloitetaan vähintään noin 600€ (24 x 24,99€/kk = 599,78€) ja jos jatkaa sopimusta määräajan jälkeen niin hinta vain kasvaa. No ymmärtääkseni hintaan sisältyy uusi boksi , jos vanha särkyy , mutta harvalla niitä 2 vuoden aikana särkyy 6 kpl.

Maksullisista sisällöistä tietysti pitää maksaa lisää.

Markkinoilla on noin 100€ hintaisia IPTV-bokseja Android-käyttiksellä , joihin itse voi asentaa haluamansa palvelut Google playsta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Kyllä muutkin operaattorit ovat huomanneet vanhukset. Tässä nyt alkaa omien vanhempien kohdalla selvitystyö mitä on myyty ja mitä on toimitettu pinkin toimijan kohdalla. Yksi liittymä on niin sanotusti hukassa vaikka siitä on mennyt veloitus. Onkohan liittymä sujahtanut myyjän taskuun… Pirun e-laskut kun näkyvät vain verkkopankissa. Perinteiset paperilaskut olisi jälkipolven helpompi tarkistaa.

Käyttäjätaso 7

Kyllä muutkin operaattorit ovat huomanneet vanhukset.

Totta kai. Ihan samalla tavalla kuin remonttikauppiaat, turvatuotekauppiaat, pölynimurikauppiaat (onko niitä vielä?), sillikauppiaat ja kaikki muutkin helppoheikit.

Kuukauden myyntitavoitteet on paljon helpommin saavutettavissa, kun myynti kohdistetaan helppoihin asiakkaisiin, eikä niihin jotka ei tuotetta suostu ostamaan.

OmaElisassa voi asiakas kieltää puhelinmyynnin - se jopa näyttää toimivan.

OmaElisassa voisi asiakas myös kieltää myymälässä tapahtuvan lisäpalveluidiien tarjoamisen. Näin ainakin asioita vähemmän ymmärtävät eivät enää joutuisi niin usein turhan tavaran koukkuun - eikä myyjän tarvitse arvoida asiakkaan kykyä ymmärtää.

Jos asiakas ei olisi “muistanut” tuollaista “myymälämyyntikieltoa” tehdä, hänen pitää osata sanoa ei. Kyllä myyjämme ymmärtävät mitä ei-sana tarkoittaa. 

Jos myymälä kerta on olevinaan niin vaarallinen paikka, miksi sinne on ylipäätään (yksin) mentävä.

 

Siksi myymälään on mentävä, koska tietyt palvelut eivät toimi ilman siellä käyntiä. Silloinkin nettiohjeistus ja myymälän toiminta ovat kuin yö ja päivä. Jotain on todella organisaatiossa pahasti pielessä.

Suosittelen vakavasti Elisan edustajille tutustumista Elisan nettiohjeistuksiin, niin ei tule mutuiltua eikä viestiteltyä puutaheinää:

  • Osta uusi puhelin verkkokaupasta ja nouda se myymälästä, tai tule lähimpään myymälään ostamaan uusi puhelin. Saat myymälästä samalla palautuslaatikon kun haet uuden puhelimesi. Voit palauttaa vanhan puhelimesi myymälään tai postitse kun olet ottanut uuden puhelimesi käyttöön.

Näkis vaan ja kuulis kolinan, ihan tuntematonta on tuo ohjeistus myymälöissä. Välillä saa kuitin jätetystä ja välillä ei millään suostuta sitä antamaan, vaiika kuinka pyytää. Onneksi IMEI-koodit on tallessa.

Asiakkaan pitää osata sanoa ei. Totta, mutta kun siitä ahdistavasta myyntitilanteesta vanha ihminen - joka luottaa rehellisyyteen - haluaa epätoivoisesti päästä eroon, niin tulee tehtyä helposti vääriä päätöksiä.

Kun on tekemisissä seniorien tietotekniikkaopastuksen kanssa, niin liian usein tulee esille näitä ylimyyntejä. Onneksi meillä on suora kanava Elisalle, niin nämä asiat usein voidaan selvittää ilman yhteisöä, omagurua tai asiakaspalvelua. Usealla hyvinvointialuella/kaupungilla on käytössä seniorien tietotekniikkaan keskittyviä vertaistukipalveluita, näistä kannattaa ottaa selvää. Saa taatusti parempaa tukea ja palvelua kuin kaupallisilta toimijoilta.

Tänään tuli neljännen kerran käytyä Elisan myymälässä reilun viikon sisään ja kerrankin kaikki sujui ilman ylimääräisiä tarjouksia. Jotkut harvat sentään osaavat ja ymmärtävät.

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +3

Onhan tässä vähän sitä samaa, kuin vanhemmalle ihmiselle saadaan myytyä kymmenkunta lehteä, joita hän ei tarvitse. Itse en lähtökohtaisesti lähtisi myymään viihdettä vanhemmalle ihmiselle, jos hän ei itse sitä kysy. Voi kysyä, että saisiko olla jotain muuta, ja jos hän sanoisi ei, niin sillä selvä.

Oma vanhempi sanoi kerran, että tulee sellainen tunne, kun ei kaikesta kaikkea ymmärrä, että tuleeko tässä jotenkin huijatuksi. Itsellenikin soitettiin Elisa viihteestä kuukausia sitten, ja kun ei myyjä meinannut saada sitä minulle myydyksi, niin hän kuulemma kääntyi "esimiehen" puoleen, jos hintaa saataisiin hinattua alaspäin. Noh, kun jatkettiin jutustelua, niin tulos oli kuponkeja vuokraamoon. Kauppoja ei tullut, mutta itse kyllä epäilen, että ei tällaista esimiestä ollut olemassakaan siinä vieressä.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +8

Äsken    elisalta  soitettiin  mulle  kännykkäliittymän  hinnnan umpeuduttua  piakkoin 

   myyjä  puhu   aikas nopeeta  en yhtään ihmettele et  vanhemmilla ihmisillä on  vaikeuksia noitten kanssa 

sitäkin  ihmettelen miksi  kysytään henkilötunnusta  ihan  puhuttuna

 miksi  sitä ei vois kysyä joku kone  mihin  asiakkas puhelussa siirrettäis ettei myyjä kuulis  mun henkilötunnusta    

luulis et se olis nyky päivää kun   ollaan tietosuojasta tarkkoja

 sitten  kun  henkilötunnus annettu niin puhelu onjautus taas   myyjälle 

sanoin myyjällekin  tästä et  miten asiakas  voi olla varma et  soittaja on juuri hän

 en epäile mut  nykypäivänä on kaiken laisia  huijauksia .

Osallistu keskusteluun