Skip to main content
Vastaus

Mikä nollalasku ajat sitten lopetetusta liittymästä?

  • October 26, 2025
  • 16 kommenttia
  • 272 katselukerrat

Miksi OmaElisaan on ilmestynyt nollan euron lasku alkuvuodesta lopetetulle liittymälle? Maksupäiväksi muuttuu aina se päivä, jolloin yritän laskua katsoa. Laskun pdf ei aukea.

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Suvi

Minä tunnistin tämän tapauksen, sillä itselläni oli ihan vastikään vastaavanlainen lasku 📩 Nämä on tosiaan kohtalaisen harvinaisia, joten ihan jokaiselle näitä ei välttämättä tule edes vastaan.

Näissä tapauksissa kyseessä on lasku, jonka summa on jäänyt laskutusrajan alle. Tällaisessa tapauksessa kyseessä voi olla esimerkiksi laskuttamatta jäänyt käyttömaksu tai kuukausimaksun osanen, joka jää meidän laskutusrajan alle. 

 

Koska tällaiset laskut ovat olleet summaltaan niin pieniä, summa on pyöristetty nollaan eikä laskua ole erikseen lähetetty. Lasku kuitenkin näkyy OmaElisassa maksettujen laskujen alla 0 euroisena, kirjanpidollisena tositteena. 

 

Kyse on siis käytännössä teknisestä merkinnästä, ja tämän vuoksi laskusta ei avaudu myöskään PDF-erittely. Pahoittelemme asiasta aiheutunutta ihmetystä!

16 kommenttia

Forum|alt.badge.img+6
  • Mentor
  • October 26, 2025

Aika kinkkinen. Joku elisalainen ehkä valaisee kuuluuko tämä laskutuksen vai häiriöilmoituksen alaisuuteen. Vai pitääkö availla useampikin 'luukkuja' :)


Porkkana
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+17
  • Elisalainen
  • October 26, 2025

Sinne laskutukseen/sopimuspuolelle tuollaiset.

Häiriöilmoitukset on sitten sille, että on jokin olemassa oleva tuote joka ei toimi.


Forum|alt.badge.img+8
  • OmaYhteisön moderaattori
  • October 27, 2025

Jos laskun sisältöä ei tarkemmin pääse katsomaan OmaElisan kautta niin tässä vaiheessa kannattaa todellakin olla yhteydessä meidän asiakaspalveluun.

Sitä kautta päästään kiinni tuon laskun sisältöön ja ratkaisemaan mysteeri! Joskus meidän laskutusjärjestelmä on saattanut heittää näkyville tuon nollalaskun ihmeellisen myöhään ja yleensä siinä on vain jonkinlaista hyvitystä siltä kuukaudelta, jolloin liittymä on irtisanottu.😊


  • Keskustelun aloittaja
  • October 27, 2025

Asiakaspalvelu ei ole vastannut. Ajattelin, että tähän olisi jokin yleinen selitys.


Anspandeemus
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+11
  • OmaYhteisön moderaattori
  • October 28, 2025

Asiakaspalvelussa voi olla ruuhkaa, mutta jos olet esimerkiksi laittanut OmaElisassa viestiä asiakaspalveluun, niin kaikkiin viesteihin pyritään vastaamaan mahdollisimman nopeasti. Ei nyt ainakaan mitään yleistä tilannetta tämän osalta olisi tiedossa.


  • Keskustelun aloittaja
  • October 29, 2025

Eipä asiakaspalvelustakaan vastausta saanut. Vain pahoittelut tapahtuneesta.

Onko muille muodostunut salaperäisiä nollalaskuja? Onko niille kerrottu syytä?


Forum|alt.badge.img+8
  • OmaYhteisön moderaattori
  • October 30, 2025

 

Eipä asiakaspalvelustakaan vastausta saanut. Vain pahoittelut tapahtuneesta.

Onko muille muodostunut salaperäisiä nollalaskuja? Onko niille kerrottu syytä?

 

Hmm, sanottiinko asiakaspalvelun puolelta siis, että lasku ei näkynyt heille vai eikö sen sisällölle saatu selvyyttä?🤔Näkyykö sulle OmaElisan laskunäkymässä kuitenkin esim. laskun numero ja jos näkyy niin kerroitko sen asiakaspalvelun puoleen, jotta pystyivät sillä etsimään kyseistä laskua?


  • Keskustelun aloittaja
  • October 30, 2025

Toki kerroin laskun numeron. Sillä eivät kai löytäneet. Kysyivät eräpäivää ja sen lähetettyäni vain pahoittelivat tapahtunutta ilman sen kummempia selityksiä.


  • Keskustelun aloittaja
  • November 30, 2025

Siellä se lasku edelleen möllöttää, eikä linkki pdf:ään edelleenkään toimi.


Anspandeemus
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+11
  • OmaYhteisön moderaattori
  • December 1, 2025

Ikävä kuulla, ettei asia Asiakaspalvelusta selvinnyt. Yrittäisin kuitenkin uudestaan olemaan yhteydessä asiakaspalveluun asiasta. 


Suvi
OmaYhteisön yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img+15
  • OmaYhteisön yhteisömanageri
  • Vastaus
  • December 1, 2025

Minä tunnistin tämän tapauksen, sillä itselläni oli ihan vastikään vastaavanlainen lasku 📩 Nämä on tosiaan kohtalaisen harvinaisia, joten ihan jokaiselle näitä ei välttämättä tule edes vastaan.

Näissä tapauksissa kyseessä on lasku, jonka summa on jäänyt laskutusrajan alle. Tällaisessa tapauksessa kyseessä voi olla esimerkiksi laskuttamatta jäänyt käyttömaksu tai kuukausimaksun osanen, joka jää meidän laskutusrajan alle. 

 

Koska tällaiset laskut ovat olleet summaltaan niin pieniä, summa on pyöristetty nollaan eikä laskua ole erikseen lähetetty. Lasku kuitenkin näkyy OmaElisassa maksettujen laskujen alla 0 euroisena, kirjanpidollisena tositteena. 

 

Kyse on siis käytännössä teknisestä merkinnästä, ja tämän vuoksi laskusta ei avaudu myöskään PDF-erittely. Pahoittelemme asiasta aiheutunutta ihmetystä!


  • Keskustelun aloittaja
  • December 1, 2025

Kovin myöhään olette havahtunut tuota laskuttamaan, kun mulla ei teillä ole mitään laskutettavaa ollut hetkeen.


Suvi
OmaYhteisön yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img+15
  • OmaYhteisön yhteisömanageri
  • December 2, 2025

Näitä niinsanotusti siivoilaan pois aina määräajoin - sen vuoksi viivettä on normaalia laskutussykliä enemmän 😊


Forum|alt.badge.img+9
  • Avulias
  • December 2, 2025

Minä tunnistin tämän tapauksen, sillä itselläni oli ihan vastikään vastaavanlainen lasku 📩 Nämä on tosiaan kohtalaisen harvinaisia, joten ihan jokaiselle näitä ei välttämättä tule edes vastaan.

Näissä tapauksissa kyseessä on lasku, jonka summa on jäänyt laskutusrajan alle. Tällaisessa tapauksessa kyseessä voi olla esimerkiksi laskuttamatta jäänyt käyttömaksu tai kuukausimaksun osanen, joka jää meidän laskutusrajan alle. 

 

Koska tällaiset laskut ovat olleet summaltaan niin pieniä, summa on pyöristetty nollaan eikä laskua ole erikseen lähetetty. Lasku kuitenkin näkyy OmaElisassa maksettujen laskujen alla 0 euroisena, kirjanpidollisena tositteena. 

 

Kyse on siis käytännössä teknisestä merkinnästä, ja tämän vuoksi laskusta ei avaudu myöskään PDF-erittely. Pahoittelemme asiasta aiheutunutta ihmetystä!

Pysyykö tommoset laskut myös nolla laskuna vaikka  asiakas tulisi  takas  elisan asiakkaaksi  vai  lisättäisiinkö summa  uudelle asikkuudelle

 jos lisätään niin   silloin minusta pitäisi   summa ilmottaa ja olla maininta et  ei veloteta et jää varastoon  tulevia   mahdollisia laskutuksia varten .


Jaakop
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+13
  • OmaYhteisön moderaattori
  • December 2, 2025

Pysyykö tommoset laskut myös nolla laskuna vaikka  asiakas tulisi  takas  elisan asiakkaaksi  vai  lisättäisiinkö summa  uudelle asikkuudelle

 jos lisätään niin   silloin minusta pitäisi   summa ilmottaa ja olla maininta et  ei veloteta et jää varastoon  tulevia   mahdollisia laskutuksia varten .

Näissä tilanteissa yleensä kyseinen asiakasnumero on sulkeutunut, jolloin mahdollinen uusi sopimus tulee uudelle asiakasnumerolle = siihen ei yhdisty aiemmat veloitukset. En ole kymmenen vuoden aikana törmännyt kertaakaan tilanteeseen, jossa vanha laskuttamaton veloitus onnistuisi päätymään uuden sopimuksen yhteyteen.


Suvi
OmaYhteisön yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img+15
  • OmaYhteisön yhteisömanageri
  • December 2, 2025

Juuri näin niinkuin ​@Jaakop sanoi, eivät nämä myöhemmin enää laskuille ui. Nämä veloitukset jotka on nollalaskuilla kiinni ovat sinne laskulle ns. kiinnitetty, eikä ne sieltä enää uusille laskuille ui 😊