Skip to main content
Vastaus

Miten saan ilmaisen Mobiilivarmenteen liittymään johon sellainen kuuluu?

  • September 10, 2025
  • 2 kommenttia
  • 151 katselukerrat

Olen liittymän käyttäjä, en omistaja. Liittymä on hankittu eilen, ja se sisältää siksi Mobiilivarmenteen ilmaiseksi. Koska liittymä ei ole nimissäni, se ei näy OmaElisa-tililläni.

Elisan mobiilivarmenneohjeissa on kysymys “olen liittymän käyttäjä, en omistaja. Voinko tilata Elisa Mobiilivarmenteen?”. Sen lyhyt vastaus on “Kyllä, liittymän käyttäjänä voit myös tilata Elisa Mobiilivarmenteen. Mobiilivarmenne on aina henkilökohtainen ja rekisteröidään hakijan nimiin.”

Tilasin Mobiilivarmenteen ohjeiden mukaisesi, mutta se ilmestyi maksullisena lisäpalveluna OmaElisa-tililleni.

Kysymykset siis ovat:

Eivätkö Elisan systeemit ymmärrä, että numeroni on yhdistettynä sopimukseen joka myöntää ilmaisen Mobiilivarmenteen? Ja joudun siksi pyytämään omistajaa aktivoimaan ilmaisen Mobiilivarmenteen puhelimeeni hänen OmaElisa-tillillään, jota varten minun pitää oletettavasti olla fyysisesti paikalla nettitunnuksineni? Koska oheiden mukaan mobiilivarmenteen voi rekisteröidä samalle SIM-kortille vain kerran, ja olen nyt rekisteröinyt yhden, joudunko hankkimaan uuden SIMin jos jotenkin saan käyttöön ilmaisen Mobiilivarmenteen liittymän omistajan OmaElisan kautta? Onko mitään mahdollisuutta, että Elisa muuttaa nyt hankkimani maksullisen Mobiilivarmenteen ilmaisversioksi koska käyttämäni liittymään sellainen kuuluu? Tämä olisi yksinkertaisempaa kuin nyt hankkimani Mobiilivarmenteen sulkeminen, mahdollisesti uuden SIMin hankkiminen, ja uuden varmenteen avaaminen omistajan OmaElisassa.

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi roopeg

Selvitin tätä asiaa vielä vähän lisää - myös liittymän käyttäjä pystyy rekisteröimään liittymäturvallisiin liittymiin kuuluvan maksuttoman Mobiilivarmenteen käyttöönsä. Aktivoidessasi Mobiilivarmennetta käyttöön sivulta https://varmenne.elisa.fi/, järjestelmä tunnistaa, että Mobiilivarmenne kuuluu liittymääsi maksutta ja näyttää tämän jo aktivointia tehdessä.

Mikäli sivusto sinulle kuitenkin tarjoaa vain maksullisen vaihtoehdon, on todennäköisin syy se, että liittymääsi ei kuulu maksutonta Mobiilivarmennetta. Varmista, että liittymäsi nimi OmaElisassa tai laskulla päättyy sanaan "Liittymäturvalla". Jos tuo sana löytyy ja silti sivusto näyttää vain maksullista Mobiilivarmennetta, on jotain vialla ja yhteydenotto asiakaspalveluun on paras ratkaisu.

Liittymän omistaja ei myöskään pysty puolestasi Mobiilivarmennetta avaamaan, eli tämän nimenomaan voi tehdä vain se henkilö, kenen tunnistautumisvälineeksi Mobiilivarmenne on tulossa. Vielä yksi huomio - aivan kaikkiin uusiin puhelinliittymiin Mobiilivarmenne ei kuulu veloituksetta, vain Liittymäturvallisiin, joiden tilaaminen tai sellaiseen liittymään päivittäminen onnistuu esimerkiksi Elisan verkkokaupassa.

Kiitos hyvästä kysymyksestä ​@Androton ja tervetuloa OmaYhteisöön! 🥳

2 kommenttia

Burnett
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+16
  • OmaYhteisön moderaattori
  • September 11, 2025

Suosittelen, että otat yhteyttä asiakaspalveluumme asian selvittämiseksi: https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/ . 😊


roopeg
OmaYhteisön yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img+20
  • OmaYhteisön yhteisömanageri
  • Vastaus
  • September 12, 2025

Selvitin tätä asiaa vielä vähän lisää - myös liittymän käyttäjä pystyy rekisteröimään liittymäturvallisiin liittymiin kuuluvan maksuttoman Mobiilivarmenteen käyttöönsä. Aktivoidessasi Mobiilivarmennetta käyttöön sivulta https://varmenne.elisa.fi/, järjestelmä tunnistaa, että Mobiilivarmenne kuuluu liittymääsi maksutta ja näyttää tämän jo aktivointia tehdessä.

Mikäli sivusto sinulle kuitenkin tarjoaa vain maksullisen vaihtoehdon, on todennäköisin syy se, että liittymääsi ei kuulu maksutonta Mobiilivarmennetta. Varmista, että liittymäsi nimi OmaElisassa tai laskulla päättyy sanaan "Liittymäturvalla". Jos tuo sana löytyy ja silti sivusto näyttää vain maksullista Mobiilivarmennetta, on jotain vialla ja yhteydenotto asiakaspalveluun on paras ratkaisu.

Liittymän omistaja ei myöskään pysty puolestasi Mobiilivarmennetta avaamaan, eli tämän nimenomaan voi tehdä vain se henkilö, kenen tunnistautumisvälineeksi Mobiilivarmenne on tulossa. Vielä yksi huomio - aivan kaikkiin uusiin puhelinliittymiin Mobiilivarmenne ei kuulu veloituksetta, vain Liittymäturvallisiin, joiden tilaaminen tai sellaiseen liittymään päivittäminen onnistuu esimerkiksi Elisan verkkokaupassa.

Kiitos hyvästä kysymyksestä ​@Androton ja tervetuloa OmaYhteisöön! 🥳