Vastattu

Mobiilivarmenne heikossa kentässä

  • 3 February 2021
  • 7 kommenttia
  • 162 katselukerrat

Käyttäjätaso 1
  • Kommentaattori
  • 28 kommenttia

Onko keinoja saada mobiilivarmennetta toimimaan muuten kuin mobiiliverkon kautta? Puhelut kyllä kulkevat VoWiFinä ja edelleen valokuitua pitkin, mutta asunnossa ja pihallakin on niin heikko mobiiliverkon signaali, että tunnistuspyyntöviestit eivät yleensä tule perille.

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi irritus 3 February 2021, 14:31

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

7 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Jos tekstiviestit eivät kulje VoWifin yli, niin eipä tuossa oikein ole mitään tehtävissä.

Mikäli kyse on nykyaikaisten rakennusmateriaalien aiheuttamasta katveesta, yksi ratkaisu on rakentaa passiivinen toistin. Eli katolle suuntaava matkapuhelinantenni, joka kytketään koaksalikaapelilla työpisteen viereen tuotuun matkapuhelinantenniin. Signaali jää kuitenkin sen verran heikoksi, että sisällä puhelimen joutuu painamaan antenniin kiinni, jotta mitään tapahtuisi.

Mutta jos puhelin ei tahdo toimia pihallakaan, tästä ei välttämättä ole apua.

Aktiivisiin toistimiin on käyttöluvat ainoastaan matkapuhelinoperaattoreilla, joten aktiivista toistinta ei saa hankkia omin päin.

Julkisiin palveluihin kirjautumiseen voit käyttää henkilökorttia eli kansalaisvarmennetta, kun hankit tietokoneeseesi henkilökortinlukijan.

Yksityiset palvelut ovat hankalampia, kun ne eivät tue henkilökorttia yhtä kattavasti kuin julkiset palvelut. Tuohon voisi auttaa sellaisen pankin asiakkuus, jolta saa yhteyksittä toimivan tunnuslukulaitteen, kuten esimerkiksi Nordea.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

En tunne mobiilivarmenteen teknistä toteutusta mutta toimisiko verkkopankkitunnuksilla tunnistautuminen yhtä huonosti ?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Mobiilivarmenne on sim-kortilla pyörivä Sim Application Toolkit-sovellus, joka käyttää siirtotieyhteytenään tekstiviestejä. Se ei käytä mobiilidataa eikä langattomia lähiverkkoja. Sim Application Toolkit kutsutaan toisinaan suomeksi palveluvalikko.

Verkkopankkitunnistautumisen onnistuminen ilman puhelinta on pankin järjestelmistä kiinni. Jos pankkiin kirjautumiseen tarvitaan tekstiviestejä, se toimii yhtä huonosti kuin mobiilivarmenne.

Esimerkiksi S-Pankki, tunnuslukulista ja tekstiviestivahvistus edellyttää, että pystyt vastaanottamaan tekstiviestejä.

Sen sijaan Nordean tunnuslukulaite ei ole yhteydessä yhtään mihinkään, joten sitä pystyy käyttämään täysin ilman mitään puhelimia.

 

Yksi tapa mobiilivarmenteen saamiseksi toimimaan on etsiä ulkoantennin liittimellä varustettu GSM- tai UMTS-pöytäpuhelin, joka tukee Sim Application Toolkit-tekniikkaa. Puhelimen lisäksi tarvitaan toki antennikaapeli, ulkoantenni ja oma liittymänsä mobiilivarmenteella.

Käyttäjätaso 1

Sivun https://elisa.fi/wifipuhelu/ mukaan ominaisuuksiin kuuluu “puhelut ja tekstiviestit WiFi- tai 4G-verkon yli normaaliin tapaan, omaa matkapuhelinnumeroasi käyttäen”. Havaintoni mukaan kuitenkaan mobiilivarmenteen tunnistuspyyntöviestit eivät tule tuolla olemattomassa mobiilikentässä perille asti, vaikka ne vahvemmassa kentässä toimivatkin normaalisti.

Onkohan siis mobiilivarmenteen tekstiviesteissä teknisesti jotain erityistä, jonka vuoksi ne eivät toimi VoWiFin kautta? (Vai eivätkö tekstiviestit ylipäänsä kuitenkaan mene VoWiFin kautta?)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Jaa-a.

Multi-SIM liittymissä muista kuin tavanomaisista 04- ja 050-alkuisista numeroista lähetetyt viesti eivät tule läpi kuin pääkortille.

Olisiko tässäkin kyse samantapaisesta poikkeuksesta, että palvelunumeroista lähetetyt tekstiviestit löytävät tiensä perille ainoastaan matkapuhelinverkkoon, ei VoWiFiin?

Käyttäjätaso 1

Mitäpäs mobiilivarmenteen teknisestä toteutuksesta sanoo Elisa?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Sen mitä itse tuosta olen lukenut niin perinteisemmän GSM verkon päälle tuo pitäisi rakentua ja SMS:lle siinä eritoten, eli @irritus aika hyvin tuossa arpoikin tuota samoille urille. Osaltaan tätä tukee se että MultiSIM liittymissä tuo vahvistus tulee aina vain pääkortille, se ei siis noudata tekstiviestinsiirto komentoja verkossa. Myös UKK puolella ohjeistetaan ongelmatilanteissa nappaamaan Wi-Fi pois päältä tunnistamisen ajaksi