Vastattu

MultiSim ja eSim

  • 15 August 2019
  • 70 kommenttia
  • 17643 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

70 kommenttia

Käyttäjätaso 5

Onko edes tulossa? Eli onko projekti käynnissä vai vain ajatuksen asteella? Jos teknisesti onnistuu Apple watchiin niin miksei Samsungin vehkeeseen?  20. 8 siirto menee vireille joten hetki on aikaa antaa arvio aikataulusta jos sellainen on. 

Valitettavasti  meillä ei ole tässä kohtaa arviota antaa muiden valmistajien tuesta. Ilmoitamme heti täällä kun saamme konkreettisen aika-arvion tuen lisäämisestä.

Tää koko multisim-mahdollisuus tuntuu aika isolta huijaukselta kokonaisuudessaan! Ostin Samsung Galaxy Watchin jo huhtikuun alussa 2019. Valitsin kellon mainostetun eSim:min vuoksi. Ajatus siitä, ettei valtavaa laattaa tarvitsisi kanniskella joka paikkaan oli todella houkutteleva, koska aina ei ole tarvetta suurelle näytölle, mutta on järjetöntä ostaa useaa puhelinta, jotta voisi nauttia kantamusten keveydestä. Vaihdoin saman tien silloin Teliaan, koska se oli ainoa, joka tarjosi palvelua. Palvelu toimi hienosti - kaikkialla muualla kuin kotonani. Kuuluvuus oli siis huono. Asun Hämeenlinnan ruutukaava-alueella. Torille matkaa 2km. Hämeenlinna on Suomen 14. suurin kaupunki väkiluvultaan. Suomen sykkivään hermokeskukseen on 100km matkaaa. En siis asu Kainuussa.  Vaihdoin takaisin Elisaan, koska signaali on sillä kotonani vahva ja jäin odottamaan Elisan multisim-palvelua.

 

Odottavan aika on pitkä. Viimeksi eilen kävin kysymässä Elisa-kaupassa aikataulua. Myyjä levittelee käsiään. Jonkin ajan päästä tulee kellolle 2 vuotta täyteen, jolloin tunnetusti takuukäytännöistä johtuen elektroniset laitteet alkavat jo toimia huonosti ja vaativat päivittämistä uuteen laitteeseen. Olin markkinoinnin uhri.  Olisin jättänyt kellon ostamatta tai ostanut eri tuotteen, jos olisin silloin tietänyt faktat. Tavalliselle palkansaajalle raha on aika iso. Nyt katkeroidun ja on paha mieli.

Jouduin juuri vaihtamaan liittymäni pois Elisalta, koska järkevää liittymävaihtoehtoa kelloon ei enää ole. Tarkka Perus yhdistettynä Ohjaajaan vielä menetteli aikaisemmalla kampanjahinnalla, mutta ronskin hinnankorotuksen jälkeen ei jäänyt valitettavasti enää vaihtoehtoja. Harmittaa.

Käyttäjätaso 3

Minulla oli vielä vanha multisim hengissä. Kuitenkin liittymähinnoittelulla ohjataan vaihtamaan niistä pois ja uutta ei saa tilalle. Tekee liittymään minkä muutoksen vain, lopputulos on multisimin poistuminen.

Käyttäjätaso 2

Tähän ei ilmeisesti mitään edistystä vieläkään?

Eihän voi olla mahdollista että tällaisen asian toteuttaminen vie näin paljon aikaa. Jos kilpailija pystyy saman palvelun tarjoamaan niin miksi Elisa ei? Jokseenkin jopa naurettavaa että myydään kelloa asiakkaille, mutta sitten pitää toiselta operaattorilta ottaa liittymä jotta sen saa valjastettua käyttöön. 

Tätä nyt kuitenkin jo toista vuotta odoteltu.

Itsekkin törmäsin tähän mahdottomuuteen elisan kanssa että joudun hankkimaan toisen liittymän kellooni jonka juuri ostin kyseisen eSim ominaisuuden takia. Oliai pitänyt kyllä ottaa asiasta enemmän selvää niin olisin tullut siihen tulokseen että liittymä oliai vaihtunut Teliaan joka tarjoaa tämän palvelun jo kellooni. Eli puhelin Samsumg A51 5g ja kellona Samsung Galaxy watch active2. Toivotaan että loppuvuodesta tämä onnistuisi myös SamppaSunkeissa niin ei tarvitse liittymää lähteä vaihtamaan. Ei kannata mainostaa eSim kelloja jos niissä ei teidän liittymillä ole edes tukea että putäkää vaan ne mihin tämän saa niin ihmiset ehkä ymmärtää asian paremmin. Nimerkillä kusetuksenko uhri? 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +6

Minulla on reilun vuoden ollut Samsungin kello, joka tukee e-simiä. Vähän aikaa minullla oli siihen oma liittymä, mutta se ei tuntunut kovin hyvältä ratkaisulta mm siksi, että liittymä kulutti kellon akkua hyvin nopeasti. Odottelen kyllä multui-simin ja e-simin yhdistelmää, mutta en ole varma kannattaako sellaista hankkia mm tämän akkuongelman takia.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Itsekkin törmäsin tähän mahdottomuuteen elisan kanssa että joudun hankkimaan toisen liittymän kellooni jonka juuri ostin kyseisen eSim ominaisuuden takia. Oliai pitänyt kyllä ottaa asiasta enemmän selvää niin olisin tullut siihen tulokseen että liittymä oliai vaihtunut Teliaan joka tarjoaa tämän palvelun jo kellooni. Eli puhelin Samsumg A51 5g ja kellona Samsung Galaxy watch active2. Toivotaan että loppuvuodesta tämä onnistuisi myös SamppaSunkeissa niin ei tarvitse liittymää lähteä vaihtamaan. Ei kannata mainostaa eSim kelloja jos niissä ei teidän liittymillä ole edes tukea että putäkää vaan ne mihin tämän saa niin ihmiset ehkä ymmärtää asian paremmin. Nimerkillä kusetuksenko uhri? 


Kyllä meillä eSIM -tuki löytyy tuolle Galaxy Watch Active 2:lle. MultiSIM-lisäpalvelu on saatavilla tällä hetkellä vain Apple Watcheille, mutta Samsungeille on kyllä mahdollista ottaa oma liittymänsä eSIM:llä. Lisätietoa: https://elisa.fi/esim/

Käyttäjätaso 2

Olisi ihan kiva kuulla mikä tässä oikein on niin vaikeata toteuttaa? Jos kerran se eSIM toimii Active2 kellossa, ja MultiSIM jossain Applen vehkeessä? Itsessään koko multisim ei edes ole mikään uusi keksintö kun sitä on tarjottu jo vuosia sitten. Tuntuu vaan siltä ettei tässä välitetä asiakkaista ollenkaan. Tämänkin ketjun perusteella kilpailijan leiriin on asiakkaita valunut varmasti hyvä siivu.
Ja tietenkin pointtina myös että Telia palvelua on tarjonnut jo todella pitkään niin Applelle kuin Samsungille..

Ensi viikon maanantaina vaihtuu liittymät telialle, aikaa on annettu nyt tarpeeksi saada multi sim toimimaan Samsung Watshissa. Loppuu juuri sopivasti tuo erikoishalvan liittymän voimassaolokin.

Käyttäjätaso 2

Onko tässä nyt täysi radiohiljaisuus aiheen suhteen? Tässä on nyt vuoden päivät harvakseltaan saatu "tulossa" vastauksia. 

Kysymys on edelleen sama, miten on mahdollista että Apple watchiin multisim voidaan tarjota, mutta ei Samsungiin. Ja jatkona, miksi telia on pystynyt tarjota samsungiin jo pitkään? 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Onko tässä nyt täysi radiohiljaisuus aiheen suhteen? Tässä on nyt vuoden päivät harvakseltaan saatu "tulossa" vastauksia. 

Kysymys on edelleen sama, miten on mahdollista että Apple watchiin multisim voidaan tarjota, mutta ei Samsungiin. Ja jatkona, miksi telia on pystynyt tarjota samsungiin jo pitkään? 

Ei ole ollut kerrottavaa joten siitä johtuen ei ole käyty mitään kirjailemassakaan :/ Applen laitteille on tuki, Samsungin ei, ei siinä sen kummemmasta ole kyse. Laitteissa kuitenkin eri tekniikka ja ohjelmisto käytössä. Telian tarjonnan osalta paha sanoa, tarkalleen  en edes tiedä mikä meillä on hidasteena joten hankala  vertailla

Olisikohan kenties mahdollista kysäistä tekniikan puolen henkilöiltä että mikä mättää ja mahdollisia aikatauluja jos sellaista ollaan edes suunnittelemassa. Tämä epävarmuus ajaa täältäkin 5 liittymää pakotettuna muiden operaattoreiden piiriin todella monien vuosien jälkeen.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Olisikohan kenties mahdollista kysäistä tekniikan puolen henkilöiltä että mikä mättää ja mahdollisia aikatauluja jos sellaista ollaan edes suunnittelemassa. Tämä epävarmuus ajaa täältäkin 5 liittymää pakotettuna muiden operaattoreiden piiriin todella monien vuosien jälkeen.

Pyritään tämä tuomaan mutta aikataulu on ikävä kyllä vielä tasoa: avoin. Tästä erikseen kyllä ilmoitellaan sitten kun on tulossa. :) 

Käyttäjätaso 2

Pitäisikö tätäkin aihetta taas vähän nostella. Tuskin kuitenkaan vieläkään on mitään kerrottavaa? Jotain päivitystä?

Käyttäjätaso 2

Ei mitään vieläkään? 

Edellisestä tiedotuksesta nyt  kaksi kuukautta. Jos tämä työn alla olisi niin luulisi että yli vuodessa olisi muuta kerrottavaa kuin “aikataulu avoin” ja “tulossa on”.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Valitettavasti muuta kerrottavaa ei ole. Työn alla tämä on mutta päivämäärää ei pystytä lupaamaan :( 

Käyttäjätaso 2

Otetaampa se kuukausittainen nosto taas tähän. Tämänkin vuosipäivä oli ja meni jo aikoja sitten. Aika pitkä projekti?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Otetaampa se kuukausittainen nosto taas tähän. Tämänkin vuosipäivä oli ja meni jo aikoja sitten. Aika pitkä projekti?

Kieltämättä. Eikä huolta, ilmoitellaan kyllä kun tämän tiimoilta kuuluu jotain :)

Käyttäjätaso 2

Sen enempää dissaamatta, täytyy kuitenkin tiedustella. 
Aiotaanko tätä palvelua edes tuoda meille alempiarvoisille android käyttäjille? Apple käyttäjäthän kun luonnollisesti ovat ylempää kastia. Heille tämä palvelu on tämän yli vuoden kestäneen “työn alla” projektin aikana pystytty tarjoamaan (vai haluttu tarjota?).

Jotenkin tuntuu aivan käsittämättömältä ettei yli vuoteen ole saatu palvelua käyttöön laitteeseen jota itsekin Elisa myy. En ole vieläkään alan asiantuntija, mutta ei vaan pysty käsittämään miten tälläinen voi viedä aikaa näin paljon? Ko. palvelu kuitenkin kilpailijalla on, joten ei tässä nyt mitään maailmaa mullistavaa pioneerityötä olla tekemässä. Vai?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Sen mitä itse ymmärtänyt niin ongelma on Android puolella diversiteetti ja että operaattorina olemme globaalimmin mietittynä aikas pieni. Noissa tarvii siis laitevalmistajien tehdä omat juttunsa per operaattori, eli homma ei ole ihan yhtä suoraa ja virtaviivaista kuin fyysisten SIM-korttien kanssa :/ Toki siihen kylkeen sitten meidän omat työstöt mitä tarvitaan verkon puolella yms että omalta osaltamme kaikki toimii kuten pitäisi

Käyttäjätaso 2

Hiukan vaikea vain pureskella verkon työstöä selitykseksi, kun kyseinen palvelu teillä jo on käytössä käsittääkseni toimivana. 
Tämä täytyisi siis tulkita niin että Samsung on tässä valmistajana jarruna eikä suinkaan Elisa? Apple ei kuitenkaan sitten asiaa jarruttele koska Elisa on Applen mittakaavalla tarpeeksi iso? E-sim kuitenkin toimii tässä ko. kellossa myös Elisalla joten ei tämä nyt kovin isosta asiasta voi kiikastaa.

 

Hiukan vain pistää kiukuttamaan tälläinen kun ei saada olemassa olevaa palvelua tarjolle. Meidän talouden liittymät pysyvät siis edelleen Telian asiakkaana, joka on globaalisti tarpeeksi iso.

Olisiko kuitenkin niin että jonkinlainen juridinen/sopimusseikka (Apple – Elisa) estää palvelun tuomista muille kuluttajille? Vaikea uskoa että softa/laitetekniset syyt ovat taustalla. Tai yksinkertaisesti android-pohjaiset kellot ovat niin marginaalinen ryhmä Elisalle?

Käyttäjätaso 2

Ei kai sentään laitevalmistaja määrittele kenelle ja minkälaisia liittymiä operaattori saa myydä. Eiköhän tämä ole täysin Elisan saamattomuutta tähän asiaan. Tässä nyt on reilun vuoden päivät luvattu ominaisuuden olevan tulossa. 

Nyt vielä tulossa uudet kellot Samsungilta, eli varmaan tuki saadaan active2 kelloon siinä vaiheessa kun uudet laitteet tulevat markkinoille. Ja niihin uusiin tuskin tukea taas sitten saadaan..

On kyllä harmillista. Ostin juuri galaxy watch 3 älykellon ja en edes osannut kuvitella ettei Elisa tarjoa mahdollisuutta multisim liittymälle. Mielestäni tästä saisi lukea myös Elisan kaupassa tarkemmin.  Aika surkeaa. Pakkohan tässä on varmaan liittymää vaihtaa, koska aivan typerää ja kömpelöä maksaa kahdesta eri liittymästä ja käyttää soitonsiirtoa.  Dnalla ja Telialla on multisim mahdollisuus, niin on erikoista ettei Elisalta onnistu.

Osallistu keskusteluun