Perinteiset sms-tekstiviestit ovat muuttuneet epäluotettaviksi vanhan, jo aikoja sitten uusmyynnistä poistuneen mallisessa viiden sim-kortin multi-simliittymässä. Viestit joko jäävät kokonaan tulematta, tulevat esimerkiksi tunnin viipeellä tai usein toisaalta tulevat kuten pitääkin välittömästi.
Tähän asti sms-viestit ovat luotettavasti ohjautuneet ykkössimmiin kuten kuuluukin, muut käytössä olevat kortit ovat tableteissa. Kysymyksessä on pääsim Samsung Galaxy S23+-puhelimessa, jonka kaikki asetukset, erityisesti tekstiviestikeskuksen numero +358508771015 on tarkastettu ja kokeiltu myös vaihtoehtoisella numerolla +358451100100, jolla ei näytä toimivan lainkaan. Uudelleenkäynnistyksetkään eivät auta. Viestien lähettäminen toimii.
Ennen vikailmoituksen tekemistä (kun välillä kuitenkin toimii aivan normaalisti) olisin kysynyt, että onko viestien välittäminen multisim-pääkortille muuttunut jotenkin yleisesti epäluotettavaksi viimeisen parin kuukauden aikana vai olisiko joku siirto oikeaan tekniseen numeroon yksinkertaisesti tippunut pois päältä?
Ongelman selvittelyä vaikeuttaa sekin, ettei Elisan palvelusta pysty ilmeisesti nykyisin selvittämään aukottomasti, mikä on pääsim, sen numero ja sen tekninen puhelinnumero.
Mutta tarve on siis yksinkertainen: lähetettyjen tekstiviestien tulisi siirtyä luotettavasti laitteeseen, jossa pääsim on.

