Skip to main content

NTH AG kohdenumero 173190 useita turhia laskutuksia

  • October 8, 2024
  • 10 kommenttia
  • 8403 katselukerrat

Elisan ja Telian asiakkaat sekä internethaun perusteella monet kuluttajat ovat saaneet aiheettomia tekstiviestivelotuksia seuraavalta palveluntarjoajalta: NTH AG kohdenumero 173190. Useimmissa näyttää olleen verollisena kokonaishintana 9,90 euroa per viesti. Kyseinen firma tarjoaa maksullisia pelejä.

 

Elisan asiakaspalvelun mukaan teleoperaattori ei voi tehdä mitään. Tämä on outoa, jos useita ihmisten aiheettomiksi toteamia laskutuksia tulee yhdeltä ja samalta toimijalta. Tämän käsittely kuuluisi tieto-/kuluttajaturvan piiriin!

November 21, 2024

Toisessa ketjussa Irritus kertoikin konsteja, miten rajoittaa liittymän liikenettä esim. Oma elisan kautta tähän kyseiseen tapaukseen.

Liittymähän ei itsessään lähetä mitään vaan laite jonkin siihen asennetun ohjelmiston kautta.

10 kommenttia

lasselusse
Forum|alt.badge.img+12
  • Tietopankki
  • October 8, 2024

tarkoitus varmaan on keskustella yleisesti mobiilimaksamisesta. itse veikkaan, että jotkin nettisivustot tai mainokset onnistuu tekee tekaistuja maksuja ilman että käyttäjä huomaa. joku javascript tai vastaava onnistuu tekemään tekaistuja maksuja.

mobiilimaksamisella pitäisi olla pikkuvarmennus. esim 6-numeroinen koodi jonka saa esim oma palvelusta ja joka on syötettävä maksaessa. pelkkä klikki sivulla ei riittäisi.

toissijaisena ratkaisuna ehdotan estoja. maksulliset tekstiviesti estot on bundlattu mobiilmaksamisen kanssa. monille on varmaan hyväksi että maksulliset tekstiviestitkin lähtee. voihan olla jotain haittaohjelma app:eja jotka tekee jotain typerää.

dna:lla (telenor) estot joutuu tekemään asiakaspalvelussa. aktivointi maksuton, mutta poisto maksaa.

oma elisa on saattanut muuttua pikkuisen:

https://yhteiso.elisa.fi/muut-elisan-palvelut-29/lucentia-group-veloitukset-puhelinlaskulla-526156?postid=719147#post719147

yleisempää keskustelua:

https://yhteiso.telia.fi/ohjelmat-sovellukset-ja-nettipalvelut-15/1play-online-8-06-euroa-30028

 


lasselusse
Forum|alt.badge.img+12
  • Tietopankki
  • October 22, 2024

https://yle.fi/a/74-20118269

ylellä artikkeli.

 


Porkkana
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+17
  • Elisalainen
  • October 22, 2024

Tuolla ylenkin jutussa paljastuu ettei tuo NTH AG ole mikään huijari vaan laillinen toimija ja yritys.

Toimittaja oli tehnyt älykkyystestin ja julkisti tuloksensa jutun muodossa.


tontze
Forum|alt.badge.img+19
  • Superstara
  • October 23, 2024

Tuolla ylenkin jutussa paljastuu ettei tuo NTH AG ole mikään huijari vaan laillinen toimija ja yritys.

Toimittaja oli tehnyt älykkyystestin ja julkisti tuloksensa jutun muodossa.

Hyvin harmaalla alueella liikutaan, vertaa vaikka myymälöissä vanhuksille myytyjen tarpeettomien palveluidenkin kanssa, eihän sekään laitonta ole.


  • October 24, 2024

Tuolla ylenkin jutussa paljastuu ettei tuo NTH AG ole mikään huijari vaan laillinen toimija ja yritys.

Toimittaja oli tehnyt älykkyystestin ja julkisti tuloksensa jutun muodossa.

Toimittaja saa 10 euron palautuksen seuraavan puhelinlaskun yhteydessä.


Näyttää siltä, että vastaava ongelma kotiutunut meillekin, kun lapseni liittymästä alkoi lokakuussa ja marraskuussa veloittumaan lisämaksullisia viesteja ulkomaille, vaikka ei sellaisia ole tehty.

Viimeisen erittelyn mukaan 90 kpl yhden minuutin aikana useampaan maahaan. 

Miten tässä pitäisi toimia?

 


Forum|alt.badge.img+15
  • Älyniekka
  • November 21, 2024

Näyttää siltä, että vastaava ongelma kotiutunut meillekin, kun lapseni liittymästä alkoi lokakuussa ja marraskuussa veloittumaan lisämaksullisia viesteja ulkomaille, vaikka ei sellaisia ole tehty.

Viimeisen erittelyn mukaan 90 kpl yhden minuutin aikana useampaan maahaan. 

Miten tässä pitäisi toimia?

 

  1. liittymään tekstiviestiesto ulkomaille päälle kuin myös ainakin: aikuisviihde, ajanviete -viestiestot
  2.  Reklamaatio Elisalle, mieluiten kirjallisena. Sovitte maksavanne vain riidattoman osuuden ja loppua reklamoitte Elisalle.
  3. Elisan on luovutettava välitystiedot sinulle siitä, että mihin numeroon nuo viestit ovat menneet ja kuka on laskuttaja
  4. Kotimaisia palvelunumeroita voi hakea tällä: https://www.suomenpalvelunumerot.fi/pt/public/

KKV ohjeistus on aika suppea:

https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/puhelin-ja-laajakaistapalvelut/laskutuksen-ongelmat-ja-operaattorin-vastuu-liittymalaskun-veloituksista/#operaattori-vastaa-liittymalaskulla-tehdyista-veloituksista

 

Vaikka kuinka Elisalaiset puolustelevat noita palvelunumeroita tuossa yllä, niin ei ole mitään puhdasta toimintaa se, että lähtee 90 tekstiviestiä minuutin aikana ulkomaille. ehei.


Porkkana
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+17
  • Elisalainen
  • November 21, 2024

Toisessa ketjussa Irritus kertoikin konsteja, miten rajoittaa liittymän liikenettä esim. Oma elisan kautta tähän kyseiseen tapaukseen.

Liittymähän ei itsessään lähetä mitään vaan laite jonkin siihen asennetun ohjelmiston kautta.


Forum|alt.badge.img+3
  • Avulias
  • November 21, 2024

Mulla tilanne telian kanssa sellainen että , EN OLE KOSKAAN omistanut heidän palveluita , ja minun nimellä ja minun osoitteeseen alkoi tulemaan laskuja mm kotinetistä. Ja SIM kortti kuulemma kans heiltä.

 

Tähän sanon sen että olen AINA IHAN AINA ollut Elisan asiakas 

Ilmoitin heti ensimmäisen laskun jälkeen telialle että en maksa sellaisesta mikä ei ole käytössä minulla. Otin myös yhteyttä että LOPETTAKAA PALVELUN YLLÄPITÄMINEN välittömästi.

 

Tilanne tänä päivänä. Vasta tuosta minun pyynnöstäni 6kk myöhemmin sulkivat palvelut. Palvelut joita ei koskaan ole minulla ollut. Nyt tilanne se että sieltä on tullut yli 300€ lasku yhteensä kyseiseltä ajalta. 

 

Ja arvatkaa huvikseen olenko maksamassa. Minä pyysin Teliaa henkilökohtaisesti lopettamaan NE HETI kun ensimmäisen huomasin. Ja he eivät sitä tehneet.

 

Tästä on jo aikaa mutta MINULLE AIHEUTUI TÄSTÄ HUOMATTAVAA stressiä lisäksi minulle tuli ULOSOTOSTA yhteenveto telian palveluista. Muistutan PALVELUISTA JOITA EI KOSKAAN OLLUTKAAN. Minulla ei ole koskaan ollut ensinnäkään tarvetta koti netille toisekseen en ole koskaan muuta kuin Elisan palveluita tarvinnut.

 

Joten kansalaiset

Suosittelen olemaan tarkkana etteivät he yritä veloittaa jotain mitä ei koskaan ole ollutkaan. 

Telialle olen ilmoittanut tästä ja copy pastena ottanut kaikki s.postit yms JOISSA PYYSIN KATKAISEMAAN PALVELUT heti alkuunsa. 

 

Tilanne tänä päivänä. 

Yrittävät periä minulta jotain sellaista mitä en koskaan ole avannut enkä ottanut. 

Olen aina ollut Elisan tunnollinen asiakas. Enkä koskaan ole muuta edes harkinnut.


Forum|alt.badge.img+15
  • Älyniekka
  • November 22, 2024

Jos sinulle ​@madmantrue alkaa tulla laskuja palveluista, joita et varmuudella ole itse tilannut, kuullostaa tilanne identiteettivarkaudelta. Eli että joku on varastanut identiteettisi ja solminut tietämättäsi palveluita Telialle. Onko liittymien (esim. sim-kortti) toimitusosoite kotiosoitteesi vai onko vain laskutusosoite oikein? Telialta saanee kyllä tarkan listauksen siitä, että missä ja millä tavoin tilaukset on tehty. Jos kyseessä on identiteettivarkaus, niin asiasta kannattaa tehdä rikosilmoitus.

https://www.riku.fi/nettihuijaus/identiteettivarkaus/

Kannattaa hankkia Oma Luottokielto -merkintä, jos luottotiedot sinulla voimassa ovat, niin kukaan ei pystyisi ottamaan luottoja tai muita palveluita nimissäsi, ilman eri todistusta että olet oikeasti asioimassa. Asiakastiedon sivuilla on identiteettivarkauksista ja toimintatavoista tietoa:

https://www.asiakastieto.fi/omatieto/fi/identiteettivarkaus