Kiinnitetty keskustelu Blog

Ongelmia koputuksen kanssa? Katso ohjeet ongelman ratkaisemiseksi täältä!

  • 24 lokakuu 2019
  • 6 kommenttia
  • 18123 katselukerrat
Ongelmia koputuksen kanssa? Katso ohjeet ongelman ratkaisemiseksi täältä!
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +3

Koputuspalvelu on maksuton perusominaisuus kaikissa Elisan Saunalahti-liittymissä, ja palvelu on oletuksena päällä. Olemme kuitenkin saaneet viime aikoina yhteydenottoja asiakkailtamme, että koputuspalvelu ei toimi. Ajattelin tämän vuoksi koota pienen tietopaketin, jonka avulla voit ratkaista koputuspalvelun ongelmat helposti :)

Taustaa

Koputuspalvelun avulla laitteesi ilmoittaa äänimerkillä, kun toinen puhelu on tulossa toisen puhelun aikana. Ongelmia koputuspalvelun kanssa voi esiintyä silloin, kun koputuspalvelua aktivoidaan käyttöön puhelimen ollessa 4G-verkossa. Syy tähän on yksinkertainen: koputuspalveluun on aikanaan määritelty teknisellä tasolla standardiksi, että aktivointi tehdään 2G- tai 3G-verkossa. Koska standardi on maailmanlaajuinen, ei tämän ominaisuuden muuttaminen tapahdu aivan käden käänteessä.


Ongelmaa voi siis esiintyä silloin, kun koputuspalvelua otetaan käyttöön VoLTE:n eli 4G-puheluiden ollessa käytössä. 4G-puhelut, kavereiden kesken VoLTE, tarkoittaa tekniikkaa, jonka avulla puheluita voidaan soittaa 4G-verkon yli. Aikaisemmin puhelut ovat menneet pääasiassa 2G- ja 3G-verkkojen kautta. Koska puhelin ei siirry hitaampaan 2G- tai 3G-verkkoon puhelun aikana vaan laite pysyy 4G-verkossa, voit käyttää nopeampaa 4G-yhteyttä puhelun ollessa kesken. Tästä on apua myös asiakkaille, jotka jakavat puhelimesta yhteyttä tietokoneelle tai muulle laitteelle. Netin lisäksi puhelut yhdistyvät 2G/3G-verkkoa nopeammin, ja lisäksi 4G-puhelut tulevat laadukkaammalla HD Voice -äänenlaadulla.

 

Aktivoin koputuksen puhelimestani, mutta koputus ei toimi. Miten saan koputuksen toimimaan?

Vaikka ongelma voi tuntua ärsyttävältä, on ongelmaan olemassa helppo ratkaisu, jonka pystyy tekemään omalla puhelimella käden käänteessä :)

Ensin laitteesi pitää saada pois 4G-verkosta, jotta koputuspalvelu voidaan aktivoida oikein.
- Samsung: Asetukset → Yhteydet → Matkapuhelinverkot → Verkkotila → 2G/3G
- iPhone: Asetukset → Mobiiliverkko → Mobiilidatavalinnat → Ota käyttöön 4G → Pois
- OnePlus: Asetukset → Wi-Fi ja Internet → SIM-kortti & verkko → Ensisijainen verkko → 2G/3G (automaattinen)

Tämän jälkeen voidaan aktivoida koputuspalvelu laitteellesi käyttöön. 
- Samsung: Avaa Puhelin -sovellus → Asetukset →  Lisää asetuksia/Lisäpalvelut → Koputus
- iPhone: Asetukset → Puhelin → Koputuspalvelu
- OnePlus: Avaa Puhelin -sovellus → Asetukset → Puheluasetukset → SIM-kortti → Lisäasetukset → Koputus

Mikäli koputus on valittuna valmiiksi, ota koputus tilapäisesti pois päältä ja valitse se uudelleen aktiiviseksi.

Nyt koputuspalvelu on aktivoitu laitteellesi.  Ota vielä 4G-yhteydet takaisin käyttöön samaa reittiä, mistä laite otettiin pois 4G-verkosta.


6 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki

Siirsin tämän Puheliittymät-alueelle, sopii paremmin tänne :)

Käyttäjätaso 7

Kuten aloituksessa todetaan niin koputuspalvelu on maksuton kaikkiin puhelinliittymiin kuuluva toiminto.

Viime aikoina on esiintynyt turhan paljon tapauksia , missä koputus on lakannut toimimasta. No edellä on kerrottu ohjeita asian korjaamiseen , mutta minusta tässä on taustalla vähän muutakin. Siis operaattorit tuovat verkkoon uusia palveluja (mm. VoLTE jne.) ja siinä yhteyteydessä osa vanhoista palveluista lakkaa toimimasta. Minusta kyse on huonosta päivitystenhallinnasta , jos aiemmin toiminut palvelu lakkaa toimimasta ilman asiakkaan itse tekemiä toimia.

Siis operaattorin velvollisuus on huolehtia , että verkkoon tuodaan päivityksiä vain ja ainoastaan kunnolla testattuina etteivät ne riko jo olemassa olevia toimintoja. Ei kai ole järkevää , että jokainen asiakas erikseen on yhtetydessä aspaan ja sieltä käsin korjataan tilannetta. No toki puhelinvalmistajillakin on pieni osuus asiassa , mutta pääsääntöisesti tuon koputuksen toimimattomuus on keskuksista ja niiden laajennuksista kiinni.

Koputus lopettanut yht'äkkiä toiminnan vaikka päällä onkin. Edellämainittu ohje ei auttanut tilanteeseen, mitäs nyt pitäisi tehdä? 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Koputus lopettanut yht'äkkiä toiminnan vaikka päällä onkin. Edellämainittu ohje ei auttanut tilanteeseen, mitäs nyt pitäisi tehdä? 

Laitatko vaikka asiakasnumerosi ja puhelinnumerosi sinne profiilisi yksityisiin muistiinpanoihin niin voidaan vilkaista, että liittymän puolella on kaikki kunnossa?

 

Mullakaan ei toimi!

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Moro @Joneeeees ja tervetuloa OmaYhteisöön! 🙂 Profiilissasi olevassa liittymässä näkyi kyllä liittymän puolella kaikki olevan kunnossa, oothan tsekannut että puhelimessa itsessään on noi asetukset myös kunnossa? Tarvittaessa ota pois ja kytke takaisin tuo palvelu puhelimen kautta :) 

Osallistu keskusteluun