Vastattu

Onko kyse virheellisestä laskutuksesta?

  • 19 September 2023
  • 7 kommenttia
  • 119 katselukerrat

Vaihdoin 13.9.23 liittymäni kilpailevalle palveluntarjoajalle, eli sopimus elisan kanssa päättyi kokonaan tuona samana päivänä, eikä minulla ole enään mitään asiakkuutta elisan kanssa.

kuitenkin tänään 19.9.23 minulle tuli elisalta lasku jo loppuneesta puhelinliittymästäni joka kattaa koko syyskuun!!  Teenkö suoraan rikosilmoituksen vai riitautanko sen kuluttaja-asiamiehellä.

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Snouppi 19 September 2023, 14:37

Katso alkuperäinen viesti

7 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +15

Vaihdoin 13.9.23 liittymäni kilpailevalle palveluntarjoajalle, eli sopimus elisan kanssa päättyi kokonaan tuona samana päivänä, eikä minulla ole enään mitään asiakkuutta elisan kanssa.

kuitenkin tänään 19.9.23 minulle tuli elisalta lasku jo loppuneesta puhelinliittymästäni joka kattaa koko syyskuun!!  Teenkö suoraan rikosilmoituksen vai riitautanko sen kuluttaja-asiamiehellä.

Kolmas vaihtoehto voisi olla helpoin: Ota yhteys asiakaspalveluun selvittääksesi tilanne. Mukava saada siut myös mukaan OmaYhteisöön @Nanook! 👍

Teenkö suoraan rikosilmoituksen vai riitautanko sen kuluttaja-asiamiehellä.

Kannattaa kokeilla jompaa kumpaa. Tosin joudut jokatapauksessa olemaan ensin yhteydessä asiakaspalveluun, joten miksi et sillä lähtisi liikkeelle.

Joten oikea ja ainoa suunta on siis ottaa yhteyttä sinne asiakaspalveluun! 

Jos se liittymä on siis jo siirtynyt 13.9, niin virhehän tuossa on käynyt. Jos taas tuolloin tehty sopimus, niin normaali irtisanomisaika silloin raksuttaa.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +15

Ihan näin vielä yleisesti tiedoksi. Ne laskuthan luodaan jo useita päiviä ennen lähettämistään ja joskus käy niin, että tieto liittymän irtisanoutumisesta/pois siirtymisestä ei laskulle mitenkään ehdi mukaan ja asia korjataan asiakaspalvelussa, tai jos laskuttavia palveluita jää, niin seuraavalla laskulla automaagisesti.

Ihan näin vielä yleisesti tiedoksi. Ne laskuthan luodaan jo useita päiviä ennen lähettämistään ja joskus käy niin, että tieto liittymän irtisanoutumisesta/pois siirtymisestä ei laskulle mitenkään ehdi mukaan ja asia korjataan asiakaspalvelussa, tai jos laskuttavia palveluita jää, niin seuraavalla laskulla automaagisesti.

Paitsi, että eikös se normaali irtisanomisaika ole 14 vrk? Tässä kysyjällä siis ennen laskun saapumista ollut 3 viikkoa Elisalla tiedossa siirto. Ei kait niitä nyt niin aikaisin koskaan tehdä kuitenkaan... (jos siis siirto on tapahtunut tuolloin ilmoitettuna päivänä, eikä silloin ole vasta tehty sitä sopimusta.)

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +15

Numeronsiirto ja irtisanominen ovat kaksi eri asiaa. Kun numeronsiirto on oikeasti finaalissa, niin vasta silloin sopimus sekä laskutus päättyy. Palveluita ei tule siis irtisanoa prosessin ollessa käynnissä, vaan vastaanottava operaattori hoitelee asiaa eteenpäin.

Numeronsiirto ja irtisanominen ovat kaksi eri asiaa. Kun numeronsiirto on oikeasti finaalissa, niin vasta silloin sopimus sekä laskutus päättyy. Palveluita ei tule siis irtisanoa prosessin ollessa käynnissä, vaan vastaanottava operaattori hoitelee asiaa eteenpäin.

 

Liittymänvaihtosopimuksen tein toisen kilpailevan operaattorin kanssa hyvissä ajoin jo elokuulla ja elisa sai tietää tulevasta operaattorin vaihdosta syyskuun alkupuolella, koska sieltä tuli kilpailevia tarjouksia ja joku myös soitti tarjouksen kanssa. eli kaiken lakien mukaan liittymä on laillisesti siirtynyt kilpailijalle 13.9.23 mutta elisa yrittää maksattaa minulla koko syyskuun alusta loppuun. Varmaan tämäkin selvitys kirvoittaa lisäkysymyksiä koska luetun ymmärtäminen on nykypäivänä katoava luonnonvara. “Ota asiakaspalveluun yhteyttä”! vielä siitäkin joudun maksamaan jonotettuani pitkän ajan. Takaisinsoittopyyntö ei tietenkään toimi kokeiltuani sitä, vaikka ei se edes ole mikään uutinen elisan palveluiden ollessa kyseessä.

Olen onnellinen päästessäni eroon elisasta kunhan olen saanut selvitettyä tämän elisan sössimän laskuhässäkän., rehellinen kotimainen palveluntarjoaja, pöh!


EDIT: 20.9.2023 // Muokattu asiattomuudet pois. - Ilponen

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +9

Laskutus hoituu kuitenkin automaatiolla, ja nuo liittymät laskuttuu kuukausiveloitteisesti. Sen takia siitä on tullut se koko kuukauden lasku yhdellä kertaa. 🤔 Asiakaspalvelussa tää saadaan helposti hoidettua. Meidän asiakaspalveluun voi ottaa yhteyttä myös chatin tai somen kautta niin ei tule siitäkään mitään lisämaksua. Pidetään myös keskustelu täällä asiallisena @Nanook. 😊

Osallistu keskusteluun