Ulkomailla Kanadassa. Älypuhelin iPhone 12 Mini hienosti verkossa, mutta puhelimella ei voittaa eikä vastaanottaa puheluita. Tarjolla on neljän mobiilioperaattorin verkot, puhelimen verkonvalinta automaattitilassa ja puhelin valinnut verkon, jonka kanssa Elisalla ei ole roaming-sopimusta.
Puhelimen käyttöliittymästä ei mitenkään näe, etteivät puhelut tule läpi. Netti käytössä hotellin ilmaisen WLAN-verkon kautta, ei mobiilidatalla. Vasta kun kokeilee itse soittaa, huomaa ongelman. Ongelma ratkeaa, kun pakottaa puhelimen sellaisen operaattorin verkkoon, jonka kanssa Elisalla on sopimus.
Onko todella niin, että automatiikka ei voi olla tässä kohdin fiksumpi? Eli puhelin käyttäisi ulkomailla vain niiden operaattoreiden verkkoja, joiden kanssa Elisalla on sopimus? Sehän olisi sellaista älyä, jota juuri älyPUHELIMELTA odottaisi. Jos tämä ei ole mahdollista, voisiko Elisa parantaa tiedotustaan. Aina kun saapuu uuteen maahan ja avaa puhelimen, saa Elisalta tervetulotekstiviestin, jossa mm. mobiilidatan hinnat. Voisiko siinä viestissä jatkossa myös kertoa, millä operaattoreilla kyseisessä maassa voi soittaa, vastaanottaa puheluita ja käyttää mobiilidataa.
