F.A.Q.

Palvelunumerot, palveluviestit ja mobiilimaksut - Usein kysytyt kysymykset

  • 22 December 2021
  • 2 kommenttia
  • 2450 katselukerrat

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Liittymälläsi on mahdollista käyttää lisämaksullisia palveluita. Tällaisia palveluita ovat esimerkiksi palvelunumerot, palvelutekstiviestit ja mobiilimaksut. Näiden palveluiden käytölle on mahdollista asettaa rajoituksia.

Palvelunumerot ovat erillishinnoiteltuja numeroita, joihin soittaminen ei sisälly liittymäsi kuukausihintaan. Puhelun hinta vaihtelee numeron mukaan ja on palveluntarjoajan asettama.

Palvelutekstiviestit ovat lisämaksullisia SMS- tai MMS-viestejä. Kuten palvelunumeroissa, myöskään palvelutekstiviestit eivät kuulu liittymäsi kuukausimaksuun.

Mobiilimaksu tarkoittaa palveluiden tai sovellusten ostamista liittymälläsi. Ostaminen voi tapahtua esimerkiksi verkkosivuilla, sovelluksen kautta tai esimerkiksi puhelimesi sovelluskaupasta.

 

Palvelunumerot


Laskullani on veloituksia palvelunumeroista. Mistä löydän lisätietoa?

  • Puhelinlaskullasi on mukana erittely, josta selviää kaikki kyseisen kuukauden aikana soitetut puhelut palvelunumeroihin. Myös oman puhelimen puheluloki kannattaa tarkistaa, josta löydät puhelimellasi soitetut puhelut.

Mistä voin tarkistaa kuluvan kuukauden erittelyn palvelunumeroihin soitoista?

  • Löydät kuluvan kuukauden erittelyn OmaElisasta. Erittelyssä on erikseen listattu esim. puhelut matkapuhelinliittymiin sekä puhelut palvelunumeroihin.

Miten voin rajoittaa tai estää soitot palvelunumeroihin?

Haluan selvittää tarkemmin laskullani näkyviä veloituksia palvelunumeroihin. Miten etenen?

Mitä ovat valtakunnalliset yritysnumerot?

  • Valtakunnalliset yritysnumerot voivat olla esimerkiksi yritysten asiakaspalvelunumeroita. Puheluita valtakunnallisiin yritysnumeroihin ei voi estää tai rajoittaa estoluokilla. Näihin soittaminen ei sisälly liittymäsi kuukausimaksuun. Lisätietoa eri yritysnumeroiden hinnoista löydät täältä!

 

Palvelutekstiviestit

 

Laskullani on veloituksia palvelutekstiviesteistä. Mistä löydän lisätietoa?

  • Kuten palvelunumeroihin soittamisen osalta, myös palvelutekstiviesteistä tulee laskun mukana erittely, josta selviää kyseisen kuukauden palvelutekstiviestit ja palveluntarjoaja.

Miten voin rajoittaa tai estää palvelutekstiviestit liittymältä?

  • Voit valita nimissäsi olevalle liittymälle haluamasi estoluokan OmaElisan kautta.

Minulla on kysyttävää palvelutekstiviestiin liittyvästä veloituksesta. Miten toimin?

Mitä ovat kestotilaukset?

  • Kestotilaus vaatii erillisen rekisteröinnin, joko verkkosivuille puhelinnumeron syöttämällä jonka jälkeen saat aktivointikoodin tekstiviestitse, tai suoraan tekstiviestillä. Kestotilaukset ovat usein viikottain tai kuukausittain toistuvia samansuuruisia veloituksia. Kestotilauksista tulee useimmiten säännöllisesti esim. tekstiviesti puhelimeen, jonka myötä veloitus muodostuu laskulle.

Miten voin lopettaa kestotilauksen?

  • Kestotilauksen voi lopettaa kyseisen palveluntarjoajan kautta. Yleensä lopettaminen onnistuu laittamalla viesti STOP numeroon, josta palvelutekstiviesti on tullut. Toinen vaihtoehto on ottaa yhteys suoraan palveluntarjoajaan. Huomioithan, että kestotilauksen jälkeen lisätty palvelutekstiviestien esto ei lopeta olemassa olevaa kestotilausta kokonaan. Jos estot poistetaan, voi veloitukset jatkua sen jälkeen, jos kestotilausta ei ole lopetettu.

 Mobiilimaksut

 

Mitä ovat mobiilimaksut?

  • Mobiilimaksut ovat tuotteiden tai palveluiden tilauksia, jotka on maksettu liittymälläsi ja ne veloitetaan jälkikäteen puheliittymäsi kuukausilaskulla

Mihin mobiilimaksua voi käyttää?

  • Yleisimmät käyttötarkoitukset ovat HSL-mobiililiput, Google Play-kaupan ostokset tai esim. TV-äänestysten, digitaalisten lehtien tilauksen ja autorekisterihakujen maksaminen

Miten voin maksaa Google Playssa tehdyt ostokset mobiilimaksuna?

Miten mobiilimaksu näkyy puhelinlaskullani?

  • Mobiilimaksuna maksetut ostokset näkyvät laskulla rivillä “Ostot verkkopalveluista”. Tarkemmat tiedot ostotapahtumasta löytyy laskun erittelystä.

Miten voin estää mobiilimaksut?

  • Mobiilimaksut voi estää Tekstiviesti- ja mobiilimaksuestoilla. Estoluokista Ajanviete-esto (P3), Asiointiesto (P2) ja Hyötyesto (P1)  estävät mobiilimaksut. Tutustu estoluokkiin tarkemmin tästä linkistä!

Onko mobiilimaksun veloituksissa enimmäismäärää?

  • Kertaostos voi olla maksimissaan 50 euroa. Maksimissaan ostoja voi tehdä 300 eurolla kuukaudessa.

Minulla on kysyttävää laskulta löytyvästä mobiilimaksun veloituksesta. Miten etenen?

  • Laskun erittelyosasta löydät tiedot kyseisen mobiilimaksun palveluntarjoajasta sekä tarkemmat hintatiedot. Voit tehdä selvityspyynnön Elisalle, jos esimerkiksi laskulla veloitettava mobiilimaksu on summaltaan yllättävän suuri tai et ole saanut mobiilimaksulla maksamiasi, laskulla veloitettuja palveluita.

    Jos sinulla on muuta kysyttävää tilatusta palvelusta tai ostosta, ole yhteydessä suoraan palveluntarjoajaan.

2 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +3

Mielenkiinnosta kysyn, mitä eroa on asioinnilla ja hyödyllä - siis mitä esimerkiksi ovat hyötypalvelut?

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

Mielenkiinnosta kysyn, mitä eroa on asioinnilla ja hyödyllä - siis mitä esimerkiksi ovat hyötypalvelut?

Hyötyesto:

Estää soittamisen esim. aikataulu-, tiedotus- ja pankkipalveluihin. Estää myös soittamisen taksikeskukseen ja numerotiedusteluihin sekä numerotiedustelujen yhdistämispalveluiden käytön. Sisältää eston aikuisviihde-, ajanviete- ja asiointinumeroihin. Samat myös tekstiviestien osalta, jos on valinnut viesteille hyötyeston.

 

Asiointiesto:

Estää puhelut esim. lento- ja laivayhtiöiden asiakaspalvelunumeroihin sekä osallistumisen mielipidemittauksiin ja puhelinlahjoituksiin. Estää myös tilauspalveluiden käytön (esim. juoma- tai elintarvikeautomaatit) sekä pizza- ja matkalipputilaukset. Sisältää eston aikuisviihde- ja ajanvietenumeroihin. Samat myös tekstiviestien osalta, jos on valinnut viesteille asiointieston.

Osallistu keskusteluun