Vastattu

Puhelinliittymien upload-nopeudet Verkkokaupassa

  • 17 January 2022
  • 35 kommenttia
  • 1527 katselukerrat

Käyttäjätaso 7

Verkkokaupassa liittymien tiedoissa on kyllä download-nopeuksien tiedot , mutta upload-nopeuksista ei ole mitään mainintaa.

On vähän kyseenalaista markkinointia , jos liittymien tietoja ei kerrota kokonaisuudessaan. Nykyään ihmiset käyttävät paljon pilvipalveluita puhelimillaan ja silloin liittymää valittaessa pitää olla kaikki tarpeelliset tiedot saatavilla. Ei se riitä , että sopimusehdoista pitää niitä upload-tietoja erikseen kaivaa.

Saisitteko korjattua pikimmiten??

PS. Näyttäisi sama puute olevan myös mobiililaajakaistoissa.

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Lautturi 25 January 2022, 11:11

Katso alkuperäinen viesti

35 kommenttia

Käyttäjätaso 7

Eikö tuoltakin pysty jotenkin arvioimaan eri puheliittymien lähetysnopeudetkin suurinpiirtein?

https://elisa.fi/attachment/content/Palvelukuvaus-Saunalahti-Mobiililaajakaista.pdf

Löytyy  kohdasta: Nopeuden vaihteluvälit verkon tekniikan mukaan:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/matkapuhelinliittymat/ohje/verkon-nopeudet/

Käyttäjätaso 7

Eikö tuoltakin pysty jotenkin arvioimaan eri puheliittymien lähetysnopeudetkin suurinpiirtein?

https://elisa.fi/attachment/content/Palvelukuvaus-Saunalahti-Mobiililaajakaista.pdf

Löytyy  kohdasta: Nopeuden vaihteluvälit verkon tekniikan mukaan:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/matkapuhelinliittymat/ohje/verkon-nopeudet/

Kyllä pystyy enkä ole itsestäni huolissaan. Osaan nuo sopimusehdot riittävän hyvin ihan ulkomuistista.

Kyse on siitä , että kun tavantallaaja menee Elisan Verkkokauppaan ostoksille , niin siellä liittymien tiedoissa pitää olla kaikki päätökseen vaikuttavat tiedot suoraan nähtävillä ilman , että jotakin pitää kaivella sopimusehdoista erikseen. Suurin osa tavantallaajista ei edes löydä Elisan sopimusehtoja , sillä sen verran hyvin ne on piilotettu.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

Hyvä nosto! Laitetaas tietoa eteenpäin tällaisesta 😊

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Verkkokaupassa liittymien tiedoissa on kyllä download-nopeuksien tiedot , mutta upload-nopeuksista ei ole mitään mainintaa.

On vähän kyseenalaista markkinointia , jos liittymien tietoja ei kerrota kokonaisuudessaan. Nykyään ihmiset käyttävät paljon pilvipalveluita puhelimillaan ja silloin liittymää valittaessa pitää olla kaikki tarpeelliset tiedot saatavilla. Ei se riitä , että sopimusehdoista pitää niitä upload-tietoja erikseen kaivaa.

Saisitteko korjattua pikimmiten??

PS. Näyttäisi sama puute olevan myös mobiililaajakaistoissa.

 

Itseasiassa et edes tiedä mikä upload-kaista on kun ostat liittymää, vaikka katsoisit sopimusehtoja. Samoja 100M tai 200M liittymiä myydään eri upload-kaistoilla. Tämä täydellinen nopeustieto ml. upload-nopeus olisi ehdottoman tärkeää kertoa aina liittymää ostaessa verkkokaupassa. Hyvä @Lautturi jos saatte tämän asian korjattua!

Käyttäjätaso 7

Itseasiassa et edes tiedä mikä upload-kaista on kun ostat liittymää, vaikka katsoisit sopimusehtoja. Samoja 100M tai 200M liittymiä myydään eri upload-kaistoilla. Tämä täydellinen nopeustieto ml. upload-nopeus olisi ehdottoman tärkeää kertoa aina liittymää ostaessa verkkokaupassa.

Sanos muuta. Ei ole järin mukavaa ostaa sikaa säkissä. :kissing:

Tosin Verkkokaupassa on enää uusmyynnissä Tarkka 1M , Huoleton 10M , Huoleton 5G 300M , Huoleton 5G 600M ja Huoleton 5G 1000M vanhoille asiakkaille ja operaattorin vaihtajille lisäksi Huoleton 200M (ja Huoleton 5G 300M ja Huoleton 10M alennettuun hintaan). Siis 100M-liittymiä puhelimeen saanee vain tiskin alta , jos saa.

Siitä huolimatta on aika falskia , että liittymien tietoja ei kerrota kokonaisuudessaan.

Käyttäjätaso 7

Hyvä nosto! Laitetaas tietoa eteenpäin tällaisesta 😊

Onko asiaan tulossa mitään korjausta???

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Itse tulkitsen, että liittymät ovat symmetrisiä: eli 5G-liittymille luvataan 10 M / 10 M ja loppu on sitten sitä asiakkaan kokemaa lisäarvoa. 

Käyttäjätaso 7

Itse tulkitsen, että liittymät ovat symmetrisiä: eli 5G-liittymille luvataan 10 M / 10 M ja loppu on sitten sitä asiakkaan kokemaa lisäarvoa. 

Joo semmoisethan ne nopeuksien vaihteluvälien minimit sopimusehdoissa ovat kaikilla 5G-liittymillä paitsi , että upload alkaa 3Mbit/s. Sitä taustaa vasten on vähän erikoista , että ylipäätään myydään erilaisia 5G-liittymiä , kun käytännön nopeudet on kuitenkin aika samanlaisia. :blush:

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

tässä asiassa voisi kysyä mitkä ovat lataus- ja prepaid liittymien nopeusprofiilit, erityisesti se 200 Mbit/s, ja myös 100Mbit/s. ei siis kerrottaisi pelkkiä downllink nopeuksia.

https://lataa.elisa.fi/

linkki jota on vaikea löytää:

https://elisa.fi/attachment/content/Palvelukuvaus-Saunalahti-Mobiililaajakaista.pdf

Käyttäjätaso 7

tässä asiassa voisi kysyä mitkä ovat lataus- ja prepaid liittymien nopeusprofiilit, erityisesti se 200 Mbit/s, ja myös 100Mbit/s. ei siis kerrottaisi pelkkiä downllink nopeuksia.

https://lataa.elisa.fi/

linkki jota on vaikea löytää:

https://elisa.fi/attachment/content/Palvelukuvaus-Saunalahti-Mobiililaajakaista.pdf

Ei se kovin vaikeata ole. Googleen: Elisan nopeudet, Ylimmästä eteenpäin, kaksi klikkausta ja perillä ollaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/sopimusehdot/ohje/sopimusehdot/ ← löytyy tuosta kokoelmasta.

 

Käyttäjätaso 7

Joo itse kyllä löydän sopimusehdot ja varmaan Yhteisön vakikäyttäjistä valtaosa ihan helposti.

Itse olen huolissani tavantallaajista , jotka ensimmäistä kertaa ovat ostamassa Elisan liittymää. Epäilen , että aniharva edes vaivautuu etsimään mitään sopimusehtoja , vaan tekee päätöksensä Verkkokaupan tietojen perusteella. Silloin olisi toivottavaa , että Verkkokaupassa kerrottaisiin liittymistä kaikki olennainen eikä vain valikoiden operaattorille edullisia asioita. Kyllä se upload-nopeus on nykyään ihan yhtä tärkeä kuin download-nopeuskin.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +8

Kyllähän lähetysnopeus on jo hyvin pitkään ollut tärkeä asia, josta tieto totisesti tulisi aina olla selkeästi ja helposti näkyvissä osana liittymäinfoa. Ei ole yhdentekevää, kuinka sukkelaan muun muassa erinäiset pika- tai sähköpostiviestit liitteineen pystyvät reissaamaan käyttäjän laitteilta sisältöjen vastaanottajille päin.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

Tähän saatiin nyt vastaus, että palautetta aiheesta on aikaisemminkin tullut ja pidetään homma mielessä 👍 Toistaiseksi kuitenkin tuotekortit tulevat näyttämään entisiltä verkkokaupassamme.

Käyttäjätaso 7

Tähän saatiin nyt vastaus, että palautetta aiheesta on aikaisemminkin tullut ja pidetään homma mielessä 👍 Toistaiseksi kuitenkin tuotekortit tulevat näyttämään entisiltä verkkokaupassamme.

Niinpä niin. On se sitten kummallista , ettei niitä liittymän tietoja haluta Verkkokauppaan julkistaa. Onhan ne sopimusehdoissa , mutta harva jaksaa niitä sieltä kaivaa ostotilanteessa.

Mitähän mieltä kuluttajaviranomaiset ovat tällaisesta tietojen pimityksestä?

PS. Noissa tuotekorteissa näyttäisi olevan ainakin 5G-liittymien osalta jokin koodivirhe. Saisitteko edes ne korjattua???

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Eihän tuossa mitään pimitetä:

Mobiililaajakaistalle (100 M) on esitetty seuraava nopeuden vaihteluväli: Arvioitu nopeus 4G-verkossa 5-100 Mbit/s (3G-verkossa 0,4-35 Mbit/s)

Kaapelimodeemiyhteydelle (M) : Yhteysnopeuden vaihteluvälit (Mbit/s): Lataus 150M 100-150, normaalinopeus 135 ja Lähetys 10M 7-10 normaalinopeus 9M.

 

Kuituyhteydelle (M): Lataus 150M 105-150, normaalinopeus 135M ja Lähetys 50M 30-50 normaalinopeus 45M.

 

Eli mobiililaajakaistassa ei ole eritelty lataus ja lähetysnopeutta, joten tarjolla on 5M / 5M liittymä. Paitsi, että Elisa rikkoo tässä kuluttajan suojaan liittyvää lainsäädäntöä virheellisen tiedon jakamisesta ja liittymät ovat oikeasti 5M / 3M liittymiä. Hyi hyi. Elisa myös halveksii kuluttajaa (ks. yllä oleva Elisan edustajan vihreällä merkitty viesti)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Tähän saatiin nyt vastaus, että palautetta aiheesta on aikaisemminkin tullut ja pidetään homma mielessä 👍 Toistaiseksi kuitenkin tuotekortit tulevat näyttämään entisiltä verkkokaupassamme.

 

Kerrotko sitten mistä kuluttaja saa tiedon millaisen liittymän on ostamassa, jos täydellisiä nopeustietoja ei kerrota ostajalle verkkokaupassa?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

On ne Teliallakin kaivamisen takana, vaikutti ihan ok UL kaistoilta kyllä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

On ne Teliallakin kaivamisen takana, vaikutti ihan ok UL kaistoilta kyllä, pikaisella vilkaisulla noin 100% enemmän UL kaistaa kuin Elisalla.

 

Käyttäjätaso 7

On ne Teliallakin kaivamisen takana, vaikutti ihan ok UL kaistoilta kyllä.

Juu niinhän ne on.

Telialla tosin voisi ihan kilpailumielessä olla etulyöntiasema julkistaa Kaupassa myös upload-nopeudet. Näyttäisi ainakin hitaimmilla liittymillä olevan selvästi korkeammat upload-nimelliset. No ne todelliset käytännön nopeudet onkin sitten eri asia.

Olisikohan tässä yksi syy Elisalla olla julkistamatta upload-nopeuksia , kun ei näytä kilpailijaan nähden edulliselta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

On ne Teliallakin kaivamisen takana, vaikutti ihan ok UL kaistoilta kyllä.

 

Telialla ei sentään ole tulkinnan varaa mitä on ostamassa. Aika säälittävä toi uppinopeus on kun se on vain 10 Mbps Elisan 100M 4G-liittymässä. Ymmärrän tavallaan, jos sitä ei kehdata kertoa asiakkaalle.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

 

PS. Noissa tuotekorteissa näyttäisi olevan ainakin 5G-liittymien osalta jokin koodivirhe. Saisitteko edes ne korjattua???

Tässä noita 5G liittymien tuotekortteja tutkailin niin ei itselle ainakaan silmään sattunut virhettä niin pystytkö pikkaisen avaamaan millanen koodivirhe siellä on niin selevitellään? :thinking:

Käyttäjätaso 7

 

PS. Noissa tuotekorteissa näyttäisi olevan ainakin 5G-liittymien osalta jokin koodivirhe. Saisitteko edes ne korjattua???

Tässä noita 5G liittymien tuotekortteja tutkailin niin ei itselle ainakaan silmään sattunut virhettä niin pystytkö pikkaisen avaamaan millanen koodivirhe siellä on niin selevitellään? :thinking:

Olet @JJesseJ  päivän myöhässä. Vika korjattiin jo eilen. :blush:
 

Siis kortin yläreunassa näkyi vain html-koodia tekstin ja nappuloiden asemesta ja ilmeisesti jokin merkki koodiriviltä puuttui  , kun selain ei näyttänyt sivua oikein.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Tarkastin nyt palvelukuvauksen, joka löytyy sivun alareunasta linkin Sopimusehdot kautta, Elisa- ja Saunalahti-liittymien sopimusehdot ⋁ Palvelukuvaus Saunalahti Mobiililaajakaista.

Palvelukuvauksesta puuttuu melkein puolet Elisan myymien mobiilipalveluiden tiedoista!

Palvelukuvauksesta puuttuvista palveluista kahden nopeus on mainittu Elisan Prepaid-kaupassa. Yhdeksälle liittymälle/palvelulle ei löydy nopeustietoa yhtään mistään. Ei palvelukuvauksesta eikä liittymän omalta sivulta.

 

liittymä tai palvelu enimmäisnopeus tieto
palvelu-
kuvauksessa
Prepaid ? / ? Mbit/s puuttuu
Tarkka 1M 1 / ? Mbit/s puuttuu
Latausliittymä 4G 50M 50 / ? Mbit/s puuttuu
Rajoitukseton 4G 100 / ? Mbit/s puuttuu
Nettikuukausi 4G+ 200 / ? Mbit/s puuttuu
Nettiviikko 4G+ 200 / ? Mbit/s puuttuu
Rajoitukseton 5G 300 / ? Mbit/s puuttuu
Nettikuukausi 5G 300 / ? Mbit/s puuttuu
Turbo 5G 600 / ? Mbit/s puuttuu
Laitenetti Mini 0,128 / 0,128 Mbit/s puuttuu
Laitenetti S 0,128 / 0,128 Mbit/s  
Laitenetti M 0,256 / 2 Mbit/s  
Huoleton 10M 10 / 2 Mbit/s  
Laitenetti Max 0,128 / 5 Mbit/s puuttuu
Laitenetti L 0,5 / 5 Mbit/s  
Mobiililaajakaista Tablet 4G 50 / 10 Mbit/s  
Mobiililaajakaista 4G 100M 100 / 50 Mbit/s  
Huoleton 5G 300M 300 / 50 Mbit/s  
Mobiililaajakaista 5G 300M 300 / 50 Mbit/s  
Huoleton 5G 600M 600 / 50 Mbit/s  
Mobiililaajakaista 5G 600M 600 / 50 Mbit/s  
Huoleton 5G 1000M 1000 / 50 Mbit/s  
Mobiililaajakaista 5G 1000M 1000 / 50 Mbit/s  

 

Lisäksi Mobiililaajakaista Tablet 4G liittymän nopeus on verkkokaupassa väärin. Verkkokauppa väittää 100 Mbit/s, kun palvelukuvauksessa sen enimmäisnopeus on 50/10 Mbit/s.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

 

PS. Noissa tuotekorteissa näyttäisi olevan ainakin 5G-liittymien osalta jokin koodivirhe. Saisitteko edes ne korjattua???

Tässä noita 5G liittymien tuotekortteja tutkailin niin ei itselle ainakaan silmään sattunut virhettä niin pystytkö pikkaisen avaamaan millanen koodivirhe siellä on niin selevitellään? :thinking:

Olet @JJesseJ  päivän myöhässä. Vika korjattiin jo eilen. :blush:
 

Siis kortin yläreunassa näkyi vain html-koodia tekstin ja nappuloiden asemesta ja ilmeisesti jokin merkki koodiriviltä puuttui  , kun selain ei näyttänyt sivua oikein.

Jahas! No mutta hyvä, että tuo saatiin korjattua noinkin nopeasti! Kiitos sulle huomiosta :blush:

Osallistu keskusteluun