Vastattu

Puheluerittely

  • 8 August 2022
  • 7 kommenttia
  • 285 katselukerrat

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

Olen pitkään miettinyt sellaista asiaa, että miksi 0800 alkuiset numerot joihin välillä soittaa niin näy ollenkaan puheluerittelyssä?

Toki puhelut ovat ilmaisia 0800 alkuisiin, mutta olisi mielestäni silti kiva jos ne näkyisi puheluerittelyssä. OmaElisassa on sellainen kohta kuin “Liittymän käytön seuranta” ja siellä Puhelut kohta. Näkee myös OmaElisa sovelluksesta nuo erittelyt. 

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi irritus 8 August 2022, 21:47

Katso alkuperäinen viesti

7 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Siksi, että ilmaisnumeroiden erittely on lailla kielletty. Laki sähköisen viestinnän palveluista 134 § Laskun erittely ja yhteyskohtainen erittely:

Laskun yhteyskohtainen erittely ei saa sisältää maksuttomien palvelujen välitystietoja.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

Siksi, että ilmaisnumeroiden erittely on lailla kielletty. Laki sähköisen viestinnän palveluista 134 § Laskun erittely ja yhteyskohtainen erittely:

Laskun yhteyskohtainen erittely ei saa sisältää maksuttomien palvelujen välitystietoja.

Ok. Tuosta sanasta palvelujen välitystiedot tulee itselleni mieleen tekstiviestien välitystiedot eli ne mistä näkee onko tekstiviesti mennyt perille...jotenkin harjaanjohtava sanamuoto tuossa

Käyttäjätaso 7

Siksi, että ilmaisnumeroiden erittely on lailla kielletty. Laki sähköisen viestinnän palveluista 134 § Laskun erittely ja yhteyskohtainen erittely:

Laskun yhteyskohtainen erittely ei saa sisältää maksuttomien palvelujen välitystietoja.

Ok. Tuosta sanasta palvelujen välitystiedot tulee itselleni mieleen tekstiviestien välitystiedot eli ne mistä näkee onko tekstiviesti mennyt perille...jotenkin harjaanjohtava sanamuoto tuossa

Hmmm…

Tekstiviestien välitystiedot (se että viesti on mennyt perille) ei näy laskulla. Laskulla näkyy vain siltäosin onnistuneet viestit ja puhelut.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Siksi, että ilmaisnumeroiden erittely on lailla kielletty. Laki sähköisen viestinnän palveluista 134 § Laskun erittely ja yhteyskohtainen erittely:

Laskun yhteyskohtainen erittely ei saa sisältää maksuttomien palvelujen välitystietoja.

Ok. Tuosta sanasta palvelujen välitystiedot tulee itselleni mieleen tekstiviestien välitystiedot eli ne mistä näkee onko tekstiviesti mennyt perille...jotenkin harjaanjohtava sanamuoto tuossa

  • Välitystietoja ovat esimerkiksi puhelinnumero, sähköpostiosoite sekä IP-osoite. Välitystiedot ovat tietoja, joita käsitellään viestintäverkoissa viestien siirtämiseksi, jakelemiseksi tai tarjolla pitämiseksi ja jotka ovat yhdistettävissä tilaajaan tai käyttäjään.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

Siksi, että ilmaisnumeroiden erittely on lailla kielletty. Laki sähköisen viestinnän palveluista 134 § Laskun erittely ja yhteyskohtainen erittely:

Laskun yhteyskohtainen erittely ei saa sisältää maksuttomien palvelujen välitystietoja.

Ok. Tuosta sanasta palvelujen välitystiedot tulee itselleni mieleen tekstiviestien välitystiedot eli ne mistä näkee onko tekstiviesti mennyt perille...jotenkin harjaanjohtava sanamuoto tuossa

Hmmm…

Tekstiviestien välitystiedot (se että viesti on mennyt perille) ei näy laskulla. Laskulla näkyy vain siltäosin onnistuneet viestit ja puhelut.

Tiedän, mutta silti mielestäni aivan väärä sanamuoto valittu tuohon lakiin. Pitäisi olla joku muu järkevämpi

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

Siksi, että ilmaisnumeroiden erittely on lailla kielletty. Laki sähköisen viestinnän palveluista 134 § Laskun erittely ja yhteyskohtainen erittely:

Laskun yhteyskohtainen erittely ei saa sisältää maksuttomien palvelujen välitystietoja.

Ok. Tuosta sanasta palvelujen välitystiedot tulee itselleni mieleen tekstiviestien välitystiedot eli ne mistä näkee onko tekstiviesti mennyt perille...jotenkin harjaanjohtava sanamuoto tuossa

  • Välitystietoja ovat esimerkiksi puhelinnumero, sähköpostiosoite sekä IP-osoite. Välitystiedot ovat tietoja, joita käsitellään viestintäverkoissa viestien siirtämiseksi, jakelemiseksi tai tarjolla pitämiseksi ja jotka ovat yhdistettävissä tilaajaan tai käyttäjään.

Minä laittaisin tuon muotoon “Laskun yhteyskohtainen puheluerittely ei saa sisältää maksuttomien palvelujen puheluerittelyjä. Minun mielestäni puheluerittely ei ole millään tavalla välitystieto. Tekstiviestistä, multimediaviestistä ja sähköpostiviestistä tulee kyllä välitys ja toimitustieto milloin viesti on perillä.

Käyttäjätaso 7

Minä laittaisin tuon muotoon “Laskun yhteyskohtainen puheluerittely ei saa sisältää maksuttomien palvelujen puheluerittelyjä. Minun mielestäni puheluerittely ei ole millään tavalla välitystieto. Tekstiviestistä, multimediaviestistä ja sähköpostiviestistä tulee kyllä välitys ja toimitustieto milloin viesti on perillä.

Niinpä.

Ei muuta kun laitat lakimuutosehdotuksen Liikenne- ja viestintäministeriölle. 😉

Osallistu keskusteluun