Skip to main content

RCS, MMS ja mobiilitunnistautuminen MultiSIM-liittymässä

  • September 20, 2025
  • 4 kommenttia
  • 112 katselukerrat

Vaihdoin kesällä puhelimen uuteen ja siirsin vanhassa hyvin toimineen sim-kortin vanhasta uuteen. Liittymä on Saunalahden akoina otettu MultiSIM-liittymä pääliittymällä ja kahdella sivukortilla. Nyt pääliittymästä ei pysty lähettämään eikä vastaanottamaan MMS-viestejä ja RCS-viestit lähtevät kortin teknisellä puhelinnumerolla, ei päänumerolla. Myös mobiilitunnistautumisen kanssa on ongelmaa, sillä tunnistuspyynnöt joko eivät tule puhelimeen perille taikka ne tulevat monta minuuttia myöhässä.

Vaikuttaa siis siltä, että yrityksistä huolimatta puhelin rekisteröityy verkkoihin ja palveluihin tuolla teknisellä numerolla varsinaisen päänumeron sijaan ja siksi palvelut eivät toimi.

MMS-asetukset sun muut asetukset näyttäisivät olevan ojeiden mukaisesti oikein.

Puhelut ja SMS-viestit sen näyttävät toimivan normaalisti.

Kokeilin SIM-korttia vielä uudelleen vanhassa puhelimessa, mutta sielläkin ainakin RCS näytti kytkeytyvän tekniseen numeroon.

Muuta mahdollisesti vaikuttavaa: Liittymää päivitettiin muutama kuukausi sitten. (Toukokuu?) Sen jälkeen ainakin mobiilitunnistautuminen toimi vielä vanhassa puhelimessa ja RCS näyttäisi myös toimineen.

Uusi puhelin: OnePlus 12 ja OxygenOS 15
Vanha puhelin: OnePlus Nord 2T ja OxygenOS 14

4 kommenttia

Burnett
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+16
  • OmaYhteisön moderaattori
  • September 22, 2025

Kuulostaa siltä, että liittymäsi olisi hyvä tarkistuttaa ja tehdä asiasta mahdollisesti vikailmoitus. Nuo Multisim-liittymät sisältävät oman teknisen toteutuksen, joka vaikuttaa todennäköisesti nyt kokemiisi ongelmiin. 🤔

Tavoitat häiriöilmoitukset puhelimitse ja voit jättää myös soittopyynnön: https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/ . 😊


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • September 23, 2025

Aika turhalta vaikuttaa Elisan asiakaspalvelu.

“Soittakaa minulle” vaihtoehto lupaa: “Arkisin klo 8-18 soitamme sinulle mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään kahden tunnin kuluessa.”

Todellisuudessa tuo käskee varaamaan soittoajan kalenterista ja ensimmäinen vapaa aika on viikon päästä! Ei hyvän tähden.

 


  • September 23, 2025

Aika turhalta vaikuttaa Elisan asiakaspalvelu.

“Soittakaa minulle” vaihtoehto lupaa: “Arkisin klo 8-18 soitamme sinulle mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään kahden tunnin kuluessa.”

Todellisuudessa tuo käskee varaamaan soittoajan kalenterista ja ensimmäinen vapaa aika on viikon päästä! Ei hyvän tähden.

 

OmaElisa on oiva vaihtoehto:

Omaelisa Tuki>Viestit ja ilmoitukset>Asiakaspalvelun viestit

>Uusi viesti>Häiriöilmoitukset


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • September 23, 2025

Saatoin saada nyt ainakin MMS-viestit ja mobiilitunnistautumisen toimimaan. Ainakin toistaiseksi. Pitää seurata.

Ongelman syynä oli luultavasti yhdistelmä: vanhan mallin MultiSIM, 5G+ -liittymä ja uusi puhelin.

Juttelin “vikatuen” kaverin kanssa ja hän oli sitä mieltä, että (vanhan) MultiSIMin ei pitäisi olla yhteensopiva 5G+:n kanssa. Tuon liittymäpäivityksen joku Elisalta mulle keväällä laittoi, kun liittymän alennushinta oli päättymässä. Ilmeisesti vanha puhelin ei kai tukenut tuota plussaa ja ehkä siksi MMS ja tunnistautuminen toimivat puhelimen uusimiseen saakka.

Kun napsautin uudesta puhelimesta ensin kokeeksi yhteyden 4G:ksi, alkoivat MMS:t kulkea ja tunnistautuminen toimia. Nyt näyttää toimivan 5G:lläkin, kunhan  asetuksista on “Itsenäinen 5G” pois päältä.

Nyt seuraan sormet ristissä, oliko tämä ratkaisu vai vain sattumaa.

Tuo RCS on vielä ratkaisematta, mutta se on kai enemmän painimista Googlen kanssa. Kävin nyt ainakin poistamassa Googlen asetuksista tuon häiritsevän teknisen numeron vahvistuksen. Koska naputtelin RCS-asetuksia niin monta kertaa, joudun nyt odottelemaan huomiseen ennen kuin näen, auttaako.