Skip to main content
Vastattu

Tarpeettomien kalliiden liittymien myynti ikäihmisille

  • March 19, 2023
  • 7 kommenttia
  • 830 katselukerrat

Hei,

Tässä yhteenvetoa miten Elisa Mikkelin myymälä on toiminut ikäihmistä kohtaan, myymällä tarpeettomia liittymiä ja palveluita.

Kohta 90 vuotiaalle henkilölle myyty:

-puhelimeen 5G rajaton 300MB puhelinliittymä, vaikka henkilöllä käytössä Doro näppäinpuhelin, miniminetti olisi riittänyt kuvaviesteihin - eikä ylipäätään käytä nettiä

-tablettiin 5G 600MB liittymä, vaikka tabletti vanha eikä tue 5G:tä, tabletin käyttö vähäistä

-Elisa viihde paketti 24kk sopimuksella, sillä perusteella, että näkee Yle Areenan (joka on ilmainen muutoinkin), yhden kerran katsonut areenaa Elisa viihteen kautta

Mielestäni yllä oleva kuvaa täydellistä iäkkään asiakkaan hyväksi käyttämistä, ilmeisesti myyjän omien tavoitteiden takia.

Tapaushan ei ole ainoaa laatuaan, koska törmätty Elisan kohdalla useaan saman tyyppiseen tapaukseen.

 

Vastaushan Elisalta on ”emme voi kommentoida yksittäistapausta” jne jne.

t.Pekhy57

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Keinotekoinen

Moikka @Peku57 ja tervetuloa OmaYhteisöön! Pahoittelut tilanteesta. Haluamme käydä tilanteen läpi, laitatko asiasta yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi -käyttäjälle? Kiitos!

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

7 kommenttia

Sokrates
  • March 19, 2023

Hei,

Tässä yhteenvetoa miten Elisa Mikkelin myymälä on toiminut ikäihmistä kohtaan, myymällä tarpeettomia liittymiä ja palveluita.

Kohta 90 vuotiaalle henkilölle myyty:

-puhelimeen 5G rajaton 300MB puhelinliittymä, vaikka henkilöllä käytössä Doro näppäinpuhelin, miniminetti olisi riittänyt kuvaviesteihin - eikä ylipäätään käytä nettiä

-tablettiin 5G 600MB liittymä, vaikka tabletti vanha eikä tue 5G:tä, tabletin käyttö vähäistä

-Elisa viihde paketti 24kk sopimuksella, sillä perusteella, että näkee Yle Areenan (joka on ilmainen muutoinkin), yhden kerran katsonut areenaa Elisa viihteen kautta

Mielestäni yllä oleva kuvaa täydellistä iäkkään asiakkaan hyväksi käyttämistä, ilmeisesti myyjän omien tavoitteiden takia.

Tapaushan ei ole ainoaa laatuaan, koska törmätty Elisan kohdalla useaan saman tyyppiseen tapaukseen.

 

Vastaushan Elisalta on ”emme voi kommentoida yksittäistapausta” jne jne.

t.Pekhy57

Sanopa muuta.

Vastaavia tapauksia on täällä Yhteisössäkin raportoitu vuosien varrella lukuisia. Aina Elisa pyytää lähettämään yksityisesti tarkempia tietoja tapauksesta ja lupaa , että toimintatapaa korjataan. No eipä ole korjattu. Eikä korjata niin kauan kuin myyjät toimivat provisiopalkalla.

PS. Mitenkäs se vanha sananlasku menikään , että “Helppoheikki myy vaikka vanhan äitinsä kunhan hinnasta sovitaan”.


  • March 19, 2023

PS. Mitenkäs se vanha sananlasku menikään , että “Helppoheikki myy vaikka vanhan äitinsä kunhan hinnasta sovitaan”.

Helppoheikkien ohjepankkiin kuuluu myös toinen vanha sanonta: “On moraalisesti väärin antaa helposti huijattavien pitää rahansa”.

Meidän muiden osaksi jää huolehtia siitä, että emme itse eikä läheisemme kuulu tuohon “helposti huijattavien” osastoon.


Forum|alt.badge.img+21
  • Elisalainen
  • Vastaus
  • March 20, 2023

Moikka @Peku57 ja tervetuloa OmaYhteisöön! Pahoittelut tilanteesta. Haluamme käydä tilanteen läpi, laitatko asiasta yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi -käyttäjälle? Kiitos!


Rokha
Forum|alt.badge.img+9
  • Tietäjä
  • March 20, 2023

Paras ohje minkä ikäihmiselle voi antaa on kierrä operaattorien putiikit kaukaa. Toimii vallan mainiosti.

Itsekin kierrän vaikka en mikään vanhus olekkaan. En vaan jaksa sitä että koitetaan myydä kaikkea mitä en edes tarvitse eivätkä ymmärrä jos sanoo en tarvitse. Silti vängätään mite hyvä se kuule ois jos kuitenkin ottaisit.


Forum|alt.badge.img+16
  • Tietopankki
  • March 21, 2023

Yksi tehokas keino operaattorin pakkomyyntiin on sanoa, että teidän liittymä ei toimi kotonani. Kyllä loppuu tuputtaminen nopeasti.


tontze
Forum|alt.badge.img+19
  • Superstara
  • March 21, 2023

Paras ohje minkä ikäihmiselle voi antaa on kierrä operaattorien putiikit kaukaa. Toimii vallan mainiosti.

Itsekin kierrän vaikka en mikään vanhus olekkaan. En vaan jaksa sitä että koitetaan myydä kaikkea mitä en edes tarvitse eivätkä ymmärrä jos sanoo en tarvitse. Silti vängätään mite hyvä se kuule ois jos kuitenkin ottaisit.

Kyllä minä joskus huvittelen tarjoamalla 10€/kk siitä 300M liittymästä, samalla tavalla jankaten. Ei ole tarvinnut vielä ottaa :D Mikä toki on sinällänsä harmi että ehkä voisin ottaa tuolla 10€ hinnalla...


Skogis
Forum|alt.badge.img+4
  • Vakiokalustoa
  • May 27, 2023

@Peku57 aloitti tämän keskustelun sanoen mm. “Tapaushan ei ole ainoaa laatuaan, koska törmätty Elisan kohdalla useaan saman tyyppiseen tapaukseen.”

Omakohtaisesti olen Elisan ja toistenkin tahojen “myyntitykkien” yrittävän harrastaa huomattavaa edustamansa yhtiön tuotteiden ylimyyntiä - ilmeisesti provision toivossa. Vasta huomattuaan -  joskus ei sittenkään - keskustelukumppanin tuntevan esittämäänsä asiaa ottavat hieman toisenlaista asennetta.

Näinpä kun 70:ää käyvä henkilö joutui muuttamaan entisestä 80-luvun varusteisesta vasta peruskorjattuun huoneistoon, hänellä oli toinen sormi suussa (ja toinen… hm…) television verkkoyhteyden (ja modernien valaisinkoskettimien ym.) kanssa. Meni sitten paikalliseen Elisan myymälään, jossa selitti omin sanoin eikä ilmeisestikään aivan asiantuntemuksella tilanteensa. Myyjä kirjoitti onneksi hänelle paperille “tarvelistan” kotinsa netin ja viihteen aikaansaamiseksi. Soitettuaan minulle (piti minua itseään parempana asiantuntijana) kävin henkilön luona tutustumassa tilanteeseen ja hän selvisikin murto-osalla Elisa-myyjän esittämään listaan nähden kaikista verkkotarpeistaan.

Sinänsä aina odotettavaa - olisi vain varauduttava. Asiaa tuntemattomien ja ikäihmisten “silmään sahaaminen” lienee aivan jokapäiväistä.

Eräs ElisaTekniikan edustajan kanssa käymäni kaksintaistelukeskustelu on jäänyt mieleeni: Väitin hänelle suurimman osan 5G-yhteyksistä perustuvan 4G:n varassa toimiviin NSA-yhteyksiin. Keskustelukumppanini vain intti edelleenkin periksi antamatta väitteelleni Elisan avanneen juuri kahdessa kaupungissa 5G-SA - yhteydet, joten… Sano sitten siihen jotakin, kun ei tälle aivopestylle kaverille mennyt mikään viesti perille. Näin “on marjat” Elisalla ja muilla johtavilla operaattoreilla suurinpiirtein kai vieläkin. 

Henkilökohtaisesti minulla ei sinänsä ole Elisasta huonoa sanottavaa - pieniä “normaaleja” vastoinkäymisiä on ollut, mutta ohimenevinä ja yhteistuumin niistä on selvitty, vaikka välillä onkin tullut kiro- ja haukkumasanoja mieleen.