Skip to main content
Vastattu

Tekstiviestivarmenteet eivät tule puhelimeen, mistä johtuu?

  • May 19, 2025
  • 1 kommentti
  • 170 katselukerrat

Minulla on ollut pidemmän aikaa ongelmia tekstiviestillä saapuvien kertakäyttöisten varmenteiden kanssa. Ne eivät saavu perille ajallaan ja vaikeuttavat elämääni.

Onko puhelimeni (OnePlus Nord 100) liian vanha jo tähän toimintoon? 

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Jaakop

Kannattaa tosiaan tarkistaa, että onko tekstiviestit mahdollisesti ohjautuneet roskapostiksi.  Jos avaat puhelimellasi Viestit-sovelluksen, sieltä pitäisi löytyä jostakin kulmalta valikko. Valikko on vähän eri näköinen eri puhelimilla, mutta yleensä se löytyy painamalla kulmassa olevaa kolmea pistettä tai pallukkaa. Valikosta löytyy roskakori tai muu roskasisältöjen osio, jonne ohjautuu joskus virheellisesti myös Elisan lähettämiä viestejä kun puhelin tulkitsee ne väärin.

Tervetuloa OmaYhteisön ​@jhp86! 😊

1 kommentti

Forum|alt.badge.img+2
  • Avulias
  • May 19, 2025

🔍 Mahdolliset syyt ja ratkaisut

 

1. 

Viestit viivästyvät operaattorin tai verkon takia

 

  • Ratkaisu: Kokeile siirtää SIM-kortti toiseen puhelimeen ja testaa, saapuuko varmennusviesti nopeammin. Jos kyllä, ongelma on todennäköisesti puhelimessasi. Jos ei, syy voi olla operaattorissasi.

 

2. 

Puhelimen virransäästö- tai optimointiasetukset estävät viestien saapumisen heti

 

  • OnePlussassa on aika aggressiivinen virransäästö.

  • Ratkaisu: Mene asetuksiin:

     

    • Asetukset → Akku → Sovellusten virranhallinta

    • Poista rajoitukset Viestit-sovellukselta (tai Google Messages).

    • Lisäksi: Asetukset → Sovellukset → Viestit → Ilmoitukset → varmista että kaikki on päällä.

 

3. 

Viestisovelluksen ongelmat

 

  • Jos käytät muuta kuin oletusviestisovellusta (esim. Signal, Google Messages, jne.), viestit voivat jäädä saapumatta ajoissa.

  • Ratkaisu: Varmista että käytät luotettavaa viestisovellusta (esim. Google Messages) ja että se on päivitetty.

 

4. 

SIM-kortti on vanhentunut tai viallinen

 

  • Vanha tai kulunut SIM voi aiheuttaa viestien viivästymistä tai katoamista.

  • Ratkaisu: Käy operaattorisi myymälässä ja pyydä uusi SIM, erityisesti jos nykyinen on yli 3–4 vuotta vanha.

 

5. 

Viestien esto- tai suodatussovellukset

 

  • Jos käytössäsi on viestien suodatussovellus tai ominaisuus (esim. “Roskapostin suodatus”), varmista että varmennusviestejä ei suodateta.

  • Ratkaisu: Poista käytöstä mahdolliset viestisuodattimet ja tarkista estettyjen viestien kansio.

 

6. 

Operaattorin ongelmat

 

  • Operaattorilla voi olla ruuhkaa, välitysongelmia tai estoja joidenkin palveluntarjoajien viesteille.

  • Ratkaisu: Ota yhteyttä asiakaspalveluun ja pyydä heitä tarkistamaan saapuvien SMS-viestien tilanne (etenkin palveluviestit).


Jaakop
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+13
  • OmaYhteisön moderaattori
  • Vastaus
  • May 20, 2025

Kannattaa tosiaan tarkistaa, että onko tekstiviestit mahdollisesti ohjautuneet roskapostiksi.  Jos avaat puhelimellasi Viestit-sovelluksen, sieltä pitäisi löytyä jostakin kulmalta valikko. Valikko on vähän eri näköinen eri puhelimilla, mutta yleensä se löytyy painamalla kulmassa olevaa kolmea pistettä tai pallukkaa. Valikosta löytyy roskakori tai muu roskasisältöjen osio, jonne ohjautuu joskus virheellisesti myös Elisan lähettämiä viestejä kun puhelin tulkitsee ne väärin.

Tervetuloa OmaYhteisön ​@jhp86! 😊