Vastattu

iPhonesta ei voi poistaa sähköposteja


Puhelin on alkanut hilloamaan vanhoja sähköposteja.
Elisan kolumbus-tili, IMAP-protokolla.

Tietokoneella viestit poistuu sekä saapuneet- että roskakorikansiosta. Kaikki kuitenkin näkyy edelleen puhelimessa saapuneina. Saapuneita voi valita poistettavaksi mutta eivät siirry roskakoriin.  Jos poistan posteja Thunderbirdistä, poistuvat webmailista. Jos poistan webmailista, poistuvat Thunderbirdistä. Molemmissa tapauksissa säilyvät puhelimessa.

Jos valitsen puhelimen saapuneista viestejä ja valitsen "Roskiin" ne eivät siirry roskalaatikkoon.
Jos valitsen viestejä ja sitten valitsen "siirrä" ja "roskiin", osa viesteistä tulee näkyviin roskakoriin. Kun ne poistaa sieltä niin katoavat mutta ovat taas palanneet "saapuneet" kansioon kun sen avaa uudelleen.
Jos avaan yksittäisen viestin ja laitan sen roskiin, se ei näy roskakorissa mutta on edelleen näkyvillä saapuneissa.
 
Etsin Elisan nettisivuilta heidän viimeisimmät asetukset sähköpostia varten ja tein tilin uudelleen puhelimeen. Kuten aiemminkin, kaikki toimi hyvin vähän aikaa, pari-kolme viikkoa.
 
Sitten taas puhelimeen alkaa jäämään posteja jotka on poistettu palvelimelta ja kuten aiemminkin, niitä ei saa poistettua ollenkaan puhelimesta. Ovatpa ne saapuneita, lähetettyjä, spammia tai mitä tahansa, ne alkavat kertyä puhelimeen.
Mitä tälle voi tehdä? Ongelma on nyt toistunut samanlaisena kolmessa eri puhelinyksilössä (6S Plus, 7Plus ja 8 Plus)
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi kktune 13 June 2021, 11:29

Katso alkuperäinen viesti

24 kommenttia

Iphone hilloaa ne viestit sinne puhelimeen luoden niille omat kansiot. Näkyvät webmailin asetuksissa piilokansioina, niiden aktivointi näkyviin, niin näkyy päänäkymäs.

 

Sen jälkeen määrittää iphonen maili-ohjelmassa kansiot oikein

Kiitos vastauksesta. Epäilen kuitenkin että onko kysymys tästä. Olen käyttänyt tätä samaa sähköpostitiliä vuodesta 2008 ja iPhone puhelimillakin ainakin kymmenen vuotta. Ensimmäisen kerran tämä ongelma ilmeni viime vuoden, siis 2020, lopulla ja on jatkunut siitä asti.

Aina kun tilin poistaa puhelimesta, se toimii pari-kolme viikkoa oikein, sitten viestit alkavat kertyä saapuneet-kansioon. Tarkoittaa siis sitä että nitä ei saa poistettua siitä kansiosta mitenkään.

Käyttäjätaso 5

Kiitos vastauksesta. Epäilen kuitenkin että onko kysymys tästä. Olen käyttänyt tätä samaa sähköpostitiliä vuodesta 2008 ja iPhone puhelimillakin ainakin kymmenen vuotta. Ensimmäisen kerran tämä ongelma ilmeni viime vuoden, siis 2020, lopulla ja on jatkunut siitä asti.

Aina kun tilin poistaa puhelimesta, se toimii pari-kolme viikkoa oikein, sitten viestit alkavat kertyä saapuneet-kansioon. Tarkoittaa siis sitä että nitä ei saa poistettua siitä kansiosta mitenkään.

Moi @kktune ja tervetuloa OmaYhteisöön meidän moderaattoreidenkin puolesta! 👋 Käytätkö noiden sähköpostien lukuun iPhonen omaa sähköposti (Mail) -sovellusta? 

Jos osoite ja laatikko on IMAP muotoa puhelimella niin onko millään muulla laitteella ne POP3:a?

 

Itselleni tuo iPhonien mailisovellus ei ole niin tuttu, mutta onko niillä tapana arkistoida kaikki viestit talteen? Löysin googlaamalla tällaisen ohjeen tuohon automaattisen arkistoinnin lopettamiseen: https://www.idownloadblog.com/2016/05/06/how-to-stop-iphone-archive-emails/ . Olisiko tästä apua? :thinking:

Käyttäjätaso 5

Oletko @kktune löytänyt tähän sähköpostiongelmaan vielä ratkaisua tai tapaa millä postit poistuisi myös iPhonelta? 👀

Päivää.

Tuo automaattisen arkistoinnin muutos auttaa siten että posteja saa siirrettyä roskakoriin ja poistettua sieltä. Silti uudet saapuneet postit jää edelleen saapuneet-kansioon vaikka ne poistaa tietokoneen kansiosta (ja postipalvelimelta) eli alkuperäinen ongelma ei ole poistunut.

Lisäksi ongelmana on se että puhelin näyttää vain 17 uusinta postia saapuneissa, mitään vanhempia ei näe vaikka ne ovat palvelimella (näkyvät tietokoneen postiohjelmalla).

Olisiko iPhoneen joku hyvä postiohjelma jota kannattaisi kokeilla tuon alkuperäisen sijaan?

Käyttäjätaso 5

Päivää.

Tuo automaattisen arkistoinnin muutos auttaa siten että posteja saa siirrettyä roskakoriin ja poistettua sieltä. Silti uudet saapuneet postit jää edelleen saapuneet-kansioon vaikka ne poistaa tietokoneen kansiosta (ja postipalvelimelta) eli alkuperäinen ongelma ei ole poistunut.

Lisäksi ongelmana on se että puhelin näyttää vain 17 uusinta postia saapuneissa, mitään vanhempia ei näe vaikka ne ovat palvelimella (näkyvät tietokoneen postiohjelmalla).

Olisiko iPhoneen joku hyvä postiohjelma jota kannattaisi kokeilla tuon alkuperäisen sijaan?

Kiitos lisätiedoista. Itsellä ei ole ollut iPhonea ikinä käytössä, niin joudun hieman tuntumalta operoimaan. 😅

Tuon takia joudun hieman Yhteisöläisiin turvautumaan suosituksissa. Olisiko kellään iOS-käyttäjällä jotain hyvää ehdotusta Mailin korvaavaksi sähköpostiohjelmaksi? 😊

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Itellä ei iPhonea ole, mutta Gmailin sähköpostisovellusta oon vuosia käytellyt Androidilla (myös gmail.com osoitteiden ulkopuolisiin) oon tykännyt kyllä sen toimivuudesta. https://www.macworld.co.uk/feature/best-email-apps-iphone-3795644/ löytyi joitain muitakin vaihtoehtoja jos niistä apuja olisi :)

Meillä on ihan sama ongelma kahdessa iPhonen mallissa kolumbus -postien kanssa. Roskapostit eivät mene roskiin vaan palautuvat osittain takaisin. Puhelin ei synkkaa Elisan webmailin kanssa kuin aika ajoin. Jos poistan postiasetukset ja laitan uudelleen, niin jonkin aikaa toimii. Samat postit toimii Mac Mailin kautta hyvin. Asetukset on tarkistettu monet kerrat Elisan ohjeista.

Hei vaan. Tämä ongelma on edelleen elossa. En ole löytänyt mitään muuta keinoa tähän kuin silloin tällöin poistaa koko sähköpostitili puhelimesta ja asentaa se uudelleen. Sitten menee muutama viikko hyvin kunnes tuo postien kertyminen aina alkaa uudelleen.

Erikoista että tällaista ei saa kuntoon. Lineekö vika iPhonen postiohjelmassa vai Elisan palvelussa? Ilmeisti ongelma ei ole yleinen kun tästä ei tämän enempää kirjoitella.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +3

itse käytän apple mail ohjelmaa ipadissa ja iphonessa. Minulla on asetuksissa että hae ei push,

joka on oletuksena. Lisäksi olen laittanut kaikki kansiot osoittamaan palvelimelle.

Oletuksena lienee on että kaikki tallennetaan paikallisesti maili protokollasta huolimatta.

Asetukset täytyy laittaa kuntoon iphonesta mailitili kohtaisesti.

Eli se hammasrattaan kuva ja sieltä mail ja se mailitili, sieltä pitäisi löytyä kohta

lisäasetukset. Eli asetukset,mail,tilit ja sieltä valitaan oikea , sen jälkeen imap,lisäasetukset.

Sinne pitäisi laittaa palvelimen kansiohierarkia oikein jotta toimii niinkuin pitää.

Sen jälkeen täppä ”siirrä poistettavat viestit postilaatikkoon”  , poistetut.

 

https://hopeinenomena.fi/viewtopic.php?f=91&t=281150

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +3

google vaati sovelluskohtaisen salasanan ja sen sen että googleauthengator on

otettu käyttöön. Siis kaksivaiheinen tunnistus.

Minulla ei moisia ongelmia ole edes googlen kanssa.

mainittaakoon että laitteet ovat  iphone se (2020) ios 15.5 ja ipad 9th generation ipados 15.5

Elisan maili on tämä liittymästä erillinen ja sekin toimii oikein hyvin.

Myös applen oma maili toimii tietokoneessa sovelluskohtaisella salasanalla.

Mailiprotokollana on imap ssl/tls  sisääntuleville ja ulospäin meneville smtp ssl/tls.

Molemmat vaativat tunnistaumisen sekä mailien haku että lähetys.

Mitään kuvatunlaisia ongelmia ei minulla ole.

 

Ps:Minulla myös poistetut kansio osoittaa mailipalvelimelle.

Tästä johtuen maileja ei “hillota” puhelimeen eikä ipadiin.

Varmuudeksi olen laittanut ajan puhelimesta ja ipadista,

että roskakori tyhjennetään kerran viikossa.

Hei vaan. Tämä ongelma on edelleen elossa. En ole löytänyt mitään muuta keinoa tähän kuin silloin tällöin poistaa koko sähköpostitili puhelimesta ja asentaa se uudelleen. Sitten menee muutama viikko hyvin kunnes tuo postien kertyminen aina alkaa uudelleen.

Erikoista että tällaista ei saa kuntoon. Lineekö vika iPhonen postiohjelmassa vai Elisan palvelussa? Ilmeisti ongelma ei ole yleinen kun tästä ei tämän enempää kirjoitella.

Kyllä ongelmaa on edelleen ja Elisalla ei näytä olevan halua korjata vikaa.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +3

tämä ongelma tuntuu vaivaavan vain osaa käyttäjistä. ei siis välttämättä pystytä

toistamaan. Itselläni ipados 16.1.1 ja puhelimessa ios 16.1.1 enkä ole huomannut

moista. vika ilmeisesti kuitenkin on apple mail ohjelmassa ja koska vikaa ei pystytä/haluta

toistaa ei mitään tapahdu. en osaa sanoa olisiko se korjautunut ios/ipados 16

päivityksen myötä. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Tuosta kannattaa kysäistä iPhonen tuen puolelta, olisiko heillä asiaan ratkaisua 🙂

 

https://support.apple.com/fi-fi/iphone

Käyttäjätaso 1

Itsellä ja puolisolla tämä ongelma on ollut päällä vuosia nyt kuitenkin tilanne eskaloitui kun saapuneihin jätetty musekortti piti aktivoida mutta eipä löytynytkään enää Kolumbuksen postista ios laitteilla. Sen sijaa PCllä koko ajan saatavilla. Pc:llä 4 postia saapuneet kansiossa IOS laitteilla 49.

Tämä ongelma koskee Elisan Kolumbus sähköpostia, Gmail toimii oikein.

Siis kakis ongelmaa ei näytä vanhoja saapuneet kansiossa olevia posteja eikä sähköpostit poistu vaan palaavat parin sekunnin kuluttua takaisin.

Mitä pitää tehdä? 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

@Mokokissa, oliko sinulla käytössä jokin sähköpostiohjelma tietokoneella / puhelimella vai käytätkö suoraan Webmailista?

Käyttäjätaso 1

Outlook tietokoneella ja Iphone ja Ipadin omat mail sovellukset käytössä.

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +15

@Mokokissa Lähtisin kyllä tässä liikkeelle nyt ihan nollista ja asentaisin tuon Elisan sähköpostin uudelleen omille laitteille. Vahvasti viittaa, että voisiko joku palvelinasetus olla ristissä, niin toimii sen vuoksi hieman hassusti. Miltä näyttää Elisa Webmail? Vastaako siellä saapuneet-kansion sisältö omien laitteiden sisältöä? 

Käyttäjätaso 1

Webmail vastaa pc:n outlook saapuneet kansion sisältöä. Kolumbuksen sähköpostiaetukset vastaavat gmailin asetuksia joka toimii.

Kun katson aikaisempia valituksia asiasta näyttää ongelma olevan nimenomaan Kolumbus sähköpostissa IOS laitteissa. Voisiko joku kirjoitaa step by step astukset IOS laitteelle koskien Kolumbuksen postia. Ettei vain olisi Kolumbus ei-yhteensopiva IOS laitteiden kanssa.?

itsellä Iphone SE 2020 ohjelmaversiolla 16.1.1 ja Ipad 6. sukupolvi 15.7 ohjelmistoversiolla. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

@Mokokissa - Täältä löytyy Applen laitteille sopivat ohjeet 🙂 https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/matkapuhelinliittymat/laiteohjeet/topic/sahkoposti/sahkopostiasetukset/device/apple

Käyttäjätaso 1

Eipä löytynyt asetuksissa mitään korjattavaa. Eli ongelma jatkuu.

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +15

@Mokokissa Nyt on pakko tarttua tähän “Kolumbuksen sähköpostiasetukset vastaavat gmailin asetuksia joka toimii.”. Mitä siis tarkoitat, että vastaavat gmailin asetuksia?

Itsellä on elisanet.fi päätteinen osoite iPhonessa ja Mail-sovelluksessa käytössä ilman murheita. Viestit näkyvät niin kuin kuuluu. 🤔 Jos menet Mailin näkymään ja kurkkaat vasemmasta alakulmasta palloa jossa on kolme viivaa allekkain, niin eihän se ole päällä? Tämä on suodatus toiminto ja näyttää vain lukemattomat.

Jos siulla ois mahollista poistaa puhelimesta tuo kolumbus -tili ja asennella uusiksi, niin palvelinasetukset olisi seuraavat:

Saapuva: mail.kolumbus.fi / Portti 993 / SSL/TLS
Lähtevä: smtpa.kolumbus.fi / Portti 465 / SSL/TLS

Tunnus -kenttään toki oma sähköposti ja salasanankin vaatii. Portti ja SSL/TLS valintoja ei taida kyllä itse edes tarvita määritellä, vaan menee ohjatusti ja automaattisesti. Ainahan sitä voi koittaa ladata iPhonelle Outlookin sähköposti -sovelluksen ja testata toimiiko se paremmin. 🤔

Käyttäjätaso 1

tarkistin asetukset uudelleen ne olivat aivan kuten mainitsit, poistin tilin ja asensin sen uudelleen, kaikki meni helposti kohdalleen itesestään, ainoastaan ohjelma tarjosi lähtevän postin portiksi 587 jonka muutin 465:ksi.

No nyt posti näyttää siltä kuin pitääkin, mutta muistelen tehneeni tämän saman tilin resetoinnin noin vuosi sitten jonka jälkeen toimi hetken oikein. Jää nähtäväksi kauanko posti toimii nyt.

Kiitos opastuksesta.

Osallistu keskusteluun