Vastattu

Kolumbuksen lähtevä posti ei toimi enää DNA:n mobiililiittymän kautta


Tällainen ongelma:

Kolumbuksen lähtevä sähköposti ei toimi enää DNA:n mobiililiittymän kautta. Lakkasi toimimasta yli kuukausi sitten. Aiemmin toimi. Elisan asiakaspalvelun mukaan pitäisi käyttää asetuksia smtpa.kolumbus.fi ja 465. DNA:n mukaan palvelimen pitäisi olla smtp.dna044.com ja Elisan pitäisi kertoa porttinumero (Elisan mukaan se on 465). Olen kokeillut molemmilla - kumpikaan ei toimi. Lisäksi DNA:n palvelin vaihtuu jostain syystä itsestään takaisin Elisan asetuksiksi, vaikka olen tallentanut muutokset tallenna-toimintoa käyttäen. Suojaustyyppinä on SSL/TLS. Sähköpostiohjelmana Outlook.

Osoisiko kukaan auttaa asiassa?

Ja onko mahdollista, että palvelinasetukset vaihtuvat itsestään vai enkö vain huomaa oikeaa tallennustapaa?

Epätavallista asiassa on se, että aiemmin puhelimen asetuksissa oli DNA:n palvelin ja DNA:n kertoma porttinumero. Kun tätä em. ongelmaa oli jatkunut jonkun aikaa, huomasin DNA:n palvelimen vaihtuneen Elisan palvelimeksi smtpa.kolumbus.fi ja portiksi 465 (eli juuri nuo jotka Elisa muutenkin kertoo). En itse muuttanut asetuksia, koska ei ollut tarvetta.

Jotta asia ei olisi aivan yksinkertainen, niin pari viikkoa sitten 23.3.2022 kävi niin, että Kolumbuksen lähtevä posti lakkasi toimimasta myös pöytäkoneen Windows Livellä. Selvisi, että Elisa oli vaihtanut postipalvelimellaan yli 20 vuotta käyttämäni kuusimerkkisen käyttäjätunnuksen sähköpostiosoitteekseni (kertomatta minulle mitään). Ongelma ratkesi, kun vaihdoin Liveen käyttäjätunnukseksi sähköpostiosoitteeni.

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Snouppi 8 April 2022, 17:04

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

44 kommenttia

Käyttäjätaso 7

joko

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/sahkoposti-kotisivut/ohje/sahkopostin-asetukset/

tai

https://tuki.dna.fi/org/dna-fi/d/sahkoposti-asetukset-puhelimeen/

Kiitos kun vaivauduit vastaamaan, mutta olen jo aiemmin käynyt läpi molemmat ohjeet. DNA:n linkki johtaa muuten vuosien takaiseen foorumikeskusteluun, jossa on samat palvelin- ja porttitiedot, joita olen jo kokeillut. Eli kummastamaan ei ole hyötyä. Kävin vielä läpi Elisan laitekohtaiset ohjeet, mutta se koskee Gmailia, jota en käytä.

Käyttäjätaso 7

Kiitos kun vaivauduit vastaamaan, mutta olen jo aiemmin käynyt läpi molemmat ohjeet. DNA:n linkki johtaa muuten vuosien takaiseen foorumikeskusteluun, jossa on samat palvelin- ja porttitiedot, joita olen jo kokeillut. Eli kummastamaan ei ole hyötyä. Kävin vielä läpi Elisan laitekohtaiset ohjeet, mutta se koskee Gmailia, jota en käytä.

Jaahas.

Itselläni ei ole Outlookia , mutta noin yleisesti ottaen , kun sinulla on Elisan sähköposti , niin tulevan postin asetukset pitää olla Elisan asetusten mukaiset siltä osin.

Lähtevän postin osalta on kaksi vaihtoehtoa. Voit käyttää joko nettioperaattorisi (DNA) lähtevän postin asetuksia tai sitten Elisan salattuja asetuksia , jotka toimivat liittymällä kuin liittymällä.

DNA:n lähtevä
Lähtevä palvelin: smtp.dna044.com
Salaamaton portti: 25


Elisan lähtevä
Lähtevä palvelin: smtpa.kolumbus.fi
Salattu portti: 465
Salaus: SSL

Käyttäjätunnus sama kuin tulevan postin
Salasana sama kuin tulevan postin

Näillä minulla kyllä toimii ihan mallikkaasti. Mahdollisesti sinulla on Outlookin asetukset korruptoituneet ja pitäisi luoda ne postitilit asetuksineen uudestaan kokonaan.

Kiitos. Elisa kertoi aiemmin siis portin olevan 465, vaikka käyttäisi DNA:n palvelinta. No, vaihdoin portin ja otin suojaustyypin pois päältä (et maininnut tästä mitään, mutta oletin, että pitäisi olla pois päältä - tosin en tätä halua pysyvästi) ja kokeilin. Virheilmoitus tulee yhä, ei siis toimi, mutta tällä kertaa lähteävän postin palvelintieto ei palautu automaattisesti takaisin smtpa.kolumbus.fi:ksi ja myös portti pysyy 25:nä, mutta suojaustyyppi palautuu automaattisesti takaisin ssl/TLS:ksi. Jätin vielä suojaustyypin SSL/TLS:ksi, mutta ei toimi sittenkään. 

Olen jo kerran ladannut ohjelman uudestaan 31.3.2022. Kokeilen päivitystä vielä kerran.

 

Päivitin Outlookin. Ei vaikuta mitenkään. Ongelma jatkuu.

Jos poistan tilin ja luon sen uudestaan, mitä tapahtuu sähköpostiviesteille? Pitääkö synkronointi poistaa käytöstä väliaikaisesti?

Käyttäjätaso 7

Virheilmoitus tulee yhä, ei siis toimi, mutta tällä kertaa lähteävän postin palvelintieto ei palautu automaattisesti takaisin smtpa.kolumbus.fi:ksi ja myös portti pysyy 25:nä, mutta suojaustyyppi palautuu automaattisesti takaisin ssl/TLS:ksi. Jätin vielä suojaustyypin SSL/TLS:ksi, mutta ei toimi sittenkään. 

Olen jo kerran ladannut ohjelman uudestaan 31.3.2022. Kokeilen päivitystä vielä kerran.

DNA:n asetukset ovat salaamattomalle liikenteelle eli portti 25. Silloin ei salaustyyppiä kysytä ja sen voinee unohtaa. Portin 25 kautta liikenne kulkee vain operaattorin omilla liittymillä.

Salattua liikennettä voi käyttää nettiliittymästä riippumatta.

Päivitin Outlookin. Ei vaikuta mitenkään. Ongelma jatkuu.

Jos poistan tilin ja luon sen uudestaan, mitä tapahtuu sähköpostiviesteille? Pitääkö synkronointi poistaa käytöstä väliaikaisesti?

Jos kyseessä on IMAP-tili , niin postit ovat palveluntarjoajan palvelimella , johon tilin poisto päätelaittesta ei pitäisi vaikuttaa. No ainahan ne postit voi vamuuskopioida talteen johonkin muualle , mistä ne voi palauttaa , mikäli jotakin menee poskelleen.

Ok, kiitos.

Satutko tietämään, miksi palvelinasetukset vaihtuvat automaattisesti Elisan asetuksiksi? Ja miten avauspostauksessani mainitsemani postipalvelimen käyttäjätunnuksen vaihto voisi vaikuttaa tähän ongelmaan?

 

Käyttäjätaso 7

Ok, kiitos.

Satutko tietämään, miksi palvelinasetukset vaihtuvat automaattisesti Elisan asetuksiksi? Ja miten avauspostauksessani mainitsemani postipalvelimen käyttäjätunnuksen vaihto voisi vaikuttaa tähän ongelmaan?

 

Vaikea sanoa , mutta epäilen , että se Outlook sekoilee ihan omia aikojaan. Siksi se pitäisikin poistaa kokonaisuudessaan ja asentaa uusiksi asetuksineen. Suosittelen tekemään posteista varmuuskopion ihan varmuuden vuoksi.

Kun sinulla on Elisan posti , niin suosittelen käyttämään Elisan asetuksia sekä tulevan että lähtevän postin osalta. Silloin ei nettiliittymällä ole väliä.

Kiitos taas.

Loin uuden tilin (asetukset tulivat automaattisesti) ja poistin vanhan vasta tämän jälkeen. Nyt lähtevä posti toimii! Kiitoksia!

Mutta toisaalta nyt on uusi ongelma: Palvelinasetuksiin ei pääse Outlookissa käsiksi vaan aiemman linkin kohdalla on teksti “Synkronointiongelmia? Kokeile palauttaa tilisi.” ja sen alla vaihtoehtoina “Nollaa tili” ja “Poista tili”.

Käytössä on Kolumbus, joka on Elisan vanha palvelu.

 

Nollasin tilin, mutta se ei muuta asiaa. Palvelinastuksiin ei näy mitään linkkiä.

Käyttäjätaso 7

Kiitos taas.

Loin uuden tilin (asetukset tulivat automaattisesti) ja poistin vanhan vasta tämän jälkeen. Nyt lähtevä posti toimii! Kiitoksia!

Mutta toisaalta nyt on uusi ongelma: Palvelinasetuksiin ei pääse Outlookissa käsiksi vaan aiemman linkin kohdalla on teksti “Synkronointiongelmia? Kokeile palauttaa tilisi.” ja sen alla vaihtoehtoina “Nollaa tili” ja “Poista tili”.

Käytössä on Kolumbus, joka on Elisan vanha palvelu.

 

Itsellänikin on Kolumbus-tili ja tuskinpa sillä on vaikutusta asiaan.

Uuden tilin luominen ilmeisesti oli Outlookille liikaa eikä se osaa enää synkronoida. Jos mahdollista , niin yritä päästä tilillesi toisella laitteella , jossa on alkuperäinen tili ja varmuuskopioi postit jonnekin talteen. Sitten voit huoletta poistaa tilin myös palvelimelta ja luoda uudestaan ja sitten palauttaa postit varmuuskopioista.

Poistin tilin ja loin sen uudestaan. Postit olivat yhä tallessa, mutta tämä uusi ongelma jatkuu. Kokeilen tuota ehdotustasi vielä, kiitokset siitäkin, mutta en ehdi hoitaa sitä nyt.

Jos ei onnistu, alan vähitellen vaihtaa omia ja yhtiöni palveluita Elisalta pois. Asiakaspalvelu on todella ala-arvoista, viime syksynä tikettejä jopa suljettiin kesken kaiken, vaikka asiat olivat kesken ja ongelmat ratkeamatta. Ikävä luopua vanhasta sp-osoitteesta, mutta tähän ongelmien selvittelyyn tuhraantuu hirveästi aikaa.

Kiitokset vielä, olet auttanut enemmän kuin Elisan asiakaspalvelu 3-4 tunnissa.

Käyttäjätaso 7

Onpas tämä vaikeaa.

Itse en käytä Elisan postia mobiililaitteilla , kun toimivuus ei ole riittävällä tasolla.

Olen Oma Elisassa laittanut posteille edelleenlähetyksen Gmailiin ja luen sieltä , koska puhelimen Gmail appi toimii takuuvarmasti.

Kiusana on kuitenkin se , että Elisan edelleenlähetys jättää posteista kopion palvelimelle ja niitä pitää aika-ajoin poistaa esim. Webmailin kautta ettei laatikko täyty ja lakkaa ottamasta vastaan mitään.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +15

Moikka! @Pekka1111 ja tervetuloa OmaYhteisöön!

Kuulostaa tosiaan sitkeältä robleemalta. Kattavasti on temppuja väännetty, mutta rupesin pohtimaan kun määrität tilin asetuksia Outlookiin saapuvan sekä lähtevän osalta, niin määritäthän myöskin tunnukset kokonaisuudessaan? On tullut tapauksia vastaan missä tilin lisäystä tehdessä käytetään postilaatikon tunnusta joka ennen onkin läpi mennyt, mutta nykyisellään nuo tunnus/käyttäjätiedot pitää syötellä koko sähköpostiosoitteella ja salasanalla.

Vaikka kyseessä on DNA netti, niin voit käyttää meidän saapuvan: mail.kolumbus.fi, portti 993, SSL/TLS päällä sekä lähtevän: smtpa.kolumbus.fi, portti 465 ja SSL/TLS asetuksia. Suojaamaton lähtevä ei toimi toki jos netti on muualta kuin Elisalta, mutta sitä en suosittele muutenkaan käytettäväksi. Jos Outlook kyselee käytetäänkö SPA:ta (Secure password authentication), niin tuota on hyvä kokeilla käyttää päällä kun testaa asetuksia.

Mielenkiintoista olisi tietää meneekö asetukset läpi heittämällä esimerkiksi Mozilla Thunderbirdissä tai muussa sähköpostiohjelmassa.
 

Käyttäjätaso 7

Moikka! @Pekka1111 ja tervetuloa OmaYhteisöön!

Kuulostaa tosiaan sitkeältä robleemalta. Kattavasti on temppuja väännetty, mutta rupesin pohtimaan kun määrität tilin asetuksia Outlookiin saapuvan sekä lähtevän osalta, niin määritäthän myöskin tunnukset kokonaisuudessaan? On tullut tapauksia vastaan missä tilin lisäystä tehdessä käytetään postilaatikon tunnusta joka ennen onkin läpi mennyt, mutta nykyisellään nuo tunnus/käyttäjätiedot pitää syötellä koko sähköpostiosoitteella ja salasanalla.
 

Noinkohan?

Minulla on kyllä käytössä tunnuksena laatikkotunnukset ja kun on myös edelleenlähetys , niin silloin ei postiosoitteella edes pääse tilille , vaan pitää käyttää sitä laatikon nimeä.

Vai oletteko aloittaneet muutokset pienissä erissä? Minulla toimii nuo laatikkotunnukset ihan normaalisti , ainakin vielä.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +15

@Sokrates Ehkä toisin voisin muotoilla tekstini, mutta mitä nyt testiksi ja mielenkiinnosta laatikoita on viritelty, niin parhaiten on asetukset menneet läpi juurikin sähköpostilla ja salasanan syöttämällä. Postilaatikon tunnuksella kirjautumista ei ole kitketty pois eikä muutoksia tietojeni mukaan ole sille tehty meidän puolelta, mutta enemmän olen virheisiin törmännyt silloin kun postilaatikon tunnusta käyttelee. Tämäkin toki riippuu hieman varmasti sähköpostiohjelmasta sekä niiden vaatimuksista ja Outlook tuntuu olevan tiukimmasta päästä omien kokemuksien mukaan kun taas Mozilla Thunderbird tuntuu ottavan vastaan mitä erikoisemmat viritelmät.

Edelleenlähetyksen kanssa asia on sitten toinen juttu toki, mutta tarina ei kertonut että tätä olisi käytössä @Pekka1111:lla, niin siksi uskalsin suositella tuota kokeiltavaksi ainakin. 😊

Käyttäjätaso 7

Ei minulla ole ikinä ollut ongelmia asetusten syöttämisessä millään postiohjelmalla , kun pääsääntöisesti teen sen manuaalisesti.

@Snouppi Sinun viestistäsi aiemmin sai sen käsityksen , että laatikkotunnuksilla kirjautuminen ei enää toimi. No se ei pidä paikkaansa.

Itse asiassa postiosoitteella kirjautuminen sulkee jopa osan toiminnoista pois ja siksi en sitä suosittele.

 

Hei, kiitos teille molemmille kommenteista ja ohjeista. Arvostan ajankäyttöänne, apunne on todella paljon parempaa kuin asiakaspalvelun (tämä ei koske teknistä tukea, siitä ei ole juuri moittimista). Ehdin jatkaa varsinaisen ongelman ratkomista vasta lauantaina tai sunnuntaina, mutta nyt kopioin tuohon yläpuolelle Elisan asiakaspalvelijan kanssa 24.3.2022 käymästäni chattikeskustelusta sen kohdan, jossa minulle kerrotaan, että vanha kuusimerkkinen käyttäjätunnus ei enää toimi ja että se pitäisi vaihtaa sähköpostiosoitteekseni. Elisa siis tosiaan vaihtoi postipalvelimellaan käyttäjätunnukseni kertomatta siitä minulle etukäteen mitään. Tämä muutos esti lähtevän postin koneeltani, jossa on käytössä Windows Live (Elisan webmail on niin kankea, että se haittaa työntekoa). Voi toki olla, että tämä virhe on nyt korjattu ja laatikkotunnus toimisi taas. Jos teillä on tästä lisätietoja, niin mielelläni kuulisin.

Vielä täsmennyksenä: tietokoneen WIndows Liven sähköpostin lähtevät postit alkoivat toimia, kun vaihdoin laatikkotunnuksen sähköpostiosoitteekseni. Tässä ei siis enää ongelmaa.

Käyttäjätaso 7

Voi toki olla, että tämä virhe on nyt korjattu ja laatikkotunnus toimisi taas. Jos teillä on tästä lisätietoja, niin mielelläni kuulisin.

Kuten edellä olen kertonut , niin kyllä minulla laatikkotunnukset toimivat edelleen.

Tämä on asia , johon olisi suotavaa saada Elisan virallinen kommentti. Siis onko Elisa aloittanut sähköpostitilien muutokset pienissä erissä ja laatikkotunnukset poistetaan vähitellen pois käytöstä vai mistä on kyse??

Kun Elisan aspa kertoo yhtä ja modet toista ja varmaan tekninen tuki kolmatta ja omat kokemukset vielä muuta , niin asiaan olisi syytä saada totuudenmukainen selvitys Elisalta.

Nyt täytyy muiden kiireiden vuoksi siirtää varsinaisen ja uuden ongelman ratkomista (sähköposti toimii siis tietokoneella, mutta kännykässä on vielä ongelmia). Sen verran kuitenkin nyt, että olen samaa mieltä Sokrateen kanssa. Olisi hyvä saada Elisalta vastaus siihen, mitä tapahtui ja miksi.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Mainitsit jossain välissä että päivitit outlookin, onko sinulla muitakin päivityksiä tekemättä ?

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Voi toki olla, että tämä virhe on nyt korjattu ja laatikkotunnus toimisi taas. Jos teillä on tästä lisätietoja, niin mielelläni kuulisin.

Kuten edellä olen kertonut , niin kyllä minulla laatikkotunnukset toimivat edelleen.

Tämä on asia , johon olisi suotavaa saada Elisan virallinen kommentti. Siis onko Elisa aloittanut sähköpostitilien muutokset pienissä erissä ja laatikkotunnukset poistetaan vähitellen pois käytöstä vai mistä on kyse??

Kun Elisan aspa kertoo yhtä ja modet toista ja varmaan tekninen tuki kolmatta ja omat kokemukset vielä muuta , niin asiaan olisi syytä saada totuudenmukainen selvitys Elisalta.

Tähän liittyen tietoa. Elikkäs, kun meidän sähköpostipalveluun on tulossa muutoksia niin joitain asioita tehdään jo taustalla, näistä muutoksista johtuen meille tuli maaliskuun lopulla vikatilanne mikä kosketti osaa sähköpostiasiakkaista ja sen takia sähköpostissa oli ongelmia jos sähköpostia käyttää muuta kautta kuin webmail.elisa.fi vika saatiin korjattua mutta se aiheutti sen, että osa asiakkaista joutuu käyttämään kirjautumiseen sähköpostiosoitetta. Tiedotteella lisätietoja tästä tulevasta muutoksesta. https://elisa.fi/asiakastiedotteet/tiedote/?otsikko=ennakkotieto-elisan-vanhat-mailipalvelimet-paattyvat&id=53524069237599&tag=corporate.elisa.fi%3Acustomer%2Celisa.fi%3Acustomer
 
Jos sähköpostia käyttää jollain sähköpostiohjelmalla niin sitten kannattaa tarkistaa jo tässä vaiheessa nämä asetukset:
- Kirjautuminen tapahtuu sähköpostiosoitteella, ei tunnuksella
- Postipalvelimen palvelimet ovat: saapuva posti (IMAP TAI POP): mail.kolumbus.fi ja lähtevä posti (SMTP): smtpa.kolumbus.fi

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@JJesseJ Tuohon tiedotteeseen voisi lisätä sen että jos käyttää meilien edelleenlähetystä niin silloin sähköpostiohjelmalla pitää nimenomaan kirjautua laatikon tunnuksella eikä sähköpostiosoitteella!

Käyttäjätaso 7

Voi toki olla, että tämä virhe on nyt korjattu ja laatikkotunnus toimisi taas. Jos teillä on tästä lisätietoja, niin mielelläni kuulisin.

Kuten edellä olen kertonut , niin kyllä minulla laatikkotunnukset toimivat edelleen.

Tämä on asia , johon olisi suotavaa saada Elisan virallinen kommentti. Siis onko Elisa aloittanut sähköpostitilien muutokset pienissä erissä ja laatikkotunnukset poistetaan vähitellen pois käytöstä vai mistä on kyse??

Kun Elisan aspa kertoo yhtä ja modet toista ja varmaan tekninen tuki kolmatta ja omat kokemukset vielä muuta , niin asiaan olisi syytä saada totuudenmukainen selvitys Elisalta.

Tähän liittyen tietoa. Elikkäs, kun meidän sähköpostipalveluun on tulossa muutoksia niin joitain asioita tehdään jo taustalla, näistä muutoksista johtuen meille tuli maaliskuun lopulla vikatilanne mikä kosketti osaa sähköpostiasiakkaista ja sen takia sähköpostissa oli ongelmia jos sähköpostia käyttää muuta kautta kuin webmail.elisa.fi vika saatiin korjattua mutta se aiheutti sen, että osa asiakkaista joutuu käyttämään kirjautumiseen sähköpostiosoitetta. Tiedotteella lisätietoja tästä tulevasta muutoksesta. https://elisa.fi/asiakastiedotteet/tiedote/?otsikko=ennakkotieto-elisan-vanhat-mailipalvelimet-paattyvat&id=53524069237599&tag=corporate.elisa.fi%3Acustomer%2Celisa.fi%3Acustomer
 
Jos sähköpostia käyttää jollain sähköpostiohjelmalla niin sitten kannattaa tarkistaa jo tässä vaiheessa nämä asetukset:
- Kirjautuminen tapahtuu sähköpostiosoitteella, ei tunnuksella
- Postipalvelimen palvelimet ovat: saapuva posti (IMAP TAI POP): mail.kolumbus.fi ja lähtevä posti (SMTP): smtpa.kolumbus.fi

Tuossa tiedotteessa puhutaan yllä olevista palvelimista ja puhelimen sähköpostisovelluksesta.

No minä en käytä Elisan postia puhelimella suoraan , vaan olen edelleenohjannut postit Gmailiin ja luen ne sieltä.

Tietokoneessa on yllä mainitut palvelinasetukset , mutta johtuen edelleenlähetyksestä kirjautuminen sähköpostiosoitteella postiohjelmalla (Thunderbird) Elisan laatikkoon suoraan ei toimi , vaan pitää käyttää laatikkotunnusta. Kun toistaiseksi minulla laatikkotunnukset toimii ja edelleenlähetyskin on tarpeellinen , niin kysymys kuuluu , että kuinka kauan laatikkotunnukset toimivat vai aiotteko muuttaa systeemiänne niin , että postiosoitteella kirjautuminen toimii myös edelleenlähetyksen ollessa  käytössä????

 

PS: No kappas vaan @JV0600 ehtikin jo asiaan viitata. 😊