Tällainen ongelma:
Kolumbuksen lähtevä sähköposti ei toimi enää DNA:n mobiililiittymän kautta. Lakkasi toimimasta yli kuukausi sitten. Aiemmin toimi. Elisan asiakaspalvelun mukaan pitäisi käyttää asetuksia smtpa.kolumbus.fi ja 465. DNA:n mukaan palvelimen pitäisi olla smtp.dna044.com ja Elisan pitäisi kertoa porttinumero (Elisan mukaan se on 465). Olen kokeillut molemmilla - kumpikaan ei toimi. Lisäksi DNA:n palvelin vaihtuu jostain syystä itsestään takaisin Elisan asetuksiksi, vaikka olen tallentanut muutokset tallenna-toimintoa käyttäen. Suojaustyyppinä on SSL/TLS. Sähköpostiohjelmana Outlook.
Osoisiko kukaan auttaa asiassa?
Ja onko mahdollista, että palvelinasetukset vaihtuvat itsestään vai enkö vain huomaa oikeaa tallennustapaa?
Epätavallista asiassa on se, että aiemmin puhelimen asetuksissa oli DNA:n palvelin ja DNA:n kertoma porttinumero. Kun tätä em. ongelmaa oli jatkunut jonkun aikaa, huomasin DNA:n palvelimen vaihtuneen Elisan palvelimeksi smtpa.kolumbus.fi ja portiksi 465 (eli juuri nuo jotka Elisa muutenkin kertoo). En itse muuttanut asetuksia, koska ei ollut tarvetta.
Jotta asia ei olisi aivan yksinkertainen, niin pari viikkoa sitten 23.3.2022 kävi niin, että Kolumbuksen lähtevä posti lakkasi toimimasta myös pöytäkoneen Windows Livellä. Selvisi, että Elisa oli vaihtanut postipalvelimellaan yli 20 vuotta käyttämäni kuusimerkkisen käyttäjätunnuksen sähköpostiosoitteekseni (kertomatta minulle mitään). Ongelma ratkesi, kun vaihdoin Liveen käyttäjätunnukseksi sähköpostiosoitteeni.