Miksi Elisan roskapostisuodatus toimi surkeasti ja miksi roskapostinsuodatusongelmista ei tiedoteta asiakkaita!

  • 23 July 2022
  • 7 kommenttia
  • 100 katselukerrat

Terve

Elisa muutti joskus toukokuussa roskapostinsuodatusjärjestelmäänsä ilman, että siitä mitenkään tiedotettiin asiakkaille.

Saan erään yhdistyksen postia omaan sähköpostiini ja Elisan roskapostiensuodatusjärjestelmä alkoi poistaa viesteistäni erään toimittajan laskuja eli en niitä saanut. Sattumalta tämän kuun alussa kirjauduin Elisan webmailiin ja huomasin, että Spam hakemistossa oli viestejä. Siellä oli mm. kolme muistutuslaskua (joissa tietenkin lisämaksu maksamattomasta laskusta) edeltä mainitulta toimittajalta. Onneksi siis ennätimme juuri maksaa nämä laskut, ettei olisi vielä tullut uusi karhulaskuja. 

Poistin omista asetuksistani roskapostinsuodatuksen, mutta sehän ei oikein auta tilanteeseen, koska Elisan järjestelmä edelleen siirtää asiallisia sähköpostiviestejä roskapostiksi, mikä tarkoittaa sitä, että jatkuvasti pitää kirjautua webmailiin (tai käyttää sähköpostiohjelmaa, jolla pystyy lukemaan kaikki Elisan postijärjestelmän kansiot) ja tarkistaa, mitä asiallisia viestejä en ole saanut. 

Minusta tämä on tosi surkeaa palvelua, mutta lisäksi on muitakin asioita, jotka eivät toimivan asiakaspalvelun kannalta ovat surkeita. Ensinäkin, jos soittaa asiakaspalvelunumeroon ja valittaa tälläisesta ongelmasta, asiakaspalvelija kehoittaa vain soittamaan maksulliseen Gurun numeroon. 

Jos haluaa todellista teknistä tukea, pitää avata pikaviestintä (chat) ja pyytää teknistä henkilöä vastaamaan kysymyksiin.

Toiseksi Elisalla ei ole mitään järkevää viestintäkanavaa tai tapaa mitä kautta asiakas voisi reklamoida suoraan tällaisista ongelmista.

En tiedä saako tälläkään kanavalla mitään järkevää palautetta asiaan ja tietoa siitä, mitä korjaavia toimenpiteitä on Elisa suunnitellut tai tehnyt?

Pitääkö siirtyä käyttämään muiden pohjoismaisten operaattoreiden palveluita tai joitain muita luotettavampia sähköpostipalvelun tarjoajia!


7 kommenttia

Käyttäjätaso 7

Kannattaisi kokeilla vaikka.

Esim.

Thunderbird - sähköpostiohjelmaa.

(Thundebirdin käyttäjänä suosittelen vahvasti)

Saattaapi roskapostiongelmat loppua siihen.

 

Terve

Olen juuri käyttänyt Thunderbirdiä, tosin en voi tällä hetkellä käyttää, koska versiosta 102 ei ole vielä tullut sellaista versioita, jossa indeksointi toimii ongelmitta.

Käyttäjän sähköpostiohjelmalla ei ole itse asiassa tämän ongelman kanssa mitään merkitystä, koska ongelma johtuu Elisan järjestelmistä ei loppukäyttäjän!

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1

Roskapostisuodatus on todella vaikea homma kun ei ole selkeää standardia miten sitä tehdään - kaikki on valinnaisia ja roskaposti on käsittämätön ongelma johon sitten välillä tehdään suodatuspäässä ylilyöntejä. 

Kuitenkaan vaikea on sanoa mitenkään että onko Elisan vai lähettävän pään ongelma. Voi olla että lähettävä päässä on päästy johonkin listoille mitä Elisa käyttää. Tai sitten Elisa ottanut käyttään parempia suodatuksia esim vaatimalla sähköpostin lähettävältä asioita jotka pitäisi olla kunnossa mutta ei usein ole vähentääkseen väärennettyjen sähköpostiviestien saapumista sähköpostilaatikkoihin.

Koska ongelma on laaja niin sähköposti ei ole erityisen luotettava laskuja ja muitakaan varten - se on myöskin salaamaton eli joku muu voi nähdä viestin sisällön ja mahdollisesti myös muokata sitä. 

Terve

Kyllä ongelma on Elisan vastaanotossa ei tulevan sähköpostin käsittelyssä. Mm. heidän omat markkinointiviestinsä jäävät heidän roskapostien suodatusjärjestelmäänsä eli ne on järjestelmä tunnistanut roskaposteiksi.

Pienellä yhdistyksellä ei ole välttämättä mahdollisuus käyttää OVT tai muita vastaavia palveluita organisaatioiden välisiä tiedonsiirtoratkaisuja. Tällöin laskut lähetetään pdf-muodossa ja nehän ovat yleensä sellaisia, että niitä ei voi muuttaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4

Huijarin ei tarvitse muuttaa pdf:ää. Hän voi kirjoittaa kokonaan uuden huijauslaskun.

Harva dokumentti on digitaalisesti allekirjoitettu ja vielä harvempi huomaa tarkastaa vastaanottamiensa tiedostojen mahdollisia digitaalisia allekirjoituksia.

Käyttäjätaso 7

Huijarin ei tarvitse muuttaa pdf:ää. Hän voi kirjoittaa kokonaan uuden huijauslaskun.

 

No on se joka tapauksessa parempi kuin word- tai excel-tiedostot, joita edelleen jotkut lähettävät. Jopa viranomaiset 🤦

 

Alkuperäiseen kysymykseen: Kyllä, palveluntarjoajan vaihto toimivaan on erittäin suositeltavaa.

Pienelle yhditykselle eivät huijarit ole mitenkään ongelma, koska kaikki laskut, jotka saadaan on sovittuja ja tiedetään suurella varmuudella, onko lasku oikea vai ei.

Osallistu keskusteluun