Vastattu

Onko lähtevän postin asetuksissa tapahtunut joku muutos?

  • 28 April 2022
  • 5 kommenttia
  • 918 katselukerrat

Mulla on Nebulan kautta www-sivut ja postit menee niin, että saapuva posti tulee mulle Nebulan kautta ja lähtevän postin asetuksiin piti laittaa Elisan tiedot. Toiminut tähän asti ok, mutta viime perjantaina alkoi häiriö lähtevissä enkä saa niin kuin ihan silloin tällöin jonkun lähtemään. Telia-Nebula tarkisti omalta osaltaan ja siellä kaikki kunnossa eli näyttäisi siltä, että ongelma on Elisan osuudessa. Onko siellä siis tehty jotain muutoksia nyt eli pitäisikö siellä olevat tiedot vaihtaa?

Nyt smtp.kolumbus.fi ja porttina 25. Todentaminen “ei mitään”.

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi irritus 28 April 2022, 12:21

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

5 kommenttia

Käyttäjätaso 7

Mulla on Nebulan kautta www-sivut ja postit menee niin, että saapuva posti tulee mulle Nebulan kautta ja lähtevän postin asetuksiin piti laittaa Elisan tiedot. Toiminut tähän asti ok, mutta viime perjantaina alkoi häiriö lähtevissä enkä saa niin kuin ihan silloin tällöin jonkun lähtemään. Telia-Nebula tarkisti omalta osaltaan ja siellä kaikki kunnossa eli näyttäisi siltä, että ongelma on Elisan osuudessa. Onko siellä siis tehty jotain muutoksia nyt eli pitäisikö siellä olevat tiedot vaihtaa?

Nyt smtp.kolumbus.fi ja porttina 25. Todentaminen “ei mitään”.

En ainakaan tukisivuilta löytänyt mitään muutosta. Siis lienee jokin häiriö kyseessä.

Saatko jonkin virheilmoituksen lähettäessäsi postia tuolla Elisan palvelimella??

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Mulla on Nebulan kautta www-sivut ja postit menee niin, että saapuva posti tulee mulle Nebulan kautta ja lähtevän postin asetuksiin piti laittaa Elisan tiedot.

Tämä oli 1990-luvulla yleinen toimintatapa, kun sähköpostipalvelimille kirjautumista ei ollut vielä tarjolla. 2020-luvulla monet postin vastaanottajat suhtautuvat näin lähetettyyn sähköpostiin usein armottomasti roskapostina.

Nykyään olisi parempi käyttää sähköpostin lähettämiseen saman palveluntarjoajan lähtevän postin palvelinta kuin mistä sähköpostiosoitteesikin on. Nebulan ohjeistus on tässä suhteessa jäänyt järkyttävästi ajastaan jälkeen.

Oletko jo kokeillut palvelinta auth-smtp.nebula.fi tai auth-smtp.mynebula.fi? Jotta salasanasi ei olisi vaarassa, varmista, että SSL/TLS tai STARTTLS valinta on sähköpostiohjelmassasi päällä ja portti vastaavasti 465 tai 587. Nebulan Exchange-palvelussa palvelimet ovat ex07.nebula.fi, ex10.nebula.fi ja he10.nebula.fi, suojaus STARTTLS ja portti 587. Outlook 365 palvelussa käytetään suoraan Microsoftin palvelinta outlook.office365.com, suojaus STARTTLS ja portti 587.

Erityisesti, jos sinulla on @nbl.fi osoite, kannattaa siirtyä käyttämään Nebulan palvelimia.

Mikäli sinulla on oma verkkotunnus, voit lisätä verkkotunnuksesi SPF-tietueisiin Nebulan postipalvelinten lisäksi myös Elisan postipalvelimet ja jatkaa smtp.kolumbus.fi käyttöä.

Jos SPF, DKIM ja DMARC ovat hepreaa, tässä pari artikkelia aiheesta.

SPF-tietueiden lisäämiseen saat apua verkkotunnuksesi nimipalveluita ylläpitävävän palveluntarjoajan teknisestä tuesta. Jos olet hankkinut verkkotunnuksesi ”avaimet käteen” periaattella, se on ilmeisesti Nebula.

Mulla on Nebulan kautta www-sivut ja postit menee niin, että saapuva posti tulee mulle Nebulan kautta ja lähtevän postin asetuksiin piti laittaa Elisan tiedot. Toiminut tähän asti ok, mutta viime perjantaina alkoi häiriö lähtevissä enkä saa niin kuin ihan silloin tällöin jonkun lähtemään. Telia-Nebula tarkisti omalta osaltaan ja siellä kaikki kunnossa eli näyttäisi siltä, että ongelma on Elisan osuudessa. Onko siellä siis tehty jotain muutoksia nyt eli pitäisikö siellä olevat tiedot vaihtaa?

Nyt smtp.kolumbus.fi ja porttina 25. Todentaminen “ei mitään”.

En ainakaan tukisivuilta löytänyt mitään muutosta. Siis lienee jokin häiriö kyseessä.

Saatko jonkin virheilmoituksen lähettäessäsi postia tuolla Elisan palvelimella??

Tulee vastaus: 

Viestin sisällön lähettäminen palvelimelle epäonnistui.

 

Palvelinvastaus oli: Content is suspected spam

 

Valitse toinen lähtevän postin palvelin alla olevasta luettelosta tai jätä viesti Lähtevät-postilaatikkoon, kunnes se voidaan lähettää, klikkaamalla Yritä myöhemmin.

Käyttäjätaso 7

Mulla on Nebulan kautta www-sivut ja postit menee niin, että saapuva posti tulee mulle Nebulan kautta ja lähtevän postin asetuksiin piti laittaa Elisan tiedot. Toiminut tähän asti ok, mutta viime perjantaina alkoi häiriö lähtevissä enkä saa niin kuin ihan silloin tällöin jonkun lähtemään. Telia-Nebula tarkisti omalta osaltaan ja siellä kaikki kunnossa eli näyttäisi siltä, että ongelma on Elisan osuudessa. Onko siellä siis tehty jotain muutoksia nyt eli pitäisikö siellä olevat tiedot vaihtaa?

Nyt smtp.kolumbus.fi ja porttina 25. Todentaminen “ei mitään”.

En ainakaan tukisivuilta löytänyt mitään muutosta. Siis lienee jokin häiriö kyseessä.

Saatko jonkin virheilmoituksen lähettäessäsi postia tuolla Elisan palvelimella??

Tulee vastaus: 

Viestin sisällön lähettäminen palvelimelle epäonnistui.

 

Palvelinvastaus oli: Content is suspected spam

 

Valitse toinen lähtevän postin palvelin alla olevasta luettelosta tai jätä viesti Lähtevät-postilaatikkoon, kunnes se voidaan lähettää, klikkaamalla Yritä myöhemmin.

Jaahas. Roskapostiksi se näytetään tulkitsevan. Tuossa edellä @irritus jo kertoikin mikä saattaisi auttaa eli autentikoiva palvelin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Palvelinvastaus oli: Content is suspected spam

Vaikuttaisi siltä, että Elisan postipalvelin pitää lähettämääsi viestiä roskapostina.

Yritätkö lähettää edelleen tutkittavaksi saamaasi roskapostiviestiä?

Vai onko Elisan palvelin tullut nykyään niin tiukkapipoiseksi, ettei se enää tykkää muista kuin Elisan osoitteista?

Tuossa edellä @irritus jo kertoikin mikä saattaisi auttavaa eli autentikoiva palvelin.

Pelkkä kirjautuminen mille hyvänsä postipalvelimelle ei vielä itsessään auta ongelmaan.

Vaikka sinulla olisi Elisan Sähköpostipalvelu ja kirjautuisit palvelimelle smtpa.kolumbus.fi, niin edelleenkin @nbl.fi osoitteella lähetetty posti on roskapostisuodattimien näkökulmasta epäilyttävä, kun se tulee Elisan eikä Nebulan postipalvelimelta.

Siksi olisi parasta käyttää @nbl.fi osoitteen kanssa Nebulan postipalvelimia. Elisan verkosta ne luonnollisesti edellyttävät kirjautumista.