Vastattu

Roskapostin suodatus

  • 3 December 2020
  • 48 kommenttia
  • 1841 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

48 kommenttia

Vihdoinkin sain aikaiseksi laittaa roskapostien lähettäjät estettyjen lähettäjien listalle OmaElisa->Sähköposti -asetuksista.

 

Nyt niitä taas sitten tulee läpi samoilla osoitteilla. Missä vika?

 

En todellakaan avaa roskaposteja vaan tarkastan lähettäjän osoitteen viemällä kursorin lähettäjän nimen päälle, josta lähettäjän osoite näkyy.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Vihdoinkin sain aikaiseksi laittaa roskapostien lähettäjät estettyjen lähettäjien listalle OmaElisa->Sähköposti -asetuksista.

 

Nyt niitä taas sitten tulee läpi samoilla osoitteilla. Missä vika?

 

En todellakaan avaa roskaposteja vaan tarkastan lähettäjän osoitteen viemällä kursorin lähettäjän nimen päälle, josta lähettäjän osoite näkyy.

Joskus roskapostien lähettäjät väärentävät viesteihin lähettäjätietoja. Viestissä voi näkyä että se on lähetetty esimerkiksi osoitteesta info@esimerkki.fi vaikka se oikeasti on lähetetty osoitteesta esimerkki@maili.com. 

Ja valitettavasti sen oikean lähettäjän saa selville vain avaamalla sen viestin ja menemällä katsomaan se oikea lähettäjä. https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/sahkoposti-kotisivut/ohje/roskapostisuoja/#asetukset

Käyttäjätaso 7

Thunderbird ja elisan palvelin. Suosittelen, eipä tule paljoa roskapostia.

Vihdoinkin sain aikaiseksi laittaa roskapostien lähettäjät estettyjen lähettäjien listalle OmaElisa->Sähköposti -asetuksista.

 

Nyt niitä taas sitten tulee läpi samoilla osoitteilla. Missä vika?

 

En todellakaan avaa roskaposteja vaan tarkastan lähettäjän osoitteen viemällä kursorin lähettäjän nimen päälle, josta lähettäjän osoite näkyy.

Joskus roskapostien lähettäjät väärentävät viesteihin lähettäjätietoja. Viestissä voi näkyä että se on lähetetty esimerkiksi osoitteesta info@esimerkki.fi vaikka se oikeasti on lähetetty osoitteesta esimerkki@maili.com. 

Ja valitettavasti sen oikean lähettäjän saa selville vain avaamalla sen viestin ja menemällä katsomaan se oikea lähettäjä. https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/sahkoposti-kotisivut/ohje/roskapostisuoja/#asetukset

“Mikäli X-Original_Senderiä ei löydy, niin tällöin kyseisellä viestillä ei ole mitään tiettyä lähettäjää.”

 

Kohta oli tyhjä, eli lähettäjää (X-Original_Sender) ei ole?

 

“On yleistä että esim. bounce-viestit (kun vastaanottajalla on tila täynnä eikä postia voida toimittaa perille ja postijärjestelmä ilmoittaa siitä lähettäjälle) ovat tällaisia. Viesti voi olla myös esim. väärin konfiguroidun valvontakameran tai vastaavan laitteen lähettämä.”

 

Onko sähköposti siis itse ilmiantanut itsensä roskapostittajille, jos sähköposti on päässyt täyttymään?

 

Harmi ettei sähköpostini oikeille sähköpostittajille ilmoittanut, kun se oli päässyt täyttymään.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +10

Hei, minulle on tullut tänään ainakin seitsemän englanninkielistä sähköpostiviestiä, missä näkyy lähettäjä noreply.k-plus at kesko.fi. Eikö tälle voisi tehdä jotakin, kiitos!

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +10

Jatkoa edelliseen viestiini: Näitä viestejä tuli toistakymmentä, myös kumppanilleni. Sitten ne loppuivat. Meillä on molemmilla Kolumbus-sähköposti.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +10

Tänään taas jatkuvat nämä Keskon nimissä tulevat, missä on mm. seuraavia aiheita:

Ovat keksineet nämä tähdet ja alleviivausviivat eli estetyt sanatkaan eivät auta. Yhden viestin koko on 653 Kt eli aika pian täyttyy näistä 200 Mt:n postilaatikko. Näitä tuli minulle tänään seitsemän. Toivon todella, että Elisalla panostettaisiin tällaisten roskapostien estoon.

Original sender näkyy olevan error at kesacmstp.kesko.fi 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +10

Tänään roskaposteissa on keksitty kirjoittaa sanat aihe-kentässä siten, että joka kirjaimen väliin tulee välilyönti eli estetyt sanat eivät auta. Lähettäjänä on digital at campaign.who.int. Näitä viestejä on tullut läpi useita. Minulla olisi muutakin tekemistä, kun jatkuvasti lisätä estettyjä sanoja yms. estolistoille.

Lukeekohan kukaan Elisalla näitä päivityksiäni?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +10

Vielä edelliseen sellainen lisäys, että estettyjen sanojen listaan ei voi lisätä sanaa, missä joka toinen merkki on välilyönti.

Käyttäjätaso 2

Osoite kevinantoon@comcast.net lähettää kokoaika vaikka minkä yrityksen nimissä spammia. On ruksattu estolistaan jo vuosi sitten. Edelleenkään estolista ei stoppaa kyseistä postittajaa. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Vielä edelliseen sellainen lisäys, että estettyjen sanojen listaan ei voi lisätä sanaa, missä joka toinen merkki on välilyönti.


Normaalisti välilyönnin kohdalle voisi laittaa wildcardin “?” ?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +10

Hei, edelleen näitä noreply.k-plus at kesko.fi -roskaposteja tulee läpi eli eikö tälle asialle pystytä tekemään mitään? Vastakkaisena esimerkkinä minulla on sallituissa lähettäjissä *@emails.s-kanava.fi ja noreply.sryhma@emails.s-kanava.fi, mutta silti tältä lähettäjältä tulevat viestit menevät roskapostiin.  Aihe-kohdassa ei ole estettyjä sanoja. 

Käyttäjätaso 1

Roskapostin suodattaminen Elisan / Saunalahden sähköpostiosoitteista on ollut tuskallisen vaikeaa vaikka siitä maksan. Roskapostia tulee samaan aikaan kun Gmailista ei ole tullut KOSKAAN! Nyt viime päivinä on ollut uskomattomia 10+ sähköpostien ryppäitä englannin, saksan, ruotsin, xyz... kielellä. Nämä kaikki osoitteet pitäisi!  siirtää suodattimeen... Huhhuh. Miksei Elisa vihdoin laadi Gmailin vastaavaa roskapostin suodatinohjelmaa

 Se kun toimii kuin intialaisen junan vessa. 

Käyttäjätaso 7

Huhhuh. Miksei Elisa vihdoin laadi Gmailin vastaavaa roskapostin suodatinohjelmaa

Elisa on viimeiset pari vuotta keskittynyt siirtämään postipalvelujaan maksullisiksi. Roskapostista on täällä valitettu jo vuosia tuloksetta. Tosin ei se ole ainoa puute mikä pitäisi korjata.

Käyttäjätaso 1

Kolymbus sähköposti on jo kauan ollut maksullinen. Mm. Gmail ilmainen ja roskapostia ei tule. 

Käyttäjätaso 1

Kirjoitusvirhe : Kolumbus 

Käyttäjätaso 7

Kolumbus sähköposti on jo kauan ollut maksullinen. Mm. Gmail ilmainen ja roskapostia ei tule. 


Niin siis laajakaistan kylkiäisenä ei ole sähköpostista tarvinnut erikseen maksaa aikaisemmin. Nyt Elisa on erottanut laajakaistat ja sähköpostit toisistaan erillisiksi palveluiksi ja kummastakin maksetaan erikseen.

Etuna on , että jos irtisanoo laajakaistan , niin sillä ei ole vaikutusta sähköpostiin.

Elisan roskapostisuodatin on kyllä torso ja sen hallinta kankeaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +10

Nyt tämä noreply.k-plus at kesko.fi -sähköposti on jälleen aktivoitunut ja eri liikkeiden, kuten Prisma ja Tokmanni lahjakorttivoittoviestien lisäksi se lähettää seksiviestejä. Tietääköhän Kesko, että sen nimissä lähetetään roskapostia? 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Aika jännä että elisan webmailissa tuntuu olevan useilla roskaposti ongelmia. Onko gmailissa ja outlookissa sitten niin edistyneet suojaukset kun ainakaan meidän perheessa ei saa kukaan laisinkaan minkäänlaista roskapostia. ? Ollut kuitenkin käytössä samat osoitteet minullakin yli 10v.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +10

Tuntuu siltä, että Elisalla ei lainkaan panosteta näihin roskaposteihin. Asia on siirretty käyttäjälle, jonka pitää lisätä sallittuja ja estettyjä lähettäjiä ja sanoja eikä systeemi siltikään toimi oikein. Minulla on estettyjen ja sallittujen lähettäjien listoilla jo satoja nimiä ja lisää tulee koko ajan. Kun käyt lisäämässä näitä OmaElisassa ja kirjaudut ulos, aina tulee kysely, miten asian hoitaminen oli sujunut. Tämä vielä lisää ärsytystä, vaikkei kyselyyn ole pakko vastata. Elisa voisi tosiaankin ottaa mallia gmaililta ja outlookilta. 

Käyttäjätaso 7

Tietääköhän Kesko, että sen nimissä lähetetään roskapostia? 

Varmasti tietää, mutta eipä sillä ole mitään merkitystä. Ei ne pysty asiaan puuttumaan sen enempää kuin kukaan muukaan, niin kauan kun sähköpostia pystyy lähettämään ilman vahvaa tunnistautumista.

 

tontze: Onko gmailissa ja outlookissa sitten niin edistyneet suojaukset

Kyllä. Niillä oli paremmat systeemit jo 15 vuotta sitten kuin Elisalla herran vuonna 2021, eikä niiden kehitysyksiköt ole olleet toimettomia senkään jälkeen. Elisalle puolestaan kuluttajien sähköpostipalvelu ei ole ollut sellainen kohde, johon resursseja haluttaisiin tuhlata - ja asia tuskin muuttuu vaikka palvelu muuttui (erillis)maksulliseksi.

Käyttäjätaso 7

Tuntuu siltä, että Elisalla ei lainkaan panosteta näihin roskaposteihin. Asia on siirretty käyttäjälle, jonka pitää lisätä sallittuja ja estettyjä lähettäjiä ja sanoja eikä systeemi siltikään toimi oikein. Minulla on estettyjen ja sallittujen lähettäjien listoilla jo satoja nimiä ja lisää tulee koko ajan. Kun käyt lisäämässä näitä OmaElisassa ja kirjaudut ulos, aina tulee kysely, miten asian hoitaminen oli sujunut. Tämä vielä lisää ärsytystä, vaikkei kyselyyn ole pakko vastata. Elisa voisi tosiaankin ottaa mallia gmaililta ja outlookilta. 


Kokeile Thunderbirdiä, jos et ole jo kokeillut. Minulle ainakaan ei tule paljon mitään roskaa, kun Elisa webmail ja thunderbird.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +10

Nyt näitä Keskon nimissä tulevia roskaposteja on taas alkanut tulla läpi: lähettäjänä näkyy Dr. Extenda ja Vesselivit.  Eikö näille todellakaan voida tehdä mitään?