Skip to main content
Vastaus

Saapunut sähköpostiviesti katosi

  • October 15, 2025
  • 7 kommenttia
  • 73 katselukerrat

Forum|alt.badge.img

Tämä koskee Kolumbus-sähköpostia. Käytössä Windows10 ja Thunderbird.

Saan uusista sähköposteista W:n ilmoituksen pienenä ponnahdusikkunana, joka katoaa itsestään. Tänään 15.10.2025 noin klo 11.40 tuli tällainen ilmoitus uudesta sähköpostista. Ehdin lukea lähettäjän ja aiheen ennen kuin ilmoitus poistui.

Ko. viestiä ei kuitenkaan löytynyt koneeltani. Ei Thunderbirdistä, ei saapuneet-kansiosta, ei roskapostista, ei roskakorista, ei edes haulla. Sitä ei löytynyt myöskään Elisan palvelimelta ko. kansioista eikä edes haulla. Tarkistin vielä roskakorin palautustoiminnon, mutta sieltä ei löytynyt kyseistä viestiä. Soitin lähettäjälle, joka kertoi lähettäneensä ko. viestin. Elisan palvelimelta päälle laitettava roskapostisuodatus ei ollut päällä. 

Onko muille käynyt samalla tavalla?

Miksi viesti katosi? Mikä ongelma aiheutti? Tapahtuuko näitä usein? Miten tältä ongelmalta suojaudutaan? 

Millainen viive on siinä, että viesti saapuu Elisan palvelimelle ja että tuo ponnahdusikkunatoiminto ehtii ilmoittaa siitä?

Voiko syy johtua Elisan roskapostisuodatuksesta eli siitä, että Elisa olisi vahingossa laittanut lähettäjätahon estoon? Lähettäjätaho on arvostettu suomalaisfirma, toiminut yli sata vuotta. 

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Pekka1111

Ongelman syy selvisi. Vika ei ole Elisassa. Viestin lähettäjä oli joutunut kaivamaan netistä toisen sähköpostiosoitteeni, jota ylläpitävän operaattorin palvelimella on joskus pitkiä viiveitä. Ilman tätä viivettä viesti olisi näkynyt tavanomaisen sähköpostiosoitteeni alla tavanomaisessa näkymässä ja olisin huomannut sen heti. Häiriöilmoitus on peruttu. Oikein huojentavaa, että tärkein sähköpostiosoite eli Elisalla oleva toimii moitteetta. Voidaan lopettaa tämä viestiketju tähän:)

7 kommenttia

JV0600
Forum|alt.badge.img+17
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • October 15, 2025

Sun kannattaa ehdottomasti tehdä häiriöilmoitus, joko puhelimitse:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

 

Tai sitten Omaelisan kautta.


Ihaa-na
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+10
  • OmaYhteisön moderaattori
  • October 15, 2025

Jos vaan ilmoitat Elisalle tarkan ajankohdan milloin ongelma alkoi / milloin viesti katosi, siellä pystytään joskus palauttamaan backup-tiedosto. Tätä tehdään ainakin silloin, kun kaikki viestit katoaa (mitä tietääkseni onneksi tapahtuu aniharvoin). 

Vähän jänskättää tätä kysyä, mutta onko sulla sähköpostiasetuksissa täppää kohdassa “poista poistetut viestit pysyvästi”? Aloin luomaan sellaista skenaariota päässäni, että ethän vahingossa poistanut viestiä ja tämän myötähän se katoaa tyystin kulkematta roskakorinkaan kautta.

 

Vaikka täällä herkällä kädellä porukka ohjaa olemaan aspaan yhteydessä niin ehdottomasti suosittelen kyselemään kokemuksia ja neuvoja. 😊 


Forum|alt.badge.img
  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • October 15, 2025

Sun kannattaa ehdottomasti tehdä häiriöilmoitus, joko puhelimitse:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

 

Tai sitten Omaelisan kautta.

Häiriöilmoituksesta on puhelinaika , mutta se on vasta viikon päästä. Puhelimitse sen sijaan ilmoitan parhaillaan.


Ihaa-na
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+10
  • OmaYhteisön moderaattori
  • October 15, 2025

Sun kannattaa ehdottomasti tehdä häiriöilmoitus, joko puhelimitse:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

 

Tai sitten Omaelisan kautta.

Häiriöilmoituksesta on puhelinaika , mutta se on vasta viikon päästä. Puhelimitse sen sijaan ilmoitan parhaillaan.

Hei kerrotko miten homma selkisi sitten kun vaan on jotain kerrottavaa? 


Forum|alt.badge.img
  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • October 15, 2025

Jos vaan ilmoitat Elisalle tarkan ajankohdan milloin ongelma alkoi / milloin viesti katosi, siellä pystytään joskus palauttamaan backup-tiedosto. Tätä tehdään ainakin silloin, kun kaikki viestit katoaa (mitä tietääkseni onneksi tapahtuu aniharvoin). 

Vähän jänskättää tätä kysyä, mutta onko sulla sähköpostiasetuksissa täppää kohdassa “poista poistetut viestit pysyvästi”? Aloin luomaan sellaista skenaariota päässäni, että ethän vahingossa poistanut viestiä ja tämän myötähän se katoaa tyystin kulkematta roskakorinkaan kautta.

 

Vaikka täällä herkällä kädellä porukka ohjaa olemaan aspaan yhteydessä niin ehdottomasti suosittelen kyselemään kokemuksia ja neuvoja. 😊 

Asetuksissa ei ole täppää kohdassa “poista poistetut viestit pysyvästi”. Koneellani on tuhansia viestejä varmuuden vuoksi, kyllähän Thunderbirdiin mahtuu. En itse asiassa edes koskenut koneeseen ponnahdusikkunan ilmaantuessa ja poistuessa vaan olin vieressä. Joten tämä skenaario ei selitä viestin katoamista. 


Ihaa-na
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+10
  • OmaYhteisön moderaattori
  • October 15, 2025

Jos vaan ilmoitat Elisalle tarkan ajankohdan milloin ongelma alkoi / milloin viesti katosi, siellä pystytään joskus palauttamaan backup-tiedosto. Tätä tehdään ainakin silloin, kun kaikki viestit katoaa (mitä tietääkseni onneksi tapahtuu aniharvoin). 

Vähän jänskättää tätä kysyä, mutta onko sulla sähköpostiasetuksissa täppää kohdassa “poista poistetut viestit pysyvästi”? Aloin luomaan sellaista skenaariota päässäni, että ethän vahingossa poistanut viestiä ja tämän myötähän se katoaa tyystin kulkematta roskakorinkaan kautta.

 

Vaikka täällä herkällä kädellä porukka ohjaa olemaan aspaan yhteydessä niin ehdottomasti suosittelen kyselemään kokemuksia ja neuvoja. 😊 

Asetuksissa ei ole täppää kohdassa “poista poistetut viestit pysyvästi”. Koneellani on tuhansia viestejä varmuuden vuoksi, kyllähän Thunderbirdiin mahtuu. En itse asiassa edes koskenut koneeseen ponnahdusikkunan ilmaantuessa ja poistuessa vaan olin vieressä. Joten tämä skenaario ei selitä viestin katoamista. 

No onneksi sitten jäi mun kauhuskenaario vaan skenaarioksi. Kerrohan miten käy sen häiriöilmoituksen kanssa tai jos muuten keksit ratkaisun. Toki hyvä, jos muut täällä osaisi kertoa kokemuksiaan.


Forum|alt.badge.img
  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • Vastaus
  • October 16, 2025

Ongelman syy selvisi. Vika ei ole Elisassa. Viestin lähettäjä oli joutunut kaivamaan netistä toisen sähköpostiosoitteeni, jota ylläpitävän operaattorin palvelimella on joskus pitkiä viiveitä. Ilman tätä viivettä viesti olisi näkynyt tavanomaisen sähköpostiosoitteeni alla tavanomaisessa näkymässä ja olisin huomannut sen heti. Häiriöilmoitus on peruttu. Oikein huojentavaa, että tärkein sähköpostiosoite eli Elisalla oleva toimii moitteetta. Voidaan lopettaa tämä viestiketju tähän:)