Vastattu

Sähköposti Gmail-osoitteisiin ei kulje


Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +3

Monitoimilaite skannaa annettuun sähköpostiosoitteeseen käyttäen SMTP-palvelinta smtp.kolumbus.fi. Tämä on toiminut kauan hyvin ja toimii vieläkin muihin osoitteisiin kuin gmail.com. Osaako joku minua fiksumpi valistaa, mitä kannattaisi tehdä, kun en ole tarkemmin perillä SPF-tietueen virittelystä, jos ongelma juontuu siitä? Yritin tarkistella asiaa SPF Record Checkerillä, mutta en päässyt maaliin.

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi irritus 18 May 2022, 21:24

Katso alkuperäinen viesti

62 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Onhan kopiokoneesi lähettävä osoite Elisan verkkotunnuksella? Eli esimerkiksi muotoa xxx@elisanet.fi, xxx@kotikone.fi, xxx@kotiposti.net, xxx@saunalahti.fi?

Mikäli ei ole, siirry käyttämään postiosoitteesi mukaisia postipalvelia.

Jos kopiokone käyttää gmail-osoitetta, käytä Googlen postipalvelimia. Huomaa Googlen erikoisuus, joudut ottamaan käyttöön kaksivaiheisen tunnistautumisen ja sen jälkeen luomaan kopiokonetta varten sovelluskohtainen salasanan. Tavanomainen salasanakirjautuminen Googlen postipalvelimille poistuu käytöstä 30.5.2022.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Mikäli käytössäsi on oma verkkotunnus, voit todellakin lisätä verkkotunnuksesi nimipalveluihin TXT-tietueen:

v=spf1 ptr:elisa-laajakaista.fi ip4:193.94.141.240/28 ip4:193.229.0.32/27 ip4:193.229.55.0/24 ip4:195.197.172.96/27 ip4:62.142.5.0/24 ip4:62.142.117.192/26 ip4:193.64.193.192/26 mx ~all

Mikäli käytät muitakin postipalvelimia kuin smtp.kolumbus.fi, muista lisätä myös ne tuohon rimpsuun.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +3

Oma verkkotunnus todellakin on eli lähettäjän osoite muotoa laatikko@omadomain.fi

Yritänpä opiskella, miten tuo tietue lisätään nimipalveluihin. Onkohan sähköpostipalvelun tarjoajaoperaattorilla jotain merkitystä asiassa? Pitäisikö käyttääkin sen smtp-palvelinta?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Suoraviivaisin ratkaisu on tosiaan käyttää sähköpostipalvelun tarjoajan smtp-palvelimia.

Toki, mikäli hosting-tarjoajasi ei ole ottanut verkkotunnuksellesi spf-tietueita käyttöön, ongelman juurisyy ei poistu ja Google ei edelleenkään tykkää lähettämistäsi sähköposteista.

Tarkasta SPF Record Checkerillä tai nslookup-komennolla, onko verkkotunnuksellasi ylipäätään mitään spf-tietuetta. Loitsua siis komentoriville:

nslookup
set type=TXT
omadomain.fi
exit

Jos saat vastaukseksi omadomain.fi text = "v=spf1…, käytössäsi on jo spf-tietueet ja sinun tulisi lähettää postisi spf-tietueessa mainittujen postipalvelinten kautta.

Mikäli sinulla ei ole lainkaan spf-tietuetta, ota yhteys hosting-tarjoajaasi, mikäli he hoitavat sekä nimipalvelusi että sähköpostisi.

Jos nimipalvelut ja sähköposti ovat eri firmoilta, kysy ensin sähköpostitarjoajaltasi, minkälaisen spf-tietueen tarvitset. Välitä tämä tieto sen jälkeen nimipalvelutarjoajallesi.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +3

Vaikuttaa siltä, että sähköpostitarjoajan (Netsor) postipalvelin pystyy toimittamaan viestit myös gmail-osoitteisiin. Jostain syystä Elisan smtp.kolumbus.fi ei tähän kyennyt. Voi olla, että smtpa.kolumbus.fi olisi myös toiminut?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Vaikuttaa siltä, että sähköpostitarjoajan (Netsor) postipalvelin pystyy toimittamaan viestit myös gmail-osoitteisiin. Jostain syystä Elisan smtp.kolumbus.fi ei tähän kyennyt. Voi olla, että smtpa.kolumbus.fi olisi myös toiminut?

Jos näet elisan palvelimen vastausviestiä mistään, niin saattaa olla että sieltä löytyy “Suspected Spam” lauseke...

Ihan mielenkiinnosta kun itselläni myös tuollainen ongelma, että muista kuin googlen sposteista lähetetyt viestit eivät mene perille gmail-osoitteisiin niin missä on perimmäinen syy? Jos käytän Webmailia vaikka jollain oman domainin spostilla niin viestit menevät samantien perille myös gmailiin. Tällöin vaikuttaisi siltä, että vika onkin toimistoni laajakaistaliittymän operaattorilla eli Telialla. Osaisiko joku valaista tätä? Minulla on myös kolumbuksen sähköposteja.

Käyttäjätaso 7

Ihan mielenkiinnosta kun itselläni myös tuollainen ongelma, että muista kuin googlen sposteista lähetetyt viestit eivät mene perille gmail-osoitteisiin niin missä on perimmäinen syy? Jos käytän Webmailia vaikka jollain oman domainin spostilla niin viestit menevät samantien perille myös gmailiin. Tällöin vaikuttaisi siltä, että vika onkin toimistoni laajakaistaliittymän operaattorilla eli Telialla. Osaisiko joku valaista tätä? Minulla on myös kolumbuksen sähköposteja.

Gmail on ilmeisesti vähän tiukentanut suojauksiaan , koska muutama muukin on ilmoitellut vastaavista ongelmista.

Itselläni kyllä toimii Elisan postista lähetys Gmailiin postiohjelmallani. Käsittääkseni lähetyksessä pitäisi käyttää postintarjoajan suojattua ja autentikoivaa palvelinta , että Gmail pystyy verifioimaan lähettäjän.

Elisalla

Lähtevä palvelin smtpa.kolumbus.fi
Portti 465
Salaus SSL

Käyttäjätunnus ja salasana samat kuin tulevassa postissa.

Telialla

Lähtevä palvelin mail.inet.fi
Portti 465
Salaus SSL

Käyttäjätunnus ja salasana samat kuin tulevassa postissa.

 

Itselläni ei ole Telian postia , mutta Elisan posti noilla em. asetuksilla minulla toimii myös Gmailiin.

PS. Telia muuten suunnittelee sulkevansa koko postipalvelunsa. Tosin asiasta nousi Telan yhteisössä aika poru ja asia on vielä uudelleenharkinnassa.

Sähköpostissa minulla on juuri nuo (Telian) asetukset. käyttäjät ja salasana puuttuivat, mutta lisäsin ne nyt vielä. (Elisan asetuksia en kaiketikaan tarvitse, koska laajakaistaa operoi Telia.) Tilanne ei kuitenkaan muuttunut. Meilit eivät mene gmailiin. Ärsyttävää kun tämä on toiminut erinomaisesti, mutta nyt jo parisen viikkoa stopissa! Tiedä sitten josko vaihto Elisan laajakaistaan auttaisi?

Käyttäjätaso 7

Sähköpostissa minulla on juuri nuo (Telian) asetukset. käyttäjät ja salasana puuttuivat, mutta lisäsin ne nyt vielä. Tilanne ei kuitenkaan muuttunut. Meilit eivät mene gmailiin.

Ongelma lienee Telian ja Googlen välinen , jos sinulla on vielä SSL-salaus ja portti 465 käytössä.

 

Elisan asetuksia en kaiketikaan tarvitse, koska laajakaistaa operoi Telia.

 

Suositus on käyttää postipalvelun tarjoajan palvelimia riippumatta nettiyhteyden tarjoajasta. Luultavasti juuri se , että posti näyttää tulevan eri palvelusta kuin osoite antaa ymmärtää , johtaa joskus blokkaukseen vastaanottajalla.

Kyllä ainakin Elisan em. asetuksilla ja palvelimilla homma rokkaa yhteydellä kuin yhteydellä. Jos käytössä on salaamaton yhteys , niin silloin se toimii vain nettiyhteyden tarjoajan postipalvelimilla.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +1

Moi,

Mulla on oma domanin joka on Elisan hostauksessa ja myös mailit Elisan kautta.

Nyt mulla on juuri tuo ylläkuvattu ongelma, että gmaili ei ota mun domainin kautta lähetettyjä maileja vastaan,

Eli juuri tämä ongelma on kyseessä. Ei ole spf-tietuetta mun domainille.

Toki, mikäli hosting-tarjoajasi ei ole ottanut verkkotunnuksellesi spf-tietueita käyttöön, ongelman juurisyy ei poistu ja Google ei edelleenkään tykkää lähettämistäsi sähköposteista.

Tarkasta SPF Record Checkerillä tai nslookup-komennolla, onko verkkotunnuksellasi ylipäätään mitään spf-tietuetta. Loitsua siis komentoriville:

nslookup
set type=TXT
omadomain.fi
exit

Jos saat vastaukseksi omadomain.fi text = "v=spf1…, käytössäsi on jo spf-tietueet ja sinun tulisi lähettää postisi spf-tietueessa mainittujen postipalvelinten kautta.

Mikäli sinulla ei ole lainkaan spf-tietuetta, ota yhteys hosting-tarjoajaasi, mikäli he hoitavat sekä nimipalvelusi että sähköpostisi.

 

Mihin otan yhteyttä tässä ongelmassa? Asiakaspalveluun 010 190 240​  ?

 

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9

@moikari   nyt jos SPF-tietuetta ei löydy, niin olisi hyvä ottaa yhteyttä asiakaspalveluun. Jos et halua soittaa, niin OmaElisassakin voi laittaa viestiä seuraavaa polkua pitkin:

OmaElisa -> Asiakaspalvelu - Asiakaspalvelun viestit - Uusi viesti - Häiriöilmoitukset - Sähköposti

Saadaan tuota kautta katsottua tilannetta myös tarkemmin! 👍

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +1

Joo, soitin ja yhdistettiin oikealle “osastolle”. Tiketti sisässä ja asia hoituu sitä kautta eteenpäin. 🤙

Morjens

 

Onko tähän ongelmaan tullut ratkaisua eli gmail blokkaa muillakin viestit

käytettäessä Elisan smtp-palvelinta?

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +8

Myös omalla domainilla? Oot tarkistanu että sulta löytyy kuitenkin tuo SPF-tietue? 🤔 Jos se puuttu niin kannattaa olla tosiaan asiakaspalveluun yhteyksissä tai laittaa OmaElisan kautta viestiä tuota aiemmin mainittua reittiä pitkin. 😊

Hei tervetuloa kans mukaan tänne OmaYhteisöön @Kari T! 😎🔥

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +1

Joo, soitin ja yhdistettiin oikealle “osastolle”. Tiketti sisässä ja asia hoituu sitä kautta eteenpäin. 🤙

Unohdin kertoa, että ongelma oli korjattu jo seuraavana päivänä.

Nyt löytyy SPF-tietue, tulee vastaus mun domainille: "v=spf1 a include:spf.elisanet.fi ~all"

😀

Kunniamerkki

Jos NSLookup vastaa:
“UnKnown can't find “yourdomain.fi”: No response from server”

tarkoittaako se että spf ei ole käytössä?

Tuki väittää että homma on kunnossa koska voin lähettää Elisan webmailista postia gmailiin

Kunniamerkki

Jos NSLookup vastaa:
“UnKnown can't find “yourdomain.fi”: No response from server”

tarkoittaako se että spf ei ole käytössä?

Tuki väittää että homma on kunnossa koska voin lähettää Elisan webmailista postia gmailiin

testasin vielä kolmella checkerillä, ja jokainen niistä sanoo ettei SPF ole käytössä domainillani

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

No response from server kuulostaa tässä yhteydessä oudolle. Aivan kuin internet-yhteytesi olisi poikki, käyttämäsi tietokoneen nimipalveluasetukset olisivat väärin tai verkkotunnuksesi nimipalvelimet olisivat kaatuneet.

Viimeisen vaihtoehdon voit sulkea pois Traficomin verkkotunnushaulla. Otsikon Nimipalvelintiedot alla tilan tulee olla Toimiva.

Kysyithän varmasti TXT-tietueita?

Jos sinulla ei ole www-sivuja tai ftp-palvelinta, on täysin mahdollista, että kysyttäessä A- tai CNAME-tietuetta, mitään ei löydy, mikäli verkkotunnus on ainoastaan sähköpostikäytössä.

Voit myös pyytää nslookup-komentoa kysymään asiaa joltakin tietyltä palvelimelta, esimerkissä Google, jos epäilet tietokoneen tai reitittimen asetusten olevan pielessä.

$ nslookup
> server 8.8.8.8
Default server: 8.8.8.8
Address: 8.8.8.8#53
> set type=txt
> elisa.fi
;; Truncated, retrying in TCP mode.
Server: 8.8.8.8
Address: 8.8.8.8#53

Non-authoritative answer:
[pälä pälä pälä]
elisa.fi text = "v=spf1 redirect=_spf1.elisa.fi"
[pälä pälä pälä]
exit
$

Tässä tapauksessa v=spf1 rivi löytyi, eli toisin sanoen Elisan työntekijöiden sähköpostit käyttävät SPF:ää.

Kunniamerkki

ihan suoraan kopioin tämän, vaihdoin vaan tilalle oman domainini

nslookup
set type=TXT
omadomain.fi
exit

Traficomissa voi hakea vain .fi -tunnuksia. Mulla on .net, eikä erikseen www-sivuja, vain  sposti-käytössä tuo domain

Whois.com:n perusteella domainini pitäis olla toimiva

Kunniamerkki

@irritusnyt en ihan tajunnut tosta esimerkistäsi ( Voit myös pyytää nslookup-komentoa kysymään asiaa joltakin tietyltä palvelimelta ), mikä osuus mun pitää kirjoittaa komentoriville? En oo ihan niin velho :D

Mutta jos piti hakea elisa.fi, niin sama vastaus

> elisa.fi
Server:  UnKnown
Address:  2001:998:20::20

*** UnKnown can't find elisa.fi: No response from server

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Kun elisa.fi kerta herjaa No response from server, vaikka se toimii meillä muilla, niin tietokoneeltasi nimipalvelut ovat rikki.

Ilmeisesti IPv6 ei toimi, vaikka kovasti yrität sitä käyttää. Edellä mainittu 2001:998:20::20 on Saunalahden IPv6 nimipalvelin.

Komenna nslookup käyttämään Saunalahden IPv4 nimipalvelinta. Eli nslookup komennon antamisen jälkeen paina enter. Loitsua sitten server 195.74.0.47 ja enter. Sitten set type=txt ja perään enter. Lopuksi verkkotunnuksesi ja enter.

Ulos pääsee komennolla exit (ja perään tietysti enter).

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

@irritusnyt en ihan tajunnut tosta esimerkistäsi, mikä osuus mun pitää kirjoittaa komentoriville?

Rivit, jotka alkavat $ ja >. Yritetäänpä uudelleen vähän eri tavalla. Lihavoidut osuudet kirjoitetaan itse.

$ nslookup
> server 8.8.8.8
Default server: 8.8.8.8
Address: 8.8.8.8#53
> set type=txt
> elisa.fi
;; Truncated, retrying in TCP mode.
Server:        8.8.8.8
Address:    8.8.8.8#53

Non-authoritative answer:
[pälä pälä pälä]
elisa.fi    text = "v=spf1 redirect=_spf1.elisa.fi"
[pälä pälä pälä]
> exit
$

Kunniamerkki

ok, mulla ei tuu toi “#53” Addressin perään, ei siis muuta kuin 8.8.8.8 vastauksena, sekä:

> elisa.fi
Server:  [8.8.8.8]
Address:  8.8.8.8

Non-authoritative answer:
elisa.fi        text =

        "MS=ms11459478"
elisa.fi        text =

        "atlassian-domain-verification=2MMqFgRHlFAcNCE6qaCobVz1TOsXalbxelHVajyB4H8FZqGqVTmfuihereh7ZeIe"
elisa.fi        text =

        "miro-verification=6aad4de1ea1052e3c5e108508a5990d14ddf6ec3"….

ja niin edelleen…

 

Omalla domainilla hakemalla vastaa:
“ primary name server = ns-fi.elisa.net
        responsible mail addr = hostmaster.elisa.fi
        serial  = 2005012052
        refresh = 3600 (1 hour)
        retry   = 900 (15 mins)
        expire  = 604800 (7 days)
        default TTL = 3600 (1 hour)”

Sama vastaus myös tuon ipv4-loitsun jälkeen.

Ja Gmailiin en edelleenkään saa lähetettyä….

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

testasin vielä kolmella checkerillä, ja jokainen niistä sanoo ettei SPF ole käytössä domainillani

“ primary name server = ns-fi.elisa.net

        responsible mail addr = hostmaster.elisa.fi
        serial  = 2005012052
        refresh = 3600 (1 hour)
        retry   = 900 (15 mins)
        expire  = 604800 (7 days)
        default TTL = 3600 (1 hour)”

Kyllähän tämä siltä näyttää, ettei verkkotunnuksellasi todellakaan ole spf-tietuetta. Jatka vikailmoittamista Elisan tukeen, kunnes sieltä löytyy joku, joka itsekin käyttää smtpa.kolumbus.fi eikä pelkästään webmailia.

ok, mulla ei tuu toi “#53” Addressin perään

53 on nimipalveluiden porttinumero. Minun nslookup näyttää porttinumeron, sinulla nslookup jättää sen erikseen mainitsematta. Molemmat toimivat kuitenkin samalla tavalla.

Osallistu keskusteluun