Skip to main content

Monitoimilaite skannaa annettuun sähköpostiosoitteeseen käyttäen SMTP-palvelinta smtp.kolumbus.fi. Tämä on toiminut kauan hyvin ja toimii vieläkin muihin osoitteisiin kuin gmail.com. Osaako joku minua fiksumpi valistaa, mitä kannattaisi tehdä, kun en ole tarkemmin perillä SPF-tietueen virittelystä, jos ongelma juontuu siitä? Yritin tarkistella asiaa SPF Record Checkerillä, mutta en päässyt maaliin.

Mites kun DNA yhteys ja elisan maili, ei toimi ja sanoo nslookup:ppi sanoo ettei ole spf:ää. Muihin kuin gmail osoitteisiin menee kyllä käytti sitten dna tai elisan lähtevän postin asetuksia. On siis toiminut sen 20v ja tämä ongelma alkoi tuossa alku syksystä.

Elisan posti kyllä minulla toimii myös DNA:n yhteydellä kunhan lähtevän postin asetukset ovat:

Palvelin smtpa.kolumbus.fi

Portti 465

Salaus SSL

Autentikointi kyllä

Tunnus ja salasana samat kuin tulevassa postissa.

Nuo on juuri noin asetettuna, ei toimi. Syksyyn asti on ollut tuo dna lähtevänä oletuksena ja toiminut, eli olen testannut nyt molempia ja nslookup sanoo että spf ei löydy.

Olisikohan vikailmoituksen paikka?


Mites kun DNA yhteys ja elisan maili, ei toimi ja sanoo nslookup:ppi sanoo ettei ole spf:ää. Muihin kuin gmail osoitteisiin menee kyllä käytti sitten dna tai elisan lähtevän postin asetuksia. On siis toiminut sen 20v ja tämä ongelma alkoi tuossa alku syksystä.

Elisan posti kyllä minulla toimii myös DNA:n yhteydellä kunhan lähtevän postin asetukset ovat:

Palvelin smtpa.kolumbus.fi

Portti 465

Salaus SSL

Autentikointi kyllä

Tunnus ja salasana samat kuin tulevassa postissa.

Nuo on juuri noin asetettuna, ei toimi. Syksyyn asti on ollut tuo dna lähtevänä oletuksena ja toiminut, eli olen testannut nyt molempia ja nslookup sanoo että spf ei löydy.

Varmaan kannattaa tehdä vika/häiriöilmoitus:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

Soittakaa minulle Häiriöilmoituksetkin

Asiakaspalvelupuhelu:

010 190 240 (mpm/pvm)​

Numerossa voi tehdä myös vika/häiriöilmoituksen virka-ajan ulkopuolellakin.

Ympäri vuorokauden, myös viikonloppuisin.

(Kuuntelet vaan nauhoitteen ihan lopuun asti)

Erinomaisen hyvä vaihtoehto, OmaElisassa:

Omaelisa/Asiakaspalvelu>Viestit ja ilmoitukset>Asiakaspalvelun viestit>

Uusi viesti>Häiriöilmoitukset>Elisan sähköpostipalvelu/Sähköposti

Liitteitä voi olla enintään 5 kpl.


Aika mielenkiintoista että ongelma vieritetään kolmannen osapuolen softan syyksi? Mitenkähän se tuohon liittyy? (käytän siis tunderbirttiä, en webmailia). Ongelma on siis edelleen ratkaisematta. Ohjataan vain lukemaan ohjeita ja pyöritetään 1 tier luupissa. 


Aika mielenkiintoista että ongelma vieritetään kolmannen osapuolen softan syyksi? Mitenkähän se tuohon liittyy? (käytän siis tunderbirttiä, en webmailia). Ongelma on siis edelleen ratkaisematta. Ohjataan vain lukemaan ohjeita ja pyöritetään 1 tier luupissa. 

Oletko kokeillut webmaililla lähettää? Mikäli ei onnistu, yhteys asiakaspalveluun ja homma korjataan. Mikäli käytät vain Thunderbirdiä eikä webmailia ole testattu edes, asiakaspalvelu ei asialle silloin vielä voi tehdä mitään.


Ei web mailissa ainakaan tule ilmoitusta että sillä lähetys ei toimisi. Ongelma vain on noiden gmail osoitteiden kanssa kaikkiin muihin osoitteisiin toimii tuon tunderbirtin kanssa. Ei kai se ny voi olla asetuksista kiinni että muut toimii mutta gmail lähetykset ei toimi. Tosin ei väliä kummalla noista asetuksista (dna tai elisa) käytän lähettävässä (SMTP) niin ongelma on sama. Ja molemmissa on asetukset ohjeiden mukaiset.


Ei web mailissa ainakaan tule ilmoitusta että sillä lähetys ei toimisi. Ongelma vain on noiden gmail osoitteiden kanssa kaikkiin muihin osoitteisiin toimii tuon tunderbirtin kanssa. Ei kai se ny voi olla asetuksista kiinni että muut toimii mutta gmail lähetykset ei toimi. Tosin ei väliä kummalla noista asetuksista (dna tai elisa) käytän lähettävässä (SMTP) niin ongelma on sama. Ja molemmissa on asetukset ohjeiden mukaiset.

Elisan posti kyllä minulla toimii myös DNA:n yhteydellä uusimmalla Thunderbirdillä kunhan lähtevän postin asetukset ovat:

Palvelin smtpa.kolumbus.fi

Portti 465

Salaus SSL

Autentikointi kyllä

Tunnus ja salasana samat kuin tulevassa postissa.


Noin ne minullakin. Ja niin ne on olleetkin koko ajan. Ja nuinhan niissä ohjeissa lukee.


Noin ne minullakin. Ja niin ne on olleetkin koko ajan. Ja nuinhan niissä ohjeissa lukee.

Tämä selvä.

Sitten ei taida olla mitään muuta eroa kuin , että minulla on normaalisti Elisan netti ja sinulla DNA:n , jos oikein olen ymmärtänyt.

Minulla on käytössä muitakin nettiliittymiä , joita kaytän ajoittain ja kyllä minulla posti menee Gmailiin niin Elisan , Telian kuin DNA:nkin liittymillä ihan noilla em. Thunderbirdin asetuksilla.

Oletko yrittänyt poistaa niitä asetuksia ja luoda uudestaan , jos olisi jotakin Thunderbirdissä nyrjähtänyt? Muuten epäilys kohdistuu DNA:han.


Siis? Tarkoitatko että kun muut lähetykset ja vastaanotot toimii paitsi gmail niin asetuksissa vika? Tai DNA:ssa? DNA ei hallinnoi tuota spf tietoa koska sähköposti menee elisan palvelimen kautta josta tulee tuo virhe ilmoituskin (noilla ohjeen mukaisilla asetuksilla). Ja nuo tiedot lähtevälle olen kirjotellut tehnyt useeman kerran jo uusiksi tänä aikana kun ei ole toiminut.


Siis? Tarkoitatko että kun muut lähetykset ja vastaanotot toimii paitsi gmail niin asetuksissa vika? Tai DNA:ssa? DNA ei hallinnoi tuota spf tietoa koska sähköposti menee elisan palvelimen kautta josta tulee tuo virhe ilmoituskin (noilla ohjeen mukaisilla asetuksilla). Ja nuo tiedot lähtevälle olen kirjotellut tehnyt useeman kerran jo uusiksi tänä aikana kun ei ole toiminut.

OK.

Yritin vain varmistua , että kaikki asetukset Thunderbirdissä on oikein. Laittele Elisalle vikailmoitusta , jospa se spf-tiedosto kohdallasi ei olisi kunnossa.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteyslomake/


Siis? Tarkoitatko että kun muut lähetykset ja vastaanotot toimii paitsi gmail niin asetuksissa vika? Tai DNA:ssa? DNA ei hallinnoi tuota spf tietoa koska sähköposti menee elisan palvelimen kautta josta tulee tuo virhe ilmoituskin (noilla ohjeen mukaisilla asetuksilla). Ja nuo tiedot lähtevälle olen kirjotellut tehnyt useeman kerran jo uusiksi tänä aikana kun ei ole toiminut.

OK.

Yritin vain varmistua , että kaikki asetukset Thunderbirdissä on oikein. Laittele Elisalle vikailmoitusta , jospa se spf-tiedosto kohdallasi ei olisi kunnossa.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteyslomake/

Laitettu jo 1kk sitten. 


Siis? Tarkoitatko että kun muut lähetykset ja vastaanotot toimii paitsi gmail niin asetuksissa vika? Tai DNA:ssa? DNA ei hallinnoi tuota spf tietoa koska sähköposti menee elisan palvelimen kautta josta tulee tuo virhe ilmoituskin (noilla ohjeen mukaisilla asetuksilla). Ja nuo tiedot lähtevälle olen kirjotellut tehnyt useeman kerran jo uusiksi tänä aikana kun ei ole toiminut.

OK.

Yritin vain varmistua , että kaikki asetukset Thunderbirdissä on oikein. Laittele Elisalle vikailmoitusta , jospa se spf-tiedosto kohdallasi ei olisi kunnossa.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteyslomake/

Laitettu jo 1kk sitten. 

Aha.

Jos asia ei ole korjaantunut , niin kehottaisin kyselemään sen asian perään. Ei sitä spf-tiedostoa kukaan muu pysty tarkistamaan/korjaamaan kuin Elisa.


Osallistu keskusteluun