Vastattu

Sähköposti täynnä


Sähköposti on täynnä ja ilmeisesti viestit poistettu. Saanko ne mitenkään palautettua ? Joukossa mm. kujtteja .

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Dj_God 7 May 2022, 07:24

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

12 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Siivoa äkkiä turhia viestejä pois tai arkistoi ne omalle tietokoneellesi. Muista myös tyhjentää roskakori.

Postipalvelimet yrittävät lähettää viestiä uudelleen muutamasta päivästä viikkoon ajan. Kun saat laatikkoosi vapaata tilaa, muutaman päivän sisällä lähetetyt viestit alkavat pikku hiljaa saapua postilaatikkoosi. Tämä voi kestää jopa kokonaisen päivän ajan.

Mikäli postilaatikkosi on ollut jo pidempään täynnä, vanhimmat viestit ovat jo palautuneet lähettäjälle. Niitä ei saa mitenkään palautettua, vaan sinun täytyy pyytää lähettäjää lähettämään viesti uudelleen.

Eli haluisin jo postilaatikossa olevat viestit takaisin. Ovat näköjään kaikki poistuneet .

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +26

Jos viestit ovat jo poistuneet, eikä niitä löydy enää edes roskakorista, ovat ne kyllä lopullisesti menneet.

 

Millä laitteella / sovelluksella luet sähköpostia? Kyseessä voi olla myös synkronointiin liittyvä "vika". Jos synkronointiaika on mm. 2kk, näyttää sähköpostisovellus vain tuon ajan sisään saapuneet viestit. Muut viestit eivät siis ole kadonneet mihinkään, sovellus ei vain näytä niitä. Asetuksista kannattaa muuttaa synkronointi muotoon "kaikki" tms.

 

Voit tarkistaa asian myös kirjautumalla tietokoneen selaimella Elisan webmailiin. Jos viestejä ei webmailista löydy, ne on menetettyä tavaraa. Jos löytyy, mutta esim. puhelimen sovellus ei niitä näytä, ongelma on synkronointiasetuksissa.

 

EDIT:

Mitä tulee sähköpostilaatikon täyttymiseen, voit käydä vapauttamassa tilaa juurikin tuon webmailin kautta.

 

Eli kirjaudut webmailiin, menet asetuksiin ja käyt sieltä klikkaamassa kaikki kansiot näkyviin. Tämän jälkeen koluat kaikki kansiot läpi ja poistat turhat viestit ja liitteet. Sen jälkeen tyhjennät roskakorin ja kirjaudut ulos webmailista. Tällöin palvelin alkaa vapauttamaan tilaa laatikkoon. Aikaa tässä saattaa mennä puolesta tunnista useampaan tuntiin riippuen poistetun tavaran määrästä.

Toinen käytössäni olevista 200 MB perussähköpostilaatikoista meni tänään aamupäivästä täyteen. Sen jälkeen on webmailista siivottu viestejä urakalla, mukaan lukien roskakori, tiivistety kansiot ja kirjauduttu webmailista ulos. Vieläkään usean tunnin jälkeen sähköpostin tila ei ole vapautunut ja uudet viestit ko. laatikoon antavat virheilmoituksen lähettäjälle. Onko palvelussa jokin rikki niin että poistetut viesti eivät poistukaan? Sekä Thunderbirdin että webmailin kautta katsoen viestit ovat poistuneet mutta tilaa ei vaan vapaudu!?!

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +9

Toinen käytössäni olevista 200 MB perussähköpostilaatikoista meni tänään aamupäivästä täyteen. Sen jälkeen on webmailista siivottu viestejä urakalla, mukaan lukien roskakori, tiivistety kansiot ja kirjauduttu webmailista ulos. Vieläkään usean tunnin jälkeen sähköpostin tila ei ole vapautunut ja uudet viestit ko. laatikoon antavat virheilmoituksen lähettäjälle. Onko palvelussa jokin rikki niin että poistetut viesti eivät poistukaan? Sekä Thunderbirdin että webmailin kautta katsoen viestit ovat poistuneet mutta tilaa ei vaan vapaudu!?!

Hei @Jurki! Jos tilanne on edelleen sama vieläkin, niin suosittelen että varailet soittoajan asiakaspalveluun täältä, niin voidaan katsoa asiaa tarkemmin :) 

Ongelma poistui heti kun aspa lisäsi laatikolle maksullisen 2 GB lisätilan. Heti tämän jälkeen poistettujen viestien tila vapautui ja laatikon käyttö tippui 10 MB tasolle mitä, jäljelle jääneet viestit kuluttivat.

Tämän perusteella näyttäisi että jos Elisan 200 MB postilaatikko pääsee täyteen, se menee sellaiseen tilaan että tilaa ei enää asiakkaan itsensä toimesta saa vapautettua ilman toimia Elisan päässä. Kovin hankalaa.

Käyttäjätaso 7

Ongelma poistui heti kun aspa lisäsi laatikolle maksullisen 2 GB lisätilan. Heti tämän jälkeen poistettujen viestien tila vapautui ja laatikon käyttö tippui 10 MB tasolle mitä, jäljelle jääneet viestit kuluttivat.

Tämän perusteella näyttäisi että jos Elisan 200 MB postilaatikko pääsee täyteen, se menee sellaiseen tilaan että tilaa ei enää asiakkaan itsensä toimesta saa vapautettua ilman toimia Elisan päässä. Kovin hankalaa.

Tätä on aiemminkin esiintynyt , että postilaatikon tyhjennykseen on tarvittu aspan apua. Sen sijaan maksullisen lisätilan myynti ei ole tarpeen tyhjentämisessä. No jos olet ihan itse sitä lisätilaa halunnut ja haluat siitä maksaa , niin asia lienee ok.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +15

@Jurki Jos teet poistoja suoraan Elisa Webmailin kautta mitä yleensä suosittelen, niin kannattaa kirjautua ulos vielä poistojen jälkeen ja kun kirjaudut takaisin, niin laatikon tila päivittyy siinä yhteydessä. Viestien tulisikin virrata tämän jälkeen ihan parin minuutin sisällä. Meiltä toki voidaan hieman tuota nopeuttaa jos tarve on. Lisätila on hyvästä kyllä, niin ei pääse kovin helposti laatikko täyttymään. 👍

Jos teet poistoja suoraan Elisa Webmailin kautta mitä yleensä suosittelen, niin kannattaa kirjautua ulos vielä poistojen jälkeen ja kun kirjaudut takaisin, niin laatikon tila päivittyy siinä yhteydessä.

Näin toimittiin mutta siitä ei ollut apua. Palvelussa on selvästi sellainen ongelma että jos laatikko päätyy aivan täyteen, poistettujen viestin varaama tila ei enää vapaudu.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Hmm. Kun sähköpostilaatikko menee täyteen se tosiaan automaattisesti menee myös estoon, mutta tuo esto kyllä poistuu itsekseen kun vapauttaa tilaa laatikkoon. Yleensä tämä ei vaadi aikaa, mutta toki poikkeuksia on ja tällöin saamme asiakaspalvelusta käsin eston pois. Esto poistuu päivän sisällä itsekseenkin eikä siinä mene päiviä, ellei kyse ole jostain poikkeuksellisesta vikatilanteesta. 🤔 Mutta mitään tämmöistä laajempaa ongelmaa että näin kävisi aina kun laatikot menevät estoon liian täyden laatikon takia ei ole meillä tiedossa ja se kyllä varmasti näkyisi asiakaspalvelussa yhteydenottojen määrässä. 

Käyttäjätaso 7

Hmm. Kun sähköpostilaatikko menee täyteen se tosiaan automaattisesti menee myös estoon, mutta tuo esto kyllä poistuu itsekseen kun vapauttaa tilaa laatikkoon. Yleensä tämä ei vaadi aikaa, mutta toki poikkeuksia on ja tällöin saamme asiakaspalvelusta käsin eston pois.

Vuosien varrella näitä jumiutuneita laatikkoja on käsitelty täällä Yhteisössä kymmeniä kertoja ja aspan apua on tarvittu lukemattomia kertoja. Siis ei tämä mikään yksittäinen ilmiö ole.

Esto poistuu päivän sisällä itsekseenkin eikä siinä mene päiviä, ellei kyse ole jostain poikkeuksellisesta vikatilanteesta.

Kun laatikossa on tilaa , niin eston kuuluisi poistua minuuteissa eikä päivissä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Hmm. Kun sähköpostilaatikko menee täyteen se tosiaan automaattisesti menee myös estoon, mutta tuo esto kyllä poistuu itsekseen kun vapauttaa tilaa laatikkoon. Yleensä tämä ei vaadi aikaa, mutta toki poikkeuksia on ja tällöin saamme asiakaspalvelusta käsin eston pois.

Vuosien varrella näitä jumiutuneita laatikkoja on käsitelty täällä Yhteisössä kymmeniä kertoja ja aspan apua on tarvittu lukemattomia kertoja. Siis ei tämä mikään yksittäinen ilmiö ole.

Ei toki ole ainoa kerta kuin näin olisi ikinä käynyt 🙂 mutta kymmeniäkin kertoja on hyvin marginaali määrä verrattuna siihen kuinka paljon sähköpostilaatikoita on parhaillaan ja on ollut Elisalla auki ja käytössä, ja kuinka usein nuo pienemmät laatikot ovat pamahtaneet täyteen tässä vuosien varrella. Hain tällä lähinnä sitä että kyse on kuitenkin harvinaisesta ongelmatilanteesta, eikä esimerkiksi “ominaisuudesta” missä kaikki sähköpostilaatikot jäisivät jumiin turhien sähköpostien poistonkin jälkeen ilman asiakaspalvelun apua, muutenhan asiakaspalvelussa ei muuta saisikaan tehdä kuin olla kampeamassa laatikoita auki.