Vastattu

Sähköpostin lähetettyjen viestien synkronointi

  • 8 August 2023
  • 4 kommenttia
  • 191 katselukerrat

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +6

Käytän Elisan sähköpostipalvelua webmail-liittymän lisäksi puhelimessa (Edison mail) ja Outlookissa iMacilla.

 

Postit toimivat ok mutta jostain syystä lähtevät postit eivät synkronoidu samalla tavalla webmailin ja sähköpostiohjelmien välillä.

 

Jos lähetän viestin puhelimella (Edison mail) tai webmaililla, lähetetty viesti näkyy näiden laitteiden lähetetyt-kansiossa mutta ei iMacin Outlookissa. Jos puolestaan lähetän viesti iMacilla, lähetty viesti ei näy webmailissa tai puhelimessa.

 

Sähköpostin tilit on tehty Elisan ohjeistuksen mukaisesti sekä Outlookin että Edison mailiin:

 

Saapuvan postin palvelin: mail.kolumbus.fi

Portti: 993

Suojaus: SSL

 

Lähtevän postin palvelin: smtpa.kolumbus.fi

Portti: 465

Suojaus: SSL

 

Mikähän aiheuttaa tämän lähtevien postien synkronoinnin ongelman?

Muilta osin sähköposti toimii, kuten kuuluukin!

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Sokrates 9 August 2023, 08:18

Katso alkuperäinen viesti

4 kommenttia

Käyttäjätaso 7

Käytän Elisan sähköpostipalvelua webmail-liittymän lisäksi puhelimessa (Edison mail) ja Outlookissa iMacilla.

 

Postit toimivat ok mutta jostain syystä lähtevät postit eivät synkronoidu samalla tavalla webmailin ja sähköpostiohjelmien välillä.

 

Jos lähetän viestin puhelimella (Edison mail) tai webmaililla, lähetetty viesti näkyy näiden laitteiden lähetetyt-kansiossa mutta ei iMacin Outlookissa. Jos puolestaan lähetän viesti iMacilla, lähetty viesti ei näy webmailissa tai puhelimessa.

 

Sähköpostin tilit on tehty Elisan ohjeistuksen mukaisesti sekä Outlookin että Edison mailiin:

 

Saapuvan postin palvelin: mail.kolumbus.fi

Portti: 993

Suojaus: SSL

 

Lähtevän postin palvelin: smtpa.kolumbus.fi

Portti: 465

Suojaus: SSL

 

Mikähän aiheuttaa tämän lähtevien postien synkronoinnin ongelman?

Muilta osin sähköposti toimii, kuten kuuluukin!

Tämä on vanha tuttu ongelma , joka johtuu erilaisten postiohjelmien tavasta nimetä palvelimella olevia IMAP-kansioita. Siis vika ei ole postipalvelussa , vaan postiohjelmat oletuksena luovat omat kansionsa palvelimelle ja nimeävät ne eri tavalla ja sen seurauksena palvelimella on useita samaan toimintoon liittyviä kansioita.

Joissakin ohjelmissa on mahdollista asetuksissa nimetä kansioita uudelleen ja silloin ne kannattaa nimetä samalla tavalla kuin Webmail , jolloin on vain yksi kansio kullekin toiminnolle , jota kaikki käyttävät. Jos ei ole , niin silloin asialle ei oikein voi mitään.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +6

Kiitos @Sokrates  vastauksestasi!

 

Tällaista jotain muista aiemmin jostan lukeneeni mutta en keskustelua enää mistään löytänyt. Pitääpä ajan kanssa käydä läpi nuo käyttämäni sähköpostiohjelmien asetukset. Jos niistä nimeämistä pystyisi muuttamaan.

Muuten pitää jatkaa käyttöä kuten aiemminkin, onhan tähän jossain mielessä tottunut jo. Muuttaakohan Elisan tuleva sähköpostiuudistus tätä tilannetta jotenkin?

Käyttäjätaso 7

Kiitos @Sokrates  vastauksestasi!

Muuttaakohan Elisan tuleva sähköpostiuudistus tätä tilannetta jotenkin?

Tuskinpa ainakaan tässä vaiheessa , kun kyse on vain käyttöliittymän päivityksestä ja palvelimet jäävät entiselleen.

Ongelmahan on oikeastaan asiakkaiden postiohjelmissa eikä palvelimissa. Toki jos palvelimia joskus päivitetään , niin ehkä tähänkin jotakin voisi keksiä , mutta postipalvelimet ovat standardoitua kamaa ja mielestäni pitäisi yhteensopivuussyistä sellaisina säilyttää.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +6

Jotain kummaa tapahtui 16.8. Webmailin uudistuksen yhteydessä.

Nyt Webmail, Outlook ja puhelimen Edison Mail juttelevat nätisti yhteen myös lähetettyjen viestien osalta eli millä tahansa liittymällä lähetetty posti näkyy kaikissa laitteissa. Mitään asetuksia ei ole ruuvattu, alkoi vain kummasti toimimaan sähköpostiuudistuksen jälkeen.

Hyvä näin, tätä olen hiljaa mielessäni toivonutkin😀🙏

Osallistu keskusteluun