Skip to main content
Vastaus

Sähköpostin lähettäminen ei toimi

  • October 15, 2025
  • 9 kommenttia
  • 104 katselukerrat

Hei, sähköpostin lähettäminen windowsin (PC) ja androidin (puhelin) sähköpostiohjelmista lakkasi toimimasta. Virheilmoituksia ei tule, viestit tallentuvat normaalisti lähetetyt-kansioon, mutta vastaanottajat eivät posteja saa. Sähköpostien vastaanottaminen toimii edelleen. Postien lähettäminen nettiselaimella toimii normaalisti. Mikäköhän voisi olla vikana?

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Ihaa-na

Moro, Jack ja tervetuloa joukkoon! 😊

Oon vähän myöhässä juhlista, mutta olitkin aika hyvin saanut jo apua täältä. Sellainen lisäys tässä tuli mieleen, että häiiriöpuolella ei hirmuisesti voida muuta tehdä kuin varmistaa että sopimus on kunnossa eikä sun osoite ole joutunut esim. mustalle listalle. Jälkimmäinen tuskin on mahdollista, jos sähköposti liikkuu normaalisti Webmailin kautta. Jos sitä kautta homma toimii niin todennäköisesti ohjataan Omaguruun tai muualle ellei sitten jotain yleistä tiedossa olevaa vikaa ole.

9 kommenttia

JV0600
Forum|alt.badge.img+17
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • October 15, 2025

Onhan sulla varmasti lähtevän postin palvelimen asetuksena smtpa.kolumbus.fi ?

Jos ei ole niin laitapa tuo asetuksiisi. Jos taas on, pitää tehdä vikailmoitus:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

Puhelimitse avoinna häiriöilmoitukset 24H numerossa 010190240

 


JV0600
Forum|alt.badge.img+17
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • October 15, 2025

Tässä vielä tarkemmat ohjeet:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/palvelut/sahkopostin-asetukset/#sahkopostin-asetukset
 

Lähtevän postin asetukset:

Palvelin smtpa.kolumbus.fi

Protokolla SMTP (portti 465)

SSL-suojaus Kyllä

Palvelin edellyttää kirjautumista Kyllä (syötä sama käyttäjätunnus ja salasana kuin saapuvalle postillekin).


  • October 15, 2025

Hei, sähköpostin lähettäminen windowsin (PC) ja androidin (puhelin) sähköpostiohjelmista lakkasi toimimasta. Virheilmoituksia ei tule, viestit tallentuvat normaalisti lähetetyt-kansioon, mutta vastaanottajat eivät posteja saa. Sähköpostien vastaanottaminen toimii edelleen. Postien lähettäminen nettiselaimella toimii normaalisti. Mikäköhän voisi olla vikana?

Tee vika/häiriöilmoitus:

OmaElisa, erinomaisen hyvä vaihtoehto:

Omaelisa Tuki>Viestit ja ilmoitukset>Asiakaspalvelun viestit

>Uusi viesti> Häiriöilmoitukset>Sähköposti


  • Keskustelun aloittaja
  • Tulokas
  • October 15, 2025

Kiitos JV0600, tarkistin ja kyllä lähtevän palvelimen osoite on smtpa… Läppärin Thunderbird ja puhelimen Gmail -sähköpostisovellukset ovat toimineet hyvin viime viikkoon asti ja nyt molemmat lopetti lähettämisen, joten tuntuu että jotain on muuttunut elisanet.fi -päässä.


  • October 15, 2025

 Läppärin Thunderbird ja puhelimen Gmail -sähköpostisovellukset ovat toimineet hyvin viime viikkoon asti ja nyt molemmat lopetti lähettämisen, joten tuntuu että jotain on muuttunut elisanet.fi -päässä.

Tee sieltä OmaElisan kautta häiriöilmoitus, niin selviää parhaiten.


  • Keskustelun aloittaja
  • Tulokas
  • October 15, 2025

Kiitos Kimblez, häiriöilmoitus nyt tehty. Katsotaan miten käy.


Sokrates
  • October 15, 2025

Semmoinen mahdollisuuskin on , että  modeemisi/reitittimesi IP-osoite on vaihtunut sellaiseen , joka on postin estolistalla ja silloin vastaanottajan palvelin blokkaa viestit. Jos puhelin on yhdistettynä WiFillä samaan kotiverkkoon , niin sama ongelma.

Jos modeemin/reitittimen sammuttaa  muutamaksi tunniksi , niin mahdollisesti IP-osoite vaihtuu ja homma alkaa taas pelittää.


  • October 15, 2025

Kiitos Kimblez, häiriöilmoitus nyt tehty. Katsotaan miten käy.

Ole hyvä, eiköhän lutviudu.


Ihaa-na
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+10
  • OmaYhteisön moderaattori
  • Vastaus
  • October 15, 2025

Moro, Jack ja tervetuloa joukkoon! 😊

Oon vähän myöhässä juhlista, mutta olitkin aika hyvin saanut jo apua täältä. Sellainen lisäys tässä tuli mieleen, että häiiriöpuolella ei hirmuisesti voida muuta tehdä kuin varmistaa että sopimus on kunnossa eikä sun osoite ole joutunut esim. mustalle listalle. Jälkimmäinen tuskin on mahdollista, jos sähköposti liikkuu normaalisti Webmailin kautta. Jos sitä kautta homma toimii niin todennäköisesti ohjataan Omaguruun tai muualle ellei sitten jotain yleistä tiedossa olevaa vikaa ole.